Full version: Kommissarie Lynley
Sidor: 1, 2
Castea
Ny omgång! smile.gif
Rossi
Ja, fyra fristående avsnitt. Dem måste man ju bara se!
Berith
Ska också bänka mej. Såg att han krockar med Hercule Poirot nån av gångerna men då får faktiskt HP stå tillbaka.
Rossi
Ja, Poirot har inte alls lockat mig. Den serien känns så fånig .... Fast jag har ju förstås bara sett reklamen för serien men där brukar de ju locka med det bästa och det var inte bra nog för min smak ....
Berith
Såg första avsnittet och betyget blev 2 - inte mycket till spänning eller mystik.

Tror att Lynley kommer upp i 3. rolleyes.gif
Rossi
Ja, vi blir nog nöjda med Lynley även om jag tycker att kvaliteten har blivit sämre sen de gjorde inspelningar av rena TV-manus, d.v.s. när inte böckerna ligger till grund för inspelningarna.
Margith
Tack för att du sa till wub.gif Jag hade bergis missat det här annars (är inte så mycket för att se på TV wacko.gif )
Men Lynley vill jag inte missa wub.gif
Kan vi få lite "Så ska det låta " också så behöver jag inga fler TV-program laugh.gif
yenny
Tack för påminnelsen! Jag hade missat det annars.
anna_rispan
ja jag ska nog kolla. trots att jag är dunderförkyld o kanske borde sova.
fruberglund
Lynley kommer jag sitta bänkad framför ikväll, är ju så bra! Bara älskar dessa engelska deckar/kriminalserier wub.gif
Rossi
Helt OK avsnitt ikväll tyckte jag. Fast Lynley borde klippa sig! smile.gif
Berith
Jaa det borde han verkligen. biggrin.gif

Jag trodde ju förut att Lynley kanske skulle få 3 i betyg, men nu vill jag nog höja ett snäpp eller två.
Castea
Bra! smile.gif
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 30-12-2006, 23:04)
Helt OK avsnitt ikväll tyckte jag. Fast Lynley borde klippa sig! smile.gif

Instämmer ! smile.gif
zaaritha
Han som spelar Poirot gör det väldigt bra! Sättet att gå, fixandet m mustaschen o s v.
Har ju sett honom i andra engelska serier.
Verkligt skicklig skådespelare!
netaave
Tittade i kväll och tyckte inte det var så upphetsande, ganska förutsägbart.
Piccante
CITAT (netaave @ 31-12-2006, 01:00)
Tittade i kväll och tyckte inte det var så upphetsande, ganska förutsägbart.

Håller med. Jag tyckte att doktorn lade sig i så mycket och frågade om allting i början så jag misstänkte honom direkt.

Nu är jag osäker men kvällens avsnitt är väl inte baserade på någon bok? Jag har för mig att de sa det inför förra omgången att pga att Elizabeth George i regel bara skriver en roman / år i snitt och att serien är så populär så har de skrivit ihop några extra avsnitt direkt för tv-produktion. Hon har förmodligen fått hjälp av någon annan manusförfattare för jag tycker inte de senaste har varit lika spännande som hennes romaner. När jag har läst böckerna så har jag aldrig listat ut mördaren ohmy.gif .
Pirum
Ok avsnitt, men jag finner TV-seriens Lynley alltför snobbig på ett icke-bra sätt...kan ej förklara hur. Tål inte hans fruga heller. Ack.
Poirot är ju också snobbig, men på ett annat sätt. Krockar serierna väljer jag nog trots allt Lynley...har redan förläst mig på Poirot och sett det mesta förr. (Menar dock att TV-serien om Poirot är bättre än serien om Lynley)

Hur som helst, dagens avsnitt var bra, om än en smula förutsägbart. Men så blir det ju lätt i en TV-serie.
anna_rispan
Avsnittet igår var ju tråkigt. Kändes som att skurken var uppenbar på en gång.
Till och med Poirot i onsdags var bättre, trots att det inte var så himla mystiskt som de brukar vara.
Berith
Del 2 ikväll. smile.gif

...krockar med Grey's Anatomy, bästa serien som går just nu. Får väl kolla reprisen till helgen istället. huh.gif wink.gif
vickeva
CITAT (Rossi @ 30-12-2006, 23:04)
Fast Lynley borde klippa sig! smile.gif

NEJ, han är ju söt... fast jag gillar inte att de går så långt från böckerna, Barbara tex är ju inte alls samma person i böckerna,och var är Simon och hans fru (Deborah??)? Synd att man inte håller sig mer till karaktärerna i böckerna!!
fruberglund
CITAT (Berith @ 02-01-2007, 07:50)
Del 2 ikväll. smile.gif

...krockar med Grey's Anatomy, bästa serien som går just nu. Får väl kolla reprisen till helgen istället. huh.gif wink.gif

NEJ, varför ska det alltid krocka för mad.gif Vissa dar är det inget att se och sen helt plötsligt är det 3 saker samtidigt istället *suck*.

Vilket är det repris på, Lynley eller Greys?
Eva i Skåne
CITAT (Rossi @ 30-12-2006, 23:04)
Helt OK avsnitt ikväll tyckte jag. Fast Lynley borde klippa sig! smile.gif

Han lyssnade till dig laugh.gif Bättre frisyr i detta avsnittet smile.gif
Pirum
Rätt trevligt avsnitt...hm...Sharon Small (Havers) är väldigt bra tycker jag. Men...jag tycker nog att Lynley är mer korkad i TV- än i bokform?
Farbror Blå
tycker fortfarande Öynley är helt fel!
fel hårfärg. fel bil, hans fru är ju död å varför bytte dom skådis?
sad.gif
Berith
CITAT (fruberglund @ 02-01-2007, 18:51)
CITAT (Berith @ 02-01-2007, 07:50)
Del 2 ikväll.  :)

...krockar med Grey's Anatomy, bästa serien som går just nu. Får väl kolla reprisen till helgen istället.  :huh:  ;)

NEJ, varför ska det alltid krocka för mad.gif Vissa dar är det inget att se och sen helt plötsligt är det 3 saker samtidigt istället *suck*.

Vilket är det repris på, Lynley eller Greys?

Greys! biggrin.gif Skulle väl svarat i går så du visste vad du skulle välja, men det är ju ingen idé att ens försöka läsa eller skriva här då.

Och det är i kväll som han krockar med Poirot. huh.gif
Pirum
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2007, 02:06)
tycker fortfarande Öynley är helt fel!
fel bil
sad.gif

Vad har han för bil i boken? Har Bristol (?) betalat för att få in sin bil i TV-serien kanske.

Lynley idag igen? Krockar med Poirot? Sablans...har ju precis lånat bort min videot. Här blir till att fundera. Men kanske har jag redan sett Poirot. *kollar*
Jo...hm...har faktiskt sett kvällens Poirot-avsnitt två gånger. NRK och nån svensk kanal antar jag. Det är ett rätt bra avsnitt *tipsa*
Ser även att dagens Poirot är avsnitt "2 av 2". Va? Det finns ju flera nyare avsnitt att visa, jag trodde TV4 köpt in dessa sad.gif

För mig blir det Poirot från 20-21 och sen Lynley från 21-22.30, lagom kompromiss smile.gif
anna_rispan
Jag ska titta på Poirot. Förmodligen så är det ett nytt avsnitt för mig... smile.gif
Det verkar konstigt om inte tv4 ska visa några fler Poirot alls. Varför skulle de annars köpa in den där bakom-scenen grejen??!! wacko.gif fast den gick ju på tv4+ å andra sidan.... blink.gif
Pirum
Ja...tycker att när det gäller deckare så är både SVT och TV4 sena...de verkar 'spara' avsnitt att visa när det är 'lämpligt'. När det gäller exempelvis Lost är de ju inte alls lika slöa (även om det även då slöats ibland mellan säsonger etc)
anna_rispan
Deckare är alltid lämpligt!! smile.gif rolleyes.gif
faith
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 12:39)
Deckare är alltid lämpligt!! smile.gif rolleyes.gif

Japp! wub.gif
anna_rispan
Enligt Imdb så ska det ha spelats in 11 avsnitt av Poirot efter de som tv4 visar nu.Imdb
fruberglund
CITAT (Berith @ 03-01-2007, 07:10)
CITAT (fruberglund @ 02-01-2007, 18:51)
CITAT (Berith @ 02-01-2007, 07:50)
Del 2 ikväll.  :)

...krockar med Grey's Anatomy, bästa serien som går just nu. Får väl kolla reprisen till helgen istället.  :huh:  ;)

NEJ, varför ska det alltid krocka för mad.gif Vissa dar är det inget att se och sen helt plötsligt är det 3 saker samtidigt istället *suck*.

Vilket är det repris på, Lynley eller Greys?

Greys! biggrin.gif Skulle väl svarat i går så du visste vad du skulle välja, men det är ju ingen idé att ens försöka läsa eller skriva här då.

Och det är i kväll som han krockar med Poirot. huh.gif

Tja, jag kollade på Greys igår i alla fall och slog över till Lynley sen.

Såg att det skulle handla om Maffia osv. igår på Lynley och sånt är jag inte så intresserad av, det lilla jag såg var väl sådär.

Nej, det blir nog Poirot ikväll och så gör jag som Pirum och slår över till Lynley när det är slut biggrin.gif
Castea
Aha, var det om maffian igår. Då var det ok att jag missade det (var borta + har ingen video), för maffia intresserar mig inte så mycket heller.

Men ikväll ska här tittas! smile.gif
anna_rispan
Nja, så himla maffiaaktigt var ju inte avsnittet igår. blink.gif
Pirum
Njeae...men organiserad brottslighet är mycket tråkigare, och omysigare (om sådant ord kan användas) än när det är butlern, prästen eller den ohängde slyngeln till brorson som är mördaren smile.gif

(Bara jag som tyckte det var vansinnigt kul att butlern blev mördad i förra Poirot-avsnittet? smile.gif )
anna_rispan
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 15:16)
Njeae...men organiserad brottslighet är mycket tråkigare, och omysigare (om sådant ord kan användas) än när det är butlern, prästen eller den ohängde slyngeln till brorson som är mördaren smile.gif

(Bara jag som tyckte det var vansinnigt kul att butlern blev mördad i förra Poirot-avsnittet? smile.gif )

Hmm, jag föredrar nog typ Poirot o ms. Marlpe o liknande just för att det är så där gammalt o mysigt. Mer intriger bakom brotten.

Men nu blev jag helt ställd! Blev butlern mördad??!! Det var väl värden i huset som blev mördad? Sen fanns det ju en sekreterare också... Men han levde ju. blink.gif

edit. men inte var det väl organiserad brottslighet bakom morden i senaste Lynley? det var väl den unga kvinnan som drunknade som hade tagit kål på männen?? eller missförstod jag. dessutom är det uselt av manusförfattarna o låta skurken ta livet av sig. dåligt!!
Pirum
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 15:27)
CITAT (Pirum @ 03-01-2007, 15:16)

(Bara jag som tyckte det var vansinnigt kul att butlern blev mördad i förra Poirot-avsnittet? smile.gif )

Men nu blev jag helt ställd! Blev butlern mördad??!! Det var väl värden i huset som blev mördad? Sen fanns det ju en sekreterare också... Men han levde ju. blink.gif

edit. men inte var det väl organiserad brottslighet bakom morden i senaste Lynley? det var väl den unga kvinnan som drunknade som hade tagit kål på männen?? eller missförstod jag. dessutom är det uselt av manusförfattarna o låta skurken ta livet av sig. dåligt!!


Självmord är alltid ett dåligt slut, hoppas dagens avsnitt är bättre på den fronten.

Och...nu blev jag också osäker...kanske blev inte butlern Parker mördad, jag kanske rörde ihop det. Fipplade med att zappa mellan kanaler ett tag då jag redan sett Poirot-avsnittet för några år sedan. Attans senilitet smile.gif
anna_rispan
hehe, jag vet hur det är med förvirring i hjärnan...
blev så fundersam så jag surfade in på imdb igen o hittade en trailer till avsnitte. för att friska upp minnet. butlern parker dog inte. Men skurken tog livet av sig.....dåligt. fast i den tiden så förstår jag det för då var det ju dödsstraff. skurkarna då såg det säkert som skönare att bestämma över även sin egen död......
vickeva
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 16:04)
butlern parker dog inte. .

men jo... visst blev han överkörd av doktorn när han gick berusad hem från krogen...?!
anna_rispan
eh, skojar ni med mig? jag måste ha blundat till eller nåt för jag minns ingenting av det!! ohmy.gif sleep.gif gud vad läskigt. tänk om jag har nån läskig sjukdom....
fruberglund
CITAT (anna_rispan @ 03-01-2007, 15:27)
edit. men inte var det väl organiserad brottslighet bakom morden i senaste Lynley? det var väl den unga kvinnan som drunknade som hade tagit kål på männen?? eller missförstod jag. dessutom är det uselt av manusförfattarna o låta skurken ta livet av sig. dåligt!!

Stod det i tidningen men de skriver ju inte alltid rätt heller wacko.gif
renate
CITAT (Farbror Blå @ 03-01-2007, 03:06)
tycker fortfarande Öynley är helt fel!
fel hårfärg. fel bil, hans fru är ju död å varför bytte dom skådis?
sad.gif

Hans fru dog bara i tv aldrig i boken,hon klarade sig och de separerade sedan.I boken kör Linley en Bently(stavas det så?)
( En trogen Elizabeth George läsar)
Håller med dig den nya Helen gillar inte jag heller.Avsnittet i kväll var helt ok.
Jag missa inte någon kommissarie Linley. laugh.gif tongue.gif
Berith
Lynley var som vanligt igår tyckte jag, dvs ganska ok. smile.gif

Det verkar som om man inte ska ha läst böckerna innan. biggrin.gif Jag tyckte väl att det var nåt obekant över frun, att det var en annan skådespelerska förut. Och igår när dom pratade om sitt barn, kom jag ihåg det också. Och visst är det väl Lynley som är förmögen egentligen? Kommer ihåg när dom första avsnitten sändes i serien (för flera år sen?) att han var nån slags arvtagare och väldigt rik, och att han gifte sej med nån som kändes lite fel. Och att Havers hade jobbigt med sin mor? unsure.gif
Piccante
CITAT (Berith @ 04-01-2007, 08:22)
Lynley var som vanligt igår tyckte jag, dvs ganska ok.  :)

Det verkar som om man inte ska ha läst böckerna innan. biggrin.gif Jag tyckte väl att det var nåt obekant över frun, att det var en annan skådespelerska förut. Och igår när dom pratade om sitt barn, kom jag ihåg det också. Och visst är det väl Lynley som är förmögen egentligen? Kommer ihåg när dom första avsnitten sändes i serien (för flera år sen?) att han var nån slags arvtagare och väldigt rik, och att han gifte sej med nån som kändes lite fel. Och att Havers hade jobbigt med sin mor?  :unsure:

Lynley är lord och blivande arvtagre till ett gods och tillhörande ägor. Havers mamma är väl död numera? men jag vet inte om hon är död i böckerna eller om hon bara har dött i tv? De senare avsnitten följer inte de tidigare böckerna riktigt så för Elizabeth George fantaster blir det lite förbryllande ibland.
Jag har en bild av Havers från böckerna som jag inte alls tycker stämmer med tvserien. Jag föreställde mig Havers som mer sjavig, hon ser för bra ut i tv.
Rossi
Ja, det är ett elände när de filmatiserar böcker. Jag har svårt för att läsa Elizabeth Georges böcker numera eftersom mina egna bilder av karaktärerna har "förstörts" av filmerna.

Men en fördel med att de fortsätter att filmatisera och låna karaktärerna även när böckerna har tagit slut är ju att man slipper att reta sig på att de ändrar förloppet/handlingen jämfört med boken.
Pirum
Apropå att frångå böckerna. Kvällens Sherlock Holmes var nog ingen originalhistoria. Det tror jag inte åtminstone. Fast den var rätt ok ändå, även om den trots miljöerna kändes för modärn ibland.
Rätt bra gestaltning av Holmes också, fast jag tycker Jeremy Brett ändå är bäst.
Jättekul att min favoritnamnskådis Honeysuckle Weeks syster var med i Sherlock-filmen. Det var hon (Perdita Weeks) som spelade 19-åriga Roberta. Eller, jag vet inte om hon var 19 i filmen, men hon var det tydligen i verkligheten. Underligt att jag, som är så blind för sådant vanligen, så fort kunde se att Honeysuckle tydligen hade en syster.

(Honeysuckle Weeks spelar chauffören Sam(antha) i Foyle's War)

Jösses, börjar bli väl off-topic. Men min poäng var att jag höll med, det kan vara ok med nya historier som inte ursprungsförfattaren skrivit.
Berith
Fortsätter OT... wink.gif

Jag tyckte att Holmes var ganska tråkig, fick iaf inte mej att fundera över vem som var skyldig eller ens misstänkt. Och Holmes är inte riktigt min grej, just för hans sätt att lista ut saker. Han kan vrida och vända på en tappad knapp och utläsa att ägaren just kommit med 16.40-tåget.

Samtidigt gick en Agatha Christie på TV8, kände inte igen namnet på detektiven där så jag valde Holmes istället. Skulle kanske valt tvärtom... unsure.gif
Berith
CITAT (Pirum @ 07-01-2007, 00:35)
(Honeysucke Weeks spelar chauffören Sam(antha) i Foyle's War)

Foyle´s War är bra!


biggrin.gif Och för att återgå till ursprungsämnet så kommer sista avsnittet av Lynley i morron.
anna_rispan
Nej gick det enAgatha Christie på tv8?!! TYpsikt. jag måste börja läsa tv-tidningen noggrannare. O surfa mindre. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon