Gossen Ruda
Nu tycks jag äntligen blivit av med min tåinfektion efter två antibiotikakurer på 10 + 15 dagar. Nu är problemet bara att få igång magen. Nån som har några råd? Det sägs att man skall äta filmjölk, a-fil och liknande men överlever dom nyttiga bakterierna färden genom magsäcken? Filmjölkslavemang kanske funkar bättre? rolleyes.gif
Malvia
Dofilus, kanske?
Eller fråga på Apoteket eller Hälokostaffären.
Kajsa i Arvika
Katrinplommon är aldrig fel.. tongue.gif
anna_rispan
Filmjölken är säkert bra. Eller mjölk det skyddar ju magsäcken och så inbillar jag mig att den är mild för magen. Vet inte om man kan skynda på det där. Kroppen kämpar nog hela tiden för att balansera upp så att säga. Dessutom tror jag du har rätt bra koll på vad och hur du ska äta för att hålla mage o tarm i trim? Men har du ätit mycket flytande?? Eller har du ätit dom vanligt? Är du jättesugen på stora köttbitar kankse du kan vänta med det ett tag??

Nje jag vet inte. Jag tänker högt nu igen....
pejori
A-fil överlever hela tiden....Finns inget bättre smile.gif
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2006, 11:21)
Nu tycks jag äntligen blivit av med min tåinfektion efter två antibiotikakurer på 10 + 15 dagar. Nu är problemet bara att få igång magen. Nån som har några råd? Det sägs att man skall äta filmjölk, a-fil och liknande men överlever dom nyttiga bakterierna färden genom magsäcken? Filmjölkslavemang kanske funkar bättre? rolleyes.gif

Jag tror knappast att de överlever någon längre tid. Men filmjölken kan i sig utgöra att bra "medium" för att BRA bakterier skall växa, både som näringskälla för bakterierna och för att det har lågt pH som hindrar många olämpliga bakterier.
Biggan_
...och avskyr man filmjölk finns Treviskapslar på apoteket. smile.gif
Information om Trevis
Rossi
Havre är väl också bra.
Kajsa i Arvika
Oj då, jag trodde det var "stopp"! laugh.gif

Vi var på läkemedelskurs häromveckan och fick lära oss att något av det effektivaste som finns är faktiskt att ta avföring från en annan människa... förslagsvis make eller maka... wacko.gif
Blanda ut med lite vatten och stoppa upp där bak så att säga... blink.gif blink.gif Kanske inte något man vill satsa på i första hand dock eller vad säger ni?! wink.gif
anna_rispan
CITAT (Morinablomman @ 17-11-2006, 12:44)
Oj då, jag trodde det var "stopp"! laugh.gif

Vi var på läkemedelskurs häromveckan och fick lära oss att något av det effektivaste som finns är faktiskt att ta avföring från en annan människa... förslagsvis make eller maka... wacko.gif
Blanda ut med lite vatten och stoppa upp där bak så att säga... blink.gif blink.gif Kanske inte något man vill satsa på i första hand dock eller vad säger ni?! wink.gif

nej., effektivast behöver ju inte betyda bäst....
Piccante
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2006, 10:21)
Nu tycks jag äntligen blivit av med min tåinfektion efter två antibiotikakurer på 10 + 15 dagar. Nu är problemet bara att få igång magen. Nån som har några råd? Det sägs att man skall äta filmjölk, a-fil och liknande men överlever dom nyttiga bakterierna färden genom magsäcken? Filmjölkslavemang kanske funkar bättre? rolleyes.gif

Känner igen det där. Jag fick käka penicillin pga en inflamerad tand som inte kunde rotfyllas förrän infektionen var avdödad. Tandvärken dövade man lätt med alvedon men magknipet sad.gif Det var värre än alla tandläkarbesök tillsammans.
Jag kurerade mig med Proviva vilken man hittar i alla mataffärer. Sedan åt jag mkt fil oxå.
askar
Nog tycker jag att antibiotika håller igång magen.
Så är det iaf för mig, jag håller på med en kur nu
och troligtvis får jag ta en till efter denna.

Jag tar tabl i samband med måltid och dricker att par
glas vatten till... kanske det som gjort sitt till.

A-fil ska man alltid ha hemma... ett glas/morgon
är rena rama balsam för magen. smile.gif
Hannele
Blåbär och fil är alltid bra. Nu hittar man långfil även i Göteborg, mycket skonsamt.
Whiskuchi
Till djur är ZooLac jättebra, och eftersom det återställer tarmfloran hos alla djur jag vet, borde det funka till människor också wink.gif
Margaretha
CITAT (pejori @ 17-11-2006, 11:40)
A-fil överlever hela tiden....Finns inget bättre smile.gif

Fast jag såg i någon undersökning att de nyttiga "bakterierna" i Hälsofil var betydligt fler. Stor skillnad. Brukar också annars tycka att A-fil är bra!
kristerh
dofilus o bifilus innehåller bra tarmbakterier, de lägger sig i tarmen och börjar arbeta där.
pejori
CITAT (Whiskuchi @ 17-11-2006, 15:39)
Till djur är ZooLac jättebra, och eftersom det återställer tarmfloran hos alla djur jag vet, borde det funka till människor också wink.gif

nästan som en läkare sa till mej laugh.gif laugh.gif
"drick ett glas av akvarievattnet"...det ska visst återställa bakteriefloran sa han...jag testade inte wacko.gif wacko.gif
jag tog a-fil och bifilus istället smile.gif
Gossen Ruda
En får tacke för alla råd och förslag. Det blir nog a-fil till att börja med så får jag gå vidare om det inte hjälper. I mitt fall behöver magen lugnas ner lite, det har liksom inte varit förstoppning som varit problemet utan tvärtom. laugh.gif
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 17-11-2006, 17:10)
En får tacke för alla råd och förslag. Det blir nog a-fil till att börja med så får jag gå vidare om det inte hjälper. I mitt fall behöver magen lugnas ner lite, det har liksom inte varit förstoppning som varit problemet utan tvärtom. laugh.gif

då är det A-fil och loperamid (billigare än imodium) som gäller ett par dagar då....
smile.gif smile.gif
Whiskuchi
CITAT (pejori @ 17-11-2006, 16:51)
CITAT (Whiskuchi @ 17-11-2006, 15:39)
Till djur är ZooLac jättebra, och eftersom det återställer tarmfloran hos alla djur jag vet, borde det funka till människor också wink.gif

nästan som en läkare sa till mej laugh.gif laugh.gif
"drick ett glas av akvarievattnet"...det ska visst återställa bakteriefloran sa han...jag testade inte wacko.gif wacko.gif
jag tog a-fil och bifilus istället smile.gif

Åh huuuuu *ryser* ohmy.gif
a-fil och bifilus låter ljusår godare wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon