Full version: Aprikos Krollilja
Lady Hamilton
Jag har ropat in några Aprikosa Krolliljefrön från Tradera. (billigt, vann båda auktionerna laugh.gif Så nu undrar jag om de finns över huvudtaget eller är det mest troligt att det är Aprikosa liljor som jag köpt frön av?
malin72
ja du det kommer väl någon duktig och svara snart ..men när du skrev detta så tänkte jag på Lilium superbum...drottninglilja kan det var en sån dom menar tro unsure.gif unsure.gif den är jätte fin iallafall

ska bli kul att se vad du fick smile.gif
Lady Hamilton
De heter LILUM MARHAM och jag hittar ingen bild på nätet
kerstin z5-6
ja det finns -i så fall är det en hybrid från de där duktiga förädlarna i öst
Men därmed inte säkert att avkomman blir aprikos -
malin72
CITAT (kerstin z5-6 @ 04-01-2007, 17:56)
ja det finns -i så fall är det en hybrid från de där duktiga förädlarna i öst
Men därmed inte säkert att avkomman blir aprikos -

vilken söt smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Krolliljor har det vetenskapliga namnet Lilium martagon.

Lilium × marhan är en korsning där Lilium martagon ingår tror inte den har något svenskt namn egentligen men korsningar som innehåller Lilium martagon brukar kallas mandarinlilja, mandarinliljorna hör till Lilium martagon-gruppen, men är inte någon krollilja.

kanske det är såhär växten du fått frön av ser ut
mickes trg
Hittade det här på nätet...

LILIUM (Division II) MARTAGON HYBRIDS - Hybrids derived from L. martagon or L. hansonii, Zone 4-8

LILIUM marham 'Mrs. R.O. Backhouse' One of many hybrids raised by Sarah Elizabeth Backhouse (1857-1921) and her husband Robert Ormston Backhouse (1854-1940). Flowers orange, with a light sprinkling of purple spots. Ht. 4-6 feet. AGM

Sidan heter Bulbmeister.com

Mvh// Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon