Full version: Wasabisenap
AndreasBlomquist
Jag fick en massa godsaker utav Mulle tidigare i år då vi sammanstrålade på Trädgårdsmässan i Stockholm. En av dessa sakerna var Wasabisenap, som såg ut som vanlig senap men med en liten wasabismak på. Helt klart den bästa senap jag någonsin ätit.
Nu är den nästan slut och jag undrar ifall någon vet om den går att finna i butiker här på fastlandet? Tuben är senapsgul, relativt liten med svart text.
fruberglund
Ingen aning men kan du inte göra egen? Wasabi ska ju gå att köpa på affären (fast när min man var dit och skulle köpa förra veckan när jag hittade ett recept så hade de aldrig hört talas om det).

Wasabi är tydligen en japansk sorts pepparrot om jag förstått det rätt så vi tog vanlig pepparrot istället, blev också gott.
Lena i Torslanda
För att få en uppfattning om proportionerna - jag hittade detta recept. En liten mängd men lätt att mångdubbla.

4 msk söt senap
2 tsk wasabi
KURT
Jag tror att det finns "vanlig" senap som är smaksatt med "vanlig" pepparrot också.

Wasabi odlas traditionellt i strömmande vattendrag på sluttningar till vulkaner, den växer LÅNGSAMT.
ninnisky
Wasabi har jag hittat bl a på Ica Maxi och Coop Forum smile.gif
mulle
Roligt, Andreas, att du gillade senapen!
Lasse, som gör den, har vunnit första pris i senapens mästerskap (Jo, det finns ett sådant) i konkurrens med alla fransmän... Han är f.d. köksmästare på Birka Line men jobbar nu på heltid med sin specialsenap. Den finns med en massa olika smaker men wasabin är också min favorit och så rönnbärssenapen.
Han exporterar tyvärr inte ännu i någon större utsträckning.
Men du var så otroligt hjälpsam sist och det finns ju tomtar också här på Åland... PM.a din adress, jag har bara faxnumret!
Mulle
AndreasBlomquist
Tack för alla svar. Wasabi är en ingrediens som är flitigt utnyttjad här hemma (sushitok) och som alltid finns i skåpet. Har dock inte kommit på att göra den själv. Just proportionerna 2/4 tror jag blir lite starkt.

mulle, du är ju bara så go'. Har PM:at dig!

// Andreas
Lena i Torslanda
CITAT (AndreasBlomquist @ 13-12-2006, 23:55)
Just proportionerna 2/4 tror jag blir lite starkt.

Andreas - proportionerna är inte 2/4 utan det är 2 TSK wasabi och 4 MSK senap
AndreasBlomquist
Oj då, ja då kan det nog bli bättre. Jag såg bara siffrorna 2 & 4.. Det gäller ju att läsa ordentligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon