Kat
Vad skulle du välja för att få julstämning på stan under skyltsöndagen?
vickeva
Absolut hästskjuts, fyrverkerier vill jag BARA ha på nyår.
Betty
Hästskjuts med bjällerklang förståss! Fyrverkerier passa bättre på Nyårsafton och Valborgsmässoafton. smile.gif
Kat
Hittils fler som svarat "inget av det, tack".
Vill någon av er förklara lite närmare?
Skulle fyrverkerier eller hästars närvaro på stan förstöra julstämmningen?
askar
Fyrverkerier hör inte hemma i jultid...
det skulle absolut förstöra min julstämning. sad.gif

Hästarna får gå där så mycket de vill..
stör inte mej.

Men... jag vill ha julmusik... gamla hederliga julsånger
ska strömma ur högtalarna.
Det ger mig riktig julstämning. wub.gif
Kat
Vad är "gamla hederliga julsånger" för dig?
Hannele
Inget slår blåa julljus.. sleep.gif
Kat
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:18)
Inget slår blåa julljus.. sleep.gif

Men fy så fult!
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:18)
Inget slår blåa julljus.. sleep.gif

Så himla fult... milsvida från stämningsfullt! ohmy.gif
askar
Jesses ohmy.gif något fulare har jag inte sett.
Eva i Höga
Ja, blåa ljus har vi haft i Göteborg under ett par år. Men iår ska stan lysas upp mycket vackert, en storsatsning har jag hört på radion. Måste åka in o titta när det blir dags.
Eva
Hannele
CITAT (Kat @ 27-10-2006, 10:20)
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:18)
Fyrverkerier Inget slår blåa julljus..
Men fy så fult!

Bättre än fyrverkerier till jul. smile.gif
askar
CITAT (Kat @ 27-10-2006, 10:12)
Hittils fler som svarat "inget av det, tack".
Vill någon av er förklara lite närmare?
Skulle fyrverkerier eller hästars närvaro på stan förstöra julstämmningen?

Bjällerklang, Hej tomtegubbar, Nu har vi ljus här i vårt hus, Midnatt råder,
Stilla natt, Låt mig få tända ett ljus, Julkväll på Hawaii
m.fl

Tror jag måste leta fram nån skiva el kassett och tjyvstarta tongue.gif
Betty
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:30)
CITAT (Kat @ 27-10-2006, 10:20)
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:18)
Fyrverkerier Inget slår blåa julljus..
Men fy så fult!

Bättre än fyrverkerier till jul. smile.gif

Näe... det vete f*n...
Jag väljer bort både blåljus och raketer till jul. Tacka vet jag en gammaldags "hederlig" hästskjuts med bjällerklang! tongue.gif
Alba
Hästskjuts med bjällerklang.
"Gamla" julsånger och varm glögg.
Det är jul på sta´n
Eva i Höga
CITAT (Alba @ 27-10-2006, 10:45)
Hästskjuts med bjällerklang.
"Gamla"  julsånger och varm glögg.
Det är jul på sta´n

Perfekt julstämning och så lite snö förstås!
Eva
Gillan
Jag väljer defenitivt hästskjutsen. Helst med vackra julsånger stämningsfullt ur högtalare.

Fyrverkerier till jul, nej tack. Det ingår inte i min julstämning.

Vad det gäller belysning skall den inte vara som den blå på Hanneles bil. Riktigt fult tyckte jag. Men det som med annat är ju förstårs en smaksak.

Men Liseberg i december, det tycker jag är helt fantastiskt. Innan jag var där första gången trodde jag att jag skulle tycka att det var alldeles för pråligt, Men, nej, helt underbart tycker jag att det är. Men man måste vara där sent på eftermiddagen så det hunnit bli mörkt.

oj,oj,oj, nu börjar tom jag få lite julkänningar blink.gif , vart ska detta sluta wub.gif
ullislerum
Jag tycker personligen inte att fyrverkerier hör hemma nånstans, nångång. Och hästskjuts vet jag inte direkt om jag förknippar med jul. Men hellre det än fyrverkeri som jag tycker bara är slöseri med fruktansvärt mycket pengar.
Jag vill ha glögg, Bing Crosby, körer, röda kulor och snöfall!
Monica M zon 4
Jag är fånigt förtjust i fyrverkerier så det röstade jag för. laugh.gif
askar
O helga natt... ljuder ur mina högtalare smile.gif

jag har hunnit lyssna till Midnatt råder, hawaiijul,
stilla natt m.fl

Inte så många timmar kvar innan mörkret
då ska jag tända måååånga ljus...
sätta mig i fåtöljen, svepa om mig yllepläden
blunda, lyssna på julsånger och tänka på
den fina advents och juletiden som väntar oss. wub.gif
Betty
CITAT (askar @ 27-10-2006, 12:24)
O helga natt... ljuder ur mina högtalare smile.gif

jag har hunnit lyssna till Midnatt råder, hawaiijul,
stilla natt m.fl

Inte så många timmar kvar innan mörkret
då ska jag tända måååånga ljus...
sätta mig i fåtöljen, svepa om mig yllepläden
blunda, lyssna på julsånger och tänka på
den fina advents och juletiden som väntar oss. wub.gif

Du kommer att hinna bli så less... rolleyes.gif det är ju fortfarande bara oktober! tongue.gif
askar
Less... jag ohmy.gif
Ingen risk... jag sjunger luciasången året om
och likadant med Stilla natt.
Spelar också den så fort jag sätter mig vid orgeln tongue.gif
Rapchic
CITAT (askar @ 27-10-2006, 13:33)
Less... jag ohmy.gif
Ingen risk... jag sjunger luciasången året om
och likadant med Stilla natt.
Spelar också den så fort jag sätter mig vid orgeln tongue.gif

jag med biggrin.gif
fast mest är det jingelbells
Gossen Ruda
Märkligt, jag får inte rösta! Snyft. laugh.gif Nåja, inget av alternativen passade mig. Fyrverkerier hör inte till julen och hästar i stan? Producerar bara avfall som folk sen trampar i. laugh.gif

Även om jag själv inte firar jul för tillfället så uppskattar jag alla ljus utom då det äckliga kalla blåa ljuset som nån enstaka märklig procent tycks gilla. rolleyes.gif Tomtarnas antal kunde gärna minska, det har gått inflation i tomteleden.
Piccante
Vem åker egentligen hästskjuts nu förtiden? Jag har en släkting som både har en vacker nordsvensk och tillgång till div gamla slädar men de skottar, sandar och saltar alla vägar hela tiden så det blir helt kasst underlag för slädar sad.gif
Annars hade det varit trevligt iofs men jag tror inte att han har fått ut släden på vägen någon gång.

Annars ska det givetvis vara snö och stjärnklar himmel i juletid så det blir lite ljusare ute.
kristerh
fyrverkeri på julafton wink.gif njae tror inte det
Hannele
CITAT (ullislerum @ 27-10-2006, 11:14)
Men hellre det än fyrverkeri som jag tycker bara är slöseri med fruktansvärt mycket pengar.

Vad tror du elräkningen går på i en stad med en månads julbelysning - jämfört med 5 minuters fyrverkeri?
askar
CITAT (Leocarpus @ 27-10-2006, 13:10)
Vem åker egentligen hästskjuts nu förtiden? Jag har en släkting som både har en vacker nordsvensk och tillgång till div gamla slädar men de skottar, sandar och saltar alla vägar hela tiden så det blir helt kasst underlag för slädar sad.gif
Annars hade det varit trevligt iofs men jag tror inte att han har fått ut släden på vägen någon gång.

Annars ska det givetvis vara snö och stjärnklar himmel i juletid så det blir lite ljusare ute.

Här har man häst och släde på skyltsöndagen och jag tror
också alla lördagar under advent.
Barnen brukar få åka gratisrunda... mycket uppskattat.
Till julafton kan vi också beställa tomte med släde..
har sett att några grannar med småbarn haft så en del jular. smile.gif
ullislerum
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 13:20)
CITAT (ullislerum @ 27-10-2006, 11:14)
Men hellre det än fyrverkeri som jag tycker bara är slöseri med fruktansvärt mycket pengar.

Vad tror du elräkningen går på i en stad med en månads julbelysning - jämfört med 5 minuters fyrverkeri?

Men Ho ho!! Jag har väl aldrig snackat om elförbrukning. Jag skrev att min PERSONLIGA åsikt är att fyrverkeri är slöseri med fruktansvärt mycket pengar! mad.gif Och det kan väl JAG få tycka, eller?? blink.gif
LadyG
Fy för fyverkerier, alla stackars oskyldiga djur som blir rädda när det smäller och väsnas...! Det borde inte vara tillåtet inom tätbebyggt område... men hoppsan, det ÄR det ju inte!

Hästar i stan är väl ingen höjdare heller, snacka om att folk på essingeleden skulle bli sura om de måste ligga efter en karavan oraffinderade gustavskorvar biggrin.gif
stina
CITAT (LadyG @ 27-10-2006, 14:28)
Hästar i stan är väl ingen höjdare heller, snacka om att folk på essingeleden skulle bli sura om de måste ligga efter en karavan oraffinderade gustavskorvar biggrin.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Oraffinerade gustafskorvar - det måste jag komma ihåg. Å jag som ska just till Gustafs ikväll! Och dottern i huset är hästtokig! Här ska retas!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif
Fizzgigg
CITAT (stina @ 27-10-2006, 13:31)
CITAT (LadyG @ 27-10-2006, 14:28)
Hästar i stan är väl ingen höjdare heller, snacka om att folk på essingeleden skulle bli sura om de måste ligga efter en karavan oraffinderade gustavskorvar biggrin.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Oraffinerade gustafskorvar - det måste jag komma ihåg. Å jag som ska just till Gustafs ikväll! Och dottern i huset är hästtokig! Här ska retas!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Gustafskorv som är så gott! wub.gif wub.gif

Stina, kan du inte köpa med dig en bit gustafskorv, bara för att retas lite om inte annat? smile.gif
stina
CITAT (Fizzgigg @ 27-10-2006, 14:33)
CITAT (stina @ 27-10-2006, 13:31)
CITAT (LadyG @ 27-10-2006, 14:28)
Hästar i stan är väl ingen höjdare heller, snacka om att folk på essingeleden skulle bli sura om de måste ligga efter en karavan oraffinderade gustavskorvar biggrin.gif

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Oraffinerade gustafskorvar - det måste jag komma ihåg. Å jag som ska just till Gustafs ikväll! Och dottern i huset är hästtokig! Här ska retas!!! tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Gustafskorv som är så gott! wub.gif wub.gif

Stina, kan du inte köpa med dig en bit gustafskorv, bara för att retas lite om inte annat? smile.gif

Bra idé! Jag får ge igen för min grymma storebror som köpte en burk sköldpaddssoppa åt mej när jag var liten och hade min älskade Grekiska landsköldpadda Elsa..... tongue.gif
Kathy
CITAT (LadyG @ 27-10-2006, 13:28)
Hästar i stan är väl ingen höjdare heller, snacka om att folk på essingeleden skulle bli sura om de måste ligga efter en karavan oraffinderade gustavskorvar biggrin.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Näää...det vore ingen hit precis.
Kathy
CITAT (Hannele @ 27-10-2006, 10:18)
Inget slår blåa julljus..  sleep.gif

Nääää...inte blåa ljus. blink.gif blink.gif Det ser ut som neonbelysning...laugh.gif

I Sthlm är det stämningshöjande att flanera runt i Gamla stan på deras julmarknad. Glögg, julmusik, julmust, knäck och fint hantverk....allt i röda, små bodar.
Kat
CITAT (Gossen Ruda @ 27-10-2006, 12:46)
och hästar i stan? Producerar bara avfall som folk sen trampar i. laugh.gif

Har du aldrig hört talas om bajspåse?

Jag älskar lurviga hästar med rimfrost kring mulen och bjällerklang vid jul. Sååå stämmningsfullt. I synnerhet om pållen tuggat på en grankvist, så det luktar gran lång väg wub.gif
Kat
CITAT (Leocarpus @ 27-10-2006, 13:10)
Vem åker egentligen hästskjuts nu förtiden? Jag har en släkting som både har en vacker nordsvensk och tillgång till div gamla slädar men de skottar, sandar och saltar alla vägar hela tiden så det blir helt kasst underlag för slädar sad.gif

Det finns ju vagn!
Inte lika roligt som släde, men i brist på annat så...

Det är faktiskt skittråkigt med sandandet i tid och otid. Inte kan man åka spark heller sad.gif
askar
Här har vi speciella Sparkfiler
Kat
CITAT (askar @ 27-10-2006, 15:44)
Här har vi speciella Sparkfiler

Så fuskigt!

Men det bästa föret blir ju där bilarna packat snön.
Kathy
CITAT (Kat @ 27-10-2006, 15:47)
CITAT (askar @ 27-10-2006, 15:44)
Här har vi speciella   Sparkfiler

Så fuskigt!

Men det bästa föret blir ju där bilarna packat snön.

Ja, jag föredrar att köra bil då snön är hårt packad och dubben får fäste...än att köra i snömoddslask på en halvmeter....det är som att åka båt.
Kathy
CITAT (askar @ 27-10-2006, 15:44)
Här har vi speciella Sparkfiler

Åh, spark! Tänk om man kunde åka spark till jobbet. wub.gif
Castea
CITAT (ullislerum @ 27-10-2006, 11:14)
Jag vill ha glögg, Bing Crosby, körer, röda kulor och snöfall!

Javisst! Julmarknad på stan, med diverse jippon och musik! smile.gif

Den här bilden från tidig december förra året ger mig goa julvibbar också. Den låga decembersolen, skränande fåglar, julpyntat i centrum. smile.gif

evarina
Ingetdera tack!
Men måste jag välja tar jag hellre fyrverkerier eftersom jag är vansinnigt allergisk mot hästar. Skulle de ha en massa hästskjutsar på stan skulle jag vara tvungen att stanna hemma....

Vad är det för fel på vanliga adventsbelysning smile.gif
askar
CITAT (Scrollan @ 27-10-2006, 16:01)
CITAT (askar @ 27-10-2006, 15:44)
Här har vi speciella   Sparkfiler

Åh, spark! Tänk om man kunde åka spark till jobbet. wub.gif

Påminner mig om Emelies (barnbarn) mammas röda barnspark
som finns i vårt garage.
Måste påminna dem imorron att de hämtar den. smile.gif
Snöflinga
Jag valde hästskjuts men eftersom det inte låter sig göras så : stora vita snöflingor som sakta dalar ned, gärna julsånger i bakgrunden där jag sitter i älsklingsfåtöljen med glögg och pepparkaka tongue.gif
zaaritha
Häst o vagn eller häst o släde; är helt okej, för min del!
Men det är så mycket annat jag hellre vill se!
Vackra ljusgirlander, lampor i träd, tomtar o annat jullikt i skyltfönstren o s v.
Pirum
Hästskjuts kan nog vara trevligt, fyrverkerier förknippar jag mer med påsk och nyår än med jul. Men snart skjuter vi väl fyrverkerier på midsommarafton också.

Julmusik är trevligt, föredrar sådan med texten på svenska. Tycker det är alltför mycket utrikiska julsånger i radio och TV tyvärr. White Christmas och Jinglebells och Rudolph the red nosed raindeer är väl iofs bra...men sen får det nästan räcka med utrikiska smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon