Full version: Varg eller inte varg
Christa
I söndags vandrade vi i skogen på Kroppefjäll. Underbart skönt och garanterat fritt från civilisationsbrus.

Vi mötte en man och frågade om han sett någon varg. Nej men jag har sett spår många gånger, de finns över hela fjället svarade han.

I norra Dalsland finns många som haft varg på sina ägor och ända inne i trädgården. Taxar kallas allmänt för vargwobbler eftersom så många blivit ihjälbitna.

Vad tycker ni? Skall man få jaga varg? Skall det få bli hur många som helst? Hur skulle ni själva reagera om ni visste att de strök omkring runt huset? Skulle ni obehindrat gå och plocka bär om ni visste att det fanns varg i närheten?
Whiskuchi
Det borde finnas fler, så det blev möjligt att jaga vargen utan att utarma beståndet. Nu är det sjukt få vargar, de är ofta inavlade och relativt orädda för människan.
kristerh
Jag är för fler vargar, alltså emot vargjakt, hur många som helst tror jag aldrig att de kan bli i sverige pga illegal avskjutning,
skulle inte bry mig om de strök omkring huset, skulle hålla katten inne dock, och jag skulle obehindrat plocka bär utan att vara rädd.
Blomstertanten
CITAT (Whiskuchi @ 05-12-2006, 16:44)
Det borde finnas fler, så det blev möjligt att jaga vargen utan att utarma beståndet. Nu är det sjukt få vargar, de är ofta inavlade och relativt orädda för människan.

Men varför skulle man jaga vargen ??? unsure.gif
För att kunna skryta med att man skjutit en eller ?
Kunna sätta upp en trofé på väggen för att visa vilken "karlakarl" man är som lyckats skjuta en vild best sleep.gif unsure.gif
Christa
CITAT (Blomstertanten @ 05-12-2006, 17:32)
Men varför skulle man jaga vargen ??? unsure.gif
För att kunna skryta med att man skjutit en eller ?
Kunna sätta upp en trofé på väggen för att visa vilken "karlakarl" man är som lyckats skjuta en vild best sleep.gif unsure.gif

Enligt uppgift så blir vargarna mer skygga för människan om man tillåter en viss jakt. Det i sin tur skulle kunna få lokalbefolkningen lite mer positivt inställd till vargen. De som gång på gång får sina djur dödade av varg är av naturliga skäl inte så roade av att ha dem runt husknuten.

Jag är själv medlem i Naturskyddsföreningen och positiv till att det finns varg. Jag har dock full förståelse för att folk inte vill ha dem inpå bostadshusen. Det är alltid lätt att döma när man inte själv råkat illa ut.

När myndigheterna inte tar lokalbefolkningens problem på allvar så resulterar det i ilska, misstro och illegal jakt. Det ger också grogrund för fanatiker som sprider lögner om att vargarna i hemlighet planterats ut av Naturvårdsverket.
Piccante
Vi har haft varg hemma omkring det hände senast på slutet av 90-talet (vad man vet säkert iaf) sedan blev en varg påkörd utanför Borås härom året. Borås är bara 2,5 mil hemifrån så den vargen kan mkt väl ha varit nära för de går riktigt långt. Jag ser ingen anledning till att vara rädd för dem. När det har varit varg i markerna så har man alltid konstaterat det genom att analysera spår nästan ingen har sett dem eftersom de är så skygga. Eftersom ingen människa i modern tid har blivit skadad eller dödad så ser jag ingen anledning till irrationell vargrädsla, vågar man gå över vägen på ett övergångsställe så borde man våga gå i skogen med tanke på hur många som skadas och dör i trafiken varje år.
Whiskuchi
CITAT (Blomstertanten @ 05-12-2006, 17:32)
CITAT (Whiskuchi @ 05-12-2006, 16:44)
Det borde finnas fler, så det blev möjligt att jaga vargen utan att utarma beståndet. Nu är det sjukt få vargar, de är ofta inavlade och relativt orädda för människan.

Men varför skulle man jaga vargen ??? unsure.gif
För att kunna skryta med att man skjutit en eller ?
Kunna sätta upp en trofé på väggen för att visa vilken "karlakarl" man är som lyckats skjuta en vild best sleep.gif unsure.gif

Absolut inte för att kunna skryta om det (jag är jaktmotståndare), utan som Christa säger - för att vargen ska bli skyggare igen. Och tillåts det jakt på varg som river tamboskap, slipper man tjuvjägande bönder som skyddar sina djur och straffas för det. Vore vargen skyggare däremot, vore jag helt emot jakten på den.
*Stintan*
Jag är absolut för att det ska få finnas fler vargar. Vargar är skygga så jag skulle inte vara ett dugg rädd för att plocka bär o svamp i skogen. Skulle bli lycklig om jag någon gång fick sen en varg i frihet men chansen är nog inte så stor.
Christa
Jag trodde också att det var sällsynt att man fick se varg. Efter att ha pratat med några få Dalslänningar har jag dock fått veta att det inte är så ovanligt. I somras pratade vi med en kvinna som berättade om flera som sett varg. En ung tjej hade kommit ridande i utkanten av ett samhälle och intill stigen låg en varg och åt på ett byte. Vargen flyttade sig inte utan morrade åt dem.

Vid ett hus träffade vi en kvinna som sa att hennes bekanta bodde där och att de sett en varg på tomten i vintras.

Mannen vi träffade i skogen i söndags berättade att en bonde nedanför Kroppefjäll jagat en varg med sin fyrhjuling inne i sin beteshage. Han hade sagt att "nu kommer den nog inte tillbaka" men nästa dag var den där igen.

En bekant berättade att han kände flera som ofta sett varg från tomten och att vargarna ofta inte var så rädda.

Se mitt i naturens tittarfilmer från april och juni där privatpersoner filmat varg. http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=5069...from=program_ao
Rapchic
är emot att man sjuter varg
dom är en del av ekosystemet
om dom försvinner finns det stor risk att andra arter försvinner med
AnitaO
Detta tycker jag är en jättesvår fråga.
Alla vill ha varg, men ingen vill ha dom in på knuten.
Ekvationen går inte ihop, så jag vet faktiskt inte hur man löser detta problem.
kerstin z5-6
ingen jakt , ja har sett varg , ja går obehindrat i skogen -bor i skogen ..:)kan man säja laugh.gif
Gita
Tycker också att det bör få finnas en vargstam, men att man självklart skall få skjuta en varg som angriper tamdjur.
Birgit Ek
Tesa
Tycker allt att det skall få finnas varg...de finns inte alltför långt härifrån men har dock inte sett nån..
Dalslandsvargarna skulle kunna ta sig hit på en dag utan problem...och så även de på norska sidan..
Blir stammen ordentligt livskraftig tycker jag att det borde bli tillåtet med jakt..även individer som uppvisar "fel" beteende bör ibland skjutas av..
Pirum
Jag tycker det ska få finnas varg, och så tycker jag att man ska skjuta vargar som rör sig för nära bebodda områden. Likaså med rådjur etc.

Det krångliga är, som flera berört i tråden, att man har så få vargar att man inte kan tillåta jakt idag. Och då blir vargen inte skygg.

Angående rädsla, och trafiken, etc, det är sant att det förmodligen är farligare att ta en dusch på morgonen (man kan ju halka), men det är en situation man bedömer sig ha kontroll över. Vargen har man inte kontroll över. Jämför med bilen och flyget. Farligare att åka bil, ändå är folk rädda för att flyga eftersom man då inte har kontroll. På samma sätt är folk rädda för galna ko-sjukan, trots att det exempelvis är enormt mycket farligare att röka eller dricka sprit.
KURT
CITAT (Christa @ 05-12-2006, 16:41)
I söndags vandrade vi i skogen på Kroppefjäll. Underbart skönt och garanterat fritt från civilisationsbrus.

Vi mötte en man och frågade om han sett någon varg. Nej men jag har sett spår många gånger, de finns över hela fjället svarade han.

I norra Dalsland finns många som haft varg på sina ägor och ända inne i trädgården. Taxar kallas allmänt för vargwobbler eftersom så många blivit ihjälbitna.

Vad tycker ni? Skall man få jaga varg? Skall det få bli hur många som helst? Hur skulle ni själva reagera om ni visste att de strök omkring runt huset? Skulle ni obehindrat gå och plocka bär om ni visste att det fanns varg i närheten?

Det är inte längre så vanligt att man använder tax vid jakt i Sverige. Det är ju mycket få hundar över huvudtaget som dödats av varg. Max 1 eller 2 taxar NÅGONSIN i Sverige, däremot har några tagits av kungsörn (som man också vill jaga!).
Farbror Blå
Vargen ska vara kvar!
Hunden ska bort ur skogen.
Flera andra EU-länder har förbud mot jakthundar och bara tillstånd för retrieverjakt, inte jakt med ställande hund.

En hund som går i band blir aldrig attackerad.
kristerh
CITAT (AnitaGg @ 05-12-2006, 19:30)
Alla vill ha varg, men ingen vill ha dom in på knuten.

Hos mig är de välkommna wub.gif
Fialotta
CITAT (kristerh @ 06-12-2006, 11:40)
CITAT (AnitaGg @ 05-12-2006, 19:30)
Alla vill ha varg, men ingen vill ha dom in på knuten.

Hos mig är de välkommna wub.gif

Hos mig oxå...men dom skulle nog inte trivas här smile.gif
netaave
Knepigt det där, vi har kompisar som har får och fått flera rivna så jag är lite kluven. unsure.gif
LadyG
Ersätt ägarna till rivna tamdjur, håll hundarna kopplade och låt vargen vara i fred. Ingen jakt utom skyddsjakt mao.

Vargen är välkommen hos mig också f ö.
mekare
Vargen är välkommen till min by. smile.gif

Hoppas att vargen de sett ca 4 mil bort kommer hit snart.
det är för många vildsvin i skogen som vargen gärna får äta av:)
så kanske jag kan få några fler kantareller ifred smile.gif
KURT
En älg sparkade ihjäl en hund. Betyder det nu att det kommer att bli skyddsjakt på älgar, och att man bara kommer att tillåta 500 st älgar i Sverige?
kristerh
CITAT (KURT @ 07-12-2006, 06:58)
En älg sparkade ihjäl en hund. Betyder det nu att det kommer att bli skyddsjakt på älgar, och att man bara kommer att tillåta 500 st älgar i Sverige?

Det blir nog nästa "drev" nu när inte hundarna kan springa lösa i skogarna längre måste det givetvis bli skyddsjakt på älg laugh.gif
Christa
Nya incidenter med varg.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...,973819,00.html

http://www.ttela.se/artikelmall.asp?version=119126

Ytterligare en hund blev attakerad av varg i södra Dalsland i slutet av förra året.

Vi har träffat ytterligare en man som sett varg så det är nog inte så ovanligt som någon här skrev.
Anma
Nä, de är inte så ovanliga längre. Såg en vid väggrenen en mörk natt när jag körde mellan strängnäs och Enköping. Fast nästan ingen trodde på mig... Ett par sneda vargögon tar man inte miste på, någon sa att det var nog en förrymd hund... Jaja, himla stor hund i såfall... smile.gif
Snöflinga
Vargtråd i repris wub.gif Bor man i storstadsområden och ickevargfrekventerade marker värnar man vargen ... i Värmlandsskogarna och vargrika områden är man mindre förtjusta i gråbenen av naturliga skäl ... personligen är jag helt för den nya lagen om att man får freda sina tamdjur mot vargen ...
herkules
skogsbönderna kan freda sin boskap på annat sätt än att skjuta vargen, det finns stängsel och herdehundar som skyddar boskapen mot vargen. funkar det i andra länder borde det funka här i sverige också.
askar
Men herregud... vargen måste väl få mätta sin mage, precis som alla andra djur.
Håller med om att måste få freda sina tamdjur på gården... men i skogen ska djurens lag få råda.

Hur många människor och hundar på egen mark
har blivit vargdödade senaste hundra åren?
Anma
CITAT (askar @ 12-01-2007, 21:45)
Men herregud... vargen måste väl få mätta sin mage, precis som alla andra djur.
Håller med om att måste få freda sina tamdjur på gården... men i skogen ska djurens lag få råda.

Hur många människor och hundar på egen mark
har blivit vargdödade senaste hundra åren?

Håller med.
askar
CITAT (Anne R @ 12-01-2007, 21:46)
CITAT (askar @ 12-01-2007, 21:45)
Men herregud... vargen måste väl  få mätta sin mage, precis som alla andra djur.
Håller med om att måste få freda sina tamdjur på gården... men i skogen ska djurens lag få råda.

Hur många människor och hundar på egen mark
har blivit vargdödade senaste hundra åren?

Håller med.

Då är jag inte ensam om min åsikt. wub.gif
Snöflinga
CITAT (herkules @ 12-01-2007, 21:42)
skogsbönderna kan freda sin boskap på annat sätt än att skjuta vargen, det finns stängsel och herdehundar som skyddar boskapen mot vargen. funkar det i andra länder borde det funka här i sverige också.

ohmy.gif ohmy.gif Nu blev jag lite nyfiken ... vadå, berätta om "herdehundarna" vad är det för ras, som kan skrämma bort vargen huh.gif
herkules
CITAT (Snöflinga @ 12-01-2007, 22:07)
CITAT (herkules @ 12-01-2007, 21:42)
skogsbönderna kan freda sin boskap på annat sätt än att skjuta vargen, det finns stängsel och herdehundar som skyddar boskapen mot vargen. funkar det i andra länder borde det funka här i sverige också.

ohmy.gif ohmy.gif Nu blev jag lite nyfiken ... vadå, berätta om "herdehundarna" vad är det för ras, som kan skrämma bort vargen huh.gif

ahh, det finns flera olika raser.

komondor, kuvasz, ovtjarka m fl.

bland annat i ungern och rumänien används dessa hundar till att passa boskapen, de slåss mot vargen om den kommer för nära.
det låter lite grymt men oftast så kommer inte vargen så nära när den känner att det finns hundar där. dessa raser är till för att skrämma bort vargen, det är deras uppgift.

den rasen jag har (puli) hjälper komondoren i sitt arbete. på dagen så vaktar och vallar pulin fårhjorden - utan herde - komondoren sover med ett öga. kommer varg så larmar pulin och komondoren tar över. på natten vakar komondoren över djuren. förr (vet inte om det är så nu) användes ett utåtvänt stackel (halsband med vassa piggar på) på hundarna, detta för att vargen inte skulle kunna ta ett grepp över strupen på hunden. hunden skyddas dessutom av en lång päls ( i komondorens fall långa snören) också för att det ska bli så svårt för vargen som möjligt att komma åt hunden. det är modiga hundar!

detta sätt att skydda boskap mot varg har funnits i hundratals år i andra länder men inte i sverige. nu görs försök att använda herdehundar och det fungerar utmärkt för de skogsbönder som valt den metoden.
Snöflinga
wink.gif Lite skeptisk ... okända raser, förutom pulin ...
herkules
CITAT (Snöflinga @ 12-01-2007, 23:34)
wink.gif Lite skeptisk ... okända raser, förutom pulin ...

skeptisk på så sätt att du aldrig sett raserna i arbete? eller aldrig sett dem irl öht? maffiga hundar, kloka och med en integritet som heter duga. det en sådan hund är satt att vakta går inte att ta.
precis som det ska vara.
Magdis
Vargarna ska vara kvar, det är självklart tycker jag.
anna_rispan
Apropå herdehundar: Det stod i våran lokala tidning om en familj som hade skaffat herdehundar. Fast familjen bodde nog i norra Östergötland om jag minns rätt. Men även den ägaren nämnde att de är ovanliga i Sverige än så länge. Vore kul att se hur de ser ut också.
Christa
Har ni kollat länkarna jag hade med? Skulle vara intressant med en kommentar angående incidenten med de ridande tjejerna.
Gillan
Jag läste länkarna, men tycker som jag alltid tyckt förr........låt vargen vara som den är wub.gif
zaaritha
De s.k. herdehundarna är verkligen pålitliga o duktiga!
Men; inga "kelhundar".....
De håller sej till en person, är avvaktande mot de flesta andra.
Christa
CITAT (Evgeni @ 13-01-2007, 18:59)
Jag läste länkarna, men tycker som jag alltid tyckt förr........låt vargen vara som den är wub.gif

Jag tycker också att det skall få finnas varg men man undrar ju vad som skulle ha hänt om tjejerna ramlat av hästarna. Hur skulle du själv ha reagerat om det varit dina barnbarn?

De kunde ju ha skadat sig även om vargarna inte skulle ha rört dem. Att ramla av en skenande häst är ju inte ofarligt.
askar
Man kan alltid ha en massa Om... och nu hände ju inget...
precis som det har "hänt inget" i hundratals år...
om jag inte är helt fel informerad.

När senast kom en människa till skada pga "vargattack"?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon