Full version: Upplysning?
Kathy
Surfade förbi den här sidan nyss...och häpnar över hur lätt det är att inhämta privata uppgifter på nätet.
En sån här sida med information kan mycket väl missbrukas...
Betty
Ja men om någon har begärt kreditupplysningar på en så får man väl alltid ett brev hemskickat där det står vem som har fått upplysningarna och vilka upplysningar de fått? unsure.gif


Inte för att det gör varken till eller från... men då vet man ju i alla fall vem som ville veta...
Bettson
Lätt att göra men inte lätt att vara anonym. Det här är kreditupplysningstjänster och det är samma tjänster som banker affärer och andra använder sig av.

Man kan få registeruppgifter på en privatperson utan dennes kännedom. Det innebär att du kan ta reda på saker som ändå är offentliga etx. kronofogdeanmärkningar. Du kan ju bara ringa till kronofogden och fråga. Det är ju nästan ingen skillnad mot att sitta på nätet och titta.

Om du tar en riktigt kreditupplysning så blir den som man tar upplysning på underrättad om detta samt om vem som frågar. Du måste också enligt kreditupplysningslagen ha ett giltigt skäl till detta. Det är alltå inget man får göra för att få reda på grannens finanser precis.

Det till här god affärsmoral att även upplysa den man frågar på innan man gör det.

Så helt fritt tycker jag inte att det är. Snarare praktiskt
Kathy
CITAT (Betty @ 20-10-2006, 11:10)
Ja men om någon har begärt kreditupplysningar på en så får man väl alltid ett brev hemskickat där det står vem som har fått upplysningarna och vilka upplysningar de fått? unsure.gif


Inte för att det gör varken till eller från... men då vet man ju i alla fall vem som ville veta...

Klippt från sidan:
Kommer det skickas en rapport till den jag gör en upplysning på?
Nej, som det juridiska läget är idag så skickas inga omfrågekopior. Tillämpningen av lagarna kan dock komma att ändras så att upplysningsföretagen alltid tvingas skicka kopia till omfrågad när upplysning tas på fysisk person och handels/kommanditbolag (Aktiebolag rörs aldrig av kopieplikt).


Internets lättillgänglighet i kombination med nyfikna människor... wacko.gif
Bettson
SKumt för det är det första företag som jag sett sagt så. Det är nog en så kallad asfalstläggare dvs vi gör så här så får vi se ifall någon protesterar.

Tror nog inte att det är riktigt lagligt. De försöker uttnyttja något kryphål som lagen inte förutsett i så fall.
Bee
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet ohmy.gif
ah56
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.
Bee
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Va! Det var det värsta! Är vägverket skyldiga att lämna ut en persons personnummer till vem som helst? (Jag äger ingen bil så jag har inte koll på detta).
Jag säger bara: USCH OCH FY!! Det här är integritetskränkande!
Det måste finnas gränser för offentligt och offentligt.
LadyG
Varje fastighet (radhus, villor, fritidshus, flerfamiljshus, industribyggnader o.s.v.) i Sverige finns registrerad i Centrala Fastighetsregistret i Norrtälje (CFD). Registret är offentligt och varje medborgare kan gå in och få information om en fastighet - t ex ägare.

Det går att ta reda på vad som helst, om man vill.
askar
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?

Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?
Rossi
CITAT (askar @ 20-10-2006, 13:47)
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?

Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?

Om du köper den här tjänsten

http://www.infotorg.sema.se/

så får du tillgång till personnummer, adresser etc. etc.. Jag har fri tillgång till alla de här registren.

Sverige är ett mycket öppet land när det gäller de här frågorna. Omvärlden häpnar men så är det.
LadyG
CITAT (askar @ 20-10-2006, 14:47)
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?

Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?

Köper man uppgifterna från VV bör de väl vara fullständiga?
askar
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 13:58)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 13:47)
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?

Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?

Om du köper den här tjänsten

http://www.infotorg.sema.se/

så får du tillgång till personnummer, adresser etc. etc.. Jag har fri tillgång till alla de här registren.

Sverige är ett mycket öppet land när det gäller de här frågorna. Omvärlden häpnar men så är det.

OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.



Detta står att läsa på vägverkets sida.

Kategori Avsedd för
1. Sökning med registrerings- eller organisationsnummer. Fordonsdata och persondata inklusive personnummer lämnas ut i svaret. Företag som i sin verksamhet hanterar fordon och behöver informationen för att kunna säkerställa identiteten på fordon och fordonsägare.

T ex: bilhandlare, bilskrotare, stora vagnparksägare, juridiska instanser, parkeringsbolag, försäkringsbolag/mäklare, företag som arbetar med bilglas, bilbärgare.

LadyG
CITAT (askar @ 20-10-2006, 15:02)
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 13:58)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 13:47)
CITAT (ah56 @ 20-10-2006, 13:11)
CITAT (Bee @ 20-10-2006, 11:55)
Det här är itne den enda firman som erbjuder dessa tjänster. Jag har sett fler. Lagligt, ja. Omoraliskt, ja. Fast för att få uppgift om tex betalningsanmärkning så måste man ha tillgång till hela personnumret och det kanske inte är så lätt att komma över. Men för att få reda på senaste deklarerade inkomsten behövs bara namnet   ohmy.gif

Har man t ex registreringsnumret på en bil kan man via Vägverket få hela personnumret. Svårare är det inte.

Vilken tjänst använder du när du får hela personnumret?

Jag har inte fått personnumret vare sig jag använt sms
eller fråga per telefon.
Kanske finns det fler vägar?

Om du köper den här tjänsten

http://www.infotorg.sema.se/

så får du tillgång till personnummer, adresser etc. etc.. Jag har fri tillgång till alla de här registren.

Sverige är ett mycket öppet land när det gäller de här frågorna. Omvärlden häpnar men så är det.

OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.



Detta står att läsa på vägverkets sida.

Kategori Avsedd för
1. Sökning med registrerings- eller organisationsnummer. Fordonsdata och persondata inklusive personnummer lämnas ut i svaret. Företag som i sin verksamhet hanterar fordon och behöver informationen för att kunna säkerställa identiteten på fordon och fordonsägare.

T ex: bilhandlare, bilskrotare, stora vagnparksägare, juridiska instanser, parkeringsbolag, försäkringsbolag/mäklare, företag som arbetar med bilglas, bilbärgare.


Det står också, på samma sida:

Du kan, som privatperson eller företag, köpa dagsaktuell information och adresser ur vägtrafikregistret för exempelvis direktreklamändamål.
askar
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:05)
Det står också, på samma sida:

Du kan, som privatperson eller företag, köpa dagsaktuell information och adresser ur vägtrafikregistret för exempelvis direktreklamändamål.

Adresser... men inte personnummer.
LadyG
CITAT (askar @ 20-10-2006, 15:08)
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:05)

Det står också, på samma sida:

Du kan, som privatperson eller företag, köpa dagsaktuell information och adresser ur vägtrafikregistret för exempelvis direktreklamändamål.

Adresser... men inte personnummer.

Köper man tjänsten av VV är uppgifterna kompletta. Det är bara om man försöker få ut dem gratis man stöter på patrull, det vore ju som att be korvkiosken att skönka bort korven smile.gif
askar
Nu har jag ringt vägverket. Hela personnumret lämnas ut
per telefon. Däremot inte via sms el nätet.
askar
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:10)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 15:08)
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:05)

Det står också, på samma sida:

Du kan, som privatperson eller företag, köpa dagsaktuell information och adresser ur vägtrafikregistret för exempelvis direktreklamändamål.

Adresser... men inte personnummer.

Köper man tjänsten av VV är uppgifterna kompletta. Det är bara om man försöker få ut dem gratis man stöter på patrull, det vore ju som att be korvkiosken att skönka bort korven smile.gif

Jag fick korven gratis. tongue.gif
LadyG
CITAT (askar @ 20-10-2006, 15:15)
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:10)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 15:08)
CITAT (LadyG @ 20-10-2006, 14:05)

Det står också, på samma sida:

Du kan, som privatperson eller företag, köpa dagsaktuell information och adresser ur vägtrafikregistret för exempelvis direktreklamändamål.

Adresser... men inte personnummer.

Köper man tjänsten av VV är uppgifterna kompletta. Det är bara om man försöker få ut dem gratis man stöter på patrull, det vore ju som att be korvkiosken att skönka bort korven smile.gif

Jag fick korven gratis. tongue.gif

Lyllos biggrin.gif
Rossi
CITAT (askar @ 20-10-2006, 14:02)
OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.

Jo, visst får du det. Bara du betalar för tjänsten så.
Betty
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 14:27)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 14:02)
OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.

Jo, visst får du det. Bara du betalar för tjänsten så.

Känns rent ut sagt fördj***igt! Lagar borde ändras så att de täpper till så att privatpersoner inte har fri tillgång till personnummer och liknande. Det skulle ju kännas som en total katastrof om nån snodde ens identitet och tömde och övertrassade ens konton m.m. mad.gif
CurlySue
har en arbetskompis som tillhör kategorin tjejer som är High maintenace...så hon tar inkomstupplysning på alla killar hon date:ar för att se om de kommer ha råd med hennes livsstil...
Kan tillägga att hon själv inte är välbetald...
Betty
CITAT (sarah68 @ 20-10-2006, 15:05)
har en arbetskompis som tillhör kategorin tjejer som är High maintenace...så hon tar inkomstupplysning på alla killar hon date:ar för att se om de kommer ha råd med hennes livsstil...
Kan tillägga att hon själv inte är välbetald...

Ja jisses... vad ska man säga... rolleyes.gif
ninnisky
I samband med att jag blev bestulen på alla mina identiteshandlingar för några år sedan rekommendera mig polisen att även spärra mitt personnummer för kreditupplysningar. Inte vet jag om det "hjälpte" men gjorde så ! Spärren gäller i två år.
birgitek
Men man kan väl bara få uppgifter som är offentliga som t.ex betalningsanmärkningar, självdeklaration, bil- och fastighetsinnehav m.m
Inte banktillgångar och skulder och annat privat. Eller har jag fel?
Birgit Ek
Gurkan
CITAT (birgitek @ 20-10-2006, 16:35)
Men man kan väl bara få uppgifter som är offentliga som t.ex betalningsanmärkningar, självdeklaration, bil- och fastighetsinnehav m.m
Inte banktillgångar och skulder och annat privat. Eller har jag fel?
Birgit Ek

Om man kan se en persons deklarationsuppgifter kan man väl också se tillgångar om än indirekt, inkomst av kapital resp. underskott av kapital finns ju med i deklarationen och Skattemyndighetens uppgifter borde ju vara offentliga.

Förr i tiden fanns (finns säkert fortfarande) en "telefonkatalog" som hette Taxeringskalendern där man kunde se folks inkomster så det har nog aldrig varit hemligt.

Hur mycket info kan man få om man ringer till Skattemyndigheten/folkbokföringen ?? Ganska mycket tror jag ...
Rossi
CITAT (Gurkan @ 20-10-2006, 16:47)
Förr i tiden fanns (finns säkert fortfarande) en "telefonkatalog" som hette Taxeringskalendern där man kunde se folks inkomster så det har nog aldrig varit hemligt.

Jodå, den finns fortfarande och det finns säkert många ute i stugorna som sitter och gnisslar tänder efter att de har kollat upp släktingar och bekanta! smile.gif
askar
CITAT (Rossi @ 20-10-2006, 14:27)
CITAT (askar @ 20-10-2006, 14:02)
OK... det visste jag om att företag har tillgång till sådant.
Men man får väl som privatperson
knappast tillgång till all info.

Jo, visst får du det. Bara du betalar för tjänsten så.

Fast nu fick jag ju det helt gratis per telefon.
Uppgav egna bilens reg.nr.
Jag fick korrekt... bägge förnamn,efternamn, adress och 10-siffrigt personnr.

Det trodde jag inte att man så enkelt lämnade ut. wink.gif
Flamingon - växtgalning
Verkar vara nåt som utvecklas mer och mer - att folk vill veta allt om alla.
I rätt många tjejtidningar har det stått hur man kan gå tillväga och vart man ska kontakta för att få olika uppgifter om sin blivande dejt. Har jag för mig rätt så räcker det med att ha någons namn och adress för att få ut hela personnumret. Och har man sedan personnumret så kan man kontakta andra ställen och få ut mer information.
Personligen är det inget jag skulle kunna tänka mig att göra.

Brukar för skojs skull söka på mitt eget namn på nätet.

Jag kan inte låta bli och tänka på om det egentligen finns några "normala" människor... blink.gif
LadyG
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 21-10-2006, 16:51)
Brukar för skojs skull söka på mitt eget namn på nätet.

Jag kan inte låta bli och tänka på om det egentligen finns några "normala" människor... blink.gif

Det är ganska bra att googla på sig själv ibland, så ser man om man förekommer i sammanhang man inte vill och kan agera.

Normala människor? Vad är normalt? smile.gif

Nyfikenheten är i högsta grad normal, det är våra möjligheter att tillfredställa den som inte är normala tongue.gif
netaave
Den sidan "surfar man inte förbi" som privatperson, till den drivs man nog av nyfikenhet!
Det är det som är det läskigaste för dom som är drabbade.
Flamingon - växtgalning
CITAT (LadyG @ 21-10-2006, 18:09)
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 21-10-2006, 16:51)
Brukar för skojs skull söka på mitt eget namn på nätet.

Jag kan inte låta bli och tänka på om det egentligen finns några "normala" människor...  :blink:

Det är ganska bra att googla på sig själv ibland, så ser man om man förekommer i sammanhang man inte vill och kan agera.

Normala människor? Vad är normalt? smile.gif

Därav cituationstecknen jämte normala. Jag anser att det finns inget som kan kallas normal. Dock kan man kanske byta ut det mot sunt? Och vad som är sunt är olika för var och en men grunderna håller nog de flesta med om.

Men trots allt så används normalt som ett utryck, särskilt när det gäller att peka ut sådant som inte skulle vara normalt och då i synnerhet icke önskvärt. sleep.gif

Själv räknas jag nog inte till de "normalas" skara.... rolleyes.gif
LadyG
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 23-10-2006, 16:53)
CITAT (LadyG @ 21-10-2006, 18:09)
CITAT (Flamingon - växtgalning @ 21-10-2006, 16:51)
Brukar för skojs skull söka på mitt eget namn på nätet.

Jag kan inte låta bli och tänka på om det egentligen finns några "normala" människor...  blink.gif

Det är ganska bra att googla på sig själv ibland, så ser man om man förekommer i sammanhang man inte vill och kan agera.

Normala människor? Vad är normalt? smile.gif

Därav cituationstecknen jämte normala. Jag anser att det finns inget som kan kallas normal. Dock kan man kanske byta ut det mot sunt? Och vad som är sunt är olika för var och en men grunderna håller nog de flesta med om.

Men trots allt så används normalt som ett utryck, särskilt när det gäller att peka ut sådant som inte skulle vara normalt och då i synnerhet icke önskvärt. sleep.gif

Själv räknas jag nog inte till de "normalas" skara.... rolleyes.gif

Då gör jag dig sällskap, för jag är inte "normal" det är jag helt säker på biggrin.gif

I övrigt håller jag med dig helt och hållet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon