Gossen Ruda
Jag undrar om det är någon här som har några sådana bilder i sin ägo? Gärna sådana som har några år på nacken och kanske lite ovanligare motiv. På senare tid finns det mängder av tågfotografer som dokumenterar det mesta men så var det inte tidigare. Museitåg är därför inte aktuellt men däremot innan tågen blev museiföremål. Det gäller att rädda dokumentärbilderna så dom inte försvinner.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2006, 11:05)
Jag undrar om det är någon här som har några sådana bilder i sin ägo? Gärna sådana som har några år på nacken och kanske lite ovanligare motiv.

Jodå, det finns.
Gossen Ruda
Det var ju trevligt men svaret var lite tunt. Jag skickar PM. När nu systemet kommit igång.
RibesRubusVitis
Ber att få rekommendera Stig Lundins järnvägshistoriska hemsida:

http://web.telia.com/~u18109566/historia/
Gossen Ruda
Det finns mängder med sådana sidor, vad jag är ute efter är bilder som ligger och skräpar i byrålådor eller sitter uppsatta i album och sen kanske slängs i framtiden.
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2006, 21:04)
Det var ju trevligt men svaret var lite tunt. Jag skickar PM. När nu systemet kommit igång.

Du har pm.
vickeva
Menar du bilder typ dessa???

Den lilla flickan på bilden är min moster som idag är 71 år.. bilden måste vara från 1939 ung.

Gossen Ruda
Du är underbar, det är precis såna bilder jag efterlyser. Fotografen har säkert mest haft personerna i fokus när bilderna togs men även tåget har stort intresse. Jag tycker det står BJ på vagnen, vilket betyder Bergslagernas Järnväg som gick mellan Göteborg och Falun. Vet du var fotona är tagna?
Gossen Ruda
Jag svarar själv. biggrin.gif Banhallen på nedre bilden tyder på Malmö och det kan stämma med BJ. Jag tittade i en tidtabell från 1930 och det fanns ett tåg som gick Malmö-Oslo. Först på SJ till Göteborg, det ser ut som ett D-lok, och sen fortsatte med BJ upp till Kornsjö och sen vidare med NSB till Oslo. Givetvis kunde även BJ ha vagnar som gick hela vägen. Från Malmö gick tåget då 7.58 och kom fram till Oslo 21.20.
Gossen Ruda
Vickeva har pm. rolleyes.gif
vickeva
CITAT (Gossen Ruda @ 10-12-2006, 07:51)
Jag svarar själv. biggrin.gif Banhallen på nedre bilden tyder på Malmö och det kan stämma med BJ. Jag tittade i en tidtabell från 1930 och det fanns ett tåg som gick Malmö-Oslo. Först på SJ till Göteborg, det ser ut som ett D-lok, och sen fortsatte med BJ upp till Kornsjö och sen vidare med NSB till Oslo. Givetvis kunde även BJ ha vagnar som gick hela vägen. Från Malmö gick tåget då 7.58 och kom fram till Oslo 21.20.

Japp Malmö stämmer säkert. Annars var min mormors pappa stationsinspektör på stationen i Marsvinsholm, men jag har inga bilder därifrån. Det borde ju finnas felr tågbilder någonstans, ska leta..
Kathy
CITAT (Gossen Ruda @ 09-12-2006, 21:50)
Det finns mängder med sådana sidor, vad jag är ute efter är bilder som ligger och skräpar i byrålådor eller sitter uppsatta i album och sen kanske slängs i framtiden.

*Funderar*....
Ska kika hemma hos mina föräldrar vad de har för foton i sina gömmor.
Min morfar var tågklarerare då det begav sig. Det borde finnas bilder från hans tid.
Gossen Ruda
Tackar, tackar. Leta på, gamla bilder förtjänar att beundras.
Lady Hamilton
Jag skall till min föräldrar i jul. Och min morfar jobbade i järnvägs-stallarna AC-län, så jag skall kolla om hon har några bilder kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon