Full version: Idiotfråga!
Noah
Hej!

Finns så många fina sommardahlior, sommarnejlikor och stjärnöga i affärerna nu, som blommar.
Vill göra iordning mina krukor och lådor nu, ska snart ha en liten (2 veckor kvar) och då är det skönt om mycket är färdigt. Hinner kanske inte njuta så mycket av blommorna nu, därför vill jag ha blommor som står sig hela sommaren.

Kommer de olika sorterna jag nämnt blomma vidare hela sommaren?
Ska man klippa ner dem i bland eller bara ta bort överblommat?

Planterade sommarnejlikor i en rabatt förra året, de har övervintrat (zon 3)
och kommer jättefint.
Är de perenna, eller hade jag tur?

Ha det bäst biggrin.gif

Noah
Monica M zon 4
De flesta sommarblommor brukar blomma hela sommaren om de får vatten och lite näring. Ser snyggare ut om man plockar bort vissna blommor och det brukar också gynna blomningen. Klippa ner dem ska du knappast behöva.

Jag brukar njuta av mina dahlior hela sommaren ända tills frosten tar dem! Har ingen erfarenhet av nejlikor och stjärnöga så där kan jag inte råda dig. biggrin.gif
Hannele
Zon 3!? Då har du haft tur!
Stjärnöga 'osteospermum' afrikansk margeurit kan man övervintra i garage... men inte ute?
Det finns väldigt många nejlikasorter, vissa är perenner, många fröå sej,
men du har förmodligen haft en känsligare sort...?
Grattis! får man säga, kul!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon