Full version: Bredband
evelina
Hej!

Sökfunktionen fungerar inte så jag kan inte söka.

Nu undrar jag,ska eventuellt flytta ut på landet.
Här hemma har jag bredbandsbolaget och har hastighet på 100.0 Mbit/s.

Så till frågan vad har ni som har via telefon eller vad??

Har sökt på nätet men det är en djungel vill jag lova wacko.gif
Bettson
CITAT (evelina @ 09-10-2006, 07:15)
Hej!

Sökfunktionen fungerar inte så jag kan inte söka.

Nu undrar jag,ska eventuellt flytta ut på landet.
Här hemma har jag bredbandsbolaget och har hastighet på 100.0 Mbit/s.

Så till frågan vad har ni som har via telefon eller vad??

Har sökt på nätet men det är en djungel vill jag lova wacko.gif

kontakta kommunen dit du tänker flytta så får du klara besked.
gammelnalle
bor ute på bondvishan och har Telia ADSL 0,5Mbit (när det är solsken, hemlängtan och nedförsbacke)

men det RÄCKER!!!
men å andra sidan laddar jag inte ner en massa filmer eller musik (nåja...några Mp3 filer har väl slunkit igenom...)

har på jobbet tillgång till "brädband".... ett skämt!!! min uppkoppling är 10ggr snabbare!! MINST!!

b
Rapchic
vissa byar har ju bredband.. i rusksele fick vi bredband före lycksele
niklaswik
De flesta "tätorter" har väl möjlighet till ADSL. Alltså med mer än kanske 500-1000 invånare.

Så om det är en liten ort är ofta inget problem, då är det värre om du ska bo långt från en telestation (som oftast ligger ungefär mitt i byn) eftersom adsl-signalerna "mattas av" och inte fungerar alls efter ca 5 km.
Bitta98
CITAT (niklaswik @ 09-10-2006, 21:13)
De flesta "tätorter" har väl möjlighet till ADSL. Alltså med mer än kanske 500-1000 invånare.

Så om det är en liten ort är ofta inget problem, då är det värre om du ska bo långt från en telestation (som oftast ligger ungefär mitt i byn) eftersom adsl-signalerna "mattas av" och inte fungerar alls efter ca 5 km.

Bor själv på landet och har 9km till telestationen och mitt ADSL fungerar utmärkt. Gränsen för Adsl går vid 10km. Det finns numera också att få via radiolänk om man bor på landet
askar
CITAT (evelina @ 09-10-2006, 07:15)
Hej!

Sökfunktionen fungerar inte så jag kan inte söka.

Nu undrar jag,ska eventuellt flytta ut på landet.
Här hemma har jag bredbandsbolaget och har hastighet på 100.0 Mbit/s.

Så till frågan vad har ni som har via telefon eller vad??

Har sökt på nätet men det är en djungel vill jag lova wacko.gif

Såg du Plus häromveckan...
där var en familj som flyttade ut på landet
till ett hus som hade telefonjack och tidigare ägare
hade haft telefon.(minns inte om de också haft Internet)
Nu fick de nya ägarna ingen fast telefoni pga att Telia
hade hunnit ge den lediga platsen i stationen till en annan.
evelina
Tack för alla svar. smile.gif

Kollade först naturligtvis med kommunen och om 6 månader ska byn få bredband, tills dess får jag ha Adsl i sådana fall.
Rossi
Vi bor på landet och har bara en operatör som har "tagit hand" om oss i byn. Vi har ADSL och 25 mbit. Fungerar snabbt och smidigt och vi är väldigt nöjda.
Lady Hamilton
CITAT (evelina @ 10-10-2006, 07:11)
..... om 6 månader ska byn få bredband, tills dess får jag ha Adsl i sådana fall...............

Har du kollat att det finns Adsl? Så att det inte är DET som byn ska få om 6 mån?
Annars är ditt enda alternativ Telefonmodem = "Ångmodem", det fungerar men är lite omständigare än de andra alternativen.
Rossi
CITAT (Hamilton @ 12-10-2006, 09:38)
CITAT (evelina @ 10-10-2006, 07:11)
..... om 6 månader ska byn få bredband, tills dess får jag ha Adsl i sådana fall...............

Har du kollat att det finns Adsl? Så att det inte är DET som byn ska få om 6 mån?
Annars är ditt enda alternativ Telefonmodem = "Ångmodem", det fungerar men är lite omständigare än de andra alternativen.

Jag undrade lite samma sak eftersom det låter i inlägget som om ADSL skulle vara ett sämre alternativ till Bredband, vilket inte jag tycker att det är. Vi har absolut ingenting att klaga över.
Lady Hamilton
Jag kan ha fel..............men i allafall här där jag bor så är platserna för Adsl begränsade. Folk får stå i kö tills det är mera "utbyggt"
Jämfört med de som har tillgång till Bredband, där är platserna verkar vara obegränsade (Här om kring finns Bredband bara i städerna ca 3-6 mil här i från)
Rossi
CITAT (Hamilton @ 12-10-2006, 10:04)
Jag kan ha fel..............men i allafall här där jag bor så är platserna för Adsl begränsade. Folk får stå i kö tills det är mera "utbyggt"
Jämfört med de som har tillgång till Bredband, där är platserna verkar vara obegränsade (Här om kring finns Bredband bara i städerna ca 3-6 mil här i från)

Så kanske det är. Har ingen aning. Vi behövde inte stå i kö. Här får alla som vill tillgång till ADSL. Nu bor vi i och för sig i en liten by men samma operatör agerar i storstaden intill och även där får alla som vill ADSL.
andersen
Alla kan ha bredband spelar ingen roll om du bor på landet eller i stan, det går utmärkt att få bredband via parabol.
niklaswik
Men via parabol är svindyrt... :S
Pirum
Och så får man inte bo i 'radioskugga', fri sikt åt söder är det som gäller, förenklat sett. Men annars är parabolinternet bra för den som bor riktigt ensligt.

Jag tycker att vi borde bygga ut mycket mer bredband än vi gör...jag menar, om vi för 100 år sedan kunde dra ut svindyr kopparkabel, både elnät och så telefonnät, så borde vi väl idag klara att dra ut (relativt sett) billig fiber till "alla"?

Tillägg : Bredbandsverket. Det borde vi sannerligen ha ett smile.gif Med orange bilar. Ja, jag lyssnar på Ital Skurks låt 'Folkhemsmord' just nu.
askar
CITAT (Rossi @ 12-10-2006, 10:16)
CITAT (Hamilton @ 12-10-2006, 10:04)
Jag kan ha fel..............men i allafall här där jag bor så är platserna för Adsl begränsade. Folk får stå i kö tills det är mera "utbyggt"
Jämfört med de som har tillgång till Bredband, där är platserna verkar vara obegränsade (Här om kring finns Bredband bara i städerna ca 3-6 mil här i från)

Så kanske det är. Har ingen aning. Vi behövde inte stå i kö. Här får alla som vill tillgång till ADSL. Nu bor vi i och för sig i en liten by men samma operatör agerar i storstaden intill och även där får alla som vill ADSL.

Att få bredband eller ADSL är inte självklart ens om man bor i en stad.
Brorsan bor i villaområde 1,5- 2km från oss
och han fick inte ADSL förrän för knappt 2 år sedan

Det berodde på att Telias station låg för långt bort wink.gif
BBB skulle området fått året tidigare men då till en kostnad
på mer än 20.000 kr/villa.


Jag har surfat med ADSL hos barn och inte märkt någon
större skillnad mellan mitt eget bredband 100Mb.
Tror det märks mest om man laddar ner mycket.
Rossi
CITAT (askar @ 12-10-2006, 22:03)
CITAT (Rossi @ 12-10-2006, 10:16)
CITAT (Hamilton @ 12-10-2006, 10:04)
Jag kan ha fel..............men i allafall här där jag bor så är platserna för Adsl begränsade. Folk får stå i kö tills det är mera "utbyggt"
Jämfört med de som har tillgång till Bredband, där är platserna verkar vara obegränsade (Här om kring finns Bredband bara i städerna ca 3-6 mil här i från)

Så kanske det är. Har ingen aning. Vi behövde inte stå i kö. Här får alla som vill tillgång till ADSL. Nu bor vi i och för sig i en liten by men samma operatör agerar i storstaden intill och även där får alla som vill ADSL.

Att få bredband eller ADSL är inte självklart ens om man bor i en stad.
Brorsan bor i villaområde 1,5- 2km från oss
och han fick inte ADSL förrän för knappt 2 år sedan

Det berodde på att Telias station låg för långt bort wink.gif
BBB skulle området fått året tidigare men då till en kostnad
på mer än 20.000 kr/villa.


Jag har surfat med ADSL hos barn och inte märkt någon
större skillnad mellan mitt eget bredband 100Mb.
Tror det märks mest om man laddar ner mycket.

Nu är det inte Telia vi har ADSL genom utan en annan lokal operatör som inte är känd mer än i regionen. Vi laddar hem mycket emellanåt och det går snabbt med våra 25 mbit. Vi är som sagt väldigt nöjda.

Den här operatören är den enda som vi kan anlita. Ingen annan har åtagit sig vår lilla by.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon