kerstin z5-6
Om , och när platsen under rören blir outhärdligt för liten , kan man faktiskt
ha plantorna i "skift " om 12 timmars pass
rek tid är ju 14 tim , men detta går mot slutet av säsongen om man inte finner på annan råd biggrin.gif
Rören .. de lyser alltså 24 tim /dygn

rolleyes.gif
Anki V
Tvåskift under lysrören kan jag skriva under på att det fungerar. laugh.gif

Förra året så hade jag plantorna som inte var "på lyset” i kylskåpets ”svalavdelning” ( lägg märke till morotspåsarna som faktiskt får plats)



De plantor som inte fick plats i kylen ställde jag på mitt kalla köksgolv. Med altandörren på glänt fick jag ner temperaturen i köket till ca 14 grader i april/maj. rolleyes.gif

Att de övriga i hushållet ansåg att det som började med en trevlig, oskyldig liten hobby i januari utvecklats till fullständig galenskap var …….
wacko.gif blink.gif


/Anki
Lady Hamilton
biggrin.gif Ja ärligt talat så finns det matsalar både på skolor och arbetsplatser
rolleyes.gif Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?
Anki V
CITAT (Hamilton @ 24-01-2007, 21:46)
Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?

Så sant som det är sagt sleep.gif

Detta månne bli vi köksodlares valspråk laugh.gif laugh.gif

(visste jag hur man gjorde när man startar en omröstning så skulle jag......)

/Anki
kerstin z5-6
underbart, helt crazy biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ewa zon 3
Del 1 wink.gif
Det är som du har på känn Kerstin att en del av oss inte kommer att klara det här med att så lagomt mycket.
Lagomt existerar inte just nu blink.gif
Och minnet är som tur är otroligt kort. Jag kommer just nu inte ihåg hur trångt det var i uterummet förra våren eller är mitt minne selektivt unsure.gif
Idag har jag skolat om vildpelargoner. Det blev visst 3 brätten fulla med ett 50-tal krukor........ huh.gif

/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 24-01-2007, 22:21)
Idag har jag skolat om vildpelargoner. Det blev visst 3 brätten fulla med ett 50-tal krukor........ huh.gif

/Ewa

laugh.gif laugh.gif laugh.gif vet vad du menar tongue.gif jag tog ju lerkrukor också....hela undervånigen på hyllan blev full och jag tog inte ens alla på en gång wink.gif unsure.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif

hur ska detta sluta nu måste jag ta penseérna med. blink.gif blink.gif
kerstin z5-6
Eftersom jag med flera varit fröoholics ett tag finns en hel del knep .. återkommer snart med fler >:)
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2007, 22:34)
Eftersom jag med flera varit fröoholics ett tag finns en hel del knep .. återkommer snart med fler >:)

väntar med spänning tongue.gif tongue.gif rolleyes.gif
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2007, 21:24)
Om , och när platsen under rören blir outhärdligt för liten , kan man faktiskt
ha plantorna i "skift " om 12 timmars pass
rek tid är ju 14 tim , men detta går mot slutet av säsongen om man inte finner på annan råd biggrin.gif
Rören .. de lyser alltså 24 tim /dygn

rolleyes.gif

Tack för tipset Kerstin, nu kan man ju så dubbelt så mycket biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Floppy
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-01-2007, 21:24)
Om , och när platsen under rören blir outhärdligt för liten , kan man faktiskt
ha plantorna i "skift " om 12 timmars pass
rek tid är ju 14 tim , men detta går mot slutet av säsongen om man inte finner på annan råd  :D
Rören .. de lyser alltså 24 tim /dygn

rolleyes.gif

Jag var även trångbodd i min förra lägenhet...å då var det någon...tror bestämt att det var du Kerstin... som skrev det då också... så förra säsongen körde jag dubbelt...ställde in de som skulle 'natta' i klädkammaren och de som skulle 'sola' fick komma fram... smile.gif ...hur bra som helst...
Jag kom ihåg att grannen frågade om jag hade ett solarium i tvättstugan... laugh.gif ...ja se tokiga grannar... laugh.gif tongue.gif laugh.gif...solarium
cia73
Fler tips önskas redan... unsure.gif

En enda liten påse med aklejan Blue barlow har nu blivit 800 småttingar som behöver allt för mycket plats. ohmy.gif
Är de helt dödsdömda om de åker in i jordkällaren(mörkt och +4grader) sådär om en månad och tar en snabbvinter på 2 månader där?
Alla de andra 20 sorterna som redan grott så har det bara kommet en 20 plantor av var sort av men groddbarheten har nog varit 200 på de här aklejafröna. laugh.gif
kerstin z5-6
Tips för trångbodda del 2

Vissa sorter gror extremt bra , (vissa år )Perenner , som kanske någon annan vill ha /byta till sig /köpa känns svårt att slänga ...
I yttersta yttersta nödfall kan man
1. skola ut det antal som ryms en o en i krukor -de kommer att bli finast i alla fall i år .

2.Fyll på bra jord i tex tre fyra sålådor av karamellburks storlek -vilka mindre plastlådor som helst duger
Hål i botten
skola ut allt ur original sålådan -i dessa sålådor och knöka in dem under ljuset -kör tvåskift om nödvändigt
De står aldeles för trångt , måste vattnas oftare och bör vara de första du skolar om igen i tex mitten april-för de kan då vara ute på dagen , om du har + 10 i lufttemp och avhärdar med frostduk


Dina små kommer inte att gilla mörker o + 4 grader ...möjligtvis ljus och samma temp

:)Om någon påstår att jag rek detta kommer jag officiellt att förneka allt blink.gif sleep.gif
Merlin
laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif hjäp så här har jag inte skrattat sen flera år laugh.gif laugh.gif du är för rolig Kerstin!!! ....Kommer jag att förneka allt...... laugh.gif laugh.gif Hahaha!!! Men du har helt rätt - jag gör också så som det du förnekar rolleyes.gif tongue.gif det funkar faktiskt bra om man har begränsat utrymme (har jag alltid oavsett hur mångaljusrör jag har rolleyes.gif smile.gif )
kerstin z5-6
Jag ? nääää Jag gör naturligtvis aldrig så, när jag sår
Merlin
Inte jag heller Kerstin - jag bara hittade på laugh.gif biggrin.gif laugh.gif
cia73
Jag har nog användning för mina aklejor så det får bli lite experiment här i vår. 1:a april brukar jag flytta ut alla plantor till lusthuset och det är inte så länge kvar till det... wink.gif
kerstin z5-6
Det blir nog jättebra det , då behöver de bara trängas ett litet tag till smile.gif
katah
Kerstin, du sår nog aldrig för mycket.... huh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
nej då .. det händer aldrig


får man grön näsa om man ljuger för mycket om trädgård .. kanske ... laugh.gif
Mia, zon 3
CITAT (Hamilton @ 24-01-2007, 21:46)
biggrin.gif Ja ärligt talat så finns det matsalar både på skolor och arbetsplatser
rolleyes.gif Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?

Och jag som trodde att du menade att det borde vara OK att ockupera offentliga lokaler innehållande lysrörsbelysning, för att driva upp plantor nattetid.... Men så var det inte, alltså? Shit.... huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon