Gillan
Det här är nåt jag gått omkring och funderat på hela vintern..........

Det började med att jag läste i nån annan tråd om att torka frön. Jag tror det var Margith? och Hamilton som pratade om att torka fröerna på kaffefilter eller hushållspapper. Och att inte låta fröerna torka fast på pappret.

I vilket fall som helst, så lyckades jag få några av mina tomatfrön att torka fast ( vilket inte bekymrar mig speciellt eftersom det bara är att klippa i sär det ).

Och då såg jag alla dessa frötapeter framför mig..............Det borde ju vara det enklaste i världen att göra själv egentligen ( man får ju hur många fröpåsar som helst för det priset som de kostar. Eller rättare sagt, man får hur många frötapeter som helst till samma pris som en kostar i affären.

Om man nu vill ha nåt sånt som frötapet vill säga?! Själv köpte jag en förra året till en " provisorisk " rabatt. Men man borde ju kunna använda sig av det även när det gäller grönsaker?

Det är ju " bara " att lägga ut hushållspapper och kleta/spruta på nåt och sen sprida ut fröna där på. Sen låter man det torka och ......vips............en alldeles egen frötapet!

Men vad sjutton skulle man kunna kleta på??????
mulle
Jag köpte Weibulls salladsfrötapet och gillade den skarpt så salladsfrön kan kanske vara en möjlighet...?
Mulle
Lady Hamilton
wink.gif Nja....jag är nog lite "skeptisk" till detta. Varför göra en frö tapet? Är det inte lika enkelt att strö ut fröna direkt? unsure.gif
Betty
CITAT (Hamilton @ 16-01-2007, 08:12)
wink.gif Nja....jag är nog lite "skeptisk" till detta. Varför göra en frö tapet? Är det inte lika enkelt att strö ut fröna direkt? unsure.gif

Skulle just skriva precis detta när jag såg att du redan har gjort det... biggrin.gif
KURT
Fördelen med frötapt är att fröna är lagom utspridda, vilket kan vara problem ibland. Dessutom suger pappret åt sig vatten och det minskar risken för att fröna torkar ut. Det finns frötapet med gräsfrön, det skulle nog se intressant ut om man la det på en hel gräsmatta!


Vill man göra en själv så fastnar nog många frön utan något "klet", annars skulle nog tapetklister fungera (man kan göra själv av stärkelse + vatten).
Betty
Jag är jätteskeptisk mot frötapeter - speciellt mot frötapet för gräsmatta. Ser det som ännu ett sätt för handlarna att tjäna en massa pengar på osäkra konsumenter i denna "trädgårdsboom". Vilket otroligt högt kilopris för fröna! huh.gif
KURT
CITAT (Betty @ 16-01-2007, 08:51)
Jag är jätteskeptisk mot frötapeter - speciellt mot frötapet för gräsmatta. Ser det som ännu ett sätt för handlarna att tjäna en massa pengar på osäkra konsumenter i denna "trädgårdsboom". Vilket otroligt högt kilopris för fröna! huh.gif

Jag har ingen som hellst erfarenhet av frötapet. Men Maj-Lis Pettersson i Odla Med P1 hade provat, och tyckte att det fungerade mycket bra för att så igen mindre områden på gräsmattan.
mulle
Jag tror inte att du gör något med en salladstapet i ett klassiskt land. Men jag som odlar i allt från trianglar till hinkar tycker att det var lättare att bara klippa till bitar än att sitta och pilla med fröna. Och så dyr tycker jag nog inte att tapeten var eftersom den är dryg, har många olika sorter och har datumstämplad hållbarhet över två säsonger.
Allt kom superjämnt upp. Sallad i en läcker hink är förresten trevligt då man grillar eller äter utomhus, man tar hinken och saxen med sig till matbordet!
Jag kunde förresten tänka mig att göra en egen liten tapet för ett kärl med olika ringblommor.
Mulle
Gillan
Men tjejer! Vart har ni inivationsandan och fantasin nånstans?! tongue.gif

-Tänk er själva, man slipper gå krokig i landet och det finns ju massor med fröremsor som många använder och som är så onödigt dyra. Men på det här sättet så blir det ju billigt!

-Man får stå rak i ryggen vid en väl upplyst bänk och kan hur lätt som helst få fröna utspridda på ett jämnt sätt . Sen är det precis som mulle säger......bara att klippa till.

Det " enda " som ev skulle vara jobbigt är väl att luckra upp jorden innan man lägger dit sin "remsa/bit ".......sen strör man jord över och väntar......

Jag provade ju som redan sagts en frötapet i en provisorisk rabatt förra året..........och det var de mest bortkastade pengar jag varit med om när det gäller blommor.

Köper man frö för samma kostnad som en frötapet, får man en hel äng med blommor.

Däremot har jag hört mycket positivt om salladstapeten........av precis den anledningen som mulle säger. Man klipper en bit i taget och har färsk sallad hela tiden utan nån som helst ansträngning.

Jag tänker i alla fall prova mig fram, och så utvärderar jag sedan.


Kurt! Det där med stärkelse och vatten tycker jag låter som en bra ide´.
noora
Förr i världen fanns morötter på såband (det kanske det gör fortfarande, jag har inte tänkt på det så mycket). Det var bra, för morötter vill man helst inte behöva gallra (de kvarvarande skadas lätt) och fröerna är så fladdriga att de är pilligt att sprida ut dem jämnt. Något sådant är väl största anledningen jag kan tänka mig till att använda såband eller frötapet biggrin.gif

Även om man gör "frötapeten" själv kan det vara lättare att distribuera fröerna jämnt än när man sitter vid grönsakslandet, eftersom man kanske kan använda vitt papper att sprida ut fröerna på i stället för mörk jord. Jag tycker att det är jättesvårt att se hur tätt fröerna hamnar när man sår i jord, och ytte-pyttefröer hamnar gärna lite ojämnt hur noga man än försöker sprida dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon