Eva i Skåne
En yngre bekant berättade om huset de köpt och trädgården de ska gräva upp, eftersom de är allergiker.

Syréner som är 2,5-3 meter säger jag att dom nog kan gräva upp, men samtidigt måste klippa ner ordentligt. Jag inbillar mig att syréner är ganska tåliga.

Men äpple, päron och plommonträd som stått så länge och blivit stora och bär frukt? Dom kan väl inte klippas så radikalt som syrénerna? Och lyckas man gräva upp rötter så träden överlever?
Är det lönt att rekommendera dem att försöka eller ska dom ta motorsågen direkt?


Tillträde till huset får dom i februari så det blir på vårkanten dom kan börja.
mightyT
Syréner går bra att flytta men inte fruktträd. precis som du gissat.
Man skall heller inte hårdbeskära fruktträd.
KURT
Det framgår inte riktigt vad det är som skall göras?

Vill de bara ta bort fruktträd + syrener pga att de är allergiker?
Eller har de fruktträd + syrener som de vill flytta med sig?

I det första fallet så finns det väl ingen anledning att gräva upp dem?
Eva i Skåne
Dom vill ta bort växterna, p g a allergier, från trädgården de ska överta.
Sen är dom ju nybörjare och entusiaster och vill hellre ge bort växterna än att bara såga ner dom.

Men vad gäller fruktträden är det alltså inte värt besväret att försöka gräva upp dem utan lika bra att jämna med marken direkt, eller?
Big Gardener
Att flytta syrener från en plats till en annan brukar inte vara några större problem men man får räkna med att det tar ganska lång tid innan man får någon tillväxt att tala om. Ska man dessutom klippa ned kraftigt tar det ännu längre tid. 2,5-3 meter höga syrener har dessutom ganska stora men ändå relativt ytliga rotsystem. Så mycket av rotsystemet som möjligt bör komma med för bäst resultat men man bör se till att rötterna är intakta med jorden omkring dem.

Tidpunkten för flytt är ganska lämplig nu när de tappat bladen och gått in i vintervila. Om inklippningen av rot och grenar är mycket omfattande bör man dessutom se till att man har ett gott vinterskydd i form av löv, granris eller liknande. Man måste även tänka på att göra en mycket bred plantgrop med bra jord som ger bra förutsättningar för rötterna att utveckla sig efter flyten. Dessutom bör syrenen stödvattnas regelbundet under kommande växtsäsong.

Att flytta tio år gamla äppelträd som stått på samma ställe är besvärligare men inte omöjligt. Det beror lite på hur stora träden är och på vilken grundstam de står på. Principen är egentligen densamma som för syrenerna men ännu nogrannare. Man bör inte genomföra någon större beskärning av kronan och ännu mer av rötterna måste med i flytten. Bevattningen måste vara nogrannare och plantgropen måste vara mycket välgjord. Uppstöttning med rejäla pålar och uppbindning är dessutom ett måste.
Alexander-VG-zon3
beskär inte kronan som sagts inann få med mycket rötter plus ingen beskkärning av kkornan .

på våan tomnt står 2frukträd som man beskärde väldigt mycket plusrötterna för att dom skulle få plats i bilen vad hände jo dom har inte fått en tillväxt på 5år
Henrik_
Håller inte riktigt med om en sak..
det finns två skolor, för att få rötter behövs socker, vilket man får genom stor bladmassa.. men om det inte finns tillräckligt med rötter så kan man inte försörja bladmassan med vatten.
Och eftersom väldigt mycket av rötterna försvinner om man skulle gräva upp ett 10 årigt frukträd så är man helt klart tvungen att skära in kronan.
Även om trädet skulle överleva så skulle det inte växa speciellt mycket, eftersom det har för mycket att hålla i.
Eva i Skåne
Förstår jag er rätt i att man inte behöver beskära syrénerna nåt nämnvärt? Jag trodde det var nödvändigt för att flytten, men träd och buskar kan jag ju inget om.
Cilla
CITAT (Henrik_ @ 28-11-2006, 21:25)
Håller inte riktigt med om en sak..
det finns två skolor, för att få rötter behövs socker, vilket man får genom stor bladmassa.. men om det inte finns tillräckligt med rötter så kan man inte försörja bladmassan med vatten.
Och eftersom väldigt mycket av rötterna försvinner om man skulle gräva upp ett 10 årigt frukträd så är man helt klart tvungen att skära in kronan.
Även om trädet skulle överleva så skulle det inte växa speciellt mycket, eftersom det har för mycket att hålla i.

Henrik, du tar upp en viktig aspekt här, och din slutsats kan teoretiskt verka logisk. Jag trodde också en gång att flyttade träd, som alltid får del av rötterna bortskurna, bäst överlevde med inskuren krona.

Praktiken kom att se annorlunda ut. Jag har inte flyttat tusentals träd men jag har flyttat ganska många, och följt ändå fler flyttar. Min slutsats är att många faktorer spelar roll för vad som är bäst; arten, rotsystemets storlek, tidpunkt för flytten, förhållandena på nya växtplatsen mm.

För äpple är jag numera övertygad:
Också ett tioårigt träd som flyttas drar nytta av en intakt, obeskuren krona.

Om trädet börjar släppa grenar (som dör) på naturligt sätt, dvs i inre, nedre kronan, är detta en "naturlig beskärning" som påskyndats av rotbeskärningen, och som man kan följa upp genom att ta bort grenarna när de är döda.

Om trädet både släpper blad + låter grenar dö i övre kronan, årsskott mm, då är antingen rotbeskärningen alltför grov eller nya växtplatsen illa grundad, eller bevattningen alltför svag. Rotbeskärningen kan man inte reparera, men man kan stärka de andra faktorerna vätbädd + bevattning och nästa säsong ta bort de grenar som dött och inte orkat utveckla blad.

Slutsats: Låt trädet göra jobbet at balansera rot och krona, det gör det bättre än vi människor. Koncentrera det egna arbetet kring rotbeskärning och växtplats. Beskär kronan efter att trädet själv gjort det, dvs döda grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon