Full version: Fröer
Monchichii
Hej,

Jag undrar när det är dags att sätta mina frön på förodling ? Jag hade tänkt att förodla örter.

MVH,

Monchichii
Åsa, mälardalen zon 2
Vad är det för örter??
Felicia
Hej,
Jag brukar börja så frön vecka 8 till 10 ungefär.
Då sår jag tomater samt blommor av olika sorter och barrikaderar hela vårt kök biggrin.gif Konstigt, men ingen i familjen har klagat än så länge.
Gurk-frön brukar jag så lite senare, i mars-april nångång.

Mvh Felicia (har zon 7)
Monchichii
Hej,

Jag tänkte mest de vanliga; basilika, citronmeliss, mejram , oregano och dyl.

Går det bra att lägga fröna uppe på vinden, där det är lite kyligt och mörkt?
Åsa, mälardalen zon 2
Basilika kan du så någon kruka av nu den brukar funka bra att odla upp med extra belysning (basilika gror ofta snabbast ifall fröerna inte täcks av jord). Denna växt bör man så i omgångar under vår-sommar då har man alltid unga fina plantor som inte blommar. Så du kan låta det gå flera veckor mellan sådderna av basilika.

Citronmeliss, mejram och oregano skulle jag vänta med till mars då ljuset börjar bli bättre.

Visst kan du förvara fröerna på vinden om det är torrt och musfritt. Ska du förvara fröerna i flera år är det viktigt med sval förvaring men ska du förvara dem något/några år funkar även rumstemperatur för dessa växtslag. Jag hittade en gång en 10år gammal fröpåse basilika i min skrivbordslåda och de grodde väldigt bra ändå. (dillfrön bör dock förvaras svalt de har kort hållbarhet)

Andra kryddväxter/örter kan du läsa lite om här hur man odlar

http://www.odla.nu/krydd/
Monchichii
Hej,

Tack för hjälpen och för länken.

MVH
Monchichii
Monchichii
Idag var jag faktiskt iväg till Plantagen. Det var skönt att välja örter och grönsaker utan så mycket folk. Jag handlade frön från Plantagens egna märke. Nu är det bara att vänta
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon