Dzad
Alltså hur länge kan man förvara en kaka som man bakat själv?
Då ja bakar nåt så bakar jag stor sats, hehe. Då man bor ensam försvinner den liksom inte så snabbt... så som oerfaren bakare funderar ja på hur länge jag kan ha en kaka (eller småkakor=kex) att stå utan att frysa ner dem.

I detta fall handlar det om en tigerkaka. rolleyes.gif
Reserv
Tigerkaka som sockerkaka eller?? ett par tre dar, sen är den för torr. Småkakor i tätslutande burkar/lådor nåt år
Dzad
ja, sockerkaka typ.
Okej, men de börjar inte mögla eller nåt, i första taget?
Eva i Skåne
Tigerkakan kan du nog ha i en vecka, tror jag. Kanske längre om du lägger den i kylen och bara tar fram en skiva när du ska äta av den.
Småkakor tycker jag blir lite trista efter en månad. Efter ett år skulle jag inte vilja äta dom även om de varit i frysen. Smöret härsknar och de smakar gamla. unsure.gif
Reserv
Efter en vecka är den nog inte ätbar, men om du har den i kylen så kan du nog förlänga livslängden nån dag eller två rolleyes.gif skär gärna upp i skivor när du ska använda den och kör några sekunder i micron för att få den nybakta känslan och smaken på den wub.gif
Dzad
CITAT (Reserv @ 11-11-2006, 23:41)
Efter en vecka är den nog inte ätbar, men om du har den i kylen så kan du nog förlänga livslängden nån dag eller två rolleyes.gif skär gärna upp i skivor när du ska använda den och kör några sekunder i micron för att få den nybakta känslan och smaken på den wub.gif

"i kylen"... menar ni alltså i kylskåp/sval då alltså?

Inte frysboxen va?
yenny
CITAT (Dzad @ 11-11-2006, 23:38)
ja, sockerkaka typ.
Okej, men de börjar inte mögla eller nåt, i första taget?

Den torkar troligtvis innan den börjar mögla.
Hannele
CITAT (Dzad @ 11-11-2006, 23:31)
Alltså hur länge kan man förvara en kaka som man bakat själv?

Hur länge som helst... torkad sockerkaka är en delikatess. smile.gif
När min bror och jag fick torkat bröd och gamla kakbitar att mata fåglarna med, åt vi upp dem själva.
Vi hade inte börjat skolan ännu.
Eva i Skåne
CITAT (Dzad @ 11-11-2006, 23:42)
"i kylen"... menar ni alltså i kylskåp/sval då alltså?

Inte frysboxen va?

kyl/sval menar jag.

Hur länge den mjuka kakan håller råder det visst delade meningar om. Alla har vi våra olika recept och vissa kakor håller bättre än andra så du får väl prova dig fram.
Men om den inte möglat och inte smakar illa så är det bara att äta smile.gif
och är den torr får du väl doppa rolleyes.gif
mari_tres
Man måste väl kunna skära skivor och frysa in? Och så bara ta fram det man vill ha för stunden. Då måste man ju inte "skynda" sig att äta upp den innan den blir dålig =)
yenny
CITAT (mari_tres @ 12-11-2006, 18:16)
Man måste väl kunna skära skivor och frysa in? Och så bara ta fram det man vill ha för stunden. Då måste man ju inte "skynda" sig att äta upp den innan den blir dålig =)

Självklar kan man gör det, då kan man ha kakan länge smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon