faith
Jag skulle vilja ha tips på färdigmat (från matbutiken, ej från snabbmatställen) som är någorlunda okej, ur näringssynpunkt, att äta de dagar man inte hinner laga "riktig" mat.

smile.gif
pejori
med grönsaker till är all färdigmat okay ur näringssynpunkt, så ut och välj smile.gif
oftast är det grönisar med, men en fäsk sallad är inte fel.
Castea
Nja... tycker jag. Om du menar färdigmat = frysta matlådor redo för micron, så innehåller de ofta för mycket salt. Och färdiga pajer är kaloririka.
mari_tres
Det finns ju de som är nyckelhålsmärkta, de borde väl vara rätt så OK, känns det som.
Alexander-VG-zon3
jag litar inte på sånt skulle alldrig äta det som midda .
då dom både tar i socker,salt i olika former plus så under tiden dom har bearbetat köttet å grönsakerna så förrsvvinenr näringer ur dom och andra kemiska saker å annat dom tillsätter .
men hittar man som föregående talare sagt med sallad och nyckelhålsmärkt å andra sånna märken . och plus läser vad där är i så kanske man hittar nåt
LadyG
CITAT (mari_tres @ 29-11-2006, 10:52)
Det finns ju de som är nyckelhålsmärkta, de borde väl vara rätt så OK, känns det som.

De nyckelhålsmärkta är definitivt inga problem att äta, i synnerhet inte om man kompletterar med grönsaker som Pejori sa.

Fiskrätterna, Laxpytt och fiskbiffarna, är inte heller några problem - de är nyttiga och rika på omega 3. Abbas Middagsfisk, "Stillahavstorsk med tomat och italienska örter" är väldigt nyttig.

Andra färdigrätter som är goda och som jag struntar i hur nyttiga de är/inte är (de finns listade med näringsinnehåll osv här: Findus) :

Moussaka med Aubergine
Kyckling med japansk teriyakisås
Kyckling i Rosmarinsky
Kryddiga Köttbullar i tomat & basilikasås
Currykyckling med mango och grillad tomat

Det mesta från Findus men det är Hemköps fel, de har nästan bara Finuds färdigrätter så vitt jag sett.
Gurkan
Frys in egna matlådor !!! Godare, billigare och nyttigare ! wub.gif
netaave
Jag gick i en s.k. viktgrupp för en del år sedan, där vi tillsammans med dietisten gjorde en näringsanalys på s.k. micromat. Vi gjorde den på Findus och Dafgårds produkter. 2 fisk- 2 kött- och 2 köttfärsprodukter.
Det visade sig precis som Pejori skriver att den maten är helt ok om man kompleterar med färska rotfrukter och grönsaker.
Det var heller inga anmärkningsvärt höga halter av socker, fett eller salt i de produkterna.
Vad vi däremot reagerade över var att mycket av potatisen var stekt eller friterad, och att flera kötträtter var panerade..
Att föredra är därför sådan mat opanerad med pasta eller ris, om man bryr sig om sådant. smile.gif
Pirum
De flesta färdigrätter har för få kalorier, enligt min mening. Sannolikt har de även för lite fibrer och för lite vitaminer, men, kombinerat med frukt tror jag att de flesta är rätt ok. Jag tycker Findus Grillbiff Barbecue är bra, Dafgårds har nån pannbiff i salsasås, den är också rätt ok. Enda felet är att de är rätt svåra att värma, speciellt den senare. Det finns färdigrätter som inte är frysta, de är snabbare att värma men smakar lite mer 'konserverat'.
Generellt sett äter jag inte mycket färdigrätter av ovan slag, har jag inte tid att laga mat själv så köper jag typ en hamburgare eller pizza...håhåjaja :-/
askar
Färdigrätterna sägs innehålla för lite kalorier för en vuxen
Man bör komplettera med en mjuk smörgås och ett glas mjölk till
och gärna extra grönsaker.
Så sa en dietist.
LadyG
CITAT (askar @ 29-11-2006, 12:08)
Färdigrätterna sägs innehålla för lite kalorier för en vuxen
Man bör komplettera med en mjuk smörgås och ett glas mjölk till
och gärna extra grönsaker.
Så sa en dietist.

För lite kalorier är det bara om man vill hålla vikten eller gå upp men för alla som vill gå ner är det bara bra om det är kalorisnålt smile.gif
Pirum
Sant, men det normala borde väl vara att en färdigmåltid ger ca en tredjedel av kaloribehovet för en normal vuxen. Skiljer mellan män och kvinnor, och individer såklart, men en färdigrätt som ger typ 600kcal är ju inget att hänga i granen, speciellt som man som jag inte klarar att äta speciellt mycket till frukost smile.gif Då måste den kompletteras, och visst, häller man i sig en liter mjölk så smile.gif
Magdis
Jag brukar köpa lådor med färdig sushi ibland, finns på ICA ibland. (inte den djupfrysta alltså) Det är både gott o nyttigt. smile.gif
LadyG
Man, 31-60 år, cirka 85Kg, med relativt stillasittande livsstil gör av med cirka 3200kcal /dag
Kvinna, 31-60, cirka 65Kg, men relativt stillasittande livsstil gör av med cirka 2300 kcal per dag.

Räkna ut ditt basala energibehov

600kcal blir en ganska stor bit av dagsbehovet av kcal, och sätter man i sig två skivor vitt bröd (60g franska) med 20g lätta och 90g 28%-ig ost får man i sig ytterligare strax över 500kcal (om man ska räkna på livsmedelsverkets siffror på innehållsdeklarationerna, ni hittar dem här: livsmedelsdatabasen ). 2dl standardmjölk på det blir ytterligare strax över 100 kcal.

Summa: 600kcal färdigrätt + 500kcal mackor och 100kcal mjölk = 1200 kcal

För mig är det åt fanders för mycket, och jag tränar 5 dagar i veckan.
Björken
CITAT (netaave @ 29-11-2006, 12:02)
Jag gick i en s.k. viktgrupp för en del år sedan, där vi tillsammans med dietisten gjorde en näringsanalys på s.k. micromat. Vi gjorde den på Findus och Dafgårds produkter. 2 fisk- 2 kött- och 2 köttfärsprodukter.
Det visade sig precis som Pejori skriver att den maten är helt ok om man kompleterar med färska rotfrukter och grönsaker.
Det var heller inga anmärkningsvärt höga halter av socker, fett eller salt i de produkterna.
Vad vi däremot reagerade över var att mycket av potatisen var stekt eller friterad, och att flera kötträtter var panerade..
Att föredra är därför sådan mat opanerad med pasta eller ris, om man bryr sig om sådant. smile.gif

Att det inte är vanlig kokt potatis i färdigrätter som är frysta har sin förklaring. Vanlig kokt potatis blir inte bra när den varit fryst.
kristerh
jag tycker findus värdshusrätter är helt ok, de har dessutom rätt mycket grönsaker. äter dem ofta som snabblunch när jag är ledig, nu finns det säkert sådana med mycket kalorier bland dem oxså, tex de med bearnaisesås, men rätterna med kyckling o fisk är helt ok.
LadyG
Håller med, i synnerhet om man lägger till en tomat eller något och kanske en frukt som efterrätt, då blir det fina fisken tongue.gif

Fast om man är superhungrig är de nästan i minsta laget, då får man lägga till mycket extra grönsaker för att inte få i sig för många kcal. (Off topic: Ja, jag tänker mycket på sånt för närvarande, jag vill gå ner några kilo till, så jag är ganska noga. Vanligt folk behöver nog inte tramsa som jag gör med kcal hit och dit.)
Sollan
Puh... jag behöver gå UPP i vikt.... Inte lätt det heller kan jag berätta.... Så jag behöver mat med mycket kcal.
Pjater
Håller med om föregående om att göra sej egen matlåda efter allt man har frusit in efter uppkok av vad man gör, bor själv så över helgen gör man upp lite mat av vad man ska äta så är det lätt tillgånget och bara micra när man kommer hem från jobbet och slappa framför tv´n ... laugh.gif
stina
Om det är lunchen du tänker på och äter lagad mat på kvällen så finns det ju mycket bra grejer att stoppa i sig som inte är färdiglagad mat. Om man inte har ett fysiskt krävande arbete räcker det med ett lagat mål mat om dagen. Jag äter så och jag tränar ändå hårt på luncherna. Sen äter jag något lätt både för för- och eftermiddagen, typ frukt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon