Alba
Jag hade tänkt köpa en MP3 spelare men nu har jag lånat en.
- en sån där liten sak inte större än en tumme. Till den följer en mini-cd som det står USB FLASH DISK DRIVE på och en vanlig CD-skiva med en bok inläst.

Jaha - och vad gör jag nu ? Ingen hemma som kan hjälpa mig. Jag vill höra boken.
Därute i rymden finns det nog någon med pedagogiska kunskaper och lite tid.

Irritationen över tekniken och min okunskap stiger.

Jag förstår ju att MP3 spelaren ska kopplas till hårddisken - men sen då ?

Hjäääälp wub.gif wub.gif lite skamsen känner jag mig mad.gif mad.gif
Piccante
Vet inte om jag är rätt person att förklara något tekniskt då det inte är min starkaste sida men jag försöker.

Om man köper en MP3spelare brukar man få med något program för att sortera och flytta filer men det brukar gå bra även utan.

Om man ansluter mp3spelaren till USB uttaget så brukar de ligga under enheten flyttbar disk alltså samma som USBminnen, digitalkameror och andra externa prylar. Klicka på dina musikfiler under C: my music och klicka på flytta till och ange F: (flyttbar disk) så överförs filerna dit.

Kolla om du har något program i datorn som kan hantera musikfiler, för det blir så mkt enklare om man kan lägga sina låtar i kategorier och kataloger. Man brukar även kunna skapa kataloger i sin mp3spelare så att inte alla låtar hamnar i en enda röra.
Rossi
Ja, jag hade börjat med att sätta in CD-skivan med den inlästa boken i datorn och föra över den till datorn. Om det inte redan är i MP3-format så finns det säkert ett program i datorn som kan omvandla filerna till MP3.

Sen hade jag kopplat in MP3-spelaren till datorn och fört över bokfilen till MP3-spelaren så kan du lyssna på din bok sen.
Alba
Det låter så enkelt när ni förklarar.
Jag får upp boken i datorn(den är i MP3-format) och kan hör den via WMP
Jag måste ju få upp MP3-spelaren så jag kan föra dem samman.

Har en gammal dator så det kanske inte är lika enkelt på den - vad vet jag

Nä tacka vet jag böcker i pappersformat.
Gåsis
Om man ansluter mp3spelaren till USB uttaget så brukar de ligga under enheten flyttbar disk alltså samma som USBminnen, digitalkameror och andra externa prylar. Klicka på dina musikfiler under C: my music och klicka på flytta till och ange F: (flyttbar disk) så överförs filerna dit.

Fast du har en bok, kom ihåg var du lagd den och klicka där. Ibland kan man klicka på den flyttbara enheten och få frågan vad man vill göra. Vi brukar kopiera till den flyttbara enheten.

/Åsa
Alba
CITAT (Gåsis @ 07-11-2006, 18:14)
Om man ansluter mp3spelaren till USB uttaget så brukar de ligga under enheten flyttbar disk alltså samma som USBminnen, digitalkameror och andra externa prylar. Klicka på dina musikfiler under C: my music och klicka på flytta till och ange F: (flyttbar disk) så överförs filerna dit.

Fast du har en bok, kom ihåg var du lagd den och klicka där. Ibland kan man klicka på den flyttbara enheten och få frågan vad man vill göra. Vi brukar kopiera till den flyttbara enheten.

/Åsa

Jag klickade på den flyttbara enheten men får till svar något i stil med att det finns inget där. MP3 är kopplad till USB.

Jag ger upp nu. Hade bara lånat denna MP3 för att testa om jag skulle tycka den var bra.
KURT
Du behöver använda den där " mini-cd som det står USB FLASH DISK DRIVE" om du har ett äldre opertivsystem än WinXp. Annars kan inte datorn hitta din MP3-spelare som du ansluter till USB-porten. Skall man sedan lägga in en bok på MP3-spelaren så måste den rymma ca 300MB, MP3-böckerna brukar vara 200-300MB stora.
grycken
Du ska installera drivrutinerna på "USB FLASH DISK DRIVE" innan du ansluter mp3-spelaren. När du sen ansluter mp3-spelaren hittar datorn den.
Alba
OK tack till er alla - nu ska jag försöka igen. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon