Full version: Tebuske
Scout
Jag köpte och planterade frön till tebuske för ungefär ett år sedan, men inget har hänt. Börar snart ge upp fröodlandet, det är väl knappast rimligt att de kommer upp alls efter denna tid.

Finns det hela plantor eller sticklingar att få tag på?
Vet någon vilka affärer som har?
Är det någon här på forumet som har egna plantor/sticklingar att byta bort eller sälja?

Jag vill så gärna ha en tebuske...
kerstin z5-6
har du testat att kyla dem -kamelia släktet är mycket seega frö
Fröna ska vara täckta av jord -och gärna startas med en varm långre period -därefter ställ ut i varierande väderlek -

Men det har du kanske redan prövat ?

Man kan ofta be sin lokala handelsträdgård att ta hem lite ovanligare krukväxter
Scout
Ska de alltså stratifieras? det stod inget om på fröpaketet. Kylskåp kanske är bra? hur länge i så fall? ute är det frost, tål de minusgrader?

Jag har några i ett miniväxthus ovanpå kylskåpet där det är varmt och jag har några stående vid balkongdörren där det är lite svalare än rumstemp. men inget frö har reagerat.
kristerh
Jag har sett teplantor på weibulls i stockholm, men det var ett tag sedan, så det borde din plantskola/blomsteraffär kunna köpa hem åt dig.
Scout
CITAT (kristerh @ 11-01-2007, 16:30)
Jag har sett teplantor på weibulls i stockholm, men det var ett tag sedan, så det borde din plantskola/blomsteraffär kunna köpa hem åt dig.

Jag pratade med dem på blomsterlandet innan jag försökte mig på att odla upp från frön, men de trodde att enda sättet att få tag på tebuske var att köpa på internet om ens det gick. de trodde det var svårt att få tag på.

De enda större blomaffärerna jag vet här i Uppsala är blomsterlandet och plantagen, jag får väl be dem snällt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon