katah
Jag som inte har sådd ett enda frö än är så sugen att se vad ni andra har redan lyckats med att driva upp!

Berätta! Visa!

Jag startar nog under kommande helgen, åker och handlar älg-jord på fredag wub.gif .
Helen i Piteå Zon 5
Det är nu det börjar lite smått visa sig små, små, groddar i krukorna biggrin.gif Det är sååå kul att kika flera gånger varje dag ifall man ser något som är på väg. Hos mig så har bulbillerna från 7sorters Liljor grott + Lilium formosanum var. Pricei + Lilium lophophorum + Allium sikkimensis + Dodecatheon Alba (vit Tolvgudablomma) + Taklökmix + Sorbus koehneana (Pärlrönn) + Viola mandshurica, Japan + Zigadenus elegans + Zigadensus nuttallii rolleyes.gif /Helen

Några bilder....
http://www.alltomtradgard.se/forum/user_al...3&albumid=14228
Margith
Det enda jag har sått inne, än så länge, är chili och palettblad. De har tittat upp allihop smile.gif
Pelargonerna också, men de räknar jag inte, eftersom jag sår dem i stort sett året om laugh.gif
ewa zon 3
Viola 'Velour Chocolate Frost' En småblommig pensé. Började gro efter ca en vecka.
Sådde ytligt med halkgrus överst, ca +15 grader under lysrör och med plastpåse med hål över för fukt.
Det som syns i högra hörnet är vildpelargoner



Dom här lite suddiga pyttesmå är Eupatorium, en vit flockel. Började gro efter ca 12 dagar.
Sådde ytligt med halkgrus överst, ca +5 till +10 grader under lysrör och med plastpåse med hål över.


/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 16-01-2007, 11:34)
Viola 'Velour Chocolate Frost' En småblommig pensé. Började gro efter ca en vecka.
Sådde ytligt med halkgrus överst, ca +15 grader under lysrör och med plastpåse med hål över för fukt.

en liten fråga har du grus över även om det är innesådder unsure.gif unsure.gif
varför har man det unsure.gif
Helen i Piteå Zon 5
Därför att man inte behöver 'passa' sådderna så ofta, det behövs ju bara en liten 'yttorkning' på sådden så är den ju förstörd. Men allt beror ju på hur ofta man har möjlighet att kolla sina sådder varje dag rolleyes.gif
ewa zon 3
CITAT (malin72 @ 16-01-2007, 11:45)
en liten fråga har du grus över även om det är innesådder unsure.gif  :unsure:
varför har man det unsure.gif

Jag har det för att det fungerar bra för mig wink.gif
Tycker annars att Perliten i såjorden vill bli grön hos mig.
Kan ha något att göra med att jag gillar att vattna rolleyes.gif

/Ewa
malin72
CITAT (ewa zon 3 @ 16-01-2007, 11:56)
CITAT (malin72 @ 16-01-2007, 11:45)
en liten fråga har du grus över även om det är innesådder unsure.gif  unsure.gif
varför har man det unsure.gif

Jag har det för att det fungerar bra för mig wink.gif
Tycker annars att Perliten i såjorden vill bli grön hos mig.
Kan ha något att göra med att jag gillar att vattna rolleyes.gif

/Ewa

aha jo jag bara undrade om jag gjorde fel som inte har något på..men jag springer med vatten sprutan tongue.gif rolleyes.gif
katah
Underbart att se dessa små... lääängtar och väääääntar också på min fröbeställning.
wub.gif
Jonas70
Själv så sådde jag en hel del i söndags. Den mest spännande sorten (tycker jag) är Lager. Ska bli skoj och se om det kommer upp något.
Anki V
De här fröna fick jag av Gåsis. wub.gif

När jag sådde tänkte jag att av det här dammet kan det väl inte bli så mycket.......men nu gror tusen och åter tusen Heuchera laugh.gif



/Anki
kerstin z5-6
åhh ... vilka fina sådd bilder ,, man blir matt ...tror jag får undvika denna tråd ett tag laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Heuchera .. få se nu tror det vart 1003 st, sist jag sådde , om jag minns rätt -hehe smile.gif
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-01-2007, 22:41)
åhh ... vilka fina sådd bilder ,, man blir matt ...tror jag får undvika denna tråd ett tag  :lol:  :lol:  :lol:
Heuchera .. få se nu tror det vart 1003 st, sist jag sådde ,  om jag minns rätt -hehe  :)

CITAT
Anki V Skickat den 16-01-2007, 20:06
......När jag sådde tänkte jag att av det här dammet kan det väl inte bli så mycket.......men nu gror tusen och åter tusen Heuchera.....


tongue.gif Tokfior! Vad ska ni med sååååå många plantor med?... unsure.gif
AnitaO
Lavendel smile.gif

malin72
ok här kommer mitt bidrag så länge tongue.gif

eucalyphtos


små penseer

vildpelargon 1

vildpelagron 2
Anki V
Då måste jag visa mina "utskolningsbara" blå salvia. laugh.gif

Sådda den 3/1


Deras plats är under lysröret på arbetsbänken i köket ( när de bli stora). Micron förpassas tillfälligt till en garderob i hallen:lol: laugh.gif

/Anki
Maria_z5
Det ser fint ut det där Malin!!

Åh vad jag längtar till mina kommer upp så där!!!

wub.gif

/Maria
kerstin z5-6
oj , min knöl ser mer död ut än levande .. jag undrar jag -om man kanske inte borde så lite ny blåsalvia , för säkerhets skull ..?
Anki V
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 22:43)
oj , min knöl ser mer död ut än levande .. jag undrar jag -om man kanske inte borde så lite ny blåsalvia , för säkerhets skull ..?

Ska jag skicka frön?



/Anki
malin72
CITAT (Anki V @ 17-01-2007, 22:47)
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 22:43)
oj , min knöl ser mer död ut än levande .. jag undrar jag -om man kanske inte borde så lite ny blåsalvia , för säkerhets skull ..?

Ska jag skicka frön?



/Anki

åhhhh vad sjukt detta är vill ju ha salvia sååååååå mycket men jag får ju inte plats...vad har jag gjort sad.gif sad.gif sad.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Anki -jag ska kolla med min rotklump i morron -återkommer ..
tack smile.gif

Malin -du ska väl så nästa år med smile.gif?
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-01-2007, 22:59)
Malin -du ska väl så nästa år med smile.gif?

ja nu är jag ju fast..... ohmy.gif ohmy.gif klart jag ska men frågan är ju om allt får plats ute laugh.gif laugh.gif äsch får väl ha loppis utanför på området laugh.gif laugh.gif
Maria_z5
Ja, hoppas bara att någon vill ha de som blir över...
Trädgårdsföreningen kommer visserligen ha en marknad men tänk om de redan har allt jag har, då får jag ju åka hem med resterna eller allt jag har försökt bli av med...

Håller med dig Malin!
Den där Blåsalvian får det att klia i fingrarna... Vete katten hur jag ska få plats med allt när de är omskolade.
Får nog lova att köpa ännu fler lysrör... kanske kan tömma hyllorna i garaget det håller ju 0-+6 grader... grejerna kan man ju proppa in i förrådet så länge.

/Maria
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (Maria_z5 @ 18-01-2007, 08:47)
Ja, hoppas bara att någon vill ha de som blir över...
Trädgårdsföreningen kommer visserligen ha en marknad men tänk om de redan har allt jag har, då får jag ju åka hem med resterna eller allt jag har försökt bli av med...

Ingen risk att du inte får sälja överloppsplantor på växtmarknader rolleyes.gif Det mesta brukar försvinna fort från borden men...... av någon underlig anledning kommer man hem med nästan lika många krukor, fast med andra innehåll biggrin.gif biggrin.gif /Helen
Floppy
laugh.gif ...Ni kan väl plinga på hos grannarna och säga...mä titta vad som finns här...inte kan ni väl låta dessa stackars små plantor frysa ihjäl...de måste ni ju ta hand om förstår ni...det är dyra blommor det här... hade jag plats så skulle jag ta hand om dem själva men det har jag inte... ge grannarna dåligt samvete...då behöver ni inte kasta de små liven...
laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif ...då kan ni kika över lite då och då...så får ni se era småttingar bli stora och fina...
Maria_z5
Aha, bilen full oavsett. laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jag får nog planera ytterligare en rabatt till.
De som hade mitt hus förut gillade gräsmatta så jag har massor av yta att plantera på. wink.gif

/Maria
malin72
CITAT (Floppy @ 18-01-2007, 08:57)
laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif ...då kan ni kika över lite då och då...så får ni se era småttingar bli stora och fina...

japp det stämmer bra det min granne Pinglan som syns här ibland överlåter sådden till mig men sen får hon blommor av mig till sin tomt laugh.gif laugh.gif laugh.gif det är väl en bra fördelning,sen har min mamma några önskemål så det ska nog gå smile.gif
Anki V
Jag måste bara få visa världens sötaste lilla Hosta wub.gif wub.gif



Jag har den här och ca 25 syskon och dessutom har den lika många små kusiner. rolleyes.gif

/Anki
Lady Hamilton
wub.gif Halledudingen då.......de var inte stora..... wub.gif
Jonas70
Ja det var då verkligen ett par småttingar det där!
katah
Nu gror det äntligen hos mig också.

Påfågelblomman kommer upp snabbt och pålitligt varje år!

men man blir förundrat varje år att de kommer så fort, bara på 2 dygn!
katah
Anki, dina Hoyor är för söta wub.gif , verkligen!
Floppy
Lägger in två bilder här...du ville ju se lite bilder ju...men de är smååååå...men de finns där jag lovar borta i hörnet ser man pellisarna bla..Hibiskusarna kan man också se samt även violerna...penseérna, murgrönan och eldkronan har inte dykt upp än... tongue.gif wub.gif

Jag har ringat in en liten viol... tongue.gif wub.gif
malin72
och så här ser allt annat ut inga penseer här inte smile.gif

trädet ojojojoj har börjat skicka ut klänger spröt ni vet unsure.gif tongue.gif

omskolade vild pellisar smile.gif

kungsljuset smile.gif

eucalyphtos smile.gif
ingrid fuxwall
Vad energiska Ni är!
Själv har jag aldrig börjat så vid denna årstiden så jag behöver tips från Er kunniga, snälla wub.gif

ingrid
kerstin z5-6
fråga på bara Ingrid smile.gif
malin72
hur mycket större måste kungsljusen vara innan dom omskolas unsure.gif unsure.gif
kerstin z5-6
Bladen i mitten ska vara som de två första karaktärsbladen .smile.gif

hihi .. smile.gif snart ,Malin snaaart och sen kommer ......jätteplantorna från mars att invadera dej .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
de ser extremt välskötta ut !
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-01-2007, 22:55)
Bladen i mitten ska vara som de två första karaktärsbladen .smile.gif

hihi .. smile.gif snart ,Malin snaaart och sen kommer ......jätteplantorna från mars att invadera dej .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
de ser extremt välskötta ut !

laugh.gif laugh.gif laugh.gif tack tack wub.gif wub.gif wub.gif jo jag tror nog attt jag pysslar om mina små lagom bra tongue.gif tongue.gif inte peta...det har jag lärt mig och sen vatten sprutan rolleyes.gif
katah
Mina pensér börjar komma nu, lika så har jag den tidiga tomaten och paprikan uppe.

Var finns bilder Katah unsure.gif unsure.gif ?????

Jag lovar att återkomma med bilder efter storsåddena i februari när jag har alla hundraelva sorter på gång smile.gif
Jonas70
Ingrid: Extraljus är det som gäller vid sådd på våra breddgrader vid den här tiden på året. Utan extraljus så blir det bara pannkaka av alltihop, dvs klena och höga plantor.
ZaraP
En liten undran.... ni som sår perenner inomhus (jag sår dom utomhus jag..) gör ni det för att få dem blomma i år och gör dom det? penséer och violer t ex - blommar dom i år då? Annars odlar jag allt sånt ute i kallväxthuset men då blir det ju inga blommor förrän året därpå.. men om
man nu har vissa favvisar kanske man skulle tjuvstarta inne?... tongue.gif
ZaraP
Lady Hamilton
Jag kan bara svara på "penseér" Ja- om du så¨r dem tidigt så blommar de samma vår/ sommar. Som jag sådde mina i Nov-05 och de började blomma i slutet på mars Så därför har jag i år sått i januari för att om möjligt" pricka in" maj som blomnings månad
ZaraP
aa-haa.... rolleyes.gif laugh.gif
kerstin z5-6
< och för övriga perenner är det en förutsättning i z5--7-8 att så tidigare än söderut
Sår jag och ställer ut här gror de i juni i bästa fall , och är ofta alldeles för små för att klara vintern ute i rabatt ..-det innebär att jag ska sköta dem inomhus i nästan ett år .. och det går fö dåligt ..
Därav tidig sådd

Andra kanske har tid att gräva rabatterna i maj och vill nyplantera allt redan i juni -för att sen ligga i hängmattan i juli -inte sköta småkrukor
då är också tidig innesådd ett alternativ
Om de råkar blomma år ett är det en liten bonus , men inget jag sår tidigt för -inte ens särskilt eftersträvansvärt ...bättre att de lägger energin på rotbildning år 1 smile.gif
ZaraP
Ok, nu är jag en mycket klokare människa smile.gif Tack!

rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon