Full version: aptitlöshet
Rapchic
har ni nå tips mot aptitlöshet?
Fenja
B-vitamin
Mvh
Fenja
Rapchic
CITAT (Fenja @ 07-12-2006, 21:30)
B-vitamin
Mvh
Fenja

var får man tag i det
/ eller vad finns det i?
Fenja
Apoteket har B-vitamin forte eller så kan du köpa Jästtabletter på t ex Ica...
Mvh
Fenja
Rapchic
CITAT (Fenja @ 07-12-2006, 21:33)
Apoteket har B-vitamin forte eller så kan du köpa Jästtabletter på t ex Ica...
Mvh
Fenja

jäst tabletter låter läbbigt vad är det?
Fenja
De är gjorda av jäst.... luktar och smakar lite som bakjäst om du tuggar dem, vilket du inte behöver. Innehåller flera olika b-vitaminer, bra mot dålig matlust, för hår, naglar och hud. Mina katter älskar dem!
B-vitamin forte är vanliga vita små sväljtabletter som innehåller fler b-vitaminer om jag inte missminner mig.
Mvh
Fenja
Betty
Drick ett glas porter en stund innan du ska äta, som aptitetare, t.ex. Carnegie Porter eller nån annan sort, porter finns i vanliga mataffärer med. smile.gif
Rapchic
CITAT (Betty @ 07-12-2006, 21:43)
Drick ett glas porter en stund innan du ska äta, som aptitetare, t.ex. Carnegie Porter eller nån annan sort, porter finns i vanliga mataffärer med. smile.gif

går inte dricker apsolut inte alcohol
Boxer
Äpple retar aptiten, enligt en dietist jag har pratat med.
Pirum
Det kan stämma, åt ett rätt smaklöst äpple idag, men, var tio gånger hungrigare efteråt...hade jag inte haft sällskap i bilen (trevlig arbetskamrat) så hade jag nog tyvärr hamnat på McDonalds, huvaligen. Men så illa gick det alltså ej.

Äpple rekommenderas smile.gif
Ophelia
Frukt och grönsaker är fräscht och stimulerar aptit. Bra oxå att ta reda på varför aptiten är borta. Viss medicinering kan ha aptitlöshet som biverkning. Vissa sjukdomar eller nedsättning i hälsotillståndet.
Rapchic
CITAT (Boxer @ 08-12-2006, 00:10)
Äpple retar aptiten, enligt en dietist jag har pratat med.

sluta jag vill kunna äta äpplen igen *snyft*
(är allergisk)
Christa
För att kunna ge råd behöver man ju veta lite mer

Är du inte hungrig alls eller hur yttrar det sig?

Hur länge har det varit?

Kom det plötsligt?

Är det likadant hela dagen?

Har du varit mera stilla än vanligt?

Känner du dig håglös?

Har du någon egen teori om vad det kan bero på?

Tappar du vikt av det?

Har du haft tidigare perioder av aptitlöshet?

B-vitaminer är i och för sig ingen nackdel att äta men vet man inte säkert så skulle jag i så fall välja jästtabletter. Har själv i perioder ätit Apotekets Jästex. Jästtabletter är ju lite naturligare och kanske snällare mot kroppen än vanliga tabletter. Jag har ätit dem mot nedstämdhet. Det funkade redan när jag var tonåring på 70-talet. Det är framförallt vitamin B6 som kan hjälpa mot lättare depressioner. Det visste jag inte då men på 80-talet fick jag B6 (pyridoxin) utskrivet pga deppighet 14 dagar före mens. De hjälpte redan efter ett par dagars ätande. Dock har jag senare läst att för mycket B6 kan vara skadligt. Om B-vitamin hjälper mot aptitlöshet som inte beror på nedstämdhet har jag ingen aning om men det kanske någon annan här känner till.
askar
CITAT (Christa @ 08-12-2006, 07:19)
Dock har jag senare läst att för mycket B6 kan vara skadligt. Om B-vitamin hjälper mot aptitlöshet som inte beror på nedstämdhet har jag ingen aning om men det kanske någon annan här känner till.

B6 är vattenlöslig = du kissar ut överskottet.
Har aldrig hört att det skulle vara skadligt för kroppen.

Tar själv 1st B-Kombin Forte/dag + annan multivitamin som också
innehåller olika B-vitaminer. Godkänt av läkare som sagt att det är
helt ofarligt.
Christa
Jag läste det i en bok. Om de har rätt eller inte vet jag inte. Min slutsats blev att inte äta tabletter under en längre tid. Har f öv mer och mer försökt få i mig mer näringstät kost istället.
askar
CITAT (Christa @ 08-12-2006, 07:44)
Jag läste det i en bok. Om de har rätt eller inte vet jag inte. Min slutsats blev att inte äta tabletter under en längre tid. Har f öv mer och mer försökt få i mig mer näringstät kost istället.

I Fass som har färska uppgifter och finns gratis att läsa på internet står det så här

Hur ska du använda Pyridoxin Recip 40 mg tablett
Dosen bestäms i regel av läkaren, som avpassar den individuellt för Dig. Vanlig dos till vuxna vid bristtillstånd är ½-2 tabletter 2-3 gånger dagligen.

Christa
CITAT (askar @ 08-12-2006, 07:47)
Vanlig dos till vuxna vid bristtillstånd är ½-2 tabletter 2-3 gånger dagligen.
[/b]

Det säger ju inte något om ifall det är skadligt att äta under en längre tid.

I boken står det så här: Ännu för några år sedan trodde man inte att några av B-vitaminerna - utom B12 - var skadliga, inte ens i mycket stora mängder, därför att alla dessa vitaminer är vattenlösliga. Men om man under en längre tid äter pyridoxin i tablettform kan det lagras i kroppens vävnader. Den alltför stora koncentrationen skadar nervsystemet och ger upphov till symptom som bland annat ger känselbortfall och minnesstörningar.

Källa: Vitaminer och mineraler för ett bättre liv. Den är utgiven av "Det bästa" år 2000. Dem har jag inte så mycket förtroende för i andra sammanhang men den här boken är väldigt gedigen. Om de har rätt eller inte kan jag naturligtvis inte avgöra.
askar
Jag föredrar att lita på läkare och uppgifter i Fass, där det också står att läsa..
och då handlar det som sagt om MYCKET HÖGA DOSER under LÅNG TID


Vad händer om du tagit för stor dos?
Pyridoxin har låg akut toxicitet. Mycket höga doser under längre tid kan ge neurologiska störningar som känselbortfall. Om Du fått i Dig för stor mängd läkemedel kontakta alltid läkare, sjukhus eller Giftinformationscentralen: telefon 112.

Vilka biverkningar kan Pyridoxin Recip 40 mg tablett ge?
Inga biverkningar har rapporterats.



Anl till att jag skriver, är att jag inte tycker att man ska skrämma med oriktiga uppgifter.
B-vitamintillskott kan hjälpa mot aptitlöshet och då ska man inte behöva vara rädd
för icke existerande biverkningar/faror.
kerstin z5-6
B vitaminer i ordinerad dos är ofarliga .

Salt mängden / dag är inget du behöver"mäta" om du äter normalkost , även vegetarisk sådan) och inte saltar på den färdiglagade maten



Ensidig kost ger ofta aptitlöshet

Vintermörkret i norr påverkar de flesta -på olka sätt, somliga äter mer , andra sover mer eller mindre
Var ute den ljusa timmen du har /dygn just nu -du behöver inte kuta runt -bara vara utomhus

Vi har ingen brist på information , eller larmrapporter för den delen , snarare ett så utökat informationsflöde om kost och hälsa att det snarare är till skada än till nytta :(Kanel på gröt är ofarligt

Har du andra symptom från magen -gå till doktorn !
Lady Hamilton
Håller med kerstin bra skrivet
Rapchic
själv anser jag att allt är farligt i för stora mängder
så för mkt b-vitamin tror jag det inte är så stor risk för

jag tror det är för att jag är deppig jag har dålig aptit
men jag kan ju inte vara säker

men helst vill jag få i mig genom maten
vad ar det var det gröna grönsaker som innehöll mkt
b-vitamin eller? unsure.gif unsure.gif
askar
Vitaminer och Mineraler

Klicka på länken så kan du läsa lite om vitaminer och mineraler.
Håller med Kerstin, att uteluft och ljus är viktigt....
man blir oftast hungrig efter en promenad.
Rapchic
jajust det jag köpte frukt idag
det är ju iallafall inte onyttigt
även om det kanske inte hjälper

det är synd det står inte vilka grönsaker b-vitamin finns i sad.gif
stina
Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan"....

Hälsar Stina wub.gif
Rapchic
CITAT (stina @ 08-12-2006, 11:41)
Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan"....

Hälsar Stina wub.gif

ja men jag vill gärna äta
om jag inte äter kan jag inte träna
och att träna hjälper mot deppighet
netaave
Ät på bestämda tider varje dag, då lär sig kroppen att bli sugen då.
Drick 1/2 dl coca cola och ät 5 st chips en halvtimme innan maten, det ökar suget. MEN byt inte ut maten mot det Överdosera inte den här kuren.

På barncancerkliniken kallade barnen dietisten för "chipstanten" för hon kom med detta på en bricka en halvtimme före lunch och middag till alla barn som förlorade aptiten under behandlingarna. wink.gif
Christa
Vetegroddar innehåller mycket B-vitamin. Bananer är en bra B6 källa.

När jag för några år sedan studerade innehållet i ett antal olika livsmedel kom jag fram till att följande är bra i största allmänhet:

Fullkorn, råris dvs sådant där man inte tagit bort den del som innehåller mest vitaminer och mineraler.

Groddade mungbönor, sojabönor, gröna blad, avokado och sesamfrön.

Ett par glas apelsinjos om dagen är också bra.
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 10:42)
CITAT (stina @ 08-12-2006, 11:41)
Rapchic, jag tycker du ska försöka ta tag i din deppighet först så löser sig nog aptiten med det. Svårt att bara ta bort ett symtom utan att först lösa själva "kärnfrågan"....

Hälsar Stina  :wub:

ja men jag vill gärna äta
om jag inte äter kan jag inte träna
och att träna hjälper mot deppighet

Jamen äter du ingenting???

Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det.

Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej.
Rapchic
CITAT (Ophelia @ 08-12-2006, 15:05)
Jamen äter du ingenting???

Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det.

Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej.

jo jag äter men har hög förbränning
så jag måste äta mkt
så bara en liten ändring kan
påverka hur jag presterar
Rapchic
CITAT (netaave @ 08-12-2006, 12:13)
Ät på bestämda tider varje dag, då lär sig kroppen att bli sugen då.
Drick 1/2 dl coca cola och ät 5 st chips en halvtimme innan maten, det ökar suget. MEN byt inte ut maten mot det Överdosera inte den här kuren.

På barncancerkliniken kallade barnen dietisten för "chipstanten" för hon kom med detta på en bricka en halvtimme före lunch och middag till alla barn som förlorade aptiten under behandlingarna. wink.gif

finns det inget nyttigare alternativ?
Saturnus
Fiskleverolje.
Det skal man drikke alle måneder som har et et R i seg.
Altså fra oktober til og med april.
Man är pigg hele vinteren av AD vitaminene og blir ikke syk.
LadyG
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 10:28)
det är synd det står inte vilka grönsaker b-vitamin finns i sad.gif

Vitamin B6 finns i bland annat frukt, kyckling, biff, kronärtskocka, sparris, vetegroddar, bönor och kålsorter. Vitamin B12 finns i stora mängder i kött, lever, ägg, mjölk och ost.

Om du känner dig trött kan det bero på brist på järn, zink, kalcium eller magnesium eller som sagts innan B-vitaminer. Mycket av det finns i kött, järnberikade frukostflingor, sesamfrön och torkade aprikoser och fikon.

Ett recept du kanske vill testa?

Man äter med ögonen också, så lägger man ner lite extra tid på att piffa till maten kanske den ser mer inbjudande ut?
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 08-12-2006, 23:16)
CITAT (Ophelia @ 08-12-2006, 15:05)

Jamen äter du ingenting???

Sök på nätet om grönsaker så kan du hitta näringinnehåll med. Tycker du ska stoppa i dig allsidig kost och inte enbart grönsaker och frukt. Lägg upp ett matschema och håll dig till bra mattider då lär du inte får brist varje fall. Om du inte äter kan aptiten minska p g a det.

Om det är så att du inte kan svälja maten bör du gå till läkare oavsett om det är fysiska eller psykiska orsaker. Annars är du ju såpass gammal att du måste se till att äta själv. Ibland är det faktiskt så att vi får vackert stoppa i oss käk vare sig vi vill det eller ej.

jo jag äter men har hög förbränning
så jag måste äta mkt
så bara en liten ändring kan
påverka hur jag presterar

Drick energidryckdryck/proteindryck om du har så hög förbränning då och har svårt att stoppa i dig tillräckligt med mat.
stina
Jag tränar mycket och dricker alltid en Gainomax direkt efter träningen - funkar bra på mej! rolleyes.gif Det tar ett tag innan jag kommer åt och äta efter träningen och då är en Gainomax bra för mej.

/Stina
anna_rispan
Jag har hört att apelsinjuice retar magen o gäör attmna blir hungrig. Kan jag ha hört rätt?

kanske ett nyttigare tips än cola???? unsure.gif
Farbror Blå
Jag kan då skriva under på att det är sant!
Dricker numer inte juice till frukost, eftersom sockerinnehållet inte ligger långt efter läsk, men viss blir man hungrig av juice!

Åtminstone jag!
En annan åtgärd är att börja ta bort mellanmål, så att man bara har tre mål kvar, frukost, lunch och middag och då satsar på att äta rej'lt, även lite sedan mättnaden inträtt.

Sen när man lär kroppen, för så funkar det, kan man succesivt föra in de andra målen (5/ dag är ju ibland rekommenderat)
Matsäcken är ju töjbar och det är ju så enkelt att när den ätiti mycket mat, så har den lättare att tänja sej lika mycket nästa gång= man blir hungrig.
Äter man dåligt så vill den inte tänja sej så mycket nästa mål= man blir inte så hungrig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon