Full version: Olivträd inomhus
robertgoulet
Jag fick ett olivträd för ca två år sedan. Hade hört olika uppfattningar angående om det skulle funka att ha som krukväxt eller inte, men bevisligen finns det de som lyckas. Då jag fick hem trädet blev det genast ledset och började fälla blad så in i bomben. Jag läste på lite och kom fram till att trädet kunde vara "stressat" p g a olika faktorer - exempelvis för ojämn/hög temperatur, för mycket vatten eller för lite ljus. Jag drog alltså ned på vattningen och lät trädet stå så ljust och svalt som möjligt (direkt invid en dåligt tätad balkongdörr, temp ca 16 grader). Trädet fortsatte fälla ett tag, och jag trodde ett tag att det skulle dö - men så vände det, och hämtade sig. På våren kom det massvis med skott och trädet verkade må bra i största allmänhet.

Nu har dock samma problem inträffat som när jag först fick hem trädet. Det har fällt säkert 40 procent av sina blad och en del kvistar ser döda ut. Jag har inte ändrat på något speciellt, så ljus- och temperaturförutsättningar borde vara desamma. Jag har dock inte planterat om eller gödslat trädet, så nu undrar jag om någon har erfarenhet om hur man ska sköta olivträd på denna front... Ska jag ge trädet någon extra näring nu, som en akutåtgärd? Tacksam för hjälp.

(Trädet är ca 90 cm högt och står i en kruka med en diameter på 25 cm)
Alexander-VG-zon3
det finns folk som har dom inne året om men då det inte är det bästa för den . det bästa för ett oliv träd är att vara ute så mycket det går och sen tar man in den efter en natt frost *den tål ner till ca -10c* och lägre om den är äldre . sen när man har tat i den från ute så ska den ha vinter vila på 0c till +10c och ev extra ljuse . och frost stimulera blomning . i zon 1 kan man ha oliver ute med eller mindre skydd . ingen näring nu det är bara sämre för den . sätt den svalt och fuktigt och extra ljuse och vattna lite och sen hoppas att den klara sig och sen beskär den till våren och planterar om den . har du ingen möjlighet till att ha den ute så ärr inte oliv så bra att ha som krukväxt för det är egentligen ingen krukväxt . men har man ingen möjlighet så ha öppet fönster och ha så låg temp som möjligt på vintern ev öppna ett fönster
kerstin z5-6
Visst har förändring skett ? det är ju kolsvart nu -motför i september tex .. extraljus ger överlevnad inte mer
Hur många timmar / dygn belyser du och med vad ?
mina står i växthus/uterum , med belysning okt-maj och har ännu inte fällt ett enda blad
robertgoulet
Förändring? Jo, visst... Men med tanke på att jag haft trädet i två år och det gick utan problem förra vintern trodde jag att det skulle gå bra den här också. Trädet står vid en s k fransk balkong-dörr med så mycket dagsljus det bara går. Har dock ingen förstärkningsbelysning alls, och det har jag inte haft tidigare heller. huh.gif
ingrid fuxwall
Hade ingen aning om att olivträdet skulle ha extrabelysning, är det nödvändigt?

ingrid
Lady Hamilton
Ja, vill man att Olivträdet skall må bra så rekommenderar jag det. Annars är risken stor att trädet tappar alla blad och även dör av ljusbristen
(men det beror ju även på temperatur förhållanden och vattning m.m.)
Eva St
Har haft mitt i 5 år och vinterförvarar det i ca 8-12 grader och extraljus. Det har fungerat bra men förra året tappade det plötsligt alla blad och jag trodde det skulle tyna bort men efter att det stått ute länge i våras började det hux flux komma nya blad och i vinter har det inte fällt ett enda blad. Har ingen aning om varför det betedde sig så förra vintern men huvudsaken är ju att det kom igen så ge inte upp i första taget
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon