Full version: letar sång ...igen!
Sidor: 1, 2
gammelnalle
Fick ett tips om en sång som handlar om två fiskare : den ene en lantis med bara ett snöre och en krok, och den andre den rike stadsbon som har ALLT...men givetvis får HAN inget napp..

Någon som känner igen temat?? Enl min (annonyme smile.gif uppiftslämnare KAN det ha varit Stefan Demert.. "knorren" på slutet är "Demersk" och tidsmässigt stämmer det..
Själv kan jag dock inte erinra mig någon sång med SD med det innehållet...

Ideer och tips motages vänligt men bestämt!

b
lena:-)
Kan låten heta..Stockholmaren och kusinen från landet? Stim
gammelnalle
CITAT (lenasch @ 17-12-2006, 11:39)
Kan låten heta..Stockholmaren och kusinen från landet? Stim

JA!!! det KAN nog vara den...

Nu måste jag fixa fram den...

STORT VARMT TACK!!!

b


edit: hittade den hos ett stort skivbolag... så det går att få tag i den

http://www.ginza.se/Product/Product.aspx?ItemId=60214

b
lena:-)
Vassego ..letade förgäves efter texten men hittade den inte, annars så hade jag sjungit in den till dig wink.gif

Tur att man löser melodikrysset och är van att leta låtar.... wink.gif
gammelnalle
CITAT (lenasch @ 17-12-2006, 19:03)
Vassego ..letade förgäves efter texten men hittade den inte, annars så hade jag sjungit in den till dig wink.gif

Tur att man löser melodikrysset och är van att leta låtar.... wink.gif

du får mycket gärna sjunga in den till mig!!!

smile.gif smile.gif smile.gif

b
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 17-12-2006, 19:38)
CITAT (lenasch @ 17-12-2006, 19:03)
Vassego ..letade förgäves efter texten men hittade den inte, annars så hade jag sjungit in den till dig  ;)

Tur att man  löser melodikrysset och är van att leta låtar....  ;)

du får mycket gärna sjunga in den till mig!!!

smile.gif smile.gif smile.gif

b

Tur för dej att jag inte kan den ! tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Annars hade jag plågat dej ordentligt ! tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Blomstertanten @ 17-12-2006, 20:24)
CITAT (gammelnalle @ 17-12-2006, 19:38)
CITAT (lenasch @ 17-12-2006, 19:03)
Vassego ..letade förgäves efter texten men hittade den inte, annars så hade jag sjungit in den till dig  wink.gif

Tur att man  löser melodikrysset och är van att leta låtar....  wink.gif

du får mycket gärna sjunga in den till mig!!!

smile.gif smile.gif smile.gif

b

Tur för dej att jag inte kan den ! tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif

Annars hade jag plågat dej ordentligt ! tongue.gif

???????


detta tarvar en förklaring???



plåga MEJ!!!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif

b
Blomstertanten
Jag kunde ha sjungit in den o gett dej i julklapp om jag kunnat texten !
Med tanke på min sångröst ska du nog vara glad att du slipper den julklappen ! tongue.gif
Eller du kanske gillar att bli plågad ? unsure.gif

tongue.gif biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
gammelnalle
med tanke på vad jag har utsatt andra för (i "musiserandet") så är det väl på tiden att folk "ger igen".....

och visst finns det folk som inte sjunger bra... men SÅÅÅÅ illa tror jag inte det är...

eller??

laugh.gif smile.gif
lena:-)
Skrev jag någonsin att jag skulle sjunga in den i en "bra" version" ....nähäpp...........men som sagt jag har inte texten och inte heller melodin........... laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vi kan starta en duett blomstertanten...eller duo kanske det heter...duett är nog en bil...

blink.gif blink.gif
Blomstertanten
CITAT (lenasch @ 17-12-2006, 21:35)
Skrev jag någonsin att jag skulle sjunga in den i en "bra" version" ....nähäpp...........men som sagt jag har inte texten och inte heller melodin........... laugh.gif  :lol:  :lol:  Vi kan starta en duett blomstertanten...eller duo kanske det heter...duett är nog en bil...

blink.gif  :blink:

biggrin.gif laugh.gif Här i gnällbältet är i alla fall duett en bil ! tongue.gif


CITAT (gammelnalle @ 17-12-2006, 21:26)
med tanke på vad jag har utsatt andra för (i "musiserandet") så är det väl på tiden att folk "ger igen".....

och visst finns det folk som inte sjunger bra...   men SÅÅÅÅ illa tror jag inte det är...

eller??

laugh.gif  :)

Fråga min barn så får du höra vad jag utsatt dom för ! Dom är skadade för livet tongue.gif
Gossen Ruda
Där ser man vad minnet är kort, jag har skivan Den siste ornitologen men kommer inte ihåg låten faktiskt. Kan nog fixa ett band om nöden så bjuder.

Edit: har nu spelat den och det är inte den, texten stämmer inte så det var inte så konstigt att jag inte mindes den. laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Gossen Ruda @ 17-12-2006, 21:55)
Där ser man vad minnet är kort, jag har skivan Den siste ornitologen men kommer inte ihåg låten faktiskt. Kan nog fixa ett band om nöden så bjuder.

Edit: har nu spelat den och det är inte den, texten stämmer inte så det var inte så konstigt att jag inte mindes den. laugh.gif

TACK ändå för vänligheten.

jag har precis beställt en samlings CD med Stefan D...

sen kan jag väl skriva av texten och skicka till våra flickor här... så får vi se (höra) om det blir "Två Amazoner i en duett"

blink.gif wink.gif smile.gif laugh.gif biggrin.gif
b
Gossen Ruda
Ingen dum idé, det finns många pärlor hos Demert och tyvärr en del stolpskott. Texten du letar efter kanske finns på en senare skiva, jag har dom tre första.
Biggan_
CITAT (gammelnalle @ 17-12-2006, 22:15)
sen kan jag väl skriva av texten och skicka till våra flickor här... så får vi se (höra) om det blir "Två Amazoner i en duett"

blink.gif  ;)  :)  :lol:  :D
b

Oj, jag skrattar så jag gråter! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Där fick du till det på pricken, Gammelnalle! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 17-12-2006, 22:15)
CITAT (Gossen Ruda @ 17-12-2006, 21:55)
Där ser man vad minnet är kort, jag har skivan Den siste ornitologen men kommer inte ihåg låten faktiskt. Kan nog fixa ett band om nöden så bjuder.

Edit: har nu spelat den och det är inte den, texten stämmer inte så det var inte så konstigt att jag inte mindes den.  :lol:

TACK ändå för vänligheten.

jag har precis beställt en samlings CD med Stefan D...

sen kan jag väl skriva av texten och skicka till våra flickor här... så får vi se (höra) om det blir "Två Amazoner i en duett"

blink.gif wink.gif smile.gif laugh.gif biggrin.gif
b

Finns det några duetter kvar ? unsure.gif Undrar jag om dom inte är skrotade allihop tongue.gif
Eller har du nån på lut Gammelnalle ? tongue.gif
Berith
Duo är väl två personer som sjunger ikapp. blink.gif
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 18-12-2006, 08:33)
Duo är väl två personer som sjunger ikapp.  :blink:

biggrin.gif laugh.gif
Vem sjunger fortast ? Jag eller lenasch ? tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Blomstertanten @ 18-12-2006, 08:36)
CITAT (Berith @ 18-12-2006, 08:33)
Duo är väl två personer som sjunger ikapp.  blink.gif

biggrin.gif laugh.gif
Vem sjunger fortast ? Jag eller lenasch ? tongue.gif biggrin.gif laugh.gif

Ha! biggrin.gif Det beror väl på vem som har innerspår.


Lånar Nalles tråd lite, om det är ok. unsure.gif

Visst finns det en sång med textraden "den/det går in genom ena örat och ut genom det andra"? Kommer inte ihåg vem som sjöng den, inte i vilket sammanhang den förekom, om det är från en skiva eller nåt annat.

Nån som vet...? unsure.gif
gammelnalle
CITAT (Berith @ 18-12-2006, 08:47)
Lånar Nalles tråd lite, om det är ok. unsure.gif

Visst finns det en sång med textraden "den/det går in genom ena örat och ut genom det andra"? Kommer inte ihåg vem som sjöng den, inte i vilket sammanhang den förekom, om det är från en skiva eller nåt annat.

Nån som vet...? unsure.gif

Helt OK att låna lite björntråd.... den är ju stark och håller för trycket/rycket..

smile.gif smile.gif

misstänker att det INTE är FATTARU med Babylon men i den ingår den raden..

kan du "tidsplacera" din låt??
jag tycker det luktar Tore Skogman??? han gjirde en massa låtar på 60talet med just "ordstäv" etc...

ett axplock:
Dra ända in i Hälsingland
Äpplet faller inte långt från päronträt
Den som spar han har.
Alla vägar bär till Rom
De´fina i kråksången.
Guld och gröna skogar


b
lena:-)
HA!!!!

Duett
Wikipedia

Duett är ett musikstycke avsett att sjungas av två personer eller att spelas av två instrument. Duetter förekommer i de flesta musikgenrer.


Se även
Duett (sång)
Duo
Lista över duetter
Volvo Duett
wink.gif wink.gif
Berith
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2006, 11:09)
CITAT (Berith @ 18-12-2006, 08:47)

Lånar Nalles tråd lite, om det är ok.  :unsure:

Visst finns det en sång med textraden "den/det går in genom ena örat och ut genom det andra"? Kommer inte ihåg vem som sjöng den, inte i vilket sammanhang den förekom, om det är från en skiva eller nåt annat.

Nån som vet...?  :unsure:

Helt OK att låna lite björntråd.... den är ju stark och håller för trycket/rycket..

smile.gif smile.gif

misstänker att det INTE är FATTARU med Babylon men i den ingår den raden..

kan du "tidsplacera" din låt??
jag tycker det luktar Tore Skogman??? han gjirde en massa låtar på 60talet med just "ordstäv" etc...

ett axplock:
Dra ända in i Hälsingland
Äpplet faller inte långt från päronträt
Den som spar han har.
Alla vägar bär till Rom
De´fina i kråksången.
Guld och gröna skogar


b

Tore Skogman!! biggrin.gif Jaa jag tror att det kan vara Tore Skogman, när man kollar på nätet så har han kompositerat... komponistat... gjort! en låt med den textraden.

Det går in genom ena örat...

Tack för hjälpen och tack för lånet av tråden. biggrin.gif
gammelnalle
Kul om jag kunde vara till hjälp för en gångs skull.

Ginza har skickat skivan med Stefan Demert... vi får väl se om Tomten hinner fram före hjul! Det beror kanske på vilket FÖRE jag har på tomten.
OCH TJEJER!! Jag förväntar mig en Amazon-Duett !! Och Berith: Du kansker hänger på?? Trio Los Amazonas?

b
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2006, 15:51)
OCH  TJEJER!!  Jag förväntar mig en Amazon-Duett !!  Och Berith: Du kansker hänger på?? Trio Los Amazonas?

b

Jag tror vår version kommer bli en riktig landsplåga ! wacko.gif

Övar för fullt !

Problemet är bara att jag har varken text eller musik. tongue.gif
Men jag improviserar ! biggrin.gif laugh.gif
Berith
CITAT (Blomstertanten @ 19-12-2006, 09:00)
CITAT (gammelnalle @ 18-12-2006, 15:51)


OCH  TJEJER!!  Jag förväntar mig en Amazon-Duett !!  Och Berith: Du kansker hänger på?? Trio Los Amazonas?

b

Jag tror vår version kommer bli en riktig landsplåga ! wacko.gif

Övar för fullt !

Problemet är bara att jag har varken text eller musik. tongue.gif
Men jag improviserar ! biggrin.gif laugh.gif

Improviserar??! ohmy.gif Jösses! Vi måste väl inte göra steg också? Ok att jag kan stå i bakgrunden och humma lite men där går gränsen alltså. huh.gif
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 19-12-2006, 09:03)
Improviserar??!  :o Jösses! Vi måste väl inte göra steg också? Ok att jag kan stå i bakgrunden och humma lite men där går gränsen alltså.  :huh:

Så du tänker bara stå där rätt upp och ner ? ohmy.gif unsure.gif

Håller på och utarbetar en vansinnigt enkel koreografi så jag tror du fixar det Berith ! biggrin.gif
Kan jag så kan du garanterat ännu bättre ! tongue.gif

Vem har sagt nått om att det måste se bra ut ? laugh.gif biggrin.gif tongue.gif
Berith
unsure.gif Rätt upp och ner? Joo nåt sånt hade jag nog tänkt mej, är ganska otaktisk av mej. Kan bara taktlöst vicka på ändan, typ...
Blomstertanten
CITAT (Berith @ 19-12-2006, 09:30)
unsure.gif Rätt upp och ner? Joo nåt sånt hade jag nog tänkt mej, är ganska otaktisk av mej. Kan bara taktlöst vicka på ändan, typ...

Ungefär som jag då ! laugh.gif biggrin.gif
Det räcker långt ! tongue.gif
gammelnalle
CITAT (Berith @ 19-12-2006, 09:30)
unsure.gif Rätt upp och ner? Joo nåt sånt hade jag nog tänkt mej, är ganska otaktisk av mej. Kan bara taktlöst vicka på ändan, typ...

bara du inte är taktlös.......

smile.gif laugh.gif laugh.gif

b
Berith
CITAT (gammelnalle @ 19-12-2006, 10:56)
CITAT (Berith @ 19-12-2006, 09:30)
unsure.gif Rätt upp och ner? Joo nåt sånt hade jag nog tänkt mej, är ganska otaktisk av mej. Kan bara taktlöst vicka på ändan, typ...

bara du inte är taktlös.......

smile.gif laugh.gif laugh.gif

b

Joo det finns nog dom som skulle kalla mej det. biggrin.gif
gammelnalle
sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif sad.gif


skivan kom idag!! snacka om snabba tomtar!!

MEN det är inte DEN låten!!!



(Vill någon till äventyrs öva på den låten som finns med på Stefan Demerts skiva... så går väl det också bra!! smile.gif )

Så fram med nya förslag på låtar!!!


b
lena:-)
Attans, mad.gif mad.gif det som va en ganska bra dag idag annars.........vi får leta vidare... sad.gif sad.gif sad.gif

Verkar va som att leta efter en aborre på stordjupet......
eller ett stadigt barr på granen....

Du har inte nån textsnutt att gå på ....(bildlikt talat alltså ..)
gammelnalle
CITAT (lenasch @ 19-12-2006, 22:29)
Attans, mad.gif mad.gif det som va en ganska bra dag idag annars.........vi får leta vidare... sad.gif sad.gif sad.gif

Verkar va som att leta efter en aborre på stordjupet......
eller ett stadigt barr på granen....

Du har inte nån textsnutt att gå på ....(bildlikt talat alltså ..)

nja... jag fick "tipset" av en kollega när vi var på krogen!!!! så det finns kanske risk för feltolkningar... smile.gif smile.gif smile.gif
Det kan ju vara rätt bullrigt på krogen...så jag kan ha hört fel... smile.gif

så mer än vad jag tidigare skrivit vet jag inte...men jag skall fråga honom idag....
Inte SÅ bullrigt i skolan smile.gif

b
Blomstertanten
CITAT (gammelnalle @ 20-12-2006, 07:34)
nja... jag fick "tipset" av en kollega när vi var på krogen!!!! så det finns kanske risk för feltolkningar... smile.gif smile.gif smile.gif
Det kan ju vara rätt bullrigt på krogen...så jag kan ha hört fel... smile.gif

så mer än vad jag tidigare skrivit vet jag inte...men jag skall fråga honom idag....
Inte SÅ bullrigt i skolan smile.gif

b

Hm, du har inte varit på skolan här märker jag !!!! sleep.gif

Krogen är som en lätt sommarbris i jämförelse ! tongue.gif
lena:-)
Måste lyfta frågan igen.....hur går det gammelnalle? Får du något napp?
gammelnalle
CITAT (lenasch @ 26-12-2006, 19:47)
Måste lyfta frågan igen.....hur går det gammelnalle? Får du något napp?

FYNDIGT!!! "Får du något napp " på en "fiskarvisa".....


nä bara botten-napp....

men mottager gärna förslag på vilken låt det kan vara...


smile.gif

b
lena:-)
Hm, ibland skulle det räcka att va fyndig.........Jag har letat som efter en nål i höstacken...men icke där heller..... blink.gif blink.gif Kanske fel agn.. sad.gif
Berith
Jobbigt att inte hitta det man letar efter. sad.gif

Ännu värre är det när man inte riktigt vet vad man letar efter. blink.gif Jag kommer ihåg (från radion, tror att det var ett humorgäng på 80- 90-talet) en sketch som handlade om en julgransplundring. Det var en tjej/kvinna som pratade lite barnsligt och som berättade om när hon fick uppleva lite av varje på kalaset. Bl.a. var det en pojke som mådde illa och kräktes - "och sen kanade vi i kräkset". Och så sjöng dom den där sången Skära, skära av den - och hon var jätterädd att dom skulle skära av den! ohmy.gif

Man hörde sketchen många gånger så den borde finnas på skiva. Nån som vet vad jag pratar om? unsure.gif
AnitaO
Den första visa jag kommer att tänka på är "Sången om den kaxiga myran".
Har ju inte ett dugg med fiskar att göra.

"Jag uppstämma vill min lyra, fast det blott är en gitarr, och berätta om en myra som gick ut och leta barr." smile.gif

Den är i alla fall väldigt "Demersk"
AnitaO
Sorry. Fel spår .....
Jag googlade nu och ser att det är en Cornelis Vreeswijk ballad sad.gif

Iofs en jäkligt kul visa i alla fall
Texten finns här:
http://www.lyricskeeper.com/cornelis_vrees...yran-lyrics.htm
gammelnalle
CITAT (AnitaGg @ 28-12-2006, 07:11)
Sorry. Fel spår .....
Jag googlade nu och ser att det är en Cornelis Vreeswijk ballad sad.gif

Iofs en jäkligt kul visa i alla fall
Texten finns här:
http://www.lyricskeeper.com/cornelis_vrees...yran-lyrics.htm

Jag vet inte vem som har skrivit i din google... men låten den kaxiga myran ÄR de facto en demert låt... så ditt minne är helt OK!! smile.gif smile.gif och jag har inte lyckats uppbringa den låten på någon av mina Cornelis-plattor... (men jag har inte heller ALLA)



jag kollade för säkerhets skull även på CD:n jag fick förra veckan och där den finns med. Man kan ju inte veta om han (SD) har lånat den från CW.
På CD:nr står det : Text och Musik : Stefan Demert
(Undantagen är :
"Till SJ" (SJ sj gamle vän -Freight Train) : Elizabeth Cotton, Paul James, Fred Williams- Sv Txt: Stefan Demert
"Laban och Doris" musik: trad sv txt Stefan Demert och
"Skärsliparsång" originalmusik och text: trad arr: Rune Öferman &Stefan Demert sv txt Stefan Demert.


sensmoral: Lita inte för mycket på uppgifterna på Internet!! KOLLA ALLTID!!
(checka gärna mina uppgifter också)

björn


PS Jag är tacksam för alla försök att hjälpa mig!!!
lena:-)
Kärringtanden biter sig fast i frågan..om jag var gammelnalle skulle jag icke ge upp.vissamlingarna i västervik
Blomstertanten
Kan det vara Bengt Sänd ? unsure.gif

Kom att tänka på honom appropå det där "Demertska"

Eller Finn Zetterholm unsure.gif
Blomstertanten
Måste bara fråga : Hur har det gått Gammelnalle ????

Vad heter låten o vem har gjort den unsure.gif
Behöver verkligen få min nyfikenhet stillad , allt grubblande och funderande har nästan gett mej sömnsvårigheter ju tongue.gif
gammelnalle
Tack, Blomstertanten, för att du bryr dig... (hade missat förra inlägget...bortrest)

Jag VET inte... inget alls...bara ATT det låter demerskt och att det handlar om fiske.. samt att slutknorren är ..............


:lol:

b
zaaritha
" Feska på sjön Fegen"?
gammelnalle
hittar inte den på google... men visst...
askar
Demert själv hade ingen hum om vad det kunde vara för låt...
då kanske det är någon annan som gjort den. unsure.gif
zaaritha
"Feska på sjön Fegen": Stefan o Krister
" Fly mig en wobbler, Holger: Svenne Rubins?
lena:-)
Visevärden
Kasta in en fråga här vettja,..här hittade jag texten till Sigge Furst och frukostklubbens Födelsedagsvisa ......

Ge inte upp! wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon