Full version: ordförklaring
Rapchic
homofobi hör man ju vad det är
en person med fobi mot homosexuella

men vad kallar man en person som inte har fobi mot homosexuella
men som ogillar homosexuella och möjligen diskriminerar homosar och bin
(ok jag är inte bra på prularis)
det är en sak jag har tänk på länge
men inte kommit påå nåt bra ord
(eller ska det ocksåå kallas homofobi)


ps denna tråd har med ordet och göra
jag är inte homofob och vill inte diskriminera nån
eller göra nån olycklig pga att jag vill ha en definiation på ett ord
så var vänlig att hålla god ton i denna (och alla andra) trådar ds
gammelnalle
VAD det kallas vet jag inte, men jag kallas ofta för homofob enär jag "har svårt" för att acceptera bögmaffians exhibionistiska beteenden på pridefestivaler etc... och gärna talar om att jag ogillar detta betende....

Att jag sen har kompisar som är bögar och slåss för deras rätt att ha sin sexuella läggning, verkar kvitta...

Vågar man kritisera NÅGOT som rör homosexuella så är man TYDLIGEN homofob...
Och det kan jag leva med.

Jag antar att det är ungefär som att man inte får kritisera utlänningar utan att bli kallad för rasist....

b
Gossen Ruda
Det är väl så att alla som inte odelat positiva till homofolket klumpas ihop till en kategori. Det gäller att svärta ner motståndarna så därför använder man dessutom ett ord med negativ klang. Felaktigt också eftersom fobi kommer av latinets fobos som betyder skräck.
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 26-12-2006, 19:08)
homofobi hör man ju vad det är
en person med fobi mot homosexuella

men vad kallar man en person som inte har fobi mot homosexuella
men som ogillar homosexuella och möjligen diskriminerar homosar och bin
(ok jag är inte bra på prularis)
det är en sak jag har tänk på länge
men inte kommit påå nåt bra ord
(eller ska det ocksåå kallas homofobi)


ps denna tråd har med ordet och göra
jag är inte homofob och vill inte diskriminera nån
eller göra nån olycklig pga att jag vill ha en definiation på ett ord
så var vänlig att hålla god ton i denna (och alla andra) trådar ds

Intolerant kanske.
Alba
Bra ord Ophelia.
Homointolerant - det var väl en fint ord.
Gossen Ruda
CITAT (Alba @ 26-12-2006, 19:49)
Bra ord Ophelia.
Homointolerant - det var väl en fint ord.

Fint för vem? unsure.gif
Alba
Ordet i sig är fint.
Sen kan man ju välja att misstolka.
Men det kan man ju med alla ord.
Alexander-VG-zon3
vad har bin med homofober att göra unsure.gif wink.gif
Alba
CITAT (flaxss @ 26-12-2006, 20:23)
vad har bin med homofober att göra unsure.gif wink.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
gammelnalle
CITAT (flaxss @ 26-12-2006, 20:23)
vad har bin med homofober att göra unsure.gif wink.gif

funderade ochså på det ett slag...men så gick det upp en talgdank: Hon skriver ju att hon inte är bra på "prularis" (pluralis) och jag tror hon menar bisexuella.. en bi flera bin...

bin(te) bi smile.gif
Gossen Ruda
Blommor och bin, sexuallära för nybörjare. biggrin.gif

Beträffande ordet intolerant så är det motsatsen till tolerant, dvs något negativt. Hmm, måste man ha etiketter på alla inriktningar?
AnitaO
CITAT (Gossen Ruda @ 26-12-2006, 20:39)
Beträffande ordet intolerant så är det motsatsen till tolerant, dvs något negativt. Hmm, måste man ha etiketter på alla inriktningar?

Kan jag faktiskt hålla med om.
Vem bestämmer vad som är rätt och fel.
Synonymer till intolerant:

fördomsfull, inskränkt, trångsynt, trångsint, trångbröstad, bornerad, dogmatisk, fanatisk
Castea
CITAT (gammelnalle @ 26-12-2006, 19:21)
VAD det kallas vet jag inte, men jag kallas ofta för homofob enär jag "har svårt" för att acceptera bögmaffians exhibionistiska  beteenden på pridefestivaler etc... och gärna talar om att jag ogillar detta betende....

Tycker du lika illa om alla kulturers och subkulturers exhibitionistiska beteenden på festivaler o dyl som firas till deras ära?

Det kan ju gå lika hett exhibitionistiskt till på t ex stora raggarträffar på somrarna när 10 000-tals cruisande raggarbilar bjuder åskådarna på resenärer med nerdragna jeans med likbleka och håriga raggar-arslen!

rolleyes.gif
gammelnalle
CITAT (Castea @ 26-12-2006, 22:20)
CITAT (gammelnalle @ 26-12-2006, 19:21)
VAD det kallas vet jag inte, men jag kallas ofta för homofob enär jag "har svårt" för att acceptera bögmaffians exhibionistiska  beteenden på pridefestivaler etc... och gärna talar om att jag ogillar detta betende....

Tycker du lika illa om alla kulturers och subkulturers exhibitionistiska beteenden på festivaler o dyl som firas till deras ära?

Det kan ju gå lika hett exhibitionistiskt till på t ex stora raggarträffar på somrarna när 10 000-tals cruisande raggarbilar bjuder åskådarna på resenärer med nerdragna jeans med likbleka och håriga raggar-arslen!

rolleyes.gif

Har knappast sett alla...

men svaret måste bli


JA!!

b fördomsfull, inskränkt, trångsynt, trångsint, trångbröstad, bornerad, dogmatisk, fanatisk gammelnalle.

smile.gif
Blomstertanten
CITAT (Castea @ 26-12-2006, 22:20)

Tycker du lika illa om alla kulturers och subkulturers exhibitionistiska beteenden på festivaler o dyl som firas till deras ära?

Kan någon förklara för mej vad en subkultur är ???? unsure.gif

Vi här på Odla tex. , tillhör vi en subkultur eller ? unsure.gif
Gossen Ruda
Tycker Wikipedia sammanfattar ordet ganska bra. Odlaiter är knappast en subkultur men rättrogna biodynamiskodlare möjligen.
Castea
CITAT (Blomstertanten @ 27-12-2006, 07:12)
Kan någon förklara för mej vad en subkultur är ???? unsure.gif

Vi här på Odla tex. , tillhör vi en subkultur eller ? unsure.gif

Subkultur

Alltså, det går ju inte att exakt definiera kultur- och subkulturbegreppet. Men mycket har ju att göra med att man delar gemensamma värderingar och synsätt.
Gossen Ruda
Du får gärna förklara dig närmare Castea, menar du att när du jämställer raggare och homosexuella att även dom senare är en subkultur? Jag är nog beredd att hålla med dig i den frågan.
Castea
Raggare och homosexuella är som vilka människor som helst i sina civila liv,
men sen har de ju sina speciella events där de lever ut på ett extremare sätt än i sin vardag. (Pride, Power Meet-raggarträffar, osv). Nog tycker jag att man kan prata om subkulturer då. När man alltså pratar om "raggarrörelsen" och "gayrörelsen".

Men så är det väl inom många andra subkulturer också? Jag höll på med teater förr, och den maffian var rätt extrem också när vi höll igång på teaterfestivaler, osv. Inte var det våra civila jag som syntes där, inte.

Och som definitionen står på Wikipedia: "En subkultur är en kultur som existerar inom en annan större kultur, med separata värderingar och modestilar etc."

Det är väl inte alltid man kan leva ut sin subkultur p g a rådande normer, utan man får ofta tränga in sig i rådande större kultur och bara leva ut sin subkultur ibland. sad.gif
Ophelia
Har en del intoleranta inslag i mitt sätt att tänka/vara. Har lite svårt att tolerera vissa människors behov av att trycka ner andra, människor som förespråkar dödsstraff och andra oliktänkares synsätt och Hells Angels existens (finns även en massa annat som jag hyser mer eller mindre intolerans över).
Rapchic
CITAT (Ophelia @ 26-12-2006, 20:28)
Intolerant kanske.

tror nog det passar in bäst med vad jag tänkte

nu tror jag jag kanske gkorde fel med titeln
och skrev att homofober har fobi mot bisexuella med
..........
eller är det kanske så unsure.gif
vet inte känner inte så många homofober (vad jag vet)
men ett antal jomointoleranta
får göra som min pappa och kasta godis (hårda)
på dom som använder ordet bög som svordom
(ok skämta bara finns säkert bättre sätt att få dom att ändra sig)
Gossen Ruda
Och varför skall man få dom att ändra sig? Varje människa har väl rätt att fatta egna beslut och välja var man står i olika frågor.
zaaritha
Gossen Ruda: Absolut! wub.gif
Rapchic
CITAT (Gossen Ruda @ 28-12-2006, 19:22)
Och varför skall man få dom att ändra sig? Varje människa har väl rätt att fatta egna beslut och välja var man står i olika frågor.

kanske så att andra inte blir lessna
eller ändra sig är kanske fel ord
influera, diskutara
så att folk kanske tänker en extra gång innan dom
tex använder ordet bög som svordom
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon