Full version: jelittolatalogen här
Sidor: 1, 2
kerstin z5-6
oj oj , nu blir det listskrivande smile.gif Nya limonium sorten verkar kul och ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif
För övrigt stavas det visst katalogen .. jag ser redan i kors ...
Helen i Piteå Zon 5
Aj, aj, aj, biggrin.gif Jag har inte fått min ännu, blir till att vänta vid brevlådan då biggrin.gif laugh.gif Finns det många sorter 'måstehafrön'??
kerstin z5-6
ja -suck Andropogon -´Prairie blue tex?, och borde man kanske pröva att så Aquilegia glandulosa för att jämföra med de finska ? Svart pennicetum -kanske ohärdigt med gosh va snyggt , tre sorter ..
Mer kuddbildare i gruset , har jag inte dåligt med pulsatillor ? du ser .. blir lätt 200 sorter -TA kom idag hit med ..dubbelsuck huh.gif
Anki V
Men på webben är det väl inte uppdaterat? unsure.gif

2006 års katalog står det, borde det inte stå 2007 på den nya? blink.gif

/Anki
kerstin z5-6
Nej det brukar ta ett tag innan webben uppdateras
Anki V
Attans...Då är det bara att vänta då./Anki
ewa zon 3
Lugn och fin, ska försöka lugna mig lite och inte rusa ut och skrämma brevbäraren när han kommer på eftermiddagarna.

/Ewa, som också väntar på jelittokatalogen blink.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-12-2006, 16:15)
ja -suck Andropogon -´Prairie blue tex?, och borde man kanske pröva att så Aquilegia glandulosa för att jämföra med de finska ? Svart pennicetum -kanske ohärdigt med gosh va snyggt , tre sorter ..
Mer kuddbildare i gruset , har jag inte dåligt med pulsatillor ? du ser .. blir lätt 200 sorter -TA kom idag hit med ..dubbelsuck huh.gif

Jo, Andropogon har jag kikat på, har man det ena vill man ju även ha det andra biggrin.gif bra då man ska jämnföra. Aquilegia glandulosa var. jukunda har jag några frön som heter, får kolla vilken skillnad det blir mot den Finska. Förhoppningsvis gror det tillräckligt många så att en kan flytta till Burträsk biggrin.gif Jo, Pulsatilla, Anemoner och Irisar vill jag ha mer av biggrin.gif laugh.gif
Eva 33c
Måste man beställa katalog även om man köpte frö förra året? Hur har ni gjort?
Trodde att de skulle dater upp hemsidan först... sleep.gif
kerstin z5-6
beställde du i fjol får du automatiskt katalogen denna v - vi vipkunder får alltså glo i den före de som bara tittar på webben LOL smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva 33c
Hoppas jag är VIP-kund. rolleyes.gif Det vore underbart om den kom imorgon eller senast på fredag. Sedan åker vi till soligare trakter (Kanarieöarna) och kommer hem lagom till stora SÅ-DAGEN, dvs 1 januari! Så då fick man ju lite med sig att läsa i allafall, internetuppkopplingen kanske inte blir så smidig...
STA-beställningen ska jag skicka imorgon...
Snart är det våååår!
kerstin z5-6
Salute ! Så du bara lämnar oss här i kolsäcken .. jojo smile.gif
Hoppas du får mycket sol och hittar fina fröpåsar !
hasta enero
K
mulle
Vet någon var man kan köpa gammaldags tvångströjor?
Mulle
Margith
Fundera inte på att köpa tvångströja, det ordnar sig med automatik smile.gif
Så här gör man:
Beställ fler fröer än vad du rimligtvis har plats för, den 1:a januari sätter du på dig skoterskor, dunjacka och lovikkavantar (då är det ju 35 grader kallt!), gå sen ut på lämpligt ställe på tomten, gräv som en iller genom 3 meter snö, ställ ner dina frösådder och försök att hinna skotta tillbaka snön innan grannarna eller familjen har sett vad du håller på med biggrin.gif
Jag lovar, de där stora starka pojkarna som har hur många tröjor som helst med väldigt långa ärmar, de pojkarna stryker runt husknuten fortare än du anar laugh.gif
kerstin z5-6
biggrin.gif hjälper föga , man kan ha pennan i munnen ... laugh.gif laugh.gif
mulle
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Mulle
ewa zon 3
Vadå tvångströja, låter som ni har erfarenhet av det? laugh.gif laugh.gif laugh.gif blink.gif
Själv är jag inte det minsta frö-hysteriskt-överhettad wacko.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Även kroniskt lögnsyndrom är en del av sjukdomsbilden inom fröfrossa gänget .....
mulle
Japp. Snart kommer forskarna på oss och så hamnar vi i nyheterna med rubriker om det farliga fröberoendet som kan jämföras med grav alkoholism!
Mulle
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (mulle @ 13-12-2006, 22:52)
Japp. Snart kommer forskarna på oss och så hamnar vi i nyheterna med rubriker om det farliga fröberoendet som kan jämföras med grav alkoholism!
Mulle

Jo, forskarna har redan ett vetenskapligt namn på oss.....'Fröaholick' biggrin.gif
mulle
Kanske är det härifrån ordet FRÖknar har sitt ursprung... tongue.gif
Gunvor Nilsson
Jag blir så fröstrerad när jag läser era inlägg! ohmy.gif å va´ katten la jag Jelitton ? La´undan den så jag inte skulle frestas ohmy.gif
Ändå så läser man såna här inlägg tongue.gif
/Gunvor
kerstin z5-6
biggrin.gif om man har solglasögon på vid datorn ser man lite suddigare smile.gif

Såg just ett par nya sorters primula jag måååste ha ...
noora
Oj oj oj... Jag hoppas det dröjer länge till innan det börjar dimpa ner frökataloger i brevlådan... Jag har bestämt mig för att inte ha lika många sorters chili och lika många alldeles för tidigt sådda små plantor nästa år som jag hade i våras, men så fort frökatalogerna dimper in lär jag nog kunna ändra mig rolleyes.gif

Men nu när ni ändå tar upp saken: var hittar man detta Jelitto på webben? Kan man beställa en frökatalog därifrån även om man inte har handlat nåt? Har hört Jelitto nämnas förut, men jag har aldrigt handlat där unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Här hittar du Jelitto man kan beställa katalogen på hemsidan och den är gratis även om du aldrig handlat hos dem
noora
Tack smile.gif Nu ska jag bara bestämma mig för om jag vågar beställa en katalog eller inte...
noora
Jag fick Impecta-katalogen igår. För säkerhets skull la jag den under julgranen. Inte öppna före julafton! biggrin.gif Fast jag har redan börjat tjuvkika på katalogerna på webben...
Mia, zon 3
ÅÅÅÅÅH-jag-hinner-inte-med!!!!!!
Precis som man börjar tänka att "Nu skulle man vara ledig från jobbet för att hinna med att fixa klart inför jul", så slår jobbet till och skapar den värsta stressen vi haft på ett halvår MINST.... och DÅ - PRECIS DÅ ramlar STAs frölista, lokalkretsens klematisbeställning och Impecta över en på en gång.... och vad gör det ondsinta klickfingret då? Jo - går och beställer en Jelittokatalog OCKSÅ bakom ryggen på mig, fast jag inte ens har tid att andas för tillfället! AAAAAAA JAGBLIRGAAAAAALEN !!!!!! wacko.gif blink.gif ohmy.gif
(En fridefull jul på er alla, jomenvisst serru smile.gif )
Ullet
Jag är inte sjuk, jag har inget sug efter kataloger *gömmer mina bakom ryggen* jag är fullkomligt frisk, ingen behöver ta hand om mig, jag klarar mig själv....Jag ÄR frisk! *sjukdomsförnekelse är det inte alls!*
kerstin z5-6
hah -du har redan beställt frö va ? ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
ewa zon 3
Nu får jag upp den här symbolen på Jelittos hemsida.
Så här står det "Under Construction We update our assortment 2007
Orders are not possible at the moment"
Så nu finns det hopp biggrin.gif

/Ewa

lyckero
Vilken tur att jag inte ska ha någon Jelittokatalog - det fungerar ju inte....Jag blir inte ett dugg sugen på att så...
Och jag har inte kunnat bestämma mig när det gäller STA:s lista ännu heller... Är i skrivande stund nere i ungefär 75 önskemål...Behöver alltså krympa habegäret med 2/3...
Finns de där lååååångärmade tröjorna i flera färger????
Lindblomsgrönt t ex?
Lyckero
Ullet
CITAT (kerstin z5-6 @ 20-12-2006, 11:30)
hah -du har redan beställt frö va ? ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Inte lilla jag! *blinkar sött o gömmer laddningen bakom ryggen*
mulle
Jag satt FYRA timmar igår och markerade allt som var intressant i Jelittokatalogen...
Mulle
Mia, zon 3
Jag var duktig igår och lade undan både STA-listan och klematisbeställningen.



(Nu säger samvetet att jag inte ska sitta här och känna mig duktig, utan tala om att det beror på att jag beställde från BÅDA TVÅ, så nu behöver jag inte titta mer.... rolleyes.gif Jag är inte beroende, jag kan sluta när jag vill... humdidum....! rolleyes.gif )
Ullet
Ha, kan du sluta när du vill, det synar jag. *skrattar så jag kissar ned mej medan jag klappar mig på huvudet med ena handen och berömmer mig för att jag bara beställt ur två kataloger hitintills* wink.gif wink.gif wink.gif laugh.gif JAg tror vi är rätt körda alla här. Har hört flera odlarkompisar som inte aaaaalls ska sätta ngt i år, jo tjena mitt bena, dom har tänkt på det bara liiiiite, bara liiiite. Jag synar jag, jag synar...*Skrattar*
Helen i Piteå Zon 5
Ni glömmer väl inte att beställa den här gratiskatalogen?
http://w3.goteborg.se/botaniska/konnassorsklubben.html
massor av fina och lite mer ovanliga frösorter biggrin.gif laugh.gif Jag fick min idag, och några kryss blev det biggrin.gif / Helen
fruberglund
Jaha ni träskmänniskor, nu har jag också beställt en katalog biggrin.gif

Har redan alldeles för mycket frön som ligger uppe i sårummet men vad skadar det att kolla i en katalog...det betyder ju inte att man mååååste köpa nåt...eller hur rolleyes.gif

Jaja, har ju massor med ny tomt att göra rabatter på och då ska jag självklart så mycket själv annars blir det så fasligt dyrt...
mulle
I anslutning till vissa frön i Jelittokatalogen står det N-beneficial plant - jag har inte lyckats hitta förklaringen till det uttrycket och vill gärna veta vad det betyder...
Mulle
fruberglund
Idag fick jag min Jelitto....några kryss har det blivit och fler kommer det nog bli biggrin.gif

Vilka fräääääna grönsaker de har, konstiga gurkor och sånt laugh.gif
kerstin z5-6
Jag fick Alplains .. nu är det kört .. jag har skrivit en lista .. om än kort, redan sad.gif
Helen i Piteå Zon 5
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-12-2006, 22:00)
Jag fick Alplains .. nu är det kört .. jag har skrivit en lista .. om än kort, redan sad.gif

Jag fick den också idag... men jag har ännu inte tittat biggrin.gif
ewa zon 3
CITAT (mulle @ 27-12-2006, 14:09)
I anslutning till vissa frön i Jelittokatalogen står det N-beneficial plant - jag har inte lyckats hitta förklaringen till det uttrycket och vill gärna veta vad det betyder...
Mulle

N står för Nutzpflanze = beneficial plant på eng
Beneficial betyder bla välgörande, hälsobringande, fördelaktig men på vilket sätt vet jag inte. Kan säkert vara på olika sätt.
Har du namnen på de växter du undrar över kanske någon här på forumet kan hjälpa till med på vilket sätt det räknas som välgörande.
Har sett att de plantor som klassas som medicinskt användbara har en liten orm.

/Ewa
kerstin z5-6
Läkeväxt kanske är bäst översättning ?



Inte tittat i A ... tror du vi går på vad som helst Helen ? HUR många sorter har du på listan ? Jag har 34 wacko.gif wacko.gif wacko.gif blink.gif blink.gif blink.gif
malin72
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 21-12-2006, 22:06)
Ni glömmer väl inte att beställa den här gratiskatalogen?
http://w3.goteborg.se/botaniska/konnassorsklubben.html
massor av fina och lite mer ovanliga frösorter biggrin.gif laugh.gif Jag fick min idag, och några kryss blev det biggrin.gif / Helen

tack för tipset...beställt laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Agneta z5-6
OM man beställde från konnässorsklubben i fjol, får man då katalogen automatiskt? huh.gif
Zazu
CITAT (Agneta z5-6 @ 29-12-2006, 17:52)
OM man beställde från konnässorsklubben i fjol, får man då katalogen automatiskt? huh.gif

jag tror man får det, min katalog kom idag iaf wub.gif
kerstin z5-6
Nargs och am penstemonsällskapet här med ....nu börjar det bli svårt blink.gif
Zazu
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-12-2006, 19:14)
Nargs och am penstemonsällskapet här med ....nu börjar det bli svårt blink.gif

vad är nargs? blink.gif
Agneta z5-6
Står för North American Rock Garden sociaty,de har en diger lista man kan beställa ifrån.Har aldrig gjort det själv ännu.
De har också så man kan donera frö och beställa för en mindre summa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon