Full version: Vin på Sharonfrukt?
Christoffer
Jag funderar på att göra vin på sharonfrukt, men är rädd att
sharonfrukt kan innehålla mycket pektin för att göra vin på.
Vad tror/vet ni?
Blomstertanten
Har ingen aning om hur mycket pektin sharonfrukt innehåller.
Men den påminner ju lite om vissa söta plommonsorter så det borde ju gå att göra vin på dom !
Kan vara värt att prova !
Frågan är också hur aptitligt vinet kommer se ut unsure.gif
Om du prövar så måste du rapportera hur det gått smile.gif
RibesRubusVitis
Du behöver enzymet pektolas som kan bryta ner pektinet. Jag visste inte detta när jag för många år sedan gjorde ”vin” av plommon och fick en svårhanterlig, trögflytande produkt.

http://www.aircrafter.org/boggs/homebrew/p...wine/index.html

http://scorpius.spaceports.com/~goodwine/plumwine.htm
Gurkan
Som Ribes sa, pectolase gör jobbet och finns att köpa för några spänn i närmsta bryggbutik.

Undvik processer som inkluderar värme, t.ex. att skålla frukten som rekomenderas i vissa recept. Det riskerar att lösa ut onödigt mycket pektin.

Har inte provat Sharon men gjort lyckade vin på Kiwi, Mango, Papaya, Ananas mfl. exotiska frukter. Även fruktjuice går bra att göra vin av (läs bara innehållsförteckningen noga så där inte är några tillsatser).

Jag har köpt granatäppeljuice idag som jag skall göra vin av, sambon lär vara galen i granatäpple så det blir mellandagspyssel att köra igång det. wub.gif
Gurkan
CITAT (Blomstertanten @ 21-12-2006, 14:45)
....
Frågan är också hur aptitligt vinet kommer se ut unsure.gif
....

Vad skulle bli oaptitligt med sharonvin ??

Det kommer att bli vackert bärnstensfärgat när det är klart. wub.gif

Nu blir jag sugen på att prova själv ... har du hittat sharonfrukt till bra pris Christoffer ??
Christoffer
Ja, 4 sharon för en tia är bra pris, men en Netto hade 5 för 10:-

Ska se om jag hinner åka till Vinbutiken och fråga efter pektolas.
Seppoliina
MMmm... måste ni göra mig vinsugen? Nu måste man juh nästan få smaka rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (Gurkan @ 21-12-2006, 17:48)
CITAT (Blomstertanten @ 21-12-2006, 14:45)
....
Frågan är också hur aptitligt vinet kommer se ut  :unsure:
....

Vad skulle bli oaptitligt med sharonvin ??

Det kommer att bli vackert bärnstensfärgat när det är klart. wub.gif

Nu blir jag sugen på att prova själv ... har du hittat sharonfrukt till bra pris Christoffer ??

Jag tänkte bara att det kanske skulle bli mörkt och grumligt. Men jag har ju ingen aning om det egentligen. tongue.gif
Vackert bärnstensfärgat låter ju väldigt aptitligt ! rolleyes.gif
Christoffer
Nu har mitt sharonfruktsvin blivit färdigt, eller rättare sagt, sumpen ligger på botten och jag har redan provsmakat det. Jag tappade om det i en glasflaska och det blev ljusgulfärgat och smakar inte fy skam. Rätt gott egentligen. Men då jag inte är någon vinfantast, så tillsatte jag pyttelite flytande honung och lite krossad vaninljstång.

Jag kommer att lägga upp bild sedan när jag får mera tid, men en sak är säker, och det är att det kostar mer än man får i utbyte. Vinet är ok, men med tanke på hur mycket detta kostade och hur lite man fick i utbyte, så är det billigare att köpa på systemet wink.gif

Men ett roligt experiment var det i alla fall! smile.gif
Blomstertanten
FOTO ?????

sleep.gif Inte vill jag se foto , jag vill ju provsmaka ! tongue.gif
Christoffer
He he... tro mig, många av mina vänner vill provsmaka, men inte ens de kan jag ge. Skulle jag kunna, så skulle jag ge alla som vill smaka.
Fick faktiskt knappt något över till mig, och strax över 2 dl ska gå som present till några som fyller år. Får tappa om det en sista gång bara, nu
när klarningsmedlet har gjort sitt.
Christoffer
Här är äntligen bilderna på mitt sharonfruktsvin. Den första bilden är utan flytande honung i, och den andra är med + en pikant vaniljstång som verkligen ger arom åt drycken. Min alkomätare är inte helt tillförlitlig och brukar visa under procenthalten, men mellan 12-14% alkohol blev det:



RibesRubusVitis
OBS! Tänk på att honungen kan sätta igång jäsningen på nytt, så att trycket ökar. I värsta fall håller inte flaskan…
Christoffer
Så även om jag har haft i jässtopp, så skulle det börja jäsa på nytt?
Gurkan
Har du haft i jässtopp så är jästen död. Natriumbensoat + svavla ... det tar kål på vinälskarens bäste vän Saccaromyces cereviciae (ursäkta evt. stavfel ...) utan pardon om använt i rätt mängd.

Men ... gjorde du bara en flaska ??

Om man kollar på bilden ... det ser ut att vara ganska mycket vanilj ifh. vin ... hmmm ... huh.gif ... hoppas det blir gott när det är klart. Ett tips är att filtrera bort vaniljen inom nån vecka och låta vinet ligga kvar i en flaska ett bra tag och "vila till sig".
Christoffer
Ja, jag tänkte ju det... har man haft i jässtopp, då är det ju liksom stopp, oavsett om man tillsätter honung efteråt eller inte.

Ja, en flaska och någon dl eller lite till blev det. Det gick åt 30 sharonfrukter, så jag gjorde en mindre sats, så att jag inte skulle slösa en massa pengar ifall allt skulle gå åt skogen. På bilderna är vinet redan färdigt och smakar bra. Filtrera vaniljen kan jag inte göra, då jag gjorde vinet som en present till två tjejer som fyllde år, men jag kanske kan tipsa de om att göra det åt sig själva, så att det inte blir för vaniljaromatiskt.

Det var nog kanske gott nog som det var innan tillägget av honung
och vanilj, men jag gillar både mycket vaniljsmak och honung, så jag
körde på med det. Fast nästa gång jag ska köra med vin, då får det bli
på rödbetor. Sharonfruktsvin är för dyrt, även om den har en god ton
av sharonfrukt i sig.
Christoffer
Vill förresten tillägga att jag inte använde mig av skalen på sharonfrukterna, även om de var mjuka, utan bara innanmätet.
Skalen åt jag upp när jag plockade ut innehållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon