Kathy
12-miljonersgodset Torp i Sörmland räckte inte.
Göran Persson och Anitra Steen, Systembolagets vd, kommer från och med nästa år dessutom att ha en ”övernattningslägenhet” i centrala Stockholm.
Alla de som står i Stockholms bostadskö får vänta i minst 20 år för att erbjudas något liknande.
Så länge ville inte Anitra Steen vänta. För några månader sedan ringde hon Hans Wallenstam, bolagets styrelseordförande, och frågade om han kunde ordna fram en lägenhet.


Länk.
Eva i Höga
Ja, jag säger då det! Mina barn har stått i kö länge utan att få något (visserligen i Göteborg), sonen med god fast inkomst hyr en andrahandslägenhet och dottern med sambo får flytta hem till mamma när de flyttar från Umeå till jul. Det är skillnad på folk!
Alba
Vem blir förvånad
Betty
Hörde en telefonintervju med Ulf Ek, informationsdirektör på Wallenstam igår på Nyheterna. Han sa bl.a. att "Det är en ära att få Anitra och Göran som hyresgäster."

Varken fastighetsbolaget eller Persson och Steen har gjort något fel. Bolaget ger hälften av sina lägenheter till bostadsförmedlingen i Stockholm och fördelar resten själv, vilket är tillåtet.
I styrelsen för Wallenstam sitter Perssons före detta finansminister Erik Åsbrink samt Marianne Nivert, som dessutom sitter i Systembolagets styrelse.


OK, det är alltså tillåtet att göra så här, men ändå... Jag tycker att det är så himla osolidariskt. Visst blir man trött...!
sad.gif
spektakelrakel
Fastighetsbolaget har ingen bostadskö, så den "susade" de nog inte förbi... wink.gif
netaave
Privata bostadsbolag väljer sina hyresgäster själva för att inte riskera att få "fel" personer.
Sen kan man ju tycka vad man vill om det!
Kakaduan
Säg NÅGOT - en enda sak - Göran har gjort som överensstämmer med de värderingar som ska finnas inom socialdemokratin?! Arbetarrörelse, solidaritet, att lyfta fram de svaga, klasskamp, etc...

Jag kommer då inte på något!


Kakaduan
LadyG
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 10:00)
12-miljonersgodset Torp i Sörmland räckte inte.
Göran Persson och Anitra Steen, Systembolagets vd, kommer från och med nästa år dessutom att ha en ”övernattningslägenhet” i centrala Stockholm.
Alla de som står i Stockholms bostadskö får vänta i minst 20 år för att erbjudas något liknande.
Så länge ville inte Anitra Steen vänta. För några månader sedan ringde hon Hans Wallenstam, bolagets styrelseordförande, och frågade om han kunde ordna fram en lägenhet.


Länk.

Det står var och en fritt att söka bostad i Stockholm eller annorstädes på liknande vis.

Jag känner ingen som fått lägenhet via bostadskön, alla har fixat det genom kontakter och egna initiativ.

Dessutom är det tillåtet att välja sina hyresgäster som Wallenstams gjort, så jag förstår inte varför somliga är upprörda. Det är väl inte mycket annorlunda än att arbetsgivare väljer vilka de vill anställa genom att rata alla utom den de anställer?
birgitek
CITAT (LadyG @ 17-11-2006, 15:01)
CITAT (Scrollan @ 17-11-2006, 10:00)
12-miljonersgodset Torp i Sörmland räckte inte.
 Göran Persson och Anitra Steen, Systembolagets vd, kommer från och med nästa år dessutom att ha en ”övernattningslägenhet” i centrala Stockholm.
Alla de som står i Stockholms bostadskö får vänta i minst 20 år för att erbjudas något liknande.
 Så länge ville inte Anitra Steen vänta. För några månader sedan ringde hon Hans Wallenstam, bolagets styrelseordförande, och frågade om han kunde ordna fram en lägenhet.


Länk.

Det står var och en fritt att söka bostad i Stockholm eller annorstädes på liknande vis.

Jag känner ingen som fått lägenhet via bostadskön, alla har fixat det genom kontakter och egna initiativ.

Dessutom är det tillåtet att välja sina hyresgäster som Wallenstams gjort, så jag förstår inte varför somliga är upprörda. Det är väl inte mycket annorlunda än att arbetsgivare väljer vilka de vill anställa genom att rata alla utom den de anställer?

Socialdemokratisk jämlikhetspolitik verkar vara svårt, eftersom inte ens partitoppen klarar av att leva som dom lär.
Birgit Ek
Kathy
Tja.....det finns bostadsköer även hos privata hyresvärdar. (jag har själv stått i privat bostadskö)
Och, precis som det står i artiklen - som Betty har citerat - så har inget fel skett.

Men håll med om att det ser onekligen illa ut, med tanke på att GP och AS är offentliga personer samt har bekanta i styrelsen.

De som inte har förmånen att känna styrelseordföraren för det privata hyresföretaget får vackert stå i bostadskön och betala den årliga avgiften.
kristerh
och så fick de köpa möblerna de hade i sagerska väldigt billigt wink.gif
tror inte de var så slitna att nästa hyresgäst inte kunde använda dem wink.gif
nu står det inte vilket märke möblerna hade men jag kan inte tänka mig att det var ikeas bäddmadrasser wink.gif förmodligen hästens eller något liknande
pejori
visst blir man ledsen när man läser sånt... sad.gif
den som redan har det gott, skor sig ännu mera... sad.gif
nu har sonen och hans flickvän sökt närmare två hundra lä'genheter sedan i sommras.....ett erbjudande har dom fått, så visst är det kösystem både hos privata och komunala bolag sad.gif
Ciczi
Vi hyr ut lägenheter i vårt hus till folk. Tyvärr är där dock fullbelagt nu. Men sist vi skulle ha tag på en hyresgäst fick vi in cirka 200 anmälningar, så nog är det många som blev sura över Perssons och Steens tilltag...

men men...

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon