Sidor: 1, 2, 3
Alexander-VG-zon3
hejsan

tänkte vi skulle ha en träd får oss som inte sover eller kan somna in så bra ,
själv sitter jag här och kan inte somna . snurrat i sängen och tänkt och har läst i en bok och försökt sova igen och hålt på sådär , ni vet hur det är och sne tittar man på klockan mer och mer sen är det kört

ska läsa en trädgårds tidning nu somnar jag inte efter den så ligger jag någ vaken tills jag somnar
Piccante
Jo det blir ju ofta så att man ligger vaken tills man somnar tongue.gif Eller finns det något där emellan?

Jag gjorde felet idag att jag hoppade upp kvart i 6 för att tvätta och hade sovit alldeles för lite under natten. Blev dötrött mitt på dagen och sov middag vilket jag aldrig gör annars. Nu är jag hur pigg som helst och dygnsrytmen är helt åt h***sike!
Alexander-VG-zon3
klockan går och jag känner mig trött men kan ändå inte sova wink.gif
jag som ska upp vid 8 kommer va dö tröt i morgon
Reserv
Själv har jag inga som helst problem med att somna, det är när jag vaknar efter 2-3 timmar som jag inte kan somna om och vrider och vänder på mig resten av natten, kollar klockan med jämna mellanrum och känner den tilltagande paniken att jag måste få sova wacko.gif
pejori
somnar bra här med...klockan fyra på morgonen smile.gif
stennie
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 08:50)
Själv har jag inga som helst problem med att somna, det är när jag vaknar efter 2-3 timmar som jag inte kan somna om och vrider och vänder på mig resten av natten, kollar klockan med jämna mellanrum och känner den tilltagande paniken att jag måste få sova wacko.gif

Känner igen det där!
Gick och la mig igår vid 11:30, vaknade igen 1:30, låg och snurrade en timme klarvaken, gick up löste lite sudoku.
Gick och la mig igen vid 5 och kl ringde 6:20 wacko.gif
Känner mig lite trött nu!
AnitaO
Egentligen så är det ju förskräckligt hur många människor som har olika typer av sömnproblem ohmy.gif
Är det nån slags tidens tecken? unsure.gif
Gossen Ruda
Kroniskt sömnproblem här också. Fast ibland går det utan problem. rolleyes.gif Sömntabletter är en lösning bara man inte tar så ofta att man blir beroende. Det finns en fördel med piller och det är att OM det inte går att somna så är det bara att ta en tablett, och den vetskapen gör att man kan slappna av när sömnlösheten sätter in eftersom man spänner sig då. biggrin.gif
pejori
tror det är en ny folksjukdom det där...mer och mer vanligt i vårt stressade samhälle sad.gif
kristerh
Jag brukar ta en alvedon eller ipren om jag inte kan sova, vet inte om det är avslappnade, men det brukar vara lättare att somna efter det wink.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 23-01-2007, 08:50)
Själv har jag inga som helst problem med att somna, det är när jag vaknar efter 2-3 timmar som jag inte kan somna om och vrider och vänder på mig resten av natten, kollar klockan med jämna mellanrum och känner den tilltagande paniken att jag måste få sova wacko.gif

det händer mig med kan somna en natt jätte bra vid 22 , sen vakna vid 3-5 och bara ligga snurra tills klockan ringer .
Gillan
Vilket bra uppslag flaxss. Denna ska jag leta fram nästa gång jag sitter här mitt i natten och inte vet vad jag ska hitta på biggrin.gif

Jag tror också att sömnlöshet har blivit nåt av en folksjukdom. Det är ju så himla många som inte sover speciellt bra. Fast för mig har det med värken i kroppen att göra. Om jag av en händelse inte har ont, då sover jag som en stock. Och dom nätterna är guld värda smile.gif

Tabletter i alla dess former har lite grann av skräck för. Jo, då, det händer att jag också använder mig av sådana, men jag har tyvärr sett på allt för nära håll vad det kan ställa till med. Och det är tragiskt.
Magdis
Jag har haft sömnproblem redan innan jag fick barn. Nattjobbandet har nog förstört för mig mycket också. En vanlig natt för mig ser ut så att jag ligger och vrider o vänder mig tills klockan är 4-5 på morgonen.

Nu när jag sover med en bebis i sängen blir jag ju dessutom väckt stup i kvarten men jag har å andra sidan blivit så utröttad att jag somnar snabbare. Vi börjar bli lite mer synkade nu också, jag o Lilleman, så att vi delar sömncykler precis som det brukar bli. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har inte sovit en hel natt sedan minst 25 år. Det vore ett himmelrike att kunna sova hela natten.

Om jag sover länge så sover jag 3 timmar i sträck, men då är det mycket bra. Har ju alltid värk och även störd sömn.

Men ja försöker att ligga kvar, för går jag upp så tar det minst 3 Timmar att somna om. Har ju alltid min vän, walkman, i sängen och den hjälper mig när det är alldeles hopplös. Då lysnnar ja på radion eller hörbok, egentligen lyssnar jag inte men det hjälper mig ofta.

Sömntabletter... ja dom är bra att ha men man skall vara mycket försiktiga med dom. Även jag har sett människor som är beroende och det vill inte jag vara. Men, sedan har jag också (efter mycket tjat från läkarna) insett att man inte klarar av värken speciellt bra om man aldrig sover bra.

När man tittar timme efter timme på klockan da blir det jobbigt.

Elisabeth
Alba
Varför är så många rädd för sömntabletter. Om alternativet är sömnlöshet under kanske halva livet. Då fungerar man ju inte och har inte heller ork att klara av tex värk på samma sätt.
Kan man inte ta sömntablett tex var annan kväll för att inte bli van ?
askar
Smyger in en snabbis.
Har läst hur jobbigt ni har det och då ville jag
bara säga att jag är så oändligt tacksam för att jag inte har sömnproblem.

Skickar John Blund sovpulver till er alla. wub.gif
pejori
skicka gärna lite hit är du snäll....behöver få sova snart jag med sad.gif sad.gif
askar
CITAT (pejori @ 23-01-2007, 15:44)
skicka gärna lite hit är du snäll....behöver få sova snart jag med sad.gif sad.gif

Jag skickade ju till er alla smile.gif

Men här kommer extra stor dos till dig wub.gif

från mej som sover 10 -12 tim/dygn (skäms nästan å säga det)
anna_rispan
ja det är jobbigt att inte sova ordentligt.
jag hade såna perioder ibland...den ena perioden var när jag snart skulle börja en praktik o inte visste vad de på arbetsplatsen visste om mig. o den andra perioden var när jag mådde mindre bra på ett annat ställe jag jobbade på.

Stress helt enkelt. Ända sättet att bli av med sömnproblem pga av stress är väl att försöka ta tag i det som är stressande.
pejori
CITAT (anna_rispan @ 23-01-2007, 15:53)
ja det är jobbigt att inte sova ordentligt.
jag hade såna perioder ibland...den ena perioden var när jag snart skulle börja en praktik o inte visste vad de på arbetsplatsen visste om mig. o den andra perioden var när jag mådde mindre bra på ett annat ställe jag jobbade på.

Stress helt enkelt. Ända sättet att bli av med sömnproblem pga av stress är väl att försöka ta tag i det som är stressande.

här är det som för så många andra, värken som ställer till det...tre timmar i en svit är bra natt här sad.gif
anna_rispan
ja värk vet jag inte riktigt hur det är.

har klarat mig från det värsta kan jag tro. känner med er!

kan det vara som när jag fick ett extremt sendrag i nacken, som sedan blev en djävulsk nackspärr som höll i flera dar. jag kunde inte lyfta mig från sängen utan att det sipprade fram tårar??
pejori
CITAT (anna_rispan @ 23-01-2007, 15:58)
ja värk vet jag inte riktigt hur det är.

har klarat mig från det värsta kan jag tro. känner med er!

kan det vara som när jag fick ett extremt sendrag i nacken, som sedan blev en djävulsk nackspärr som höll i flera dar. jag kunde inte lyfta mig från sängen utan att det sipprade fram tårar??

japp...sätt sedan den värken i hela ryggen och i andra leder, som höfter och axlar....så börjar du närma dej wub.gif
Alexander-VG-zon3
så nu får jag se hur det blir i natt , kan jag inte sova så kommer jag hit igen . ska upp vid 12 så det är ingen panik heller
Reserv
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 00:28)
så nu får jag se hur det blir i natt , kan jag inte sova så kommer jag hit igen . ska upp vid 12 så det är ingen panik heller

försök slappna av när du lagt dig och glöm inte att blunda rolleyes.gif wub.gif sov gott Linus wub.gif
mulle
Jag kan inte heller sova men det har med hela min dygnsrytm att göra: Och natten är min tid.
Mulle
Reserv
med skolbarn hemma så har man inget val än att försöka sova på nätterna, men nu är lillan på ett tredagarsläger med skolan så då kan jag ta sovmorron om jag vill, för det är oftast då man kan somna....på morron när det är dags för väckarklockan att starta blink.gif wacko.gif
mulle
Jag gillar att låta klockan ringa också på min sovmorgon, det är så skönt att bara krypa längre ner och somna om efter att man har fattat att man kan göra det!
Mulle
arno
CITAT (mulle @ 24-01-2007, 00:56)
Jag gillar att låta klockan ringa också på min sovmorgon, det är så skönt att bara krypa längre ner och somna om efter att man har fattat att man kan göra det!
Mulle

Då är vi minst två... rolleyes.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
kan inte somna i kväll eller i natt är både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar
Magdis
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ojdå, varför är du arg? unsure.gif Har du ingen boxningssäck eller nåt du kan slå på och avreagera dig så sover du kanske gott sen? tongue.gif
Reserv
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ni som inte har så hiskeligt kallt....har du testat med en rask promenad på kvällen?? och jag undrar naturligtvis också varför du är arg huh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 23:42)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är  både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller  somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ojdå, varför är du arg? unsure.gif Har du ingen boxningssäck eller nåt du kan slå på och avreagera dig så sover du kanske gott sen? tongue.gif

vill inte hänga ut några folk , men det hände på forumet kanske inte låter så farligt när man läser det , men det kändes mer inombords . skulle gärna vilja hänga ut personerna men nu får ni själva spekulera i det , som jag sa ser det kanske inte mycket ut för världen , men med mitt läs och skriv svårigheter plus vad dom sa så kändes det mycket sämre inombords

har tyvärr inget att slå på laugh.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:45)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är  både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller  somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ni som inte har så hiskeligt kallt....har du testat med en rask promenad på kvällen?? och jag undrar naturligtvis också varför du är arg huh.gif

för mig är det kallt ute -7c nu huh.gif huh.gif
Reserv
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske
Reserv
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:54)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske

Du får klä dig varmt, långkalsonger och hela köret rolleyes.gif biggrin.gif hoppas du får sova bra när du äntligen somnar sen i alla fall wub.gif
Piccante
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:46)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 23:42)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är  både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller  somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ojdå, varför är du arg? unsure.gif Har du ingen boxningssäck eller nåt du kan slå på och avreagera dig så sover du kanske gott sen? tongue.gif

vill inte hänga ut några folk , men det hände på forumet kanske inte låter så farligt när man läser det , men det kändes mer inombords . skulle gärna vilja hänga ut personerna men nu får ni själva spekulera i det , som jag sa ser det kanske inte mycket ut för världen , men med mitt läs och skriv svårigheter plus vad dom sa så kändes det mycket sämre inombords

har tyvärr inget att slå på laugh.gif

Nu har jag missat något känns det som ohmy.gif har du fått taskiga kommentarer? Helt oacceptabelt om någon är taskig mot dig på grund av läs och skrivsvårigheter, om jag förstod rätt?

Helt plötsligt känns mina egna problem mycket mer banala. Jag har varit på riktigt sk*t humör hela kvällen för att mitt bredband och telefon har krånglat konstant j**vla, f***ade comhem

Nu har adrenalinet pumpat så att jag absolut inte kan somna på en stund mad.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:55)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:54)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske

Du får klä dig varmt, långkalsonger och hela köret rolleyes.gif biggrin.gif hoppas du får sova bra när du äntligen somnar sen i alla fall wub.gif

du får skicka mig ett par långkalsonger wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Leocarpus @ 24-01-2007, 23:57)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:46)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 24-01-2007, 23:42)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:35)
kan inte somna i kväll eller i natt är  både för arg och för trött ,

nån som inte heller kan sova eller  somna så bra , tur man är ledig i morgon så det gör ju inte så mycket om jag inte somnar

Ojdå, varför är du arg? unsure.gif Har du ingen boxningssäck eller nåt du kan slå på och avreagera dig så sover du kanske gott sen? tongue.gif

vill inte hänga ut några folk , men det hände på forumet kanske inte låter så farligt när man läser det , men det kändes mer inombords . skulle gärna vilja hänga ut personerna men nu får ni själva spekulera i det , som jag sa ser det kanske inte mycket ut för världen , men med mitt läs och skriv svårigheter plus vad dom sa så kändes det mycket sämre inombords

har tyvärr inget att slå på laugh.gif

Nu har jag missat något känns det som ohmy.gif har du fått taskiga kommentarer? Helt oacceptabelt om någon är taskig mot dig på grund av läs och skrivsvårigheter, om jag förstod rätt?

Helt plötsligt känns mina egna problem mycket mer banala. Jag har varit på riktigt sk*t humör hela kvällen för att mitt bredband och telefon har krånglat konstant j**vla, f***ade comhem

Nu har adrenalinet pumpat så att jag absolut inte kan somna på en stund mad.gif

nej dom var inte taskiga på det viset att dom sa nåt om det man ser ju att jag skriver perfekt i med jag har ett hjälpmedel men dom tankarna kom upp , att jag inte kan få ihop meningar och kan inte framföra min sak m.m. och så m.m. . därför blev jag lässen utan att dom direkt sa nåt . sen kan det ha blivit missförstånd med , det vet man alldrig .
Alexander-VG-zon3
när man väl läser , så ser det kanske inte så farligt ut men det tar värre, och nu är inte jag schysst som skriver här utan att dom vet då blir det bara mer bråk .

förlåt för det
Reserv
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:57)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:55)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:54)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske

Du får klä dig varmt, långkalsonger och hela köret rolleyes.gif biggrin.gif hoppas du får sova bra när du äntligen somnar sen i alla fall wub.gif

du får skicka mig ett par långkalsonger wub.gif

Lovar du att använda dom om jag skickar då?? rolleyes.gif wub.gif jag har hittat grunden för din irritation, det är inget att bry sig om Linus wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 25-01-2007, 00:02)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:57)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:55)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:54)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske

Du får klä dig varmt, långkalsonger och hela köret rolleyes.gif biggrin.gif hoppas du får sova bra när du äntligen somnar sen i alla fall wub.gif

du får skicka mig ett par långkalsonger wub.gif

Lovar du att använda dom om jag skickar då?? rolleyes.gif wub.gif jag har hittat grunden för din irritation, det är inget att bry sig om Linus wub.gif

haha klart , bara om du har haft dom på dig först haha laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
Biggan_
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:57)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:55)
CITAT (flaxss @ 24-01-2007, 23:54)
CITAT (Reserv @ 24-01-2007, 23:51)
En frisk promenad är inte bara bra för sömnen, det är bra för frustrationer också, man rensar hjärnan bra, andas och skit bara i dom wub.gif

tack wub.gif

fast är någ inte så pigg på att gå ut , men i morgon kanske

Du får klä dig varmt, långkalsonger och hela köret rolleyes.gif biggrin.gif hoppas du får sova bra när du äntligen somnar sen i alla fall wub.gif

du får skicka mig ett par långkalsonger wub.gif

Äsch, han kör med snabelkallingar, inte ett dugg varmt ju! ohmy.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
hmm vad är snabelkalingar unsure.gif rolleyes.gif
Reserv
CITAT (flaxss @ 25-01-2007, 00:03)
hmm vad är snabelkalingar unsure.gif rolleyes.gif

tongue.gif tongue.gif ett stående skämt här på odla, lyssna inte på tanterna Linus rolleyes.gif wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Reserv @ 25-01-2007, 00:05)
CITAT (flaxss @ 25-01-2007, 00:03)
hmm vad är snabelkalingar  :unsure:  :rolleyes:

tongue.gif tongue.gif ett stående skämt här på odla, lyssna inte på tanterna Linus rolleyes.gif wub.gif

hmmm unsure.gif

nu blev jag nyfiken
Biggan_
CITAT (Reserv @ 25-01-2007, 00:05)
CITAT (flaxss @ 25-01-2007, 00:03)
hmm vad är snabelkalingar  :unsure:  :rolleyes:

tongue.gif tongue.gif ett stående skämt här på odla, lyssna inte på tanterna Linus rolleyes.gif wub.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif
Pirum
Hm, själv var jag dum nog att ta en flertimmars kraftlur tidigare ikväll, trött efter jobb, så nu är man osömnig som en lärka trots att man ska upp om knappa fem timmar. Störande. Ska bota sömnlösheten med lite te och glass tongue.gif
Alexander-VG-zon3
haha neee nu måste ni ju berätta sagt A måste man säga B ev C med wub.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Pirum @ 25-01-2007, 00:06)
Hm, själv var jag dum nog att ta en flertimmars kraftlur tidigare ikväll, trött efter jobb, så nu är man osömnig som en lärka trots att man ska upp om knappa fem timmar. Störande. Ska bota sömnlösheten med lite te och glass tongue.gif

usch 5timmar sad.gif sad.gif

då är du kanske trött i morgon
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon