Full version: ang lerkrukor
malin72
jo jag har svårt med dom,
hur är det nu....vattna mera eller mindre,håller den fukten längre tid eller andas den och behöver mera vatten unsure.gif unsure.gif unsure.gif
har ju mina små pellisar i sånna nu och vill ju inte att dom ska rutta eller tvärtom rolleyes.gif
Truntetorp
Jag är inte heller helt kompis med lerkrukor, jorden blir hela tiden för torr men kan väl vara bra att utnyttja då växten vill ha det torrt, för lerkrukor är ju så vackra. Lerkrukor med glasyr håller fukten bättre men då uteblir den snygga patinan.
Maria_z5
Krukan suger ju lite vätska när du vattnar så jag tycker att de brukar behöva mer vatten men å andra sidan torkar de inte ut lika snabbt. smile.gif

Va r det svar på din fråga?

/Maria
Maria_z5
Föredrar lerkrukor wub.gif men som sagt krukan kräver också lite vatten.

/Maria
Alpiner i Halmstad
Fördelar med lerkruka:
Det är mindre risk att rötterna steks under soliga dagar. Jordens fuktighet och syretillförsel blir jämnare i en lerkruka, det blir därmed mindre riska att rötterna dör på grund av syrebrist. Odlar man t.ex. högalpiner i kruka är det alltid lerkruka som gäller.
Fast vi odlar det mesta i plastkrukor.
M.v.h. Bernt
malin72
ok tack för svar....jag har ju som sagt omskolat småttingar i lerkrukor med lekakulor i och ytan torkar snabbt så det jag tänkte på var om det torkar snabbare totalt eller bara uppetill....

men jag tror att jag har fattat er nu tack tack
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon