Sidor: 1, 2
netaave
Råkade köpa hamburgerkött som smörgåsmat och yngsta jäntan dånade nästan av.
"Tycker du verkligen att vi ska äta häst?"

Jag funderar på om scans hamburgerkött verkligen är hästkött, om det föds upp hästar för slakt och livsmedelsproduktion i Sverige idag eller om det är som jag tror att det är nöt som röks som hamburgerkött gjordes förr.
Har tyvärr inte förpackningen kvar.
anna_rispan
Från Pärsons charkuterier
Rökt hamburgerkött 100 g
Ursprungsland: Sverige

Ingredienser:
Tillverkad av lårdetaljer av häst som saltats med lake innehållande vatten, koksalt och druvsocker. Antioxidationsmedel E 301 och E 331, konserveringsmedel E 250.


jag är också nyfiken var de har hästarna. varför ser man inte dem på samma sätt som korna?? unsure.gif
Reserv
CITAT (anna_rispan @ 27-12-2006, 14:02)
jag är också nyfiken var de har hästarna. varför ser man inte dem på samma sätt som korna?? unsure.gif

För att dom kommer från nån gammal travare, ridskolehäst som sett sina bättre dar och andra slaktade hästar. Tror inte att stuterierna i sverige i första hand avlar för slakt. Men det slaktas rätt mycket "sällakapshästar" på slakterierna
AnitaO
Har nåt minne av att vi faktiskt äter för LITE hamburgerkött (hästkött) i Sverige.
Det finns inte avsättning för att sälja kött från alla hästar som måste avlivas.
Därför transporteras många sjuka och gamla hästar ner till Europa för slakt.
Därmed vore det alltså en välgärning att äta hästkött.
Åsa, mälardalen zon 2
Hamburgerkött brukar vara hästkött men enligt denna länk är änglamarks Kravmärkta hamburgerkött gjort av nöt

http://susning.nu/Hamburgerk%F6tt

Även Gustavskorv innehåller en hel del hästkött så det är inte något avanligt kött i handeln.
anna_rispan
http://www.atl.nu/Article.jsp?article=32144 jag googlade lite o hittade en artikel från ATL. det har tydligen hänt en del på hästköttsmarknaden sedan hästpassen infördes.
mulle
Vi äter mycket hästkött i Finland, det är vanligt som pålägg!
I England dånar de av blotta tanken...
Mulle
Eva i Skåne
Restauranger lär servera en hel del hästkött under namn med ox eller nöt-...
Reserv
Hästfilé är mycket finare än oxfilé rolleyes.gif det smälter i munnen
Biggan_
Jag läste nånstans för ett tag sedan att det importeras rätt mycket åsnekött till Sverige, men det är ju inget man ser till varken i butikerna eller på restaurangerna, så man kan ju undra om det inte är åsnekött i hamburgerköttet och i korv.
Björken
Det finns ingen färsk statistik angående hur många hästar det finns i Sverige, det lär komma en runt årsskiftet. En uppskattning är mellan 220 000 - 300 000.

När man ser den siffran så kan man mycket väl förstå att det finns en del av dem som av olika skäl går till slakt varje år och då kommer tillbaka till oss som livsmedel.

Om jag inte missminner mig så får det inte kallas hamburgerkött om det inte kommer från häst, men där kan jag ha fel. Ska se om jag kan kolla den uppgiften.
Björken
Enligt Wikepedia ”Hamburgerkött är oftast benämning på rökt hästkött. Men det kan även stå för en speciell typ av rökt nötkött med ursrung i hamburg.
Hamburgerkött säljs ofta färdigskivad som smörgåspålägg.”

Det här säger Susning.nu om
”Hamburgerkött, handelsnamn och eufemism för rökt hästkött. Skall inte förväxlas med hamburgare som görs av nötkött.
Det finns även hamburgerkött gjort av nötkött. Ett exempel på detta är Änglamarks ekologiska hamburgerkött. Huruvida detta är en korrekt benämning vet jag icke. Däremot är det ironiskt med tanke på att ursprunget till ordet hamburgerkött är en önskan att framställa hästkött som det vore kött från nöt”.
Kathy
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 27-12-2006, 14:54)
så man kan ju undra om det inte är åsnekött i hamburgerköttet och i korv.

Visst hamnar det köttet där.
Kat
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:58)
Råkade köpa hamburgerkött som smörgåsmat och yngsta jäntan dånade nästan av.
"Tycker du verkligen att vi ska äta häst?"

För att hindra att Svenska hästar transporteras under vidriga förhållanden till sydeuropa, bör vi äta mera hästkött i Sverige, så att hästarna istället ger en viss vinst för den som säljer till slakt på plats.

Det finns doock även ytterligare ett hinder än dålig konsumtion för att de svenska hästarna ska bli kvar i landet:
Groteska karensregler.
Det finns många preparat som flertalet ridhästar och travhästar i Sverige får i veterinärt syfte, som med svenska regler ger livstids karens. Många väljer då att istället skicka hästarna till slakt i länder där det är möjligt att få ut en slant för köttet.
faith
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:58)
Råkade köpa hamburgerkött som smörgåsmat och yngsta jäntan dånade nästan av.
"Tycker du verkligen att vi ska äta häst?"

Hur kommer det sig att det för många är okej att äta ko, gris, kyckling, men inte okej att äta häst? Om man har betänkligheter inför att äta häst bör man väl ha det inför alla djur?
Kat
CITAT (faith @ 27-12-2006, 21:35)
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:58)
Råkade köpa hamburgerkött som smörgåsmat och yngsta jäntan dånade nästan av.
"Tycker du verkligen att vi ska äta häst?"

Hur kommer det sig att det för många är okej att äta ko, gris, kyckling, men inte okej att äta häst? Om man har betänkligheter inför att äta häst bör man väl ha det inför alla djur?

Antagligen för att hästar är liknande husdjur för oss. För många av oss svenskar bär det emot att äta katt och hund också.
Kathy
CITAT (faith @ 27-12-2006, 21:35)
Hur kommer det sig att det för många är okej att äta ko, gris, kyckling, men inte okej att äta häst? Om man har betänkligheter inför att äta häst bör man väl ha det inför alla djur?

Jag gissar att hästar räknas som husdjur och att det kanske är därför man väljer att inte äta häst. Känns inget vidare om man skulle äta katt eller hund heller, för den delen. Även om det förekommer i valda delar av världen.

Personligen har jag inga problem med att äta vare sig häst eller lamm. smile.gif
askar
Ett hekto Solvalla... hörde man ibland beställas vid manuella charkdisken tongue.gif

Vi köper aldrig hamburgerkött... däremot rökt Nötrulle
som är jättegott.

Varför vi inte äter häst, när vi äter ko, gris, kyckling osv?
Tja... hänger nog ihop med matkultur vi är uppväxt med.
Vi äter inte heller katt och hund.
faith
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.
Reserv
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.

inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän rolleyes.gif wub.gif
Piccante
Jag har hört att de nordiska länderna hör till de som äter minst hästkött i Europa. De förklarade det med att i det bistra klimatet så levde man ofta nära sina husdjur förr och hästen var en livsviktig arbetskamrat om man skulle kunna köra in hö till kreaturen och dra hem ved från skogen. Därför hade hästen högst status bland djuren tills traktorn kom och tog dess plats laugh.gif . I andra länder där skörden inte var lika viktig för att djuren kunde gå ute och beta året om så ansågs oxå hästen vara av mindre nytta och fick lägre status.
netaave
Här där vi bor är det gansaka vanligt att man har häst och många barn rider så också min tös och många av hennes kompisar. Vi har dock bara kanin.
Så häst och kanin äter hon inte, och varken hund eller katt.
Pirum
Gris, ko, får, de är också husdjur även om de kallas så i allt mindre omfattning i vår allt mer industrialiserade djurhållning. Att äta häst var länge självklart, däremot var det (antar jag) vääldigt få hästar som föddes upp enbart för att ätas, och de hästar som slaktades var nog ofta gamla och sega. Förutom filén då kanske smile.gif

Åt mycket hamburgerkött som liten, har inte satt tänderna i det på länge pga att jag (eller min tunga) är mindre välvilligt inställd till rökt mat numera.

Men alltså, kan di verkligen trycka ner åsnekött i hamburgaren? Visst, det finns mången hamburgare där det tryckts i potatisfiber och annan utfyllnad, men...jag tror mer på att åsnor och häst hamnar i korvar.

Verkar som att det speciellt i USA ses som negativt att äta hästkött, men, med tanke på den relativt ganska stora invandringen dit så borde ju många grupper fortfarande ha det i korvar etc.
AnitaO
Jag äter iofs inte heller hästkött.
Vet inte varför, men det ligger nog som sagt i vår kultur.
Men om man tänker på dom plågsamma transporterna som vissa hästar får utstå för att fraktas ner till kontinenten, så är det kanske inte ett dåligt alternativ.

Fast jag förstår dom människor som har någon slags relation till hästar.
Det är nog svårt då. För inte skulle jag heller kunna äta hund eller katt.
Inte kanin heller för den delen.

En bekant berättade om en invandrad tjej från Korea som varit på affären och köpt vad hon trodde var hundkött. (Dom äter ju det)
Det var ju bara det att det var en burk Pedigree Pal ..... alltså hundmat rolleyes.gif
Men det var ju hundar på förpackningen.
Yeack biggrin.gif
Berith
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 16:25)
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.

Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif


Jag äter inte heller hästkött, i alla fall inte medvetet. Och nötkött äter jag bara uppblandat i köttfärs. Har några bitar rådjur ligger i frysen, bävar för den dan jag "måste" fixa till nåt gott av det. Funkar kanske att finstrimla det och marinera i nåt som tar bort viltsmaken?
Reserv
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 16:25)
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.

Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif


Jag äter inte heller hästkött, i alla fall inte medvetet. Och nötkött äter jag bara uppblandat i köttfärs. Har några bitar rådjur ligger i frysen, bävar för den dan jag "måste" fixa till nåt gott av det. Funkar kanske att finstrimla det och marinera i nåt som tar bort viltsmaken?

Funderade i samma bana som dig där Berith, men insåg den stora skillnaden på avlivning och slakt rolleyes.gif Slaktade djur går till mat på ett eller annat sätt, antingen på våra bord eller till djurfoder. Va´man gör av en avlivad häst har jag däremot inte en aning om, man får juh inte ha dom nedgrävda på gårn direkt unsure.gif Kremering kanske?? huh.gif
AnitaO
CITAT (Reserv @ 28-12-2006, 09:01)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 16:25)
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.

Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif


Jag äter inte heller hästkött, i alla fall inte medvetet. Och nötkött äter jag bara uppblandat i köttfärs. Har några bitar rådjur ligger i frysen, bävar för den dan jag "måste" fixa till nåt gott av det. Funkar kanske att finstrimla det och marinera i nåt som tar bort viltsmaken?

Funderade i samma bana som dig där Berith, men insåg den stora skillnaden på avlivning och slakt rolleyes.gif Slaktade djur går till mat på ett eller annat sätt, antingen på våra bord eller till djurfoder. Va´man gör av en avlivad häst har jag däremot inte en aning om, man får juh inte ha dom nedgrävda på gårn direkt unsure.gif Kremering kanske?? huh.gif

Vet inte heller, men jag gissar att kremering är det vanliga.
Så gör man ju med hundar och katter.
Kat
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)
Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif

Man kan ta bort hästarna med nödslakten hemmavid, vilket gör att hästen inte får bli människoföda och man kan ta bort med spruta. Det sistnämnda gör köttet helt obrukbart och därför måste man lämna kroppen till destruktion. Det kostar en slant.
Reserv
CITAT (Kat @ 28-12-2006, 09:05)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)

Funderar på det där sista...  unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...?  unsure.gif

Man kan ta bort hästarna med nödslakten hemmavid, vilket gör att hästen inte får bli människoföda och man kan ta bort med spruta. Det sistnämnda gör köttet helt obrukbart och därför måste man lämna kroppen till destruktion. Det kostar en slant.

Du måste ändå lämna ifrån dig djurkroppen då vi i sverige inte har tillåtelse att begrava såna stora husdjur på våra egna marker. Dom förgiftar grundvattnet
Kat
CITAT
Du måste ändå lämna ifrån dig djurkroppen då vi i sverige inte har tillåtelse att begrava såna stora husdjur på våra egna marker. Dom förgiftar grundvattnet

Överlämningen sker i samband med destruktionen. Det tar med sig kroppen för kremering och du ser inte av den mera.
I samband med sk. nödslakt blir kroppen djurfoder.
Gossen Ruda
Nån som har läst seriealbumet Asterix på Korsika? Albumets korsikanska huvudperson Ocatarinetabellatchitchix blir bjuden på en korv av en landsman i Massilia(Marseille) och säger.:

- Den här korven påminner mig om vårt hemland. Den är så färsk att man nästan tror att den ska börja gnägga.

Som färdkost får han med sig en ost vars ångor får båten att explodera när nån går ner med en fackla. laugh.gif
Kathy
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 16:25)
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.

Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif



Givetvis så kommer hon inte låta sin älskade ridhäst självdö.
Hon gör som så många andra djurägare...när tiden är inne och om husdjuret plågas, så är det mer humant att låta veterinären avliva husdjuret. sleep.gif smile.gif Hon kommer alltså inte låta hästen gå till slakt.
Kathy
CITAT (Reserv @ 27-12-2006, 22:19)
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.

inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän rolleyes.gif wub.gif

Jag tror Fru Berglund gosar med sina grisar. wub.gif wub.gif
Reserv
CITAT (Scrollan @ 28-12-2006, 09:20)
CITAT (Reserv @ 27-12-2006, 22:19)
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.

inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän rolleyes.gif wub.gif

Jag tror Fru Berglund gosar med sina grisar. wub.gif wub.gif

Men den dan hon måste ta bort dom så tvivlar jag på att hon tänker ha dom som julskinka, och så bor dom väl inte i grisstallar heller?? Hon har dom väl istället för hund??
faith
CITAT (Reserv @ 28-12-2006, 09:40)
CITAT (Scrollan @ 28-12-2006, 09:20)
CITAT (Reserv @ 27-12-2006, 22:19)
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.

inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän rolleyes.gif wub.gif

Jag tror Fru Berglund gosar med sina grisar. wub.gif wub.gif

Men den dan hon måste ta bort dom så tvivlar jag på att hon tänker ha dom som julskinka, och så bor dom väl inte i grisstallar heller?? Hon har dom väl istället för hund??

Jag hoppas inte du trodde att jag menade att man skulle acceptera att äta upp sitt egna husdjur? huh.gif unsure.gif

Vad jag menade var att om man anser djur acceptabla som människoföda så bör man fråga sig varför man anser enbart vissa djur acceptabla som människoföda, medan man anser andra djur inte vara det.
Berith
CITAT (Scrollan @ 28-12-2006, 09:18)
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 08:24)
CITAT (Scrollan @ 27-12-2006, 16:25)
Svärmor gör skillnad på sina hästar.

Hennes arbetshäst, som hon motionsrider, kommer gå till slakt då det är dags.
Däremot hennes riktiga ridhäst kommer hon inte slakta när tiden är inne.

Funderar på det där sista... unsure.gif Vad kommer hon göra med den hästen då? Låta den självdö...? unsure.gif



Givetvis så kommer hon inte låta sin älskade ridhäst självdö.
Hon gör som så många andra djurägare...när tiden är inne och om husdjuret plågas, så är det mer humant att låta veterinären avliva husdjuret. sleep.gif smile.gif Hon kommer alltså inte låta hästen gå till slakt.

Aha... tänkte inte så långt. Antagligen för att jag inte ens funderat tidigare på skillnaden på att avliva en häst och att slakta den. För mej har det varit samma sak, eller rättare! jag har nog bara tänkt mej slakt hur man än gjort med djuret.

Men egentligen så betyder slakt att man tar tillvara på köttet - och om man avlivar den så gör man sej av med det på annat sätt?

Vet nån hur det funkar nu med hästpass, om man får göra som man vill med hästen?
LadyG
Hästkött är gott, det tycker jag trots att jag både ridit och ägt häst. Hund är ju vanligt i asien, så det kanske faktiskt är gott? I asien tycker de att vi är barbariska som äter kräftor (som i deras ögon är vidriga) och det är ju gott? Däremot är jag skeptisk till kattkött, det kan väl inte vara mycket mat på en sån liten? ohmy.gif

Däremot skulle jag aldrig i livet äta kalvhjärna!!! wacko.gif blink.gif ohmy.gif smile.gif
anna_rispan
om hästpass
Berith
CITAT (anna_rispan @ 28-12-2006, 10:44)

Tackar. Där stod bland Frågor och svar (fråga 10) om den saknade pass att "Hästen får inte slaktas på slakteri." Men det säger ju inte vad man gör istället.

Men nu har jag dragit frågan lite OT...
Kathy
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 10:17)
Aha... tänkte inte så långt. Antagligen för att jag inte ens funderat tidigare på skillnaden på att avliva en häst och att slakta den. För mej har det varit samma sak, eller rättare! jag har nog bara tänkt mej slakt hur man än gjort med djuret.

Aha, då förstår jag. smile.gif
Bitta98
CITAT (Berith @ 28-12-2006, 10:56)
CITAT (anna_rispan @ 28-12-2006, 10:44)

Tackar. Där stod bland Frågor och svar (fråga 10) om den saknade pass att "Hästen får inte slaktas på slakteri." Men det säger ju inte vad man gör istället.

Men nu har jag dragit frågan lite OT...



Har inte hästen pass får den inte gå till köttproduktionen, alltså får man anlita nödslakt och hästen går då till destruktion i stället.
*Mademoiselle*
Hästkorv är smaskens tongue.gif
Blomstertanten
Jag äter gärna häst ! Tycker det är fantasktiskt gott rolleyes.gif

Min son sa alltid till sin hästintresserade tjej : Har inte du fått lära dej att man inte ska leka med maten ? Han kunde inte begripa varför hon blev så arg
tongue.gif

Jag skulle nog inte kunna tänka mej att äta upp min egna häst om jag haft en.
Precis som jag aldrig kom på tanken att äta upp mina akvariefiskar , men annan fisk äter jag gärna !
netaave
CITAT (Blomstertanten @ 28-12-2006, 12:53)
Min son sa alltid till sin hästintresserade tjej : Har inte du fått lära dej att man inte ska leka med maten ? Han kunde inte begripa varför hon blev så arg
tongue.gif

Jag skulle nog inte kunna tänka mej att äta upp min egna häst om jag haft en.
Precis som jag aldrig kom på tanken att äta upp mina akvariefiskar , men annan fisk äter jag gärna !

laugh.gif laugh.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Reserv @ 27-12-2006, 22:19)
CITAT (faith @ 27-12-2006, 22:17)
Självklart hänger det samman med matkultur. Men om man förfäras inför tanken på att äta hästkött bör man kanske fundera lite varför tanken är så svindlande/främmande. Många har ju gris som husdjur idag t ex.

inte många går in i grisstallet och gosar med grisarna, inte med korna heller för man har oftast fler av dom. Hästen är......en vän rolleyes.gif wub.gif

Jo du man gosar med grisarna och med korna. Jag är f.d. bondmora med många korna. Och vi gosade med alla djur på gården, även med mina hästar (som jag hade då)

Men man måste ju lära sig att vissa djur slaktas för att bli människoföda, inte lätt men nödvändig.

Man kan ju inte vänta att djur självdör, det vore djurplågeri. Och i så fall vad skall bonden leva av (luft och kärlek kanske?)

Det är svårt att äta kött som kom från egna gården. Det är lättare att gå in i en affär och handla.

Elisabeth
Pirum
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-12-2006, 13:49)
Det är svårt att äta kött som kom från egna gården. Det är lättare att gå in i en affär och handla.

Sant. Men jag tror att det leder till en annan respekt för djuret om man lär känna det innan man lägger upp det på middagsbordet. Kanske inte glädjer grisen sådär vansinnigt om man fäller en tår när den går till slakt, men, man kanske behandlar den bättre medan den lever.
amaira
Varför man inte äter häst i Sverige? En del av svaret ligger i vår kultur grundad på vår historia långt tillbaka i tiden. Ända tillbaka till tiden för vårt kristnande faktiskt.

Som "hedningar" biggrin.gif (sorry rolleyes.gif ) när vi dyrkade asagudarna, ingick "bloter", dvs att vi offrade blod av djur till gudarna.

Främst offrade vi hästar. Under stora fester offrade vi hästar, och deras huvuden var uppsatta på stänger. Och hästköttet åts. Fast just hur det gick till, är jag inte helt säker på.

När sedan landet kristnades, gällde det att få folket att överge sina gamla seder och sin gamla tro och kultur. Sånt är inte lätt.

Som ett led i denna kamp, byggdes kyrkorna ofta på de gamla hedniska offerplatserna. Både för att folk kunde fortsätta att gå dit de var vana, och inte kunde smyga iväg till det gamla i hemlighet.

Man vidtog många åtgärder för att genomdriva kristendomen, bland annat få in sedvänjan att det var tabu att äta hästkött. (på det viset föregrep man ju blot-festerna)

Så, att vi inte äter hästkött, kom med kristendomen. Men sedvänjan håller på att luckras upp numera.


Det är ett stort antal hästar som slaktas utomlands. Främst i Italien och Spanien har jag för mig, men jag är inte säker på vilka land de åker till.

Dessa mycket vanliga slakttransporter av en stor mängd hästar är ett elände! Transporterna är regelvidriga och djuren far mycket illa innan de äntligen kommer fram till det utvalda slakteriet.

Det är en stor andel unghästar som får åka iväg. Travhästar som inte blir nåt av - vilket är många! Uppfödning av travhästar är stor, de travhästar som "blir nått" är en bråkdel.

Hur det är med varmbloden (galopphästarna) vet jag inte men det borde vara samma sak där.

Vill man ha "en häst" bara, kan man enkelt köpa en rar frisk travhäst i bra ålder för en billig slakt-penning. Det är överskott på dem.

Det gäller också arbetshästar (i alla fall för några år sedan) samt raser som inte är populära, och som inte går att göra sig av med.
Whiskuchi
CITAT (LadyG @ 28-12-2006, 10:22)
Däremot är jag skeptisk till kattkött, det kan väl inte vara mycket mat på en sån liten? ohmy.gif

Katter slaktas inte förrän de är över ett år gamla, det är alltså totalt sett lagom med kött för... en gryta kanske (japp, jag är usel på köttmängd, har inte ätit kött på över 10 år). Det sägs tydligen betyda otur att äta kattungar.... (däremot hundar äts som unga, sen blir de sega)
Gossen Ruda
Diskussionen tar tydligen upp alla "husdjur". När brorsan var i Peru och bl.a. tittade in i indiandernas "hus" sprang det alltid omkring marsvin. Blev dom för många hamnade dom på middagsbordet. Inte mycket mat på dom men dom var många istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon