Full version: Arg så jag kokar !
Sidor: 1, 2
Blomstertanten
Är så arg på ungj...arna !!!! mad.gif
Sorry-_- , brukar inte använda sånna ord men nu är måttet rågat !
Under en veckas tid har ungar sprungit o ringt på dörren för att tigga godis (Får dom inget godis av föräldrarna ? unsure.gif )och jag som inte har det så fett har inte råd att köpa en massa godis att ha i lager i fall att....
Och inte nog med att dom tigger godis mad.gif , dom förstör i rabatterna och har kastat ägg på hela huset. ( Var får dom äggen ifrån ? unsure.gif )
Dessutom springer dom runt på folks uteplatser när klockan är över 24.00 och skrämmer slag på alla gamlingar. Vet deras föräldrar vad dom gör och var dom är eller ?
Såååå sleep.gif Nu känns det i alla fall lite bättre sen jag fått skriva av mej min ilska ! smile.gif
Bara att gå ut o försöka få bort äggen från mina o min handikappade grannes fönster wacko.gif
AnitaO
Tråkigt, för dom har definitivt gått till överdrift sad.gif
En del barn förefaller ha lite svårt för det där med gränser.
Det är ju inte meningen att nån ska behöva må dåligt.
Monarda
Ännu en idiotisk amerikaimport! Hos en arbetskamrat ringde dom på och krävde pengar i stället för godis. mad.gif
Hannele
CITAT (Monarda @ 05-11-2006, 17:42)
Ännu en idiotisk amerikaimport!

Vilka fler? Jag tycker vanliga svenska fotbollshulliganer ställer till mer. sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här springer dom också fortfarande. Ja och var har dom sina ägg ifrån? Så klart hemifrån. Fattar inte att föräldrarna inte har bättre koll på sina ungar.

Hatar halloween.

Elisabeth
Fenja
Men kära blomstertanten!! Du har väl varit barn själv?! Ta det nu lugnt och och tänk på att ägg är bra för glansen! Ta en skrapa och få ner dem från huset och så vispar du ihop en fin inpackning till barret tillsammans med lite olivolja. Sen kommer du att göra succé på dansgolvet!
Sen undrar jag vad alla gamlingar gör ute på sina uteplatser efter kl 24.00 på natten? Borde de inte ha tagit sin Valeriana och nanna då? Det gör de häri traken i alla fall!
Slutligen föreslår jag att du avvaktar till i morgon med fönsterputsningen, det är nämligen ljusare då... Risken är väl att det bara blir äggtoddy om du går ut nu. Fast... å andra sidan... fönsterputs innerhåller kanske lite alkohol? SKÅL!! biggrin.gif
Fenja
Magdis
Det är ett himla otyg det här påfundet med Halloween! mad.gif För det första är det ändå inte en enda unge som är ute på rätt dag och för det andra tar vissa av dem verkligen tillfället i akt att få göra djävulskap.

Tycker det känns så himla löjligt när utspökade ungar virrar omkring vilken dag som helst runt Allhelgonahelgen. wacko.gif
ullislerum
Vi slapp dom! Satte upp en lapp med "Vi firar inte halloween" på och läste dörrn. Ingen kom!
//U
askar
Igår kväll ringde ett gäng småungar på dörren, maken öppnade
Godis eller bus sa en av dem, maken sa att vi inte har nåt godis.
Jaha, hej då sa barnen och gick.

Men då hade de också en förälder som hela tiden
följde med och väntade utanför portarna. smile.gif

Hade någon kastat ägg på fönstren här så hade den¨
nog pissat i byxorna.... Någon ordning får det väl ändå vara. mad.gif
Rapchic
va hade bara en som kom förbi,
då han s bus eller godis så sa jag inget bus och inget godis....
han verkade fatta... vi fick inget egg eller liknande
men jag kan inte förstå att dom kan göra det.....
var har dom skallen
Magdis
Alltså...visst var det väl den 31 oktober det var Halloween...eller har jag missuppfattat? huh.gif Ändå är det alltid på Alla Helgons dag som det kommer utklädda ungar och säger "bus eller godis". Hur puckat är det inte att vi anammat en tradition som vi inte ens vet när den ska infalla?! blink.gif
Rapchic
den var då inte i helgen iallafall..
i tisdags var det väl.. eller?
fruberglund
CITAT (Blomstertanten @ 05-11-2006, 17:34)
Under en veckas tid har ungar sprungit o ringt på dörren för att tigga godis (Får dom inget godis av föräldrarna ? unsure.gif )och jag som inte har det så fett har inte råd att köpa en massa godis att ha i lager i fall att....

Är ju inte bara på Halloween ungar springer och tigger godis, samma sak på påsken men då gnäller inte folk sad.gif

Tycker båda är konstiga traditioner. Har nog inte att göra med att folk inte har råd att köpa godis till sina ungar, det hör ju till både påsk och halloween att tigga godis hos folk. Jag gillar det inte alls nån av högtiderna.

Tur vi bara har 7 grannar varav 2 har barn i den åldern. Är väl lite annat antar jag när man känner dem lite mer, vi har ju inte okända ungar som springer här i alla fall och några ägg skulle de bara våga kasta, då skulle de få ovett både av oss och sina föräldrar blink.gif
LadyG
Alla helgons dag och dagen därefter, Alla själars dag firas på den lördag som infaller mellan den 31 oktober och den 6 november. Egentligen infaller Allhelgonadagen den 1 november men firas alltså inte då.

Allhelgona helgen blandas ibland samman med en tradition som kommit till Sverige under senare år, Halloween. Traditionen spred sig från de brittiska öarna, till USA. Där firas idag Halloween den 31 oktober med att barnen klär ut sig, gärna till läskiga figurer. De går sedan runt i husen och ber att få godis annars hittar man på bus.

Alltså:

31 oktober - bus-eller-godis dagen Halloween

Alla själars dag - den första lördagen som infaller mellan 31 oktober och 6 november.
LadyG
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 05-11-2006, 18:25)
Det är ett himla otyg det här påfundet med Halloween! mad.gif För det första är det ändå inte en enda unge som är ute på rätt dag och för det andra tar vissa av dem verkligen tillfället i akt att få göra djävulskap.

Tycker det känns så himla löjligt när utspökade ungar virrar omkring vilken dag som helst runt Allhelgonahelgen. wacko.gif

Håller absolut med.

Ska det busas kan de väl åtminstone ha respekt nog att göra det på rätt dag.

Allhelgona är till för att minnas de döda och hedra dem som gått före oss.
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 18:11)
Men kära blomstertanten!! Du har väl varit barn själv?! Ta det nu lugnt och och tänk på att ägg är bra för glansen! Ta en skrapa och få ner dem från huset och så vispar du ihop en fin inpackning till barret tillsammans med lite olivolja. Sen kommer du att göra succé på dansgolvet!
Sen undrar jag vad alla gamlingar gör ute på sina uteplatser efter kl 24.00 på natten? Borde de inte ha tagit sin Valeriana och nanna då? Det gör de häri traken i alla fall!
Slutligen föreslår jag att du avvaktar till i morgon med fönsterputsningen, det är nämligen ljusare då... Risken är väl att det bara blir äggtoddy om du går ut nu. Fast... å andra sidan... fönsterputs innerhåller kanske lite alkohol? SKÅL!! biggrin.gif
Fenja

Hm, här har dom sprungit en HEL vecka !!!!!!!! Började ett tag fundera på om de va samma ungar hela tiden unsure.gif Alla hade i alla fall Screammasker på sej.

Fenja : Jag har faktiskt varit barn , hur otroligt det än kan verka ! wink.gif
På min tid fanns det inga sådana påfund som Halloween !!!!
Naturligtvis är inte gamlingarna ute på natten ! Men ungarna springer runt på gamlingarnas uteplatser o sabboterar o bankar på folks fönster !!!!
Nån inpackning blev det inte heller för äggen är fastfrusna wacko.gif
Jag gör redan succé på dansgolvet ! tongue.gif Utan ägginpackning !!!!
Räcker så bra med den lilla blå ! biggrin.gif
Blomstertanten
CITAT (fruberglund @ 05-11-2006, 19:06)
CITAT (Blomstertanten @ 05-11-2006, 17:34)
Under en veckas tid har ungar sprungit o ringt på dörren för att tigga godis (Får dom inget godis av föräldrarna ?  :unsure: )och jag som inte har det så fett har inte råd att köpa en massa godis att ha i lager i fall att....

Är ju inte bara på Halloween ungar springer och tigger godis, samma sak på påsken men då gnäller inte folk sad.gif

Tycker båda är konstiga traditioner. Har nog inte att göra med att folk inte har råd att köpa godis till sina ungar, det hör ju till både påsk och halloween att tigga godis hos folk. Jag gillar det inte alls nån av högtiderna.

Tur vi bara har 7 grannar varav 2 har barn i den åldern. Är väl lite annat antar jag när man känner dem lite mer, vi har ju inte okända ungar som springer här i alla fall och några ägg skulle de bara våga kasta, då skulle de få ovett både av oss och sina föräldrar blink.gif

Och fru Berglund , om du bara visste vad jag gnäller och skäller under påsken ! tongue.gif
Fenja
Du får la ladda upp med en karta ägg och kasta tillbaka! Eller ruttna tomater kanske du kan få gratis på Ica? Lägg dig och lurpassa på balkongen din gamla skata!! tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
Ska fråga i affären i morgon om jag kan få ett gäng tomater och ägg till nästa år:P
Jag kanske inte skulle ha hindrat sonen från att jaga ifatt dom o spöa dom unsure.gif
tongue.gif
mittas
HEJ
Här har vi inte haft några ungar som ringt på och velat ha "bus eller godis"
sån tur är för varje gång glömmer ja att köpa hem godis, även till påsken brukar jag glömma detta sleep.gif .
Dom åren som barn varit här så även om dom inte fått något så har dom
inte ställt till något bus så tur är, för ja hade blivit heltokig om någon kastat ägg på mina fönster mad.gif
Nu bor vi i en liten by så alla känner eller vet vem alla är kanske därför som ingen vågar göra bus rolleyes.gif .
Ja gjorde väl bus när ja var liten, vi palla äpplen bl a vet ja, men inte att vi förstörde något, och till påsk gick vi påskkärringar, men vi satt hela veckan och rita teckningar som vi lämna, idag får man ju inte ens det, men dom ska ha godis eller allra helst pengar av mig, nej nån ordning på torpet får de allt vara biggrin.gif
MVH Catarina
Fenja
Till nästa år är de nog riktigt ruttna eller också har de börjat gro, då kan du kasta plantor på dem! biggrin.gif
Mvh
Fenja
Blomstertanten
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 19:33)
Till nästa år är de nog riktigt ruttna eller också har de börjat gro, då kan du kasta plantor på dem! biggrin.gif
Mvh
Fenja

Risken är ju stor att dom snor av mina tomater då och kastar dom på fönstren i stället för ägg tongue.gif
birgitek
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 17:48)
CITAT (Monarda @ 05-11-2006, 17:42)
Ännu en idiotisk amerikaimport!

Vilka fler? Jag tycker vanliga svenska fotbollshulliganer ställer till mer. sad.gif

Om de är Holloween Du menar så har det faktiskt irländsk ursprung.
Birgit Ek
Björken
Här har det varit helt lugnt.
Inte en enda Hallowenpryl i affärerna heller, jo, pumpor om man ska räkna in dem.
Allt detta beror förmodligen på att en pappa, som för några år sedan miste sin tonårsdotter i en svår hjärnhinneinflammation, förra året tog intiativ till en änglakonsert i kyrkan den sista oktober istället. En protestaktion kan man säga mot det onda och destruktiva firandet som Hallowen har blivit.

Det är numera ett återkommande arrangemang i kyrkan med mycket musik och sång. Allt på temat änglar. Kulturskolans små dansare är klädda till änglar och dansar. Ja, det är helt enkelt en mycket fin stund i kyrkan och många går dit.

Kanske något för fler att ta efter.
Pirum
Tycker det är för jävligt. Ja, jag är så gammal att jag inte klarar att acceptera nya traditioner, 70-talist som jag är. I min forna barndom klädde vi ut oss till påskgubbar och -kärringar, åkte på förmiddagen med föräldrarna till folk vi kände, exempelvis gammelfarmor på hemmet, och betedde oss artigt, varpå vi fick en kola eller två.

Idag ringer ungjävlarna på sent på kvällen hos folk de inte känner. Om de sedan inte får godis, eller folket inne inte behagar öppna, så kan ungarna se det som rättfärdigt att de kastar ägg på huset eller sprayar fuskgrädde på dörrar/fönster.

Alltså, jag har inget emot artiga ungar som hälsar på hos folk de känner och har avtalat tid hos...men någon måtta får det vara.

Föräldrar som kör sina ungar till okänt folk sent på kvällen borde nästan åtalas...kan ju skrämma ihjäl någon äldre med klent hjärta.

/me saknar helt tolerans ibland
ingrid fuxwall
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 20:26)
Du får la ladda upp med en karta ägg och kasta tillbaka! Eller ruttna tomater kanske du kan få gratis på Ica? Lägg dig och lurpassa på balkongen din gamla skata!! tongue.gif wub.gif
Mvh
Fenja

Blir lite förskräckt - har du allt på rätt plats?

ingrid
Fenja
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-11-2006, 20:35)
Blir lite förskräckt - har du allt på rätt plats?

ingrid

Har du?
Mvh
Fenja
birgitek
CITAT (Pirum @ 05-11-2006, 20:26)
Tycker det är för jävligt. Ja, jag är så gammal att jag inte klarar att acceptera nya traditioner, 70-talist som jag är. I min forna barndom klädde vi ut oss till påskgubbar och -kärringar, åkte på förmiddagen med föräldrarna till folk vi kände, exempelvis gammelfarmor på hemmet, och betedde oss artigt, varpå vi fick en kola eller två.

Idag ringer ungjävlarna på sent på kvällen hos folk de inte känner. Om de sedan inte får godis, eller folket inne inte behagar öppna, så kan ungarna se det som rättfärdigt att de kastar ägg på huset eller sprayar fuskgrädde på dörrar/fönster.

Alltså, jag har inget emot artiga ungar som hälsar på hos folk de känner och har avtalat tid hos...men någon måtta får det vara.

Föräldrar som kör sina ungar till okänt folk sent på kvällen borde nästan åtalas...kan ju skrämma ihjäl någon äldre med klent hjärta.

/me saknar helt tolerans ibland

and times they are a-changin......
Birgit Ek
Pirum
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:42)
and times they are a-changin......
Birgit Ek

Japp. Redan de gamla grekerna kunde ju med besvikelsens darr på stämbanden, eller fjäderpennorna, konstatera att det redan då hade varit mycket bättre förr.
birgitek
CITAT (Pirum @ 05-11-2006, 20:49)
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:42)
and times they are a-changin......
Birgit Ek

Japp. Redan de gamla grekerna kunde ju med besvikelsens darr på stämbanden, eller fjäderpennorna, konstatera att det redan då hade varit mycket bättre förr.

Men allvarligt, jag tycker det är kul med Halloween,( inte äggkastande barn förstås, men så gör inte ungarna där jag bor) och hösten är lång och mörk utan några helger och festtillfällen.
Birgit Ek
ingrid fuxwall
CITAT (Fenja @ 05-11-2006, 21:38)
CITAT (ingrid fuxwall @ 05-11-2006, 20:35)
Blir lite förskräckt - har du allt på rätt plats?

ingrid

Har du?
Mvh
Fenja

Nej det kan jag nog inte påstå wub.gif
Fenja
Mmm smile.gif , vi är väl lite så till mans kanske!
Mvh
Fenja
MrNorth
Väldans tur att jag inte var hemma när de kastade ägget på mitt fönster. Då hade nog säkringen gått. Hade definitivt tatt dem i hampan och släpat hem dem till deras föräldrar.

Ägget är fortfarande kvar, är så förbannad att jag inte har hittat motivationen att torka bort det. Helst skulle jag släpa hit dem i örsnibben och tvingat dem att torka bort varenda droppe...

Får jag se dem göra samma sak nästa halloween så undrar jag om inte älgstudsaren och en jason-mask åker fram. Få se de ungar som inte pinkar ner sig o springer iväg då...

/henrik
anna_rispan
fy vad trist med massa ägg över hela huset... sad.gif

i kväll ringde det på dörren. det var två pojkar som stod med händerna utsträckta o sa :bus eller godis. inegn av dem var utklädda o det verkade mer som att de kom på i sista stund att de missat hela grejen. den ena pojken bor i trappuppgången så de blev inget bus. jag svarade bara :-nej tyvärr....
Margaretha
Jag brukar köpa hem lite godis till påsk, för då gör faktiskt barnen en motprestation. De klär ut sig och de har ritat små påskkort som de delar ut.
Däremot har jag riktigt svårt för Hallowen. I år sprang det barn här i tre dagar. Inte ens utklädda. De bara tiggde pengar. Det tycker jag är VÄLDIGT osmakligt. mad.gif mad.gif mad.gif
Dessutom tycker jag inte om sammanblandningen med Allhelgonahelgen. Folk verkar inte förstå att det är två helt olika saker.

Men något bus blev vi inte utsatta för - som tur var.
Hannele
CITAT (birgitek @ 05-11-2006, 20:19)
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 17:48)
CITAT (Monarda @ 05-11-2006, 17:42)
Ännu en idiotisk amerikaimport!

Vilka fler? Jag tycker vanliga svenska fotbollshulliganer ställer till mer. sad.gif

Om de är Holloween Du menar så har det faktiskt irländsk ursprung.
Birgit Ek

Rätt ska vara rätt.
Snöflinga
Fattar blink.gif inte en häxa,inte en mask eller spöke ... fast jag laddat med godis ... nåja, får väl offra mig wub.gif

Men jag tänker som så att vare sig det gäller påskkärringar eller spöken som plingar på, ibland ganska sent ... tror att det är ett fåtal som har föräldrar väntandes utanför ... kanske fantasin skenar iväg men tänker osökt på "fula gubbar" wink.gif
Hannele
CITAT (Margaretha @ 05-11-2006, 22:35)
Dessutom tycker jag inte om sammanblandningen med Allhelgonahelgen. Folk verkar inte förstå att det är två helt olika saker.

Väldigt bra länk med förklaringar om skillnaderna.
Kunskap minskar ilskan.
Ska barnen ut och tigga, ska det göra det riktigt, utklädda.

Gå påskkärring och fira Halloween
Fredrik Skott har studerat påskkärringarna i Sverige och menar att Halloweens popularitet i Sverige kan bero på att man får vara precis så ruskig och skräckinjagande man vill. När till och med påskkärringarna har blivit allt sötare och harmlösare och det knappast förekommer några andra skrämmande upptåg skulle behovet av att skrämmas flyttats över till Halloween.

En annan tänkbar anledning till sedens popularitet kan vara att den ligger rätt i tiden med dagens intresse för New Age, häxor, spådomar och olika ockulta fenomen.
Klura
Men hör här då...
Syrran hade besök i går av ett gäng utklädda ungar som frågade om hon ville köpa godis av dom wacko.gif
Fenja
CITAT (Klura @ 05-11-2006, 23:02)
Men hör här då...
Syrran hade besök i går av ett gäng utklädda ungar som frågade om hon ville köpa godis av dom wacko.gif

laugh.gif laugh.gif Entrepenörer i vardande!!
Kommer att tänka på ungarna som tog betalt av alla som skulle parkera på Sollentunamässan.... bara det att det var gratisparkering, men de tjänade sig nog en hacka.
Mvh
Fenja
Kat
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:17)
Allhelgona helgen blandas ibland samman med en tradition som kommit till Sverige under senare år, Halloween. Traditionen spred sig från de brittiska öarna, till USA. Där firas idag Halloween den 31 oktober med att barnen klär ut sig, gärna till läskiga figurer. De går sedan runt i husen och ber att få godis annars hittar man på bus.

Alla helgona är också en sen import.
Jag tycker det vore många gånger bättre att slå ihop de två högtiderna, så vi slipper fundera över när de infaller.
Anma
CITAT (Kat @ 06-11-2006, 00:26)
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:17)
Allhelgona helgen blandas ibland samman med en tradition som kommit till Sverige under senare år, Halloween. Traditionen spred sig från de brittiska öarna, till USA. Där firas idag Halloween den 31 oktober med att barnen klär ut sig, gärna till läskiga figurer. De går sedan runt i husen och ber att få godis annars hittar man på bus.

Alla helgona är också en sen import.
Jag tycker det vore många gånger bättre att slå ihop de två högtiderna, så vi slipper fundera över när de infaller.

Det tycker absolut inte jag. Alla helgonahelgen är till för att minnas de som gått över till andra sidan (eller rätt och slätt dött om man nu inte tror på nåt annat) med att tända ljus på gravar och minneslund. Det är en fin tradition tycker jag, och det är så vackert på kyrkogården den dagen!

Halloween är mera en komersiell sak som kommit till sverige senare år. Vem hade spökfester för 10 år sedan?! Att sen barnen springer omkring och tigger och busar ogillar jag lika mycket som påskkäringarna i påsk.

Det bästa vore om alla föräldrar lärde sina barn vad som är vad, det står i almanackan när det är halloween (31 oktober) och när det är alla helgonahelgen (första lördagen i november). Det bestämdes att halloween skulle firas just 31 oktober om det nu skulle firas i sverige just för att slippa sammanblandningen med alla helgona.

Jag tycker nog att om man ska ha halloweenfest en helg ska man välja sista helgen i oktober och inte alla helgona!!
LadyG
CITAT (Kat @ 05-11-2006, 23:26)
Alla helgona är också en sen import.
Jag tycker det vore många gånger bättre att slå ihop de två högtiderna, så vi slipper fundera över när de infaller.

Skitsnack! Påven Gregorius IV förmådde år 855 Ludvig den fromme att införa en allhelgonafest i det karolingiska riket och seden spred sig snabbt, kan man läsa på Svenska kyrkans hemsida vilket antyder att Allhelgona existerade även före det året.

Kallar du det sen import???
Tezzla
CITAT (Kat @ 05-11-2006, 23:26)
CITAT (LadyG @ 05-11-2006, 19:17)
Allhelgona helgen blandas ibland samman med en tradition som kommit till Sverige under senare år, Halloween. Traditionen spred sig från de brittiska öarna, till USA. Där firas idag Halloween den 31 oktober med att barnen klär ut sig, gärna till läskiga figurer. De går sedan runt i husen och ber att få godis annars hittar man på bus.

Alla helgona är också en sen import.
Jag tycker det vore många gånger bättre att slå ihop de två högtiderna, så vi slipper fundera över när de infaller.

Självklart ska man inte slå ihop de två högtiderna. Det är ju två högtider som har lika lite gemensamt som påsk och midsommar...
Gossen Ruda
Hur det var hos mig har jag ingen aning om eftersom jag inte var hemma i helgen. Jag tycker dock att det har gått långt över gränsen för det tillåtna om ungjävlar kastar ägg på husen för att hämnas när dom inte kan tvinga till sig godis eller pengar. Det är pga såna avarter jag anser att vi kan skippa allt hallåvenfirande. Vi saknar helt föreställningen att hemlösa själar letar efter en plats att bosätta sig på och att dom därför skall skrämmas bort.
Blomstertanten
CITAT (Hannele @ 05-11-2006, 22:54)
CITAT (Margaretha @ 05-11-2006, 22:35)
Dessutom tycker jag inte om sammanblandningen med Allhelgonahelgen. Folk verkar inte förstå att det är två helt olika saker.

Väldigt bra länk med förklaringar om skillnaderna.
Kunskap minskar ilskan.
Ska barnen ut och tigga, ska det göra det riktigt, utklädda.

Gå påskkärring och fira Halloween
Fredrik Skott har studerat påskkärringarna i Sverige och menar att Halloweens popularitet i Sverige kan bero på att man får vara precis så ruskig och skräckinjagande man vill. När till och med påskkärringarna har blivit allt sötare och harmlösare och det knappast förekommer några andra skrämmande upptåg skulle behovet av att skrämmas flyttats över till Halloween.

En annan tänkbar anledning till sedens popularitet kan vara att den ligger rätt i tiden med dagens intresse för New Age, häxor, spådomar och olika ockulta fenomen.

Men hallå !!!!!

Inte blir jag mindre arg över äggkastningen för att jag har kunskaper om Halloween mad.gif
Jag är fortfarande skitilsken !!!!
Men det som gör mej mest arg är att de var tvungna att förstöra mina torvpartier som jag slet med i sommarhettan !
Desutom kan jag inte inse varför jag ska hålla andras ungar med godis både vid påsk och Halloween !!! sleep.gif
Margaretha
Du har all rätt att vara arg, Blomstertanten. Ingen har rätt att förstöra varken dina rabatter eller dina fönster. Det finns ingen ursäkt för det alls, men jag kan väl också få tycka att det är trist att Allhelgonahelgen blivit förknippad med det här eländet?

unsure.gif unsure.gif unsure.gif
Blomstertanten
CITAT (Margaretha @ 06-11-2006, 15:56)
Du har all rätt att vara arg, Blomstertanten. Ingen har rätt att förstöra varken dina rabatter eller dina fönster. Det finns ingen ursäkt för det alls, men jag kan väl också få tycka att det är trist att Allhelgonahelgen blivit förknippad med det här eländet?

unsure.gif  :unsure:  :unsure:

klart du får ! smile.gif
Jag håller helt och hållet med om det !

Mitt svar var ju menat till Hannele.
Rossi
Jag läste en arg insändare i tidningen häromdagen. Det var en kvinna på en mindre ort som var jätteirriterad på tiggande barn under Halloween. Hon uttryckte sig i stil med att "ungarna hälsar inte ens i vanliga fall när man möter dem på gatan men sen har de mage att stå och tigga godis".

Och jag håller med om att kan man inte ens hälsa när man möts så ...
Kat
CITAT (Anne R @ 05-11-2006, 23:58)
Det tycker absolut inte jag. Alla helgonahelgen är till för att minnas de som gått över till andra sidan (eller rätt och slätt dött om man nu inte tror på nåt annat) med att tända ljus på gravar och minneslund. Det är en fin tradition tycker jag, och det är så vackert på kyrkogården den dagen!

Halloween är mera en komersiell sak som kommit till sverige senare år. Vem hade spökfester för 10 år sedan?!

Eftersom de inte springer på kyrkogården, så torde det inte vara något problem att göra båda.
Halloween är från början en skördefest och ett utlopp för rädslan för det okända.
Båda har med döden att göra.
Tända ljus på gravarna den här helgen är en import som kom hit så sent som på 60-talet, för att politiker lobbade för det.
Det är minst lika kommersiellt att sälja ljus som godis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon