Gillan
Mmmm, men de smälter i munnen, det kan jag lova wub.gif

Jag brukar göra mer än en sats, för de brukar inte räcka länge.

1/2 l mjölk ( röd )

1 pkt bakjäst

1 kryddmått salt

1 1/2 dl socker

150 gram smör eller margarin

1 1/2 msk vannilinpulver

1 påse saffran

1 tsk bakpulver

1 ägg

10-12 dl vetemjöl







Blanda jäst, socker och övriga torra ingredienser ( ej mjölet ) i en bunke. Låt det smälta ihop.

Under tiden har du smält margarinet och blandat det med mjölken. Den blandningen ska nu vara " fingervarm " ( ca 37 grader ). Häll vätskan i den andra bunken. Rör om ordentligt.

Tilsätt mjölet, och arbeta degen tills den blir smidig.

Låt degen jäsa ca 35-40 min.........

Fyllning: Rumsvarmt margarin, 200-300 gram, en påse hasselnötkärnor som ska vara malda eller finkrossade, 2-3 dl socker. blanda samman till en varm och mjuk smet


När degen är färdigjäst, kavla ut den tunnt och bred ut fylningen.
Rulla ihop så " tight " det går. skär rullen i bitar och stoppa i bakformar,

Pensla med ägg och strö pärlsocker över.

Grädda i 250 gader, ca 10 min.


Om det är nåt som är oklart hoppas jag att ni frågar biggrin.gif

Jag hade glömt vetemjölet blush.gif
Lena i Torslanda
Jag tror jag ätit något liknande och det var de godaste bullar jag ätit. Måste absolut testa receptet.
LadyG
Det låter ljuvligt!
evelina
CITAT (Evgeni @ 16-12-2006, 01:17)
Mmmm, men de smälter i munnen, det kan jag lova wub.gif

Jag brukar göra mer än en sats, för de brukar inte räcka länge.

1/2 l mjölk ( röd )

1 pkt bakjäst

1 kryddmått salt

1 1/2 dl socker

150 gram smör eller margarin

1 1/2 msk vannilinpulver

1 påse saffran

1 tsk bakpulver

1 ägg






Blanda jäst, socker och övriga torra ingredienser ( ej mjölet ) i en bunke. Låt det smälta ihop.

Under tiden har du smält margarinet  och blandat det med mjölken. Den blandningen ska nu vara " fingervarm " ( ca 37 grader ). Häll vätskan i den andra bunken. Rör om ordentligt.

Tilsätt mjölet, och arbeta degen tills den blir smidig.

Låt degen jäsa ca 35-40 min.........

Fyllning: Rumsvarmt margarin, 200-300 gram, en påse hasselnötkärnor som ska vara malda eller finkrossade, 2-3 dl socker. blanda samman till en varm och mjuk smet


När degen är färdigjäst, kavla ut den tunnt och bred ut fylningen.
Rulla ihop så " tight " det går. skär rullen i bitar och stoppa i bakformar,

Pensla med ägg och strö pärlsocker över.

Grädda i 250 gader, ca 10 min.


Om det är nåt som är oklart hoppas jag att ni frågar biggrin.gif

Jag som inte skulle baka mera till jul! sleep.gif nu har jag iaf bakat dina bullar
och götapetter som teskeds gumman sa,så himla goda. wub.gif
Godare bullar får man leta efter.

Jag åt tre stycken sedan åkte dom i frysen. smile.gif
karjo
Men jag SKA inte baka mer, har så mycket i frysen att det kommer räcka till midsommar nästan!

Men bullarna låter onekligen goda... Kanske funkar de bra utan saffran oxå? Så de inte blir så säsongsbetonade om ni förstår vad jag menar.

smile.gif
Lena i Torslanda
Bakade dem igår - kanongoda!! Verkligen ett bra recept som jag härmed tackar för!!
Magdis
jag har sparat receptet och ska prova en annan gång. Det låter verkligen gott. tongue.gif Jag ska pröva att göra det på glutenfritt mjöl.
askar
Snålvattnet rann när jag läste receptet.

Det är sparat och min alldeles egna bagare har lovat
baka bullarna i mellandagarna. wub.gif
Gillan
CITAT (Evgeni @ 16-12-2006, 01:17) *
Mmmm, men de smälter i munnen, det kan jag lova wub.gif

Jag brukar göra mer än en sats, för de brukar inte räcka länge.

1/2 l mjölk ( röd )

1 pkt bakjäst

1 kryddmått salt

1 1/2 dl socker

150 gram smör eller margarin

1 1/2 msk vannilinpulver

1 påse saffran

1 tsk bakpulver

1 ägg






Blanda jäst, socker och övriga torra ingredienser ( ej mjölet ) i en bunke. Låt det smälta ihop.

Under tiden har du smält margarinet och blandat det med mjölken. Den blandningen ska nu vara " fingervarm " ( ca 37 grader ). Häll vätskan i den andra bunken. Rör om ordentligt.

Tilsätt mjölet, och arbeta degen tills den blir smidig.

Låt degen jäsa ca 35-40 min.........

Fyllning: Rumsvarmt margarin, 200-300 gram, en påse hasselnötkärnor som ska vara malda eller finkrossade, 2-3 dl socker. blanda samman till en varm och mjuk smet


När degen är färdigjäst, kavla ut den tunnt och bred ut fylningen.
Rulla ihop så " tight " det går. skär rullen i bitar och stoppa i bakformar,

Pensla med ägg och strö pärlsocker över.

Grädda i 250 gader, ca 10 min.


Om det är nåt som är oklart hoppas jag att ni frågar biggrin.gif



Och nu var det nån som frågade efter mjölet giggle.gif

det ska vara ca 10-12 dl vetemjöl eller så mycket att degen känns smidig.
Sorry Karjo coolgleam.gif blush.gif
Gillan
Eftersom det börjar närma sig julbak och allt fler dreglar över smarriga bullar, så puttar jag upp de här onyttiga, men fantastiskt goda bullarna åt er som vill få lite beslutsångest angel_not.gif
karjo
Jag bakade dem och de blev supergoda som sagt! Men det var bra att ha mjöl i! wink.gif
Betty
Vad är vannilinpulver ? Vaniljsocker eller vaniljsåspulver? unsure.gif
Gillan
CITAT (Betty @ 09-11-2007, 15:24) *
Vad är vannilinpulver ? Vaniljsocker eller vaniljsåspulver? unsure.gif



Hihi, ja du Betty, det borde bli vaniljsocker då, men det står faktiskt vanillinsocker på burken, alltså både fel och felstavat av mig blush.gif . Fast vanillin står det nog på din burk med skulle jag tro ( om du har det hemma alltså) naughty.gif
Betty
Ja det står vanillinsocker på min burk med. Anledningen till min fråga är den att det ju faktiskt finns en del recept där man ska ha i vaniljsåspulver. smile.gif Jag var osäker på om det var sånt pulver du menade eller om du menade vaniljsocker.
myskmadra
CITAT (Gillan @ 08-11-2007, 08:29) *
Eftersom det börjar närma sig julbak och allt fler dreglar över smarriga bullar, så puttar jag upp de här onyttiga, men fantastiskt goda bullarna åt er som vill få lite beslutsångest angel_not.gif

Beslutsångest? Det är bara att ta fram degbunken direkt. I år blir det rejäl saffranssnurrefrossa innan den sedvanliga
lussebullefrossan i december.
ohmy.gif
Gillan
CITAT (Betty @ 09-11-2007, 19:03) *
Ja det står vanillinsocker på min burk med. Anledningen till min fråga är den att det ju faktiskt finns en del recept där man ska ha i vaniljsåspulver. smile.gif Jag var osäker på om det var sånt pulver du menade eller om du menade vaniljsocker.



Jo, det har du faktiskt rätt i Betty, det tänkte jag inte på blush.gif

CITAT (myskmadra @ 09-11-2007, 22:28) *
Beslutsångest? Det är bara att ta fram degbunken direkt. I år blir det rejäl saffranssnurrefrossa innan den sedvanliga
lussebullefrossan i december.
ohmy.gif



Hihi, ungefär så jag tänkte med..............det blir lite mer bullar i år än andra år giggle.gif
zissi
Ska degen jäsa bara en gång ??? Inte i formarna alltså ?? Håller på o tar fram ingredienser till de smarriga bullarna nu . Hjärnan har visst inte kommit igång på mig än idag. confused.gif tongue.gif
Gillan
CITAT (zissi @ 12-11-2007, 10:12) *
Ska degen jäsa bara en gång ??? Inte i formarna alltså ?? Håller på o tar fram ingredienser till de smarriga bullarna nu . Hjärnan har visst inte kommit igång på mig än idag. confused.gif tongue.gif



Herre, min skapare så slarvig jag är när jag skriver recept -fear-.gif ( skulle på sin höjd kunna skylla på att jag inte har några recept "uppskrivna", men det håller knappt crying.gif ). Och, visst ska de jäsa en stund även i formarna, ca 20-30 min. Hoppas det går bra för dig.
zissi
Tack snälla Gillan för ditt snabba svar o smarriga recept. Innan de hann kallna hade jag moffat i mig fyra stycken, jag kunde nästan inte sluta. Så mycket färskt bröd kan ju va lite jobbigt för magen så jag var till slut tvungen att tänka på mina arbetskamraters närmiljö whist.gif wub.gif Det blev saffranssnurror på jobbet till emfikat o även i kväll när vi var 9 st o firade svärfar men då stod jag faktiskt över bullarna!!

Mvh zissi
Gillan
Vad kul att ni tyckte de var goda wub.gif . Fast visst är det bäst att slänga in dem ifrysen fortare än man hinner blinka. Annars är risken stor att de är slut innan de hinner in i den laugh.gif
Blomstertanten
Testa att ha riven mandelmassa i fyllningen biggrin.gif
Det blir sååå otroligt gott !!!! yes.gif
Gillan
CITAT (Blomstertanten @ 12-11-2007, 23:25) *
Testa att ha riven mandelmassa i fyllningen biggrin.gif
Det blir sååå otroligt gott !!!! yes.gif



Jag ser scenariet framför mig..............." Men Gillan! Har du bara saffransbullar" blink.gif .............Hm, mjaa, men det är i alla fall olika fyllning i dem yes.gif ............. laugh.gif ...........Och de är väääldigt goda tummenupp.gif

Tack för tipset BT biggrin.gif
lena:-)
Hm, duger degen att baka vanliga lussebullar av..alltså utan fyllning?
Frågar ordentligt men är snart igång med baket.....hoppas...
stina
Ni som provat dom här: Kan man ha någon annan typ av nötter eller mandel i tror ni? Jag är allergisk mot hasselnötter.... sad.gif Inte jättemycket, men det kliar lite i munnen och man ska tydligen inte utsätta sig då med risk för allergisk chock en dag.
Blomstertanten
CITAT (stina @ 01-12-2007, 18:38) *
Ni som provat dom här: Kan man ha någon annan typ av nötter eller mandel i tror ni? Jag är allergisk mot hasselnötter.... sad.gif Inte jättemycket, men det kliar lite i munnen och man ska tydligen inte utsätta sig då med risk för allergisk chock en dag.

Kanske inte är så bra med några nötter alls då unsure.gif
stina
Jodå, alla andra nötter går jättebra - äter mycket nötter varje dag. Det är bara hasselnötter jag inte tål som tur är. Såg att någon föreslog mandelmassa i ett tidigare inlägg - det kanske är ett alternativ till nötter. Eller valnötter kanske?
Gillan
CITAT (lena:-) @ 01-12-2007, 13:15) *
Hm, duger degen att baka vanliga lussebullar av..alltså utan fyllning?
Frågar ordentligt men är snart igång med baket.....hoppas...



Hej lena! Jag var knappt in på odla igår,så jag har inte sett din fråga.

. Jag har aldrig gjort dem som "vanliga" lussebullar, så jag vet faktiskt inte. Självklart kan man prova, utan fyllning då förstårs. Vad degen i sig gör, är att bullarna blir luftigare i och med bakpulvret och äggen. Intressant frågeställning du gör. Kanske skulle jag ta och prova själv nån gång wink.gif smile.gif

CITAT (stina @ 01-12-2007, 18:38) *
Ni som provat dom här: Kan man ha någon annan typ av nötter eller mandel i tror ni? Jag är allergisk mot hasselnötter.... sad.gif Inte jättemycket, men det kliar lite i munnen och man ska tydligen inte utsätta sig då med risk för allergisk chock en dag.



Du kan göra dem helt utan nån form av nötter om du vill, alltså med bara socker/smörfyllningen. Det blir jättesmarriga ändå tummenupp.gif . Sötmandel går också bra. Några andra nötter har jag dock inte provat själv. Men nån sort som du vet att du tål borde ju gå bra, och givetvis mandelmassan som nämts innan. Lycka till tummenupp.gif
Fny
Hittade den här gamla tråden och måste bara lyfta den. Det låter ju enormt gott! Jag som hade tänkt vara nyttig den här julen... men nej, det är bara att ge upp. Här ska bakas! santa.gif
Aqvakul
Hustrun gör något liknande. De är sagolikt goda och är numera de enda saffransbullar som äts i detta huset.
zissi
CITAT (Fny @ 13-12-2009, 11:23) *
Hittade den här gamla tråden och måste bara lyfta den. Det låter ju enormt gott! Jag som hade tänkt vara nyttig den här julen... men nej, det är bara att ge upp. Här ska bakas! santa.gif


Det gör du rätt i Fny tummenupp.gif ! Jag vill bara varna dig, frys ner dem fort som ögat, färska är de oemotståndliga! Inte dumma sen heller...

AQVA, tycker som du! De här saffransbullarna är helt enkelt bäst wub.gif
tantGröön
Vill tacka för dessa fantastiska bullar, som nu kommer att inta en hederplats på vårt svenska julbord här i Peking idag!

de är helt underbara och smälter i munnen!
Gillan
Vad roligt det är att läsa att ni är så många som tycker om dem. Anledningen till att de över huvud taget "uppkom", var att jag/vi, ville ha "lussebullar" som inte var så torra som vanliga lussebullar gärna blir. Jag har nästan aldrig använt en kokbok i hela mitt liv, men det går bra att "plocka" lite här och där från olika recept man hör talas om för att få en slutprodukt giggle.gif

Hoppas ni njuter av bullarna, ni som bakar dem/Gillan
zissi
Jag nästan har satt hänglås på frysen. Nu är det 3 kvar......
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon