Full version: Mina Sverigebilder
Sidor: 1, 2
Gossen Ruda
Det är bara att gissa på. laugh.gif En del bilder har jag tagit, en del min pappa. T.ex. andra bilden. Den suspekta fjärilssamlaren i förgrunden är numera lite rundare, mindre hårfager och samlar steklar istället. När han inte terroriserar odlaiter med märkliga bilder. En del bilder är lite suddiga, jag skall skaffa en ny skanner så småningom. Som framgår av bilderna är jag mer naturintresserad än andra bildvisare.



















Biggan_
Är det kanske Ale stenar på femte bilden? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Birgitta P @ 27-12-2006, 21:41)
Är det kanske Ale stenar på femte bilden? unsure.gif

Nej tyvärr. Den vet jag är svår. Men du är i rätt landskap och ganska nära fast på en annan bild. rolleyes.gif
Eva i Skåne
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2006, 21:46)
CITAT (Birgitta P @ 27-12-2006, 21:41)
Är det kanske Ale stenar på femte bilden?  :unsure:

Nej tyvärr. Den vet jag är svår. Men du är i rätt landskap och ganska nära fast på en annan bild. rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif Tack för tipset. Då gissar skånskan här att det är Kåseberga hamn på bild 4. wub.gif
Castea
Nr 3 - kastellet i Karlshamn? unsure.gif
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 27-12-2006, 21:53)
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2006, 21:46)
CITAT (Birgitta P @ 27-12-2006, 21:41)
Är det kanske Ale stenar på femte bilden?  unsure.gif

Nej tyvärr. Den vet jag är svår. Men du är i rätt landskap och ganska nära fast på en annan bild. rolleyes.gif

laugh.gif laugh.gif Tack för tipset. Då gissar skånskan här att det är Kåseberga hamn på bild 4. wub.gif

Jag är sååå snäll. laugh.gif Kåseberga är rätt. Ale stenar ligger till vänster om fotografen.
Gossen Ruda
CITAT (Castea @ 27-12-2006, 21:53)
Nr 3 - kastellet i Karlshamn? unsure.gif

Nej.
Eva i Skåne
Är det fler bilder från Skåne så kan jag gissa vidare på dom rolleyes.gif

jovisst, femman sa du ju, men det kan jag inte riktigt placera.
Piccante
Kan byggnaden på bild 3 vara Karlsborgs fästning?
Gossen Ruda
CITAT (Leocarpus @ 27-12-2006, 22:12)
Kan byggnaden på bild 3 vara Karlsborgs fästning?

Jodå, det inte bara kan vara det. Det är en liten del av Karlsborgs fästning. En enorm felsatsning men ganska imponerande.
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 27-12-2006, 22:16)
CITAT (Leocarpus @ 27-12-2006, 22:12)
Kan byggnaden på bild 3 vara Karlsborgs fästning?

Jodå, det inte bara kan vara det. Det är en liten del av Karlsborgs fästning. En enorm felsatsning men ganska imponerande.

Jag hade rätt smile.gif . Det var väl tanken att riksdag, regering, kungen och hela alltet skulle evakueras dit om krig utbröt? Jättebra att inrymma dem i Europas (dåvarande iaf) längsta byggnad, syns bra på google earth tongue.gif
Piccante
Det var inga lätta bilder direkt får jag säga
Bild 1, kan det vara Bohuslän?
Bild 2, kan vara en hög med sten var som helst nästan. Är det vid havet eller vid en sjö?
Anma
Hmm.... har för mig att det på Gotland finns något som liknar bild 5, eller var det Öland?

egntligen ska jag inte gissa på sånt här, är värdelös på sånt... smile.gif
Gossen Ruda
1 är Bohuslän ja. Tvåan är en berömd ändmorän som hänger ihop med landet i horisonten. Sötvatten.
Piccante
Bild 2, Hindens rev, Vänern?
Gossen Ruda
CITAT (Anne R @ 27-12-2006, 22:50)
Hmm.... har för mig att det på Gotland finns något som liknar bild 5, eller var det Öland?

egntligen ska jag inte gissa på sånt här, är värdelös på sånt... smile.gif

Nja, 5:an är från Skåne är redan konstaterat. Öland finns dock representerat. Övriga lansskap är Blekinge, Bohuslän, Västergötland, Östergötland och Dalarna.
Gossen Ruda
CITAT (Leocarpus @ 27-12-2006, 22:53)
Bild 2, Hindens rev, Vänern?

Där kom den. En 7 km lång ändmorän som sträcker sig rätt ut i Vänern från Kålland. Det finns bilväg ett par km sen får man gå.
Eva i Skåne
Skeppssättningen retar mig, men jag tror den ligger vid Ravlunda nånstans...
Är 9:an från Öland? Jag tycker bara det finns för mycket grönska bakom gärdet.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 27-12-2006, 23:04)
Skeppssättningen retar mig, men jag tror den ligger vid Ravlunda nånstans...
Är 9:an från Öland? Jag tycker bara det finns för mycket grönska bakom gärdet.

Du är på rätt spår, båda spåren. tongue.gif
Gossen Ruda
Jag får nog lämna er nu, sängen kallar. Jag får nog komma med lite hjälp i morgon, det verkar svårt det här. Beträffande ettan som Loecarpus varit inne på så är det som sagt Bohuslän. Dykdalberna vid sidorna säger att det är en farled, en grävd och sprängd sådan.

Eva får grunna på saken, du är nära. Hav förtröstan, det löser sig. Natti natti.
Eva i Skåne
Skepparp! Fast namnet kom jag inte på utan google-hjälp sleep.gif

Öland har jag varit mycket på, men jag kan inte komma på en bättre gissning är Alvaret.


5 och 9 var detta alltså gissningar på.
suddis
Hrm. Är sexan Omberg? Jag tycker det ser mer norrut ut men det nordligaste du nämner är ju Dalarna och det är ju inte ens speciellt nordligt.
Eller är det Kinnekulle? smile.gif Nu kan jag inga fler höjder..
Jag är värdelös på sånt här men va tusan, man måste ju chansa! smile.gif

/suddis.
netaave
6an är väl en vy över Siljan med delar av Sollerön till vä, borde alltså vara taget från Gesunda, eller?
Gossen Ruda
Eva får rätt för Skepparp men stensättningens rätta namn är egentligen Havängssdösen. (HAV förtröstan... rolleyes.gif ). En intressant stenhög, det finns mer på nätet. Suddis har rätt med Omberg, det är Tåkern som syns. Utsikter ÄR svåra. Dessutom var det en lång väg att gå upp till toppen så jag förstår att inte så många varit där.

Då har vi kvar nr 1 som alltså är en grävd och sprängd farled i Bohuslän. Utförd som ett AK-arbete en gång i tiden när arbetslösheten var hög.

6 ett fjäll i Dalarna. 8 finns i sydost, en fd stad. Bilen som syns skulle kunna vara en hjälp men jag tror det är fel märke. 9 en fornborg på Öland även om den nog har haft mer uppgifter. 10 en å i Blekinge.

Kom igen nu. laugh.gif
AnitaO
9:an är väl Alvaret tror jag?
Gossen Ruda
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 07:36)
9:an är väl Alvaret tror jag?

Nej, jag har starkt för mig att den ligger i Mittlandsskogen. Jag är dock ute efter det specifika namnet på fornborgen. Anki på Öland, var är du? smile.gif
AnitaO
Gråborg?
Gossen Ruda
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 07:46)
Gråborg?

Nej, inte det heller. Gråborg är större och där finns vad jag kommer ihåg inga eller möjligen ett fåtal husgrunder. Det finns bara en fornborg som ser ut så här.
Berith
Ah! Kan det vara Ismanstorp?
Gossen Ruda
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 07:59)
Ah! Kan det vara Ismanstorp?

Det är just vad det är. Äntligen! wub.gif
AnitaO
Kan 6:an möjligtvis vara Kebnekajse?
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 08:09)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 07:59)
Ah! Kan det vara Ismanstorp?

Det är just vad det är. Äntligen! wub.gif

laugh.gif

Hade egentligen ingen aning, fick googla mej fram. sleep.gif Mest för att dom jag kunde redan var färdiggissade.

Fina bilder förresten.
Gossen Ruda
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 08:10)
Kan 6:an möjligtvis vara Kebnekajse?

För långt norrut, ligger i Dalarna.
AnitaO
Sista bilden vill jag placera i Östergötland.
Nån grotta som jag banne mig inte kan minnas vad den heter rolleyes.gif
AnitaO
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 08:27)
Sista bilden vill jag placera i Östergötland.
Nån grotta som jag banne mig inte kan minnas vad den heter rolleyes.gif

Trollegater är det jag far efter smile.gif
Gossen Ruda
Nej, 10 är en å i Blekinge.
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 08:34)
Nej, 10 är en å i Blekinge.

I Blekinge har jag aldrig varit sad.gif

Men helt OT, så åk till Trollegater om du har vägarna förbi.
Riktigt häftigt ställe där man kan ta många fina bilder smile.gif

http://www5.e.lst.se/reservat/lst/files/427.jpg
Gossen Ruda
Trollegater ser helt ok ut att besöka och likheter finns. Jag googlade på lite bilder. Finns en del på tyska och engelska hemsidor så det tycks fascinera utlänningar också.
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:18)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 08:09)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 07:59)
Ah! Kan det vara Ismanstorp?

Det är just vad det är. Äntligen! wub.gif

laugh.gif

Hade egentligen ingen aning, fick googla mej fram. sleep.gif Mest för att dom jag kunde redan var färdiggissade.

Fina bilder förresten.

Berith. Dom jag kunde var redan tagna laugh.gif laugh.gif Luktar det nåt, eller... laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif

Men Ismanstorp har jag varit vid, även om det är många år sen, så det retar mig lite att du fick den laugh.gif laugh.gif wub.gif
Berith
Äsch då sleep.gif wub.gif jag fuskade ju. Lovar att när det nästa gång blir nåt som jag kan så PMar jag dej så får du ta den! biggrin.gif
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 10:08)
Äsch då sleep.gif wub.gif jag fuskade ju. Lovar att när det nästa gång blir nåt som jag kan så PMar jag dej så får du ta den! biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Behövs inte alls laugh.gif

Nu sitter jag och retar mig på den jä...a ån som är kvar.
Trodde att mannen, som är uppväxt nära Blekingegränsen (snapphanebygderna smile.gif ) skulle känna igen bilden, men icke.
Berith
Den jä...a ån är nr 10 alltså. Ska testa den. biggrin.gif

----------
Efter lite funderande... sleep.gif Kan det vara Ronnebyån? Finns ju ett naturreservat där, Korrö.
karjo
Sexan måste vara Nipfjället! smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 10:48)
Sexan måste vara Nipfjället! smile.gif

Näpp, miss med en halvmil. biggrin.gif
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 10:52)
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 10:48)
Sexan måste vara Nipfjället! smile.gif

Näpp, miss med en halvmil. biggrin.gif

Idre? smile.gif
karjo
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 10:52)
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 10:48)
Sexan måste vara Nipfjället! smile.gif

Näpp, miss med en halvmil. biggrin.gif

Men åh! Städjan! Det var ju det jag tänkte på, stämmer det då!? tongue.gif
Eva i Skåne
Mörrumsån är väl den mest kända, så nu gissar jag på den.
Gossen Ruda
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 11:25)
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 10:52)
CITAT (karjo @ 28-12-2006, 10:48)
Sexan måste vara Nipfjället! smile.gif

Näpp, miss med en halvmil. biggrin.gif

Men åh! Städjan! Det var ju det jag tänkte på, stämmer det då!? tongue.gif

Det stämmer bättre. laugh.gif Nipfjället ligger strax norr om Städjan och dit går det bilväg, fast inte ända fram. Vill man ta sig till Städjan får man gå. Brorsan klättrade faktiskt upp till toppen men vi andra som var med höll oss på det plana. Jag har en bild till där han syns som en liten streck. Det var lite läbbigt att ta sig upp och ännu värre att ta sig ner tyckte han. Det var ganska brant och mest vittrad sten att gå på. Det var lätt att det rörde sig under fötterna och skulle man ramla är det långt att rulla ner.
Gossen Ruda
CITAT (Eva i Skåne @ 28-12-2006, 11:27)
Mörrumsån är väl den mest kända, så nu gissar jag på den.

Fel. Men det räcker inte med att gissa rätt å, platsen har ett speciellt namn som jag är ute efter.
karjo
Jag har ju varit i området! På nipfjällets topp har jag stått ett par gånger, dit är det ju redan autostradan att gå på, men städjan har vi inte brytt oss om.
Det jag imponeras mest av är "trollvägen"! Platsen där man stannar bilen, frikopplar och släpper bromsen och är övertygad om att man ska rulla framåt men istället rullar bakåt! Man är så fullständigt lurad av omgivningarna, utmed vägen rinner en liten bäck också, tom den ser ut att rinna åt fel håll! Har någon mer varit där?!
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon