cia73
Ja. Nu har jag försökt få Gymnocladus dioicus, Kentuckykaffe, och Glaucidium palatum, Lunddocka(Bägarlönn), att gro några gånger de senaste fem årten men ännu har jag ingen planta. sad.gif
Jag ger inte upp för de är ganska så högt på min önskelista och nu hoppas jag att nån har något bra tips åt mej.
Alexander-VG-zon3
jag sådde dom som vanligt rätt så varmnt å en tittade upp .
andra metoder jag har hört så direkt på friland och eller svalt och så dom ute på våren å/eller hösten .
finns en del sätt bara att testa å se plus så lägg dom i vatten
Helen i Piteå Zon 5
Jag har frösått bägge sorterna och jag gjorde så här:
Kentackykaffe (Gymnocladus dioicus) frösådde jag -03. mina frön köpte jag från Impecta. Jag frösådde i jan. ställde krukan i kylen några veckor och efter det grodde dom snällt.
Så här har jag skrivit om Lunddockan
Glaucidium palmatum - Lunddocka. Frösådde 3/3, fuktade jordytan, 1 dygn inne, sedan ut. Grodde ute 10/6. Fröna från STA:s frölista.
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist..._Glaucidium.jpg
kerstin z5-6
med den sista kan man gärna läsa några ramsor o gå baklänges runt krukan ett par varv med .. laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Grodde vid försök tre smile.gif
Gr inte upp
K blink.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
cia73
Tackar för svaren. Det är nog bara att pröva igen. Har försökt både med vår och höstsådd och att ha sådden i kylen och sedan ut...
Blir att läsa några ramsor nästa gång för en nästa gång blir det!
Eva 33c
CITAT
med den sista kan man gärna läsa några ramsor o gå baklänges runt krukan ett par varv med ..    

Man kan ha nybörjartur också! Lunddockan var en av de allra första perennsorterna jag sådde för många år sedan. Jag hade inte en aaaaning om att den skulle vara knepig på något sätt. Jag föll för beskrivningen i Impectas katalog, hade inte ens sett den på bild! tongue.gif Fem frön i påsen var det, tre grodde. Hur jag bar mig åt minns jag inte...
Två av plantorna trampades ihjäl av små barnan fötter på jakt efter en boll på rymmen. Men en har jag fortfarande kvar, när den en dag blommade visade det sig att den var vit! Den växer och frodas och i år kunde jag skörda ett antal frön. Nu ska jag prova att så den igen. Undrar hur det går denna gång... sleep.gif
kerstin z5-6
duns .... boink ... wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif

jag dånar











och i fjol var det nån ganska ny på sådder som fick upp massor av julrosor ...
ibland är det bättre att inget veta om hur saker " ska " sås laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Eva 33c
CITAT (kerstin z5-6 @ 19-11-2006, 18:31)
duns .... boink ... wacko.gif  :wacko:  :wacko:  :wacko:

jag dånar

Tack för din reaktion rolleyes.gif
Äntligen har jag fått berätta det här för någon som verkligen förstår VIDDEN av denna bedrift. tongue.gif
Jag har berättat detta för min käre make tex men jag tycker inte att han visar mig den uppskattning som jag borde få för detta rolleyes.gif biggrin.gif
(Förmodligen var det väl "once in a lifetime" för mig...)
cia73
suckar längtande... wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon