Full version: Skrapa snö och is
Ciczi
Glöm inte att skrapa is och snö från bilen....

läs och förundras över reglementet....

E24.se

Ciczi
Kathy
CITAT (ciczi @ 27-01-2007, 16:11)
Glöm inte att skrapa is och snö från bilen....

läs och förundras över reglementet....

E24.se

Ciczi

Ojj....en okänd regel.......
Jag som har kört med 3-4 cm snö på taket så sent som igår.....lyckades inte borsta bort allt.
Hade inte en aning om att jag kunde bli börfälld för det. ohmy.gif

När vi åkte ifrån Örebro för en vecka sen, så hade man önskat att de långtradare som körde om oss hade sopat taket från snö.....snacka om att det rasade snö över bilen då de passerade oss - noll sikt i alldeles för många sekunder.
faith
Jag ser inget fel med den regeln.
netaave
Det är väl självklart att man måste hålla bilen snöfri, kör du i 90 km och det lossnar snö från taket som kanske hamnar på en cyklist, då cyklar inte den personen någon mer gång, gör inget annat heller.
Regeln är självklar tycker jag.
Inga från Närke
Den regeln är nog bra kan ju bli som Anders Hultman citerar på polisens svar:
"Jag skulle önska att Saras pappa tänkte ett steg längre. Vad skulle kunna ha hänt om isen och snön hade släppt. Jo, bakomvarande bil kunde fått hela sjoket i framrutan eller en gående kunde fått det på sig. Med både tyngden och farten blir det livsfarligt. Jag tycker man kan dra en parallell med snö som rasar från tak eller att man lägger på ett takräcke utan att spänna fast det för att sedan lägga på packning och köra iväg.

Jag tycker dessutom att det är väldigt positivt att mina kollegor vinkade in alla de bilar som hade snö på taket."

Det man skulle önska mera under vintertid är inte bara avborstning av snö på taken utan på rutor och lyktor bilen runt. Finns skräckexempel ute på vägarna, dem skulle de hålla efter bättre tycker jag.
Kathy
CITAT (faith @ 27-01-2007, 16:18)
Jag ser inget fel med den regeln.

Nejdå, inte jag heller....har bara inte känt till den.

Saxat från artikeln:
CITAT
Kommentar: Det här måste vara en av trafikens mest okända regler. Jag har kört bil i mer än 40 år, är noga med att rutorna är isfria och sopar bilen så gott det går. Men i en del väderlekar är det svårt att få rent i mitten av taket, ett problem som blir nästanintill olösligt för den som kör en stor/hög bil. Men Ann Lindberg Jörnstedts besked är ju tydligt nog. Det finns ingen ursäkt.
faith
CITAT (Scrollan @ 27-01-2007, 16:22)
CITAT (faith @ 27-01-2007, 16:18)
Jag ser inget fel med den regeln.

Nejdå, inte jag heller....har bara inte känt till den.

Saxat från artikeln:
CITAT
Kommentar: Det här måste vara en av trafikens mest okända regler. Jag har kört bil i mer än 40 år, är noga med att rutorna är isfria och sopar bilen så gott det går. Men i en del väderlekar är det svårt att få rent i mitten av taket, ett problem som blir nästanintill olösligt för den som kör en stor/hög bil. Men Ann Lindberg Jörnstedts besked är ju tydligt nog. Det finns ingen ursäkt.

Jag tolkade heller inte ditt inlägg som att du tyckte det var fel. wub.gif Du skrev ju bl a om långtradarna så du insåg vilka problem det kan medföra. wub.gif
Kathy
CITAT (faith @ 27-01-2007, 16:24)
Jag tolkade heller inte ditt inlägg som att du tyckte det var fel. wub.gif Du skrev ju bl a om långtradarna så du insåg vilka problem det kan medföra. wub.gif

Ingen fara. wub.gif
Margaretha
Vissst är det rimligt i högsta grad, men ibland vet man inte hur man ska få loss allt. sad.gif Skrapa på taket känns inte riktigt möjligt och hur når man ?
alle
CITAT (Margaretha @ 27-01-2007, 16:36)
Vissst är det rimligt i högsta grad, men ibland vet man inte hur man ska få loss allt. sad.gif Skrapa på taket känns inte riktigt möjligt och hur når man ?

Man får införa att alla bilar måste utrustas med trappstege. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
den regeln fick man ju´lära sig när man tog körkort. Tycker att det är självklart att man sopar av bilen om det är mycket snö på den. Skrapa taket var kanske att ta i, men jag sopar alltid av så mycket jag når,jag har en SUV och de är ju´ganska höga, så det gäller att sträcka sig och stå på tårna! smile.gif
Margaretha
CITAT (alle @ 27-01-2007, 17:03)
CITAT (Margaretha @ 27-01-2007, 16:36)
Vissst är det rimligt i högsta grad, men ibland vet man inte hur man ska få loss allt. sad.gif  Skrapa på taket känns inte riktigt möjligt och hur når man ?

Man får införa att alla bilar måste utrustas med trappstege. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Absolut! laugh.gif
Gossen Ruda
På sätt och vis tycker jag regeln är bra eftersom en del förare skiter i att rensa tak och för all del även motorhuv. Jag såg en gång som stannade vid ett stoppljus och precis när bilen stannade kom all snön på taket glidande och hamnade på vindrutan. Som tur var hade bilen stannat annars kunde det gått illa.

Däremot tycker jag att det var lite väl grinigt när snön och isen sitter fast. Skall man behöva riskera skador på lacken bara för att några poliser har en dålig dag? Undrar om dom stannade alla lastbilar också? Ovanpå trailers och containers kan det ligga stora isflak som är en betydligt större fara än lite snö på ett biltak.
Kathy
Det var ett tag sen jag fick lappen....så det är alltid bra att fräscha upp minnet.biggrin.gif

Men om isen är fastfrusen tänker jag inte bruka våld och riskera att skada lacken för att få bort det.
Däremot kan man ju ha lite koll på bilen när man kört ett tag. Isen kan ha smält en del när man fått igång värmen i bilen, och då är det lättare att sopa bort det sista.
askar
Såg artikeln i dag och blev först förvånad, men sedan när jag tänkte efter
så visst... det är ju solklart att man ska borsta bort snön
men att börja skrapa is från biltaket... Nej tack!

Vilka stora pengar polisen skulle håva in om de var lika nitiska här uppe. tongue.gif
ang isen alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon