katah
Jag vet att svaret kan vara allt från 1 år till 1000 år, men
några generella rekommedationer mäste väl finnas.

jag köpte för första gången MASSA frö förra året när jag fick mitt växthus , men har annars oldat från frön länge.

På grönsaks fröerna står det oftast någon bästföre datum ( typ 2 år framåt). minskar grorbarheten efter detta drastiskt, eller kan de bli bra 5-10 år efter det datumet?
Jag har någon gång sått "gamla" frön, men man vill ju inte riskera skörden!

På mina nya påsar från Rockdala och Impecta står det oftast inte någon
" bäst före" -datum ( kanske på 2 av 40 sorter) de är för det mesta tomat, paprika, chili och ett-åriga blommor.

När jag nu fortsätter med fröbyten och funderar vad jag ska behålla, skulle det vara roligt att veta vad jag ska tex.göra med 20 paprikafrön som jag ska så kanske 5 av i år. kan jag räkna med att de håller sig 4 år framåt och behålla allt själv, eller är det klokare att byta ut de nu när de är inhandlade år 2006?
Eva 33c
Så här resonerar jag angående "gamla" frön:
Paprika, tomat, gurka, squash: sår några frön varje år tills påsen är slut. Alla de sorterna har jag god erfarenhet av att så gamla frön. Ofta vill man ju bara ha en eller två plantor av en viss sort, men flera olika sorter. Förra årets äldsta tomatfrö var inköpt 1998 (Whippersnapper). Inga problem. Man kan ju så några frön mer än man tänkt om de är gamla. De gamla fröna tar ibland några dar till på sig att gro än de årsfärska.

Grönsaker som morötter tex köper jag nya varje år, om de inte gror finns ingen tid till omsådd.

Dill och palsternacka har kort hållbarhet enligt de flesta listor.Där köper jag alltid nya frön.

Även salladsfrön har grott dåligt när de blivit över två år gamla. Så jag brukar se till att jag har någon nyinköpt salladssort, så jag inte blir helt utan.

Kryddväxter som timjan, mejram och basilika verkar ha lång hållbarhet. Jag hade frön från 1998 som grodde mer än tillräckligt förra året.

Även sommarblommor och perenner brukar gro tillräckligt bra med något år på nacken. Man kan ju alltid chansa om man har tid och plats, men är en viss växt jätteviktig så köper jag nya frön.

När jag byter frön med andra erbjuder jag bara årets insamlade frön, annars talar jag tydligt om hur gamla de är.

Förvaringen av fröer kan också spela in. Jag har mina i ett mörkt relativt svalt och torrt förråd.

Det var lite om mina erfarenheter. smile.gif
katah
tack det låter som en bra förklaring!

grönsaker till trädgårdslandet ska vara färska.

Allt annat fungerar även med några år på nacken.
Allt som jag har bytt nu är från 2006.

Då vet jag att jag kan vara lite generös med de frön jag har mycket
( typ 25 paprikafrön smile.gif men kan behålla tex. 10 chilifrön och så dom under 2-3 kommande åren.

soooooolklart wink.gif och ett stort tack wub.gif !
Åsa, mälardalen zon 2
Många grönsaksfröer har bra hållbarhet.

Scrolla ner på denna sida så hittar du en groningstabell för grönsaker och där står det på ett ungefär hur länge fröerna håller (men ibland håller de ännu längre än vad som står i tabellen).

Bland perennerna finns det en hel del växtslag där grobarheten sjunker snabbt typ. julros, stjärnflocka m fl.
Susanne i Linköping
Lite kuriosa, men åtminstone inom ämnet: för några år sedan sådde jag tjugo år gamla (minst!) frön till krukväxten sensitiva (mimosa? lite osäker på namnet, såna där som fäller ihop bladen när man rör dem i alla fall). Minst hälften grodde!
Sen fick alla plantorna spinn och dog. mad.gif
Gamla dillfrön strör jag ibland ut på lämplig plats i grönsakslandet på vinst och förlust, det kan bli några plantor här och där bland andra grönsaker.
Merlin

Morfars gyllenlack fanns inte att köpa någonstans men det fanns en gammal fröpåse (han sålde fröer till bla bönder). Morfar gick bort 1962 fröna till den bruna gyllenlacken grodde 2007 = 45 år senare kram1.gif Tala om tidsresa wub.gif
Merlin
Det är bra konstigt det här med fröer....morfars 45-år gamla fröer gror som ingenting men fröna av kronärtsskocka som bara var 3 år grodde inte. Synd nu blev det inga kronärtsskockor i år heller -cry-.gif
myskmadra
Jag brukar ibland testa grobarheten. Jag lägger tio frön av varje sort i melittafilter som vattnas och täcks med plastfolie.
Förvånansvärt många grodde.
Rödbetefrö behöver man inte köpa så ofta! Tycks behålla sin livskraft många år.
Kjammi
Jag har köpt frön av Vejde som var 1½ år gamla och alla har grott fint wink.gif
Ally
Alla mina grönsaksfrö är från först året vi flyttade till vårt hus, 2003.
(Olika sallat, sockerärtor, zucchini, kryddor ... ) Än så länge i år har jag bara sått ruccola, zucchini (en frö varje år!), och basilika, men alla grodde.
Och inga problem förra året, även med morötter.

Ang. perenn frö, sök på nätet om frön ska vara "färsk", t.ex. pion, blåbergvallmo... Dom håller nog inte mer än ett år (fast min blåbergvallmo grodde 2:a året efter inköp av frön - men jag visste inte då att tempen ska vara svalt för att rötterna ska utvecklas! Så det blev inga plantor... och köpte aldrig nya ... än så länge happy.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon