netaave
Jag tycker jul är en himla bra anledning att torka av t.ex. väggar och tak, det skulle inte bli gjort för mig annars och man ser ju hur väl det behövdes när man är klar.
Likaså ovanpå dörrarna, urk vad damm det var där.
Kanske vore mer praktiskt på sommaren iofs, men då har jag ju inte tid. biggrin.gif
Hur gör ni? Håller ni en jämn nivå hela året eller ställer ni till med storstäd?
anna_rispan
Lite mer stodstäd blir det ju allt när det närmar sig jul. Det blir ju fönster, växter, golv, damma, plocka undan o slänga saker. Är det minusgrader ute passar det ju bra att frosta ur frysen också. Men det verkar blir efter jul i år. rolleyes.gif

Men jag är lite så där att jag tar saker på känn. Varannan gång kanske av de gånger jag dammar kan jag få för mig att damma ovanpå dörrar tillexempel. Sen vet jag ju inte hur noga sambon är när han dammar....Han kan vara noggrannare.

Förra året så röjde vi visst i köksskåpen men det hade jag glömt bort. Det gjorde vi inte i år. Å andra sidan har jag plockat i skåpen under året så...

Nej det är nog väldigt blandat med hur vi angriper det hela. smile.gif

Väggar har jag aldrig städat. Tror inte vi gjorde det när jag bodde hemma... unsure.gif

Däremot så städade jag ju badrumstaket för inte så länge sedan. Det behövdes verkligen. men blä vad trist o slabbigt det var. Det gör vi nog inte varje år även om det skulle behövas. rolleyes.gif
pejori
håller en jämn nivå, så det inte blir så mycket till jul, men då tar jag i lite extra, så visst blir det stök här smile.gif smile.gif
taken får sej en avtvättning....det blir bara sommar och vinter här smile.gif
netaave
Jag har en slags platt, bred, ledad mopp som jag kör väggar och tak med, den har teleskopskaft och är jättesmidig att jobba med, ändå blir det bara till jul. ohmy.gif
pejori
CITAT (netaave @ 19-12-2006, 22:26)
Jag har en slags platt, bred, ledad mopp som jag kör väggar och tak med, den har teleskopskaft och är jättesmidig att jobba med, ändå blir det bara till jul. ohmy.gif

sån har jag med...jättesmidig...men bara två gånger om året i taken...utom i badrummet, där det sker ofta laugh.gif
yenny
Jag försöker hålla en ganska så jämn nivå... tar saker lite eftersom det behövs.
Magdis
Jämn nivå blir det här, ingen jättestorstädning kommer det att bli i år iallafall. Det är så mycket annat att fixa med så jag föredrar att göra storstädningar icke i anslutning till storhelgerna.
Betty
Försöker hålla en jämn nivå på städandet över året.
Städar inte något extra utöver en ordinär veckostädning så här inför julen, d.v.s. dammtorkning (där ingår torkning av dörrkarmar, skåpluckor och sånt), dammsugning, moppning och mattpiskning + städning av badrum och lill-toan. Kylen torkar jag ur regelbundet men frysen får vara - den frostar av sig själv.
Däremot gör jag en mer rejäl städning efter helgerna, när ljuset börjar återvända. Det är ju inte förrän då man riktigt ser hur sotigt det har blivit av alla brasor och alla stearinljus man har eldat under de här mörka och mysiga veckorna och det är ju inte heller förrän då man upptäcker eventuella spindelnät uppe i takhörnen. Då, vid den stora vårstädningen får tak och väggar sig en omgång med moppen. smile.gif
Castea
CITAT (netaave @ 19-12-2006, 22:10)
Hur gör ni? Håller ni en jämn nivå hela året eller ställer ni till med storstäd?

Storstädar aldrig. Håller jämn nivå hela året. Det är inte så svårt att hålla en sådan allmän koll när man bor på bara 50 kvm. wink.gif
Ewa L
Storstädning är den enda form av städning jag någonsin gillat. Det får gärna vara så pass smutsigt att skillnaden syns.

I år skall jag dock inte vara hemma i jul + att jag håller på och bygger om köket och tapetserar.

Det blir nog bara lite skummare belysning än vanligt och så tar jag städningen när ljuset återvänder. biggrin.gif
Gossen Ruda
Jämn, låg nivå hela året. Väldigt låg nivå. Även dammråttor har rätt till ett långt liv. laugh.gif
Blomstertanten
Vändda upp och ner på huset ? ohmy.gif
Det behövs då rakt inte ! Det ser redan ut som någon gjort det tongue.gif

Undrar bara vem det kan vara unsure.gif
Alla pärlor, träbitar, strutsäggskal, ormskinn , lim och fiskelinor på vardagsrumsbordet. Vem kan ha lagt dom där ?
Alla trädgårdstidningar på bord och golv. Vem sjutton la dom där ?

Måste kanske röja nån liten gång i fall mamma vill se Kalle Anka på julafton tongue.gif
Reserv
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif sad.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif sad.gif

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif
Eva i Skåne
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 09:37)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif  :(

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif

När han ska dansa (runt granen) menar du? smile.gif
Reserv
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2006, 09:41)
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 09:37)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif  sad.gif

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif

När han ska dansa (runt granen) menar du? smile.gif

Vilken gran??? Här ska fan bojkottas gran i år, kommer ingen snö kommer ingen jul blink.gif
Kathy
Usch....storstädning. Gillar inte ordet riktigt.
I år blev det i alla fall av med en rejäl storstädning innan jag skulle ha bjudningen. (som var igår)
Annars försöker jag hålla en jämn nivå.....bara det att det lyckas för det mesta bli rörigt här hemma med grejer överallt.
(får skylla på katterna - igen tongue.gif )
Klura
Normalt så blir det nog att försöka dela upp det så man inte får allt på en gång.
Men nu blir det automatiskt storstädning eftersom jag snart är klar med målningen i vardagsrummet.
Fick denna lilla dikt för ett tag sen och jag gillar särskilt de två sista raderna. Jag är lycklig för jag har ett helt gäng skyddsänglar. wub.gif

En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande
ljussken och hängde upp sina vingar.

Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig.

Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt så ingen skall
göra dig illa eller att inget hemskt skall hända dig.

"Dammtussarna under din säng är änglarnas tofflor."
Så ha aldrig dåligt samvete för att du inte har städat!
Kathy
CITAT (Klura @ 20-12-2006, 09:59)
En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande
ljussken och hängde upp sina vingar.

Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig.

Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt så ingen skall
göra dig illa eller att inget hemskt skall hända dig.

"Dammtussarna under din säng är änglarnas tofflor."
Så ha aldrig dåligt samvete för att du inte har städat!

Så söt! wub.gif
Leia
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:43)
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2006, 09:41)
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 09:37)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif  :(

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif

När han ska dansa (runt granen) menar du? smile.gif

Vilken gran??? Här ska fan bojkottas gran i år, kommer ingen snö kommer ingen jul blink.gif

Nejmen reserv! Fy på sig! Klart ni ska ha gran, om inte annat för din lilla flickas skull. wub.gif
Själva ska vi försöka ta in skogen med en busig lapphund som kommer att bita i alla grenar (blir kanske kompostgaller runt granen rolleyes.gif laugh.gif )
Blomstertanten
CITAT (Klura @ 20-12-2006, 09:59)
En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande
ljussken och hängde upp sina vingar.

Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig.

Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt så ingen skall
göra dig illa eller att inget hemskt skall hända dig.

"Dammtussarna under din säng är änglarnas tofflor."
Så ha aldrig dåligt samvete för att du inte har städat!

Oj så många änglatofflor jag har ! rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Leia @ 20-12-2006, 10:03)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:43)
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2006, 09:41)
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 09:37)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif  sad.gif

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif

När han ska dansa (runt granen) menar du? smile.gif

Vilken gran??? Här ska fan bojkottas gran i år, kommer ingen snö kommer ingen jul blink.gif

Nejmen reserv! Fy på sig! Klart ni ska ha gran, om inte annat för din lilla flickas skull. wub.gif
Själva ska vi försöka ta in skogen med en busig lapphund som kommer att bita i alla grenar (blir kanske kompostgaller runt granen rolleyes.gif laugh.gif )

Hela skogen är full i granar rolleyes.gif Näe, dom har klätt en och ställt på altan istället wub.gif
Leia
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 10:13)
CITAT (Leia @ 20-12-2006, 10:03)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:43)
CITAT (Eva i Skåne @ 20-12-2006, 09:41)
CITAT (netaave @ 20-12-2006, 09:37)
CITAT (Reserv @ 20-12-2006, 09:26)
Huset är redan upp och ner, så jag behöver inget göra för att få det så.....julstädat däremot har jag inte, och ingen varken lust eller energi verkar infalla heller blink.gif  :(

Du får väl fösa undan runt bordet iaf! wink.gif

När han ska dansa (runt granen) menar du? smile.gif

Vilken gran??? Här ska fan bojkottas gran i år, kommer ingen snö kommer ingen jul blink.gif

Nejmen reserv! Fy på sig! Klart ni ska ha gran, om inte annat för din lilla flickas skull. wub.gif
Själva ska vi försöka ta in skogen med en busig lapphund som kommer att bita i alla grenar (blir kanske kompostgaller runt granen rolleyes.gif laugh.gif )

Hela skogen är full i granar rolleyes.gif Näe, dom har klätt en och ställt på altan istället wub.gif

Ok, då är jag nöjd..... biggrin.gif wub.gif
Bee
Storstädning till jul? Jamen det är ju en av anledningarna till julstressen. Därför har ambitionsnivån sänkts rejält senaste åren hemma hos mig. Två saker kommer vi inte undan: diska alla kristallglasen i vitrinskåpen och putsa glasskivorna dom brukar stå på. Sen är det kristallkronan som behöver en omgång. Blä! Men det blir så gnistrande fint när det väl är gjort.
Tak tvättar man väl bara om man skall måla om? Eller om man röker inomhus.
Jag fick tipset för flera år sen att städa ett rum åt gången lite extra per 1-1,5 månad. Då slipper man storstädning av hela huset på en gång. Jag försöker hålla mig till det.
I år får jag två dagar extra att greja. Vi åker bort över julen men jullovet börjar på fredag. Funderar på om mattorna i sovrummet skall få en omgång med ångkannan... Det där fluffet Neta pratar om lockar faktiskt.
kristerh
Håller hög nivå på städningen året rund därför kör jag ingen xtra städning till jul, utan det blir precis som vanligt. (har vuxit upp med allergiska syskon och det har satt sina spår)...
Fialotta
Jag kör jämn nivå på städningen...men på våren när det är ljust då kan jag få ett ryck o köra nåt som liknar storstädning...inte till jul i mörkret smile.gif tongue.gif
Alba
CITAT (Klura @ 20-12-2006, 09:59)
En liten skyddsängel gick genom ett mörkt rum, släckte sitt strålande
ljussken och hängde upp sina vingar.

Gav en öm puss på din kind och satte sig bredvid dig.

Denna skyddsängel sitter bredvid dig dag och natt så ingen skall
göra dig illa eller att inget hemskt skall hända dig.

"Dammtussarna under din säng är änglarnas tofflor."
Så ha aldrig dåligt samvete för att du inte har städat!

Så fin vers.

Men varför ställer alla änglarna sina tofflor hos mig.
askar
Lagom städning året om = aldrig storstädning.
Förresten... tak ska man inte tvätta... det sa målaren. smile.gif

Efter jul/nyår får man däremot ta en extra runda med trasan
för att få bort all sot från ljus man bränt under den mörka tiden.
renate
Lagom städning hela året,kanske lite mer när jag plocka undan julsakerna.Tvätta taket och väggarna?med en blöt trasa???
aldrig i livet,de målar man väl.Eller talar ni om panel på väggar och tak,det är en annan sak.
Ewa L
Jag tvättade mitt tak i köket med målartvätt nu i höstas eftersom det skulle målas samtidigt som väggarna tapetserades.

Det var bara det att när taket var färdigtvättat behövde det inte målas! biggrin.gif
Kathy
CITAT (Ewa L @ 21-12-2006, 10:54)
Det var bara det att när taket var färdigtvättat behövde det inte målas! biggrin.gif

laugh.gif Så praktiskt.
mulle
Nu har jag precis vacklat fram till datorn efter 14 timmars storstädning och det blev just precis en storstädning. Med städhjälp i några timmar då det skulle klättras uppåt väggarna, jag har så stark svindel att jag inte vill göra det ensam.
ALLT är rent, varje litet skrymsle! Böckerna och krukväxterna dammtorkade, kaklen skrapade, alla kuddar piskade, alla lådor och hyllor tömda och rengjorda, o.s.v.. o,s,v,.
Jag har en total storstädning per år och den infaller alltid till julen. I början av sommaren har jag en halvhjärtad och i övrigt städar jag så lite som möjligt men är ganska mån om att hålla kök och badrum rena.

Jag är helt slut.
I morgon ska jag ordna upp i alla pinal- och klädhögar som blev resultatet av dagens härjande och så ska jag förbereda maten och pynta det lilla jag nu pyntar.
Sen tar jag jul vilket för mig innebär lättja och njutning i en vecka!
Mulle
Klura
Å Mulle vilken energi du har.
Jag kommer ta det väldigt lugnt.
Badrummet har just fått sig en rejäl omgång. Skrubbat från golv till tak.
Ska ta hallen o köket lite lagom o sen är det mest att plocka bort i vardagsrummet efter målningen jag blev klar med i går.
Har också lite högar o kassar med kläder o annat krafs som borde gås igenom, men jag ställer nog undan de på nån plats där det inte syns
rolleyes.gif
netaave
CITAT (askar @ 20-12-2006, 21:50)
Lagom städning året om = aldrig storstädning.
Förresten... tak ska man inte tvätta... det sa målaren. smile.gif

Efter jul/nyår får man däremot ta en extra runda med trasan
för att få bort all sot från ljus man bränt under den mörka tiden.

Tvättar inte, bara moppar, så damm och ev värsnät försvinner. Jo i köket brukar jag spruta på lite super10 på moppen, där måste jag tvätta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon