Full version: Kökstrasor
Gossen Ruda
Vad använder ni för att torka av spisen, diskbänk mm. Jag har provat några men är inte helt nöjd, den senaste var chiffonet. Jag söker något med bra uppsugningsförmåga, lättvättade och inte för dyra.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2006, 19:54)
Vad använder ni för att torka av spisen, diskbänk mm. Jag har provat några men är inte helt nöjd, den senaste var chiffonet. Jag söker något med bra uppsugningsförmåga, lättvättade och inte för dyra.

Wettex disktrasor.
Tappar dock en del av sin funktion då de tvättas.
Jag slänger helt enkelt disktrasan då det behövs och byter till en ny.

Läste en undersökning för något år sen att disktrasan är hemmets största bakteriehärd. Om jag minns rätt, så ska man alltid skölja ur trasan i kallt vatten samt byta varje vecka.
Flamingon - växtgalning
Jag använder inte disktrasor utan de där speciella kökssvamparna. Tycker jag är bra. smile.gif
Anma
Jag kör med mirakeltrasa. Köper på mig ett lager när jag åker förbi billighetsaffärer som Karlsson i morgongåva, kostar 19:- för 2 st. Kokar den en gång i veckan och när det luktar illa efter att man torkat mjölk och inte sköljt ordentligt. Håller i evighet, brukar mest byta för att den blivit solkig.
kerstin z5-6
aldrig -de är bakteriehärdar -engångs i papper ...+ ev. särskilda för städning som rengörs efteråt, svamp + mirakel tex
Björken
Om man är väldigt rädd för bakterier, en del behöver vi faktiskt för att inte bli sjuka, så ska man förstås använda engångstrasor. Men om man kan acceptera att det finns lite bakterier så är det helt rätt att alla disktrasor ska sköljas ur med riktigt kallt vatten sist.
Jag är ju smålänning så jag använder inte engångs utan jag använder Wettexdukar och slänger dem i tvättmaskinen efter ett par dagars användning.
askar
Mirakeltrasa... köpte på COOP, kostade 49,50kr
och på ÖB 14,50kr. Lika bra bägge två... håller garanterat minst två år.
Jag kokar trasan varannan dag i en aluminiumgryta som jag sparat
just för detta ändamål... lite Via tvättmedel i.
Alltid fräsch trasa.

Bakterier i trasan är jag inte rädd för... de finns överallt. smile.gif
Värre än disktrasan är nog sminkgrejer...men det tänker man sällan på.
Snöflinga
Använder tunna wettexdukar, blårutiga, som jag tycker är bra smile.gif Hänger alltid opp trasan efter användning på en krok över diskbänken, sägs vara bra wub.gif
renate
Wettextrasar tvätta i maskinen när de känns ofräsch,kökssvampar.Mirakeltrasa dammar jag med.
pejori
CITAT (Anne R @ 23-12-2006, 20:20)
Jag kör med mirakeltrasa. Köper på mig ett lager när jag åker förbi billighetsaffärer som Karlsson i morgongåva, kostar 19:- för 2 st. Kokar den en gång i veckan och när det luktar illa efter att man torkat mjölk och inte sköljt ordentligt. Håller i evighet, brukar mest byta för att den blivit solkig.

jag med...bara microtrasor, som åker i maskinen efter användning smile.gif
Björken
Jag använder mirakeltrasor hemma bara när jag städar, inte som disktrasor eftersom jag använder dem dagligen på jobbet. De torkar ur händerna så mycket så jag måste spara mina händer lite annars så skulle jag också använda dem till allt hemma för de är kanon.
Piccante
Jag tycker att billigast är bäst, då kan man med gott samvete byta dem ofta. Torkar gör jag med trasor, skrubbsvamp eller tvålull om det är fastbränt på spisen och sedan kan man eftertorka med hushållspapper om trasan inte kan suga upp all fukt.

Jag tog med urkramat vatten från en gammal kökstrasa till en mikrobiologi labb en gång, och ur pedagogisk synvinkel var det perfekt det blev bakterier av alla former och färger i odlingen laugh.gif. Därför är jag lite miljöskadad nu och byter trasor ganska ofta. Framför allt måste trasorna torka ordentligt mellan användningarna om bakterierna inte ska få fäste för utan vatten kan inget leva.
Allis
Jag brukar använda Skonas disktrasor, billig och bra uppsugningsförmåga.

faktiskt bättre än wettex tycker jag dom är lite tjockare o klumpiga tongue.gif
zaaritha
Mirakeltrasor--absolut!
De luktar inte o är lätta att göra rena! smile.gif
Gossen Ruda
Tack för alla svar. Tycks mest vara två läger, mirakel/mirco och wettex. laugh.gif

Jag får väl prova båda. Svamp har jag också använt men dom är lite svåra att göra rena. Bakterierna skrämmer mig inte så mycket för jag använder rengöringsdukar bara någon/några gånger i veckan så dom hinner torka mellan. Det är väl mest spisen som behöver torkas på detta sättet, diskbänken får sig oftast en vaskning vid diskningen och sen torkning med en fönsterskrapa. Torky-papper används då och då till det mesta.

Fortsätt gärna.
netaave
Jag slänger mina i vasken när diskmaskinen är på, eftersom jag har en bänkvariant spolar den ut vattnet där och trasorna blir fräscha.
Använder bara chiffonet då jag tycker wettex är uräckliga att ta i.
Hänger alltid upp trasan i en nypa bredvid kranen då den inte används.
kerstin z5-6
2- 6.000.000 bakterier, eller mer finns i en disktrasa, ofta" gula staffylokoccer" (de som orsakar sjukhus sjuka)
Vi odlar utstryk från privata hemma- disktrasor varje år med eleverna .Resistenta stammar är mer vanligt än ovanligt , kanske pga all bakteriedödande ämnen som numer används som ersättning? för hygieniska principer.
Går inte att jämföra med ögonskuggor eller annat smink , och värdet från utstryk nere i toastolen är betydligt lägre -...så jag är nog miljöskadad vad gäller de där bomberna biggrin.gif
chiffonet, kan jag tänka mej torkar snabbt och är i så fall det bättre alternativet , särskilt om man har flera på g smile.gif
faith
Oj.. huh.gif Jag kör med wettex från vileda, men jag byter bara ca 1 gång per månad och gör inget mer än sköljer ur den när jag använt den. wacko.gif Kanske dags att ändra vana.. sleep.gif
Whiskuchi
CITAT (Björken @ 23-12-2006, 21:50)
Jag använder mirakeltrasor hemma bara när jag städar, inte som disktrasor eftersom jag använder dem dagligen på jobbet. De torkar ur händerna så mycket så jag måste spara mina händer lite annars så skulle jag också använda dem till allt hemma för de är kanon.

Visst är de hemska på att torka ut huden? :-o Jag kan inte använda dem utan att ha handskar, jag får självsprickor på nolltid.....

(men de är rent fantastiskt effektiva)
Eva i Skåne
Chiffonet använder jag helst, lätta att skölja ur, torkar snabbt. Jag brukar lägga dom, någorlunda utbredda, på knivplanet i diskmaskinen och låta dem tvättas där. Tycker dom känns rena coh fräscha igen sen.
kristerh
CITAT (Snöflinga @ 23-12-2006, 21:23)
Använder tunna wettexdukar,

Samma här, de torkar fort när de är så tunna, dessutom suger de bra,
allt annat jag provat har inte haft samma uppsugningsförmåga.
anna_rispan
CITAT (Gossen Ruda @ 23-12-2006, 23:23)
Tack för alla svar. Tycks mest vara två läger, mirakel/mirco och wettex. laugh.gif

Jag får väl prova båda. Svamp har jag också använt men dom är lite svåra att göra rena. Bakterierna skrämmer mig inte så mycket för jag använder rengöringsdukar bara någon/några gånger i veckan så dom hinner torka mellan. Det är väl mest spisen som behöver torkas på detta sättet, diskbänken får sig oftast en vaskning vid diskningen och sen torkning med en fönsterskrapa. Torky-papper används då och då till det mesta.

Fortsätt gärna.

vad fiffigt att skrapa av diskbänken!! det skulle jag vilja införa hemma. jag är lite bakterienojjig ibland, det går i vågor. o då ser jag verkligen framför mig hur jag stryker ut alla bakterier på diskbänken med trasan när jag torkar bort diskvattent o senare kanske skär upp grönsaker (på bräda så klart) men sedan ramlar av brädan o ner på bänken!!! uuuuu
Helen i Skåne
Jag använder Wettex för att jag tycker de helt enkelt är bäst. Varje vecka när jag städar köksluckor och annat i köket så slänger jag trasan när jag är klar och tar en ny. Jag är av den där sorten som inte står ut med en flammig och smutsig diskbänk så den skurar jag med Yes varje dag och avslutar med att skölja, torka, skölja tills vasken är ren igen. Då får trasan automatiskt en rengöring också. Hoppas det duger för tanken på alla de där basiluskerna är skitläskig! unsure.gif
*Mademoiselle*
CITAT (Helen i Skåne @ 27-12-2006, 12:12)
Jag använder Wettex för att jag tycker de helt enkelt är bäst.

Instämmer. smile.gif
ullislerum
Jag var på en föreläsning om livsmedelshantering, köksredskap och annat och dom sa att den största boven är om man inte hänger upp disktrasan efter att den är ursköljd så att den ligger och är fuktig eller till och med blöt, då FRODAS bakterier men det bästa man kan göra är att hänga upp den så den hänger fritt och torkar när man inte använder den!
Betty
Jag använder Wettwx Soft & Fresh. Jag tycker att den har bästa uppsugningsförmåga + att den är tunn och torkar snabbt. Tycker att Chifonet har helt värdelös uppsugningsförmåga.
netaave
Har inga som helst problem med chiffonets uppsugningsförmåga, jag förstår inte hur ni gör om ni inte får den att ta bort vattnet.
anna_rispan
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:26)
Har inga som helst problem med chiffonets uppsugningsförmåga, jag förstår inte hur ni gör om ni inte får den att ta bort vattnet.

hur gör du då?? jag har inte heller lyckats särskilt bra med den. stötte på den bland annat hos farmor o när jag arbetade i hemtjänst.

själva har vi wettextrasor.
de där rutiga ska jag nog spana efter i affären. är ju bra om de torkar snabbt!
netaave
CITAT (anna_rispan @ 27-12-2006, 13:59)
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:26)
Har inga som helst problem med chiffonets uppsugningsförmåga, jag förstår inte hur ni gör om ni inte får den att ta bort vattnet.

hur gör du då?? jag har inte heller lyckats särskilt bra med den. stötte på den bland annat hos farmor o när jag arbetade i hemtjänst.

själva har vi wettextrasor.
de där rutiga ska jag nog spana efter i affären. är ju bra om de torkar snabbt!

Torkar, vrider ur, sköljer den, vrider ur igen och torkar torrt, allt med samma trasa.
Anma
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 14:00)
CITAT (anna_rispan @ 27-12-2006, 13:59)
CITAT (netaave @ 27-12-2006, 13:26)
Har inga som helst problem med chiffonets uppsugningsförmåga, jag förstår inte hur ni gör om ni inte får den att ta bort vattnet.

hur gör du då?? jag har inte heller lyckats särskilt bra med den. stötte på den bland annat hos farmor o när jag arbetade i hemtjänst.

själva har vi wettextrasor.
de där rutiga ska jag nog spana efter i affären. är ju bra om de torkar snabbt!

Torkar, vrider ur, sköljer den, vrider ur igen och torkar torrt, allt med samma trasa.

För mig funkar de inte alls, har för svag kraft i händerna att vrida ur trasan med. Köpte till stugan men fick slänga dem och köpa annat...
Margith
Jag har inte bacillskräck, men jag är nog i grunden lat och bekväm laugh.gif
Att tvätta disktrasor? nej, det gör jag inte.
Jag har använt Grummes.. alltork?... länge, men senast jag skulle köpa nya var dem slut och då köpte jag tvättlappar istället. Tror de är menade att torka småbarn i rumpan med tongue.gif , men de fungerar utmärkt laugh.gif
Torkar du bara upp vatten från diskbänken överlever trasan ett par dagar, torkar du däremot upp kaffe, mjölk, brödsmulor eller nåt som hamnat på köksgolvet, ja, torka upp och släng den.
Jag byter inte ut mina 'engångstrasor' mot vare sig Chiffonet eller Wettex.
Jag klarar inte av att vrida ur någon av dem sad.gif
askar
Bacillskräck... Huvvaligen.... visst kommer du ihåg att alltid ha en trasa indränkt med desinfektionsmedel när du rör dig utanför hemmets trygga värld.
Menar... visst torkar du av alla dörrhandtag innan du vidrör dem ...
och musen på databordet... Jesses... han/hon som var där en stund...
vad kan de haft för smitta med sig och lämnat ohmy.gif

Disktrasa har vi alltid haft... ser inte och har aldrig sett den som ett hälsohot
Inte heller såg mina föräldrar, mor- och farföräldrar disktrasan som ett hot.
Vanligt bondförnuft och lite renlighetskunskap är vad som krävs för att leva ett normalt liv. smile.gif
kerstin z5-6
Nej , och den var heller inget hot för 50 år sedan -då fanns inga antibiotika resistenta stammar, men det gör det nu .
myskmadra
Det finns hjälpmedel för att kunna vrida/ pressa ur disktrasor. Kolla in
varsam
Gå in under rubriken hjälpmedel och sedan "Plock och städ"; traspress. Denna firma har många bra hjälpmedel.
Själv har jag förresten köpt anpassade trädgårdsredskap därifrån.
Själv slänger jag var och varannan dag trasor av olika de slag i smutstvätten. Har säkert 20 stycken. Hade jag element i köket ( fn golvvärme) skulle jag som min mor lärt mig hänga trasan på elementet efter användning. smile.gif
Sedan torkar jag inte golvet med disktrasor. wink.gif
Margith
CITAT (myskmadra @ 29-12-2006, 13:07)
Sedan torkar jag inte golvet med disktrasor.  ;)

Skulle inte jag heller göra om jag var tvungen att tvätta disktrasorna sen tongue.gif
myskmadra
CITAT (Margith @ 29-12-2006, 15:16)
CITAT (myskmadra @ 29-12-2006, 13:07)
Sedan torkar jag inte golvet med disktrasor.  wink.gif

Skulle inte jag heller göra om jag var tvungen att tvätta disktrasorna sen tongue.gif

De räcker inte till tongue.gif
Har stort och skitigt köksgolv smile.gif
kristerh
CITAT (myskmadra @ 29-12-2006, 13:07)
Sedan torkar jag inte golvet med disktrasor. wink.gif

inte ens om du spiller något wink.gif
fruberglund
Jag har alltid använt nån sorts alltrasa som heter Maria, har hittat dem lite då och då och köpt ett gäng paket, tror jag köpte på Ica Maxi sist.

Dessa har funkat utmärkt att tvätta i maskin och har räckt länge. Sist fick mannen köpa och han köpte Wettex. Lite tjocka tycker jag och konstig "konsistens" jämfört med mina gamla trasor som var annorlunda.

Ska se om jag hittar mina Maria-trasor nästa gång jag är på Ica (handlar oftast på Coop och där har jag inte sett dem).
Sommartorparn
CITAT (Anne R @ 23-12-2006, 20:20)
Jag kör med mirakeltrasa. Köper på mig ett lager när jag åker förbi billighetsaffärer som Karlsson i morgongåva, kostar 19:- för 2 st. Kokar den en gång i veckan och när det luktar illa efter att man torkat mjölk och inte sköljt ordentligt. Håller i evighet, brukar mest byta för att den blivit solkig.

Går inte mirakeltrasorna sönder av diskmedlet? Jag trodde dom inte tålde rengöringsmedel.

Sedan är det intressant att tänka sig att det finns många olika sätt att använda disktrasor på. Torka upp mjölk, t.ex. skulle jag inte komma på att göra. Inte heller använder jag den till att diska med, som vissa gör. Att trasan innehåller bakterier spelar faktiskt ingen roll, eftersom jag aldrig lägger mat direkt på bordet utan använder tallrik eller skärbräda. Och så brukar jag tvätta händerna efter att ha använt trasan.
Anma
CITAT (Sommartorparn @ 29-12-2006, 19:33)
Går inte mirakeltrasorna sönder av diskmedlet? Jag trodde dom inte tålde rengöringsmedel.

Nope, de gör de inte. Däremot behöver man inte använda rengörningsmedel när man städar med mirakeltrasa, de gr rent ändå. Sen ska man inte skölja dem med sköljmedel för då förlorar de tydligen mirakelförmågan. Men jag vet inte det jag för jag använder inte sköljmedel.
askar
CITAT (fruberglund @ 29-12-2006, 17:53)
Jag har alltid använt nån sorts alltrasa som heter Maria, har hittat dem lite då och då och köpt ett gäng paket, tror jag köpte på Ica Maxi sist.

Dessa har funkat utmärkt att tvätta i maskin och har räckt länge. Sist fick mannen köpa och han köpte Wettex. Lite tjocka tycker jag och konstig "konsistens" jämfört med mina gamla trasor som var annorlunda.

Ska se om jag hittar mina Maria-trasor nästa gång jag är på Ica (handlar oftast på Coop och där har jag inte sett dem).

Menar du Mariatrasorna som finns i olika färger?

Jag har använt Maria-trasor i många år, men COOP har slutat
ta in dom och på ICA fanns de inte heller....
de var av typ mirakeltrasa el microtrasa som de också kallas.
Nu har jag liknande från ÖB... lika bra är de, fast de kostar bara 14,50kr
Grön i köket, blå i badrum och toalett, vit till övriga.
Björken
CITAT (Anne R @ 29-12-2006, 20:41)
CITAT (Sommartorparn @ 29-12-2006, 19:33)

Går inte mirakeltrasorna sönder av diskmedlet? Jag trodde dom inte tålde rengöringsmedel.

Nope, de gör de inte. Däremot behöver man inte använda rengörningsmedel när man städar med mirakeltrasa, de gr rent ändå. Sen ska man inte skölja dem med sköljmedel för då förlorar de tydligen mirakelförmågan. Men jag vet inte det jag för jag använder inte sköljmedel.

Skulle man råka köra mirakeltrasorna med sköljmedel så är det bara att köra dem en gång utan sköljmedel så får de tillbaka sin effekt igen. Att man inte ska använda sköljmedel är att man ska behålla just den effekten av statisk elektricitet som gör att de är så suveräna.
askar
CITAT (Björken @ 29-12-2006, 21:07)
CITAT (Anne R @ 29-12-2006, 20:41)
CITAT (Sommartorparn @ 29-12-2006, 19:33)

Går inte mirakeltrasorna sönder av diskmedlet? Jag trodde dom inte tålde rengöringsmedel.

Nope, de gör de inte. Däremot behöver man inte använda rengörningsmedel när man städar med mirakeltrasa, de gr rent ändå. Sen ska man inte skölja dem med sköljmedel för då förlorar de tydligen mirakelförmågan. Men jag vet inte det jag för jag använder inte sköljmedel.

Skulle man råka köra mirakeltrasorna med sköljmedel så är det bara att köra dem en gång utan sköljmedel så får de tillbaka sin effekt igen. Att man inte ska använda sköljmedel är att man ska behålla just den effekten av statisk elektricitet som gör att de är så suveräna.

Så har jag fått göra när jag av misstag hade i sköljmedel. smile.gif
Gossen Ruda
Funkar mirakel/microdukarna även när dom är våta? Jag har för mig att väta minskar statisk electricitet.
askar
CITAT (Gossen Ruda @ 29-12-2006, 21:51)
Funkar mirakel/microdukarna även när dom är våta? Jag har för mig att väta minskar statisk electricitet.

Absolut.... men iofs har jag aldrig testat med riktigt blöt trasa...
vrider ur den åtminstone litegrann.
Anma
Ja, fråga mig inte hur, men det fungerar. Här är Vår Bostads test av mirakeltrasor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon