Full version: Taklöksfråga
Anki V
Den 13/1 så sådde jag en påse taklök, groningstid 3-4 veckor och påsen skulle räcka till ca 50 plantor.

Efter tre dagar så hade jag åtminstone 150 små knappnålshuvudstora småplantor i sålådan. ohmy.gif

Jag skulle behöva en hel del taklök och visst måste väl den vara lämplig att ”bredskola”? unsure.gif Ska jag skola om dom i 9 x 9 krukor en och en så tror jag att jag kastar sådden redan nu. wacko.gif

Skulle jag kanske till och med kunna ha kvar dom i sålådan och vattna med mycket svag gödning ( så småningom), taklöken vill väl inte ha det så fett? tongue.gif

/Anki
Margith
Oj, nu har du 1000 heucheror och 150 taklökar biggrin.gif
Tänk ändå, det hade jag också förra året laugh.gif
Taklökarna skolade jag ut i bredsådd, bredsådd är inget jag håller på med annars, men med taklökarna gick det alldeles utmärkt smile.gif
Och jag väntade vääääldigt länge innan jag skolade om dem (platsbrist du vet biggrin.gif )
Helen i Piteå Zon 5
Jag har också frösått en mix av Taklök, men jag skolar inte om dom utan vattnar med en svag näringslösning. Det är sååå smått att det tar månader innan det går och dom skulle överleva en sådan behandling. /Helen
Anki V
Tusen tack både Margith och Helen! wub.gif

Precis det svar som jag önskade mig laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Anki
kerstin z5-6
Sen kan man ju göra en taklöksorm smile.gif
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 22:33)
Sen kan man ju göra en taklöksorm smile.gif

Det var liksom tanken laugh.gif wub.gif laugh.gif wub.gif

/Anki
Stussi
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 22:33)
Sen kan man ju göra en taklöksorm smile.gif

Nej, men vilken cool! smile.gif
Vad är ormen gjord av, Kerstin?
mulle
wub.gif Taklöksorm!!!! wub.gif
Mulle
anneli85
Var köper ni taklöksfrö, och vilken behandling kräver dom? Måste bara prova, låter ju underbart att få massor av taklök!
Helen i Piteå Zon 5
Dom finns som mix på Impecta men jag tror även att man kan hitta på butiker som säljer frön. Sedan är det innesådd som gäller, fröså, under växtbelysning, vänta rolleyes.gif dom växer sakta. /Helen
anneli85
Nu har jag beställt från Impecta. Hur stor sålåda behöver jag till en påse frö, eller jag kanske behöver flera biggrin.gif . Sen ska jag bara låta dom växa under lysrör, vatten hur ofta? Är taklöken användbar ute som en perenn växt? wacko.gif . Ungefärlig tid innan dom blir lagom stora?Ja vet ja e en amatör, men en glad sådan iallafall laugh.gif
Helen i Piteå Zon 5
Den lådan behöver inte vara stor, en smörbyttas storlek rolleyes.gif inte speciellt mycket vatten, jag duschar med spryflaskan, jag frösådde min mix12/11-06, grodde inom ca. 1v, men är fortfarande pyttesmå, jo, alltid lysrör över rolleyes.gif
kerstin z5-6
javisst är den andvändbar ute - blommar fint och ska ha det torraste soligaste ställe du hittar , kan växa i rör , i byttor med dräneringshål -i små betongkrukor
På väggen som tavlor -mkt andvändbar växt

Många av de som säljer fröer ., plantagen , blomsterland , lantmanna osv har taklöksmix
De gillar inte övervattning och kan växa i pyttelite jord


Ormen -jutesäckar -säckväv alltså -fyllda med jord -gör små snitt för taklöken ..



Alba
Hur pytsar ni ut dessa microskopiskt små frö. Det går ju inte så på vanligt sätt.
De jag köpte förvaras i en mindre påse i frökuvertet. Dessa frö bli väldigt statiska och sitter fast i påsen.
gunnelö
Lyckliga ni som inte har sniglar. Dom ÄLSKAR taklök! mad.gif Jag fick ingenting kvar av förra årets sådd. mad.gif SÅ avundsjuk på taklöksormar och alla andra snygga plateringar men kan få till med taklök!!

Gunnel Ö
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Alba @ 19-01-2007, 15:23)
Hur pytsar ni ut dessa microskopiskt små frö. Det går ju inte så på vanligt sätt.
De jag köpte förvaras i en mindre påse i frökuvertet. Dessa frö bli väldigt statiska och sitter fast i påsen.

Du kan blanda i en liten nypa sand med fröna och strö ut med ett saltkar...
Alba
dubbelt
Alba
Ska man täcka fröerna till taklök med jord när man sått ?
kerstin z5-6
nej det behöver man inte
Alba
Nu har min taklök börjat gro i den ena lådan.
Den andra lådan bildas det väldigt mycket ludd/ mögel i.
Båda lådorna står på fönsterbrädan över element och jag försöker lufta varje dag.
Ska taklökssådderna inte stå över värme kanske ?
Bodenblomman
Mina taklökar förökar sig bra.



Såhär såg det ut första året i min runda rabatt i stugan.



Så här andra året!

/ Susanne
Alba
Så kul att det går såå snabbt. Jag trodde aldrig att de skulle bli annat än små pyttisar första året.
kerstin z5-6
Det där luddet brukar inte vara så farligt -peta bort det om det går -grusa gärna ytan när de blivit lite större
Alba
Oh tack - då behöver jag inte oroa mig.
Alba
Mina taklökar som gror bra har jag nu under lysrör.
Ska man ha plast över nu också ?
kerstin z5-6
nej tvärtom -när saker o ting väl grott ska man försöka avlägna plasten så fort som möjligt -- den orsakar bla mögel , men rätt luftfuktighet för groende frö
ingrid fuxwall
CITAT (gunnelö @ 19-01-2007, 16:39)
Lyckliga ni som inte har sniglar. Dom ÄLSKAR taklök! mad.gif Jag fick ingenting kvar av förra årets sådd. mad.gif SÅ avundsjuk på taklöksormar och alla andra snygga plateringar men kan få till med taklök!!

Gunnel Ö

Ok! Då är det därför alla mina taklökar försvunnit. Dels så sådde jag ett år och jag har även planterat äldre ex. men inget har klarat sig.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon