Full version: så magnolia
pusillus
Plockade några frö på gatan som fallit ner från ett magnoliaträd, skulle vilja så dessa men hittar ingen info.
Någon skrev att man kunde så som roddisar: torvblandat,ljust,varmt, tidigt,stämmer det?
snälla hjälp

/pusillus
kerstin z5-6
Du ska pilla bort det röda skalet först -kan sitta hårt -en kviv kan rispa upp en flik så det går bra .-En del rek även surbad i tex apelsinjuice innan en stund -har dock inte prövat det smile.gif
Tre månader under 5 grader är behövligt för att de ska gro -har du plats så o ställ i kylskåpet som har perfekt temp ...sedan tar du fram den i värme o förhoppningsvis gror de
Vanlig såjord med perlit är utmäkt såmedium
ToT
skala noga och lägg i vermulit, först varmt några dagar, sen kylen. kommer upp eftersom... rolleyes.gif


pusillus
Tack för svar men ska jag så dem nu eller vänta till januari?
Plats i kylen finns biggrin.gif

//Pusillus
ToT
jag har nya frön i kylen redan. det är ju bara bra att de kommer ganska tidigt om man kan förse dem med ljus och sval uppväxt. de hinner ju växa på sig lite bättre under första året då och har större möjligheter att fixa sin första vinter... om man inte släpar in dem den första vintern
krukan
Ett tips är att även sandpappra själva fröet lite, de är ju stenhårda. De sandpapprade fröerna var de enda som grodde hos mig.
Ann i Göteborg
Hej

Jag plockade lite nedfallna fröer på Göteborgs Botaniska idag.
Det blev japansk magnolia med härliga röda fröer och vad jag tror är Soulangiana-fröer. Soulangiana-fröerna såg ut som kikärter både till färg och storlek och vissa hade börjat gro (det var fullt av dem under trädet) men vad jag sett hittills av Magnolia-frö så har alla varit någon variant av klart lysande röda. Kanske kommer de inte från Magnolian? Vet någon?

Sen plockade jag "näsor" som fallit ned från japanska lönnar.

Sås alla dessa på sätt som beskrivits ovan?

Kan det funka att jag lägger dem i en kruka med sandlådesand som jag gräver ner under vintern eller blir det för kallt?

Hälsn Ann
kerstin z5-6
Ja det kommer att funka smile.gif
pusillus
Och nu har de grott! Fyra stycken av tio hittils w00t.gif
måste tacka för hjälpen thanks.gif

ska försöka fixa bilder i albumet snart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon