uno
Nu är det dags att byta ut oljepannan som är slut mot något annat.

Luft-vatten, bervärme eller pelletspanna? Inte vet jag vad som är bästa val.
Jag gör slut på 2 m2 0lja och ca 6000 kwh om året inkl. hushållsel.
Vad föreslås?.
gammelnalle
beror på förutsättningarna:

är du moderat regeringskandidat kan du ju alltid skatteskriva dig i Jersey eller nåt annat skatteparadis...


men jag antar att du är normal ....

men fortfarande gäller : beror på förutsättningarna:

Berggrund? Nära till vatten?? (Lägga slinga i vattendraget)
Stor tomt? Klimatzon? (Solvärme--hur många soltimmar) Luftvärmeväxlare?
Pellets? Ved? Solvärme?

Tror inte det finns ETT bästa val. Jag tror man måste alternera mellan olika energialternativ...
Hur är din värme idag? Centralvärme?

b
Allis
Vi bytte till en luft-vatten värmepump av märket Sanoyo i december förra året, och vi är helnöjda med den. Sedan kan man komplettera med en solfångare på taket om man vill. tongue.gif
Whiskuchi
Vi bytte inte pannan, utan bytte bara oljebrännaren mot en pelletsdito.
uno
CITAT (gammelnalle @ 14-10-2006, 23:26)
beror på förutsättningarna:

är du moderat regeringskandidat kan du ju alltid skatteskriva dig i Jersey eller nåt annat skatteparadis...


men jag antar att du är normal   ....

men fortfarande gäller : beror på förutsättningarna:

Berggrund? Nära till vatten?? (Lägga slinga i vattendraget)
Stor tomt?  Klimatzon? (Solvärme--hur många soltimmar) Luftvärmeväxlare?
Pellets? Ved? Solvärme?

Tror inte det finns ETT bästa val. Jag tror man måste alternera mellan olika energialternativ...
Hur är din värme idag? Centralvärme?

b

Vattenenergi uteslutet, solvärme ej aktuellt främst pga hustakets orientering.
För liten tomt för markvärme. Om Du med centralvärme menar var i huset som oljepannan står, då är svaret ja det har jag. Den står nästan mitt i husets källarplan och värmer upp radiatorvattnet.
LarsV
Spontant känns det som om bergvärme inte är något direkt alternativ. Om du/ni "bara" förbrukar 2 kbm olja (motsvarar ca 14 000 kwh om man ska räkna om det till el-kwh, har jag förstått) och 6000 kwh i elförbrukning så känns bergvärme väldigt svårt att räkna hem. Investeringen är hög och den årliga inbesparingen inte lika stor som om du hade betydligt större förbrukning.

En annan tumregel som jag hört är att värmepumparna (dvs även bergvärme) har energi i förhållande 1:3. Om den förbrukar 1 kwh för driften så ger den tillbaka 3 kwh. Då kan du räkna.

Det känns som om luft-vatten är ett av de bättre alternativen. Investeringen vid pellets är inte heller så hög och har du plats för pelletstankar (vilket du borde ha där oljetanken stått) kan det absolut vara ett bra alternativ. Men här har man lite jobb med driften - aska ur pannan och så.

Det finns ju små vindkraftverk med en ca 2 m propeller som kan ge mycket av hushållselen. Men jag vet inte var man får tag på dem.
KURT
Allra billigast i längden är nog ved (men det kräver endel arbete=motion). Pellets är ju ett lättskött alternativ. I båda fallen undviker man att hamna i de monopolfällor som oljan och fjärrvärmen lider av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon