askar
Fick försäkringsbrev från Folksam...
vi har bilen halvförsäkrad där.... trodde vi.

Nu visade det sig när jag gick igenom pappren
att vi betalar för helförsäkring... trots att vi sa upp den redan 2002. ohmy.gif
Jag har suttit ett tag i tel med försäkringsbolaget...
javisst hon såg att vi har varit och pratat med tjänsteman
här på kontoret.. också namnet jag gav på denne stämde
med hennes uppgifter.
Men... likt förb. har denne inte ändrat till halvförs. mad.gif
Det har kostat oss 753 kr senaste året... de tidigare vet jag inte
eftersom vi inte sparar på pappren.

Visst... vi får skylla oss själva också, som inte kontrollerar noggrannare
men som jag sa... det går slentrian i det eftersom vi har autogiro
då kollar man bara månadsavgiften.

Nu skulle premien dessutom höjas... eftersom hon inte tyckte
att vi skulle få fortsätta ha rabatten jag förhandlade mig till
för några år sedan.. ca 300kr/år
Detta trots 45 skadefria år!
Betty
Ring och kolla upp vad andra försäkringsbolag har att erbjuda efter de fått höra om hur Folksam behandlat er.

Vi har tidigare haft alla våra försäkringar samlade i Folksam och därför fått nån sorts "mängdrabatt" för det. Men nu har vi våra försäkringar spridda på fler bolag och har därmed fått ner kostnaderna rätt rejält. Ställ som sagt bolagen mot varann och se vad de har att erbjuda, de vill ju alla ha nya kunder.
kristerh
Håller med föregående talare, ring de andra bolagen o jämför priser wink.gif
askar
Jag har precis fyllt i uppgifter på en sida
De tar reda på vem som har billigaste.
Men nu har jag bestämt mig...
vi byter oavsett om det blir någon hundring dyrare.

Jag sa till kvinnan att sparbanken gjort likadant...
bluffat oss fast på mindre summa.
Det upptäckte jag i torsdags när jag kollade kontohändelser
på nätet.
Vi sa upp sparb.girot när vi tecknade internetbank..
ombads riva och kassera resterande blanketter.

På nätet såg jag att vi betalat för tjänsten helt år sen bytet. sad.gif
Banken skulle ringa upp oss på fredag...vi väntar fortfarande. mad.gif
adamos
CITAT (askar @ 19-10-2006, 13:24)
Jag har precis fyllt i uppgifter på en sida
De tar reda på vem som har billigaste.
Men nu har jag bestämt mig...
vi byter oavsett om det blir någon hundring dyrare.

Jag sa till kvinnan att sparbanken gjort likadant...
bluffat oss fast på mindre summa.
Det upptäckte jag i torsdags när jag kollade kontohändelser
på nätet.
Vi sa upp sparb.girot när vi tecknade internetbank..
ombads riva och kassera resterande blanketter.

På nätet såg jag att vi betalat för tjänsten helt år sen bytet. sad.gif
Banken skulle ringa upp oss på fredag...vi väntar fortfarande. mad.gif

Det gjorde jag också vilket gjorde att jag fick en försäkring för 1800/år, Folksam skulle ha 3500/år.
KURT
Det är nog många som bör se över sina försäkringskostander, speciellt nu när trafikförsäkringen skall fördubblas också när kostnaderna för trafikskadades sjukpenning/sjukersättning flyttas från det gemensamma systemet och istället betalas genom den enskildes försäkringspremie.
askar
Fick erbjudande om drygt 500 kr billigare försäkring
i ett bolag som hette Tenant.

Någon som har erfarenhet av detta bolag?
askar
Nu är det fixat.

Länsförsäkringar gav bra bud. smile.gif
herkules
CITAT (askar @ 19-10-2006, 14:01)
Fick erbjudande om drygt 500 kr billigare försäkring
i ett bolag som hette Tenant.

Någon som har erfarenhet av detta bolag?

jag bytte från folksam till tennant - folksam skulle ha 6000 kr/år och tennant 3000 kr/år så det var liksom inget snack.
har iofs inte behövt använda försäkringsbolaget sen jag bytte men det jag hört så ska de vara lika bra(?) som vilket annat försäkringsbolag som helst.
AnitaO
CITAT (KURT @ 19-10-2006, 13:34)
Det är nog många som bör se över sina försäkringskostander, speciellt nu när trafikförsäkringen skall fördubblas också när kostnaderna för trafikskadades sjukpenning/sjukersättning flyttas från det gemensamma systemet och istället betalas genom den enskildes försäkringspremie.

Är det beslutat att det blir så, eller är det bara ett förslag?
Vet du det?
Det är ju en kostnadsökning med 1700:- per år ... i alla fall för vår del.
Bettson
Jag tycker att man skall försöka förlägga alla sina försäkringar med ungeför samma huvudförfallodag.

Sedan är det så att försäkringsbolagen har avanser och att man kan förhandla och pruta. Det visar sig snabbt när man ringer runt.

Med sedan kommer diverse höjningar år efter år så snart är man ifall de andra försäkringsbolagen igen.

Då är det en smart idé iflal man försökr att få samma huvudförfallodag att man varannat år gör en runda och förhandlar fram ett paket och byter försäkringsbolag. Ju flera försäkrina man kan förhandla med i samma sked desto bättre.

Visserligen får man ofta svaret att jamen min avdelninghar bara den försäkringen osv, men efter lite kohandel så brukar de ge sig i alla fall.
KURT
CITAT (AnitaGg @ 20-10-2006, 08:53)
CITAT (KURT @ 19-10-2006, 13:34)
Det är nog många som bör se över sina försäkringskostander, speciellt nu när trafikförsäkringen skall fördubblas också när kostnaderna för trafikskadades sjukpenning/sjukersättning flyttas från det gemensamma systemet och istället betalas genom den enskildes försäkringspremie.

Är det beslutat att det blir så, eller är det bara ett förslag?
Vet du det?
Det är ju en kostnadsökning med 1700:- per år ... i alla fall för vår del.

Det finns med i regeringsförklaringen, men det finns ännu inga tidsramar, ett sådant förslag måste nog också betredas och skickas på remiss innan man kan fatta formellt beslut.
Klura
När jag köpte min bil i somras ägnade jag ett par dagar åt att ringa runt till olika försäkringsbolag för att jämföra försäkringsavtal och priser.
Har tre olika försäkringsbolag till alla mina försäkringar och började förstås med dom. Sen ringde jag 3-4 andra också.
Det skillde ca 3000 kr mellan det billigaste o de dyraste.
Det jag kom fram till var att jag skulle behålla länsförsäkringar där jag redan hade min andra personbil försäkrad, annars hade jag blivit av med min rabatt på hemförsäkringen.
Den skulle kosta 4700 helår helförsäkrad med en självrisk vagnskada på 3000 kr (den kan man välja olika belopp på och på så sätt minska el öka årskostnaden) Viktigt för oss också är hur försäkringen påverkas vid övningskörning/förare under 24 år med tanke på två blivande förare i familjen.
När jag skulle hämta bilen hos försäljaren så frågade han såklart om hur jag löst det med försäkringen och kom såklart med ett 1000 kr billigare alternativ hos Tennant. Lät ju lockande så jag sa ja utan att blinka.
Efter några dagar kom papprena och till min fasa ser jag att självrisken ökade med 6000 kr om föraren var under 24. Alltså till 9000 spänn!!!
Kan säga att det var ett helvete att få bort den försäkringen för att sen byta till Länsförsäkringar. Det slutade med att jag betalade en månad på den så nu är allt frid o fröjd igen.
Glöm inte att jämföra villkoren också, det är inte bara årskostnaden som är avgörande.
Sen att jag två gånger sen tidigare har utnyttjat försäkringen och blivit väl bemött och fått det jag hade rätt till utan problem är ju bra.
Fattar inte att mitt förstånd blåste bort där hos försäljaren wacko.gif
KURT
CITAT (AnitaGg @ 20-10-2006, 08:53)
Är det beslutat att det blir så, eller är det bara ett förslag?
Vet du det?
Det är ju en kostnadsökning med 1700:- per år ... i alla fall för vår del.

Här finns bättre information, först blir det skatt på trafikförsäkringen, sedan kommer trafikskadorna att bakas in.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Agneta jag är också arg på "Folkskam" just nu.

Efter branden i källaren så får vi ju slåss med fösäkringen. Det är skrämmande när man pratar med folk där. Jag skall byta också, Sämre kan det aldrig bli.

Elisabeth
askar
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 20-10-2006, 15:44)
Agneta jag är också arg på "Folkskam" just nu.

Efter branden i källaren så får vi ju slåss med fösäkringen. Det är skrämmande när man pratar med folk där. Jag skall byta också, Sämre kan det aldrig bli.

Elisabeth

Det förstår jag att du är.
Blev själv också snäsigt bemött i telefon igår
och därför blev det snabbt byte till annat bolag.

Jag avråder hädanefter alla från att ha med Folksam att göra.
mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon