Sidor: 1, 2
gammelnalle
En elev på gymnasiet begär i vanlig ordning ledigt via mentorn, för en semesterresa under pågående termin.
Mentorn nekar att bevilja ledighet med hänvisning till att eleven redan ligger efter i studierna, men hänvisar eleven till rektor (mentorn får ändå inte ge elever mer ledigt än 3 dagar) Rektorn följer den elake mentorns råd "Det är ju ändå du som känner till vad eleven presterar".
Veckan efter (när resan skulle ha skett) ringer modern och sjukanmäler sonen.
Enligt kompisarna är grabben på semester och inte sjuk.....

Gör/gjorde mamman rätt??



wink.gif blink.gif wacko.gif
mittas
Hej

Rätt eller fel, svårt att säga, men har man beställt
en resa sen en tid tillbaka, och sen får barnet inte
ledigt vad gör man då, ma får ju inga pengar tillbaka
så ja hade nog gjort som denna mamma, sjukanmält mitt
barn, men sen sett till att mitt barn plugga igen precis
allt som han missat och lite till

MVh Catarina
birgitek
CITAT (mittas @ 08-10-2006, 20:12)
Hej

Rätt eller fel, svårt att säga, men har man beställt
en resa sen en tid tillbaka, och sen får barnet inte
ledigt vad gör man då, ma får ju inga pengar tillbaka
så ja hade nog gjort som denna mamma, sjukanmält mitt
barn, men sen sett till att mitt barn plugga igen precis
allt som han missat och lite till

MVh Catarina

Precis så hade jag också gjort om min sons skola agerat som skolan i det här fallet. Nu såg skolan i min sons fall till att han fick med uppgifter att göra under en för hela familjen välbehövlig semestervecka.
Birgit Ek
Magdis
Jag skulle nog ha gjort samma sak även om det naturligtvis är oärligt gjort. Sen skulle jag se till att hjälpa mitt barn att komma ikapp i skolarbetet.
askar
Nämen ohmy.gif Hur tror ni att denne gosse kommer att göra
när han senare i livet vill ha lite ledígt från jobbet.

Jo... mest troligt kommer han att sjukanmäla sig...
får ju tom lön från andra dagen av sin arbetsgivare
medan han njuter i solen eller ligger på soffan.
Detta förfarande kommer att vara legalt att använda
...så gjorde ju mamma också.

Fy... säger jag. Som mor hade jag för det första
sett till att sonen inte bokade resa innan han
hört med skolan och fått OK.
Och om skolan sa nej, skulle jag gjort detsamma.

Vem ska lära barnen ärlighet om inte vi föräldrar. sad.gif
Alba
Om mitt barn ligger efter i arbete i skolan är det väl tveksamt om jag då som förälder ska ta ledigt för barnet. Skolan är viktig.
Jag tror knappast att eleven pluggar under sin resa - men det vet jag ju inte säkert.
Föräldrarna borde redan när resan planerades ha förvissat sig om att det var möjligt för barnet att vara ledig. Kan ju knappast komma som en överraskning att barnet hade problem i skolan.

Vad ger detta för signaler till barnet.

Vissa skolor nekar konsekvent ledighet för utlandsresa under skoltermin.
Fizzgigg
På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.

Vad gäller mammans agerande tycker jag att det är fullständigt omdömeslöst. Inte nog med att hon låter ungdomen "komma undan" med att inte sköta skolarbetet utan sänder också signalen att det är helt okej att ljuga och bluffa vilket jag personligen tycker är synnerligen olämpligt. Så nej, jag tycker inte att mamman gör rätt på något sätt.
titti49zon6
Håller helt med askar
Det är ju såna här signaler från föräldrarna som ger framtida signaler om att det är legalt att fuska med ex.sjukpenning,a-kassa m.m vilket ju nu skall bestraffas hårdare och som i förlängningen drabbar dom som verkligen är sjuka
birgitek
CITAT (askar @ 08-10-2006, 20:49)
Nämen ohmy.gif Hur tror ni att denne gosse kommer att göra
när han senare i livet vill ha lite ledígt från jobbet.

Jo... mest troligt kommer han att sjukanmäla sig...
får ju tom lön från andra dagen av sin arbetsgivare
medan han njuter i solen eller ligger på soffan.
Detta förfarande kommer att vara legalt att använda
...så gjorde ju mamma också.

Fy... säger jag. Som mor hade jag för det första
sett till att sonen inte bokade resa innan han
hört med skolan och fått OK.
Och om skolan sa nej, skulle jag gjort detsamma.

Vem ska lära barnen ärlighet om inte vi föräldrar. sad.gif

Det ligger en del i vad Du säger, men jag tycker skolans agerande var väldigt oflexibelt i det här fallet. Varför inte ge eleven lite extrauppgifter under ledigheten? En semesterresa med familjen kan vara nog så viktig och lärorik.
Birgit Ek
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 08-10-2006, 21:49)
På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.

Vad gäller mammans agerande tycker jag att det är fullständigt omdömeslöst. Inte nog med att hon låter ungdomen "komma undan" med att inte sköta skolarbetet utan sänder också signalen att det är helt okej att ljuga och bluffa vilket jag personligen tycker är synnerligen olämpligt. Så nej, jag tycker inte att mamman gör rätt på något sätt.

Håller med, det är ju så att barn gör som man gör och inte som man säger.

Har man så dålig planeringsförmåga och framförhållning att man inte kan fråga skolan om lov innan man beställer biljetterna (beställer folk ens biljetter utan avbeställningsskydd nu för tiden???) får man nog faktiskt skylla sig själv. Fast det blir ju barnet som får lida i det här fallet, mamma slipper väl alla represalier kan tänka. HON drabbas ju inte av dåliga betyg/underkänt och så vidare.
askar
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:03)
CITAT (askar @ 08-10-2006, 20:49)
Nämen ohmy.gif  Hur tror ni att denne gosse kommer att göra
när han senare i livet vill ha lite ledígt från jobbet.

Jo... mest troligt kommer han att sjukanmäla sig...
får ju tom lön från andra dagen av sin arbetsgivare
medan han njuter i solen eller ligger på soffan.
Detta förfarande kommer att vara legalt att använda
...så gjorde ju mamma också.

Fy... säger jag. Som mor hade jag för det första
sett till att sonen inte bokade resa innan han
hört med skolan och fått OK.
Och om skolan sa nej, skulle jag gjort detsamma.

Vem ska lära barnen ärlighet om inte vi föräldrar. sad.gif

Det ligger en del i vad Du säger, men jag tycker skolans agerande var väldigt oflexibelt i det här fallet. Varför inte ge eleven lite extrauppgifter under ledigheten? En semesterresa med familjen kan vara nog så viktig och lärorik.
Birgit Ek

Visst kan en familjeresa vara både viktig och lärorik men...
jag tycker som sagt att det åligger förälder/föräldrar att i god tid
kontrollera med skolan ifall det är OK med ledigt.
bejron
Ser man som förälder bara till sina egna intressen (semester) och inte till barnets väl, den som redan ligger efter? Den förälder som har intresse och som orkar engagera sig ser till att barnet åtminstone är i fas innan det tar ledigt. Om barnet tar efter sina föräldrar i attityd är det ett jobb på McDonalds som hägrar. Stackars barn. En semesterresa kan vara nog så lärorik och extrauppgifter i all ära, men ett barn som nekas ledighet ligger nog mer efter än så tyvärr.
birgitek
Mina barn har genom åren haft en del extra ledighet både för semesterresor och för att följa med på tjänsteresor, men alltid i gott samarbete med skolan så jag har aldrig behövt ta ställning.....
Men jag tror faktiskt att om skolan beviljat tre lediga dagar och resan krävt fem dagar (1 vecka) att jag rest med mina barn ändå.
Birgit Ek
Snöflinga
Vad jag förstått så var det inte sonen, utan föräldrarna som bokade resan ... och naturligtvis borde de kontaktat skolan innan de bokade ....
Verkar inte som om kontakten hem och skola var 100% annars skulle de väl ha kunnat kompromissa och löst det så att alla parter blev nöjda ...
bejron
Skulle du agerat likadant om inte ens dom första tre dagarna blev beviljade eftersom ditt barn låg så långt efter? Om mitt barn presterade ok skulle jag kanske fuska lite jag med, men om skolan gav signaler om att det bara inte var lämpligt med ledighet eftersom barnet låg så mycket efter skulle jag nog lyssna på det.
birgitek
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:28)
Skulle du agerat likadant om inte ens dom första tre dagarna blev beviljade eftersom ditt barn låg så långt efter? Om mitt barn presterade ok skulle jag kanske fuska lite jag med, men om skolan gav signaler om att det bara inte var lämpligt med ledighet eftersom barnet låg så mycket efter skulle jag nog lyssna på det.

Om mina barn hade haft problem i skolan hade jag nog tyckt att familjens gemensamma resor och möjligheten till trevlig samvaro varit ännu viktigare, men sen hade jag gjort allt jag kunnat för att hjälpa barnet ikapp.Med lite god vilja från skolans sida behöver väl en veckas frånvara inte betyda att man halkar efter överhuvudtaget.
Birgit Ek
bejron
Du hade inte tänkt dig att hjälpa dina barn ifatt innan en ev. semester då?
Vi har alltid tagit ledigt för våra barn och dom halkar inte efter, men barn som redan ligger jätteefter är väl en annan sak?
Också Ofelia
CITAT (Fizzgigg @ 08-10-2006, 20:49)
På villkor att det verkligen stämmer att det inte handlade om sjukdom hoppas jag att skolan verkligen löper linan fullt ut och om villkorslöst underkänner eleven om inte den nödvändiga proven klaras med tillräckligt bra resultat.

Det borde väl skolan göra oavsett om eleven reser på semester med sin familj eller inte?

Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan. Tycker ledigt bör beviljas oavsett, det är upp till eleven att ta ansvar för sin utbildning. I det här fallet vet han om att han inte presterat tillräckligt och vill han inte göra något åt det själv kan inte skolans påtvingade skolvecka förändra den saken anser jag.
Däremot kan skolans påtvingade skolvecka förstöra en hel vecka för en hel familj varför jag förmodligen skulle gjort likadant som familjen i exemplet ovan.
En grundskoleelev däremot är en helt annan femma; han har skolplikt och skolan och föräldrarna bör gemensamt hjälpa till att besluta åt honom/henne.
birgitek
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:48)
Du hade inte tänkt dig att hjälpa dina barn ifatt innan en ev. semester då?
Vi har alltid tagit ledigt för våra barn och dom halkar inte efter, men barn som redan ligger jätteefter är väl en annan sak?

Jo självklart så skulle hjälpa mina barn även om vi inte skulle resa någonstans och jag skulle också kontakta skolan för att ta reda på vad som inte fungerade om jag fick veta att mina barn hade problem.
Men jag tror också att de barn som har problem behöver semesterresan i ännu högre grad.
Birgit Ek
bejron
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:54)
CITAT (bejron @ 08-10-2006, 21:48)
Du hade inte tänkt dig att hjälpa dina barn ifatt innan en ev. semester då?
Vi har alltid tagit ledigt för våra barn och dom halkar inte efter, men barn som redan ligger jätteefter är väl en annan sak?

Jo självklart så skulle hjälpa mina barn även om vi inte skulle resa någonstans och jag skulle också kontakta skolan för att ta reda på vad som inte fungerade om jag fick veta att mina barn hade problem.
Men jag tror också att de barn som har problem behöver semesterresan i ännu högre grad.
Birgit Ek

Det kan du nog ha rätt i, men det förutsätter engagerade föräldrar som du och inte bara såna som vill ha egen semester.
netaave
Skolarbetet måste ju alltid gå i första hand.
Jag vet inte hur jag skulle gjort, om man nu betalt en massa pengar för en resa, men sjukskrivit skulle jag inte gjort.
Jag hade nog ringt upp rektor och sagt som det var, åkt ändå och sen tagit på mitt ansvar och sett till att han kom i kapp.
LadyG
CITAT (Också Ofelia @ 08-10-2006, 22:52)
Jag tror att en elev som ligger dåligt till i skolan knappast presterar bättre av att förbjudas att resa bort en vecka med sina föräldrar. Kan ju snarare kanske få honom/henne att må bättre och prestera mera när han kommer hem. Dessutom är gymnasieutbildning högst frivilligt och endast kunskapen bör mätas i slutändan.

Skolan är frivillig ja, men för att få studiebidrag(förlängt barnbidrag eller vad det heter nu för tiden) krävs en viss närvaro och framför allt ett visst studieresultat. Precis som det krävs att du är på jobbet för att få lön.

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

Studieresultaten borde för övrigt föräldrarna engagerat sig i för länge sedan, så hade den här frågan aldrig ställts.

Vad ger det här fifflet för signaler? Det är okej att fiffla, ljuga är inte så farligt egentligen och bidrag kan man bluffa sig till om det behövs. Kan mamma kan jag, tänker säkert en ungdom som ser det beteendet på så nära håll.

Jag tror inte att stuideresultatet blir bättre av en veckas semester, i synnerhet inte som han måste vara medveten om att han inte fick åka egentligen. Om han inte är helt samvetslös dvs, och det är isf föräldrarnas fel.
birgitek
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 22:06)
.

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

.

.

Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
Birgit Ek
askar
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:29)
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 22:06)
.

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

.

.

Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
Birgit Ek

I gammelnalles exempel är ju inte skólan som är problemet,
det är mamman som sjukanmäler son som är fullt frisk och åker
på semesterresa.
Sedan så har ju nalle inte berättat om det handlade om familjeresa
eller om tonårige sonen skulle åka med sina kompisar
vilket inte alls är ovanligt idag.

Hur som haver så är det beklagligt
att en mamma sjukanmäler friskt barn.
Det kan aldrig leda till något gott sad.gif
Björken
Håller fullt och fast vid att man ska inte bluffa sig till något och visst blir det signaler som är helt fel som barnet får med sig in i framtiden.

Här nere har vi så att barn och föräldrar får redan innan de börjat gymnasieskolan veta att det inte beviljas några semesterresor under pågående terminer och det är ett bra resonemang tycker jag. Vill man resa får man planera in det vid de lov som finns.

Ni som tycker att det är helt ok är det ni som också skriker högst nu när den nya regeringen skärper till runt bidragsfusket?
Fizzgigg
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 21:24)
Mina barn har genom åren haft en del extra ledighet både för semesterresor och för att följa med på tjänsteresor, men alltid i gott samarbete med skolan så jag har aldrig behövt ta ställning.....
Men jag tror faktiskt att om skolan beviljat tre lediga dagar och resan krävt fem dagar (1 vecka) att jag rest med mina barn ändå.
Birgit Ek

Med tanke på hur det formulerades verkar det som att mentorn hade sagt nej till tre dagar också.
Fizzgigg
CITAT (birgitek @ 08-10-2006, 22:29)
CITAT (LadyG @ 08-10-2006, 22:06)
.

Om du har för låg närvaro och/eller för dåliga resultat får du inte avancera till nästa årskurs. Om du inte går sista årskursen förståss, då får du inget slutbetyg. Bra alternativ va, och verkligen lämpligt att åka bort då istället för att försöka reda ut varför eleven ligger efter.

.

.

Men kan inte en veckas semester vara ett ypperligt tillfälle att i lugn och ro prata med barnet och försöka ta reda på vad det är som inte fungera och kanske gemensamt försöka komma fram till en lösning. Om inte skolan fungerar bra är det väl extra viktigt att familjen fungerar bra. Så tror jag i allafall och hade skolan varit lite mer flexibel och verkligen sett till barnets bästa så hade ju semesterveckan inte blivit något problem.
Birgit Ek

Japp, skolan ska se till barnets bästa, nämligen att klara av skolarbetet och prestera tillräckligt bra för att klara slutbetyg. Om orsaken till att eleven har hamnat efter i det här fallet beror på skolan eller eleven vet vi inte men skolan hade i varje fall inte gjort saken ett dugg bättre genom att släppa iväg eleven i en vecka. Tvärtom borde eleven erbjudas extraundervisning utanför ordinarie skoltid för att få möjligheten att komma ikapp. Det hade varit att se till elevens bästa.

Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.
gammelnalle
Ett klargörande:

Eleven skulle INTE åka med sina föräldrar utan med sin flickvän!

Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)

Eleven har studiebidrag.

Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!

I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.

b
askar
Tack för klargörandet nalle..
jag står fast vid min åsikt.

Vad tycker du själv?
birgitek
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)
Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.

Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken.
Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt.
Birgit Ek
P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s
Fizzgigg
CITAT (gammelnalle @ 09-10-2006, 07:39)
Ett klargörande:

Eleven skulle INTE åka med sina föräldrar utan med sin flickvän!

Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)

Eleven har studiebidrag.

Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!

I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.

b

Tack för informationen. Det gör mig bara ännu mer övertygad om att det var fel (självklart på villkor att det stämmer att han inte var sjuk). Jag håller med om att lärare inte ska agera polis och det behöver de egentligen inte, det sköts automatiskt så att säga. Blir det för mycket frånvaro dras studiebidraget in och får man inte godkända betyg klarar man inte klarat studierna. Eleven "sätter dig" sig själv med bländande effektivitet, och i det här fallet hjälpt av mamman, och allt lärarna behöver göra är att ta närvaro och titta på proven.
Gillan
Jo, visst kan man stöta och blöta en sån här fråga i all oändlighet, men som
jag tolkar ursprungsfrågan, så tycker jag inte att det är ok att föregå med ett så dåligt omdöme. Det är ju som flera redan påpekat, vi vuxna, som visar hur det går till i samhället.

För inte sjutton går ni väl och beställer en resa och sen frågar
chefen om ni kan ta semester blink.gif blink.gif
Fizzgigg
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 08:46)
CITAT (Fizzgigg @ 09-10-2006, 00:54)


Resonemanget "presterar dåligt, åka på semester för att eventuellt prestera bra" tycker jag låter verkligt bakvänt. Man når inte bättre resultat av att slöa (vilket semester brukar vara till för). Tvärtom tycker att att om eleven hade varit väldigt duktig hade en semester kunnat vara på sin plats (och det hade inte varit några problem att få ledigt heller). Som det är nu används lögn för att belöna dåliga resultat.

Fast vi såg det nog inte som att åka bort för att "slöa" när vi reste med våra barn utan som ett tillfälle för nära relationer och tid för långa samtal och gemensamma upplevelser, något som kan vara svårt att få tid till i vardagen, åtminstone om båda föräldrarna har krävande yrken.
Min bestämda uppfattning är att om familjen fungerar bra är chansen att skolan också fungera bra mycket större. men som jag tidigare nämnt så behövde vi aldrig ta till skolk eller sjukanmälan eftersom vårt samarbete med skolan fungerade utmärkt.
Birgit Ek
P.s Mina barn presterade hyfsat bra i skolan, men jag tycker att våra resor hade varit ännu viktigare om det varit så att de hade haft problem D.s

Jag håller med dig om att en harmonisk och engegerad familj är väldigt viktigt och ligger till grund för mycket bra, bland annat skolgången. Däremot tror jag inte att semestertiden används speciellt mycket för djupa samtal om skolan och "du vet väl att vi har gjort fel som sjukanmälde dig", det skulle ju sabba semesterstämningen ganska ordentligt och det vill man ju inte. På semestern ska det ju bara vara trevligt och avslappnat.
Magdis
Självklart skulle man sett till att ta ledigt _innan_ man bokade en resa. Det är inte så lätt att se allt i antingen svart eller vitt heller. Jag kan bara tänka mig in i vår egen situation, om vi äntligen fått arslet ur vagnen och bokat en resa för att vila upp våra sönderstressade nerver för första gången sen bröllopsresan år 2000 och dottern inte fick ledigt. Stanna hemma och bli av med både resa och pengar man betalat in...eller?

Det är alltid lätt att hytta med fingret och säga att nån annan gör fel, men ingen situation är helt svart eller vit.
mittas
Hej
De kan ju faktiskt vara så att man beställer en resa jättelångt i förväg, då kan man ju inte veta hur sitt barn kommer att ha de i skolan eller???

Ja har nämligen varit ute för att ha bokat en resa strax före jul år 2002, vi skulle åka hösten 2003 ja fyllde nämligen 40 år, boka in vecka 41 Och 42, lovet här är vecka 42. Denna höst 2003 börja min dotter gymnasiet, i samma kommun men ett naturbrukgymnasium och dom hade lov vecka 44, så hon fick alltså be om ledigt 2 veckor detta var ju inte så populärt men vad skulle vi ha gjort, bokat av henne och åkt själva eller bokat av hela resan, tror inte vi fått pengarna tillbaka.

Oftast så vet man ju inte hur de går i skolan om man bokat långt i förväg, hur det var i fallet med pojken som skulle åka med sin flickvän vet ja ju inte, lite dåligt av föräldrar att inte höra av sig, men de kan ju vara så att dom inte vet hur de går för sonen i skolan, alla skolor informerar inte om detta.
MVH Catarina
birgitek
CITAT (gammelnalle @ 09-10-2006, 07:39)
Ett klargörande:

Eleven skulle INTE åka med sina föräldrar utan med sin flickvän!

Eleven HAR erbjudits extrahjälp. (Och kommer inte att uppnå målen inom stipulerad tid)

Eleven har studiebidrag.

Den elake mentorn (tillika huvudlärare) kan inte straffa ut en elev utan måste alltid se till elevens bästa.
Någon kommunikation från föräldrarnas sida har inte skett. Mentorn trodde nog att föräldrarna skulle ta kontakt när det blev ett nej!!

I skrivande stund finns inga belägg för att eleven inte har varit sjuk utan "att han åkt på semester" är baserat på hörsägen. Och HUR man kontrollerar detta... och varför eller vem... tycker jag personligen är ointressant. Lärare ska knappast agera polis, utan frågan var mer riktad som diskussionsunderlag.

b

Det är ju nåt helt annat, jag trodde det gällde en familjesemester.
När det gällde en resa på egen hand skulle jag absolut inte gått med på att sjukanmäla.
Birgit Ek
myskmadra
Tja, vad ska man säga om resonemanget?
Gymnasiet går man ju frivilligt om än inga alternativ egentligen finns.
Killen i fråga kan tydligen manipulera sin mor och verkar ha drivkraft då han har både flickvän och ekonomisk möjlighet att åka på en resa.
Då borde han också själv ha kunnat ringt och sjukanmält sig när han nu väljer att göra som han gör. Och stå för det. Samt ta tag i sin studiesituation. Jag anser att man gör barnet/ ungdomen en otjänst som inte säger ifrån. I förlängningen får vi ju det samhälle vi förtjänar.

Eller?
anna_rispan
ja visst är gymnssiet frivilligt. men har man börjat så är det väl ändå inte att anse som att det är frivilligt vilka lektioner man går på. det är ju som ett jobb. som eleven gör för sin egen skull.
myskmadra
CITAT (anna_rispan @ 09-10-2006, 10:51)
ja visst är gymnssiet frivilligt. men har man börjat så är det väl ändå inte att anse som att det är frivilligt vilka lektioner man går på. det är ju som ett jobb. som eleven gör för sin egen skull.

Jag förtydligar mig. Jag tror många ungdomar går på gymnasiet i brist på bättre alternativ när inte motivationen finns.
När nu läget är som det är så tycker jag det vettigaste är att killen får lära sig/ får möjlighet att träna sig på att stå för det han gör. Då kanske han börjar tänka till.
LadyG
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 10:04)
Jo, visst kan man stöta och blöta en sån här fråga i all oändlighet, men som
jag tolkar ursprungsfrågan, så tycker jag inte att det är ok att föregå med ett så dåligt omdöme. Det är ju som flera redan påpekat, vi vuxna, som visar hur det går till i samhället.

För inte sjutton går ni väl och beställer en resa och sen frågar
chefen om ni kan ta semester blink.gif blink.gif

Exakt!!!

Det skriver jag under på.
anna_rispan
apropå frågan. redan när vi gick på högstadiet så talade lärare och rektorer om för oss att vi hade blivit så gamla att vi kunde ringa och sjukskriva oss själva. kankse det gällde framför allt när vi hade praktik för att vi skulle öva på hur man relatera till en arbetsgivare. men jag har abslout för mig att under gymnasietiden så var det upp till eleven alltså mig själv att sjukanmäla. den som tar emot samtalet brukade väl fråga vad det var för sjukdom och hur det kändes. hur länge man trodde att man skulle vara borta o så.

om jag vore förälder skulle jag inte sjukskriva min son om han inte var sjuk.
Bettson
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.


Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.
Ingo
För övrigt har jag som förälder med skolbarn lagt märke till att detta att ta ledigt ett par veckor mitt i terminen för att åka på semester verkar vara mycket mer utbrett nu än det var när jag var barn. Jag pratar då om (till skillnad från fallet som den här diskussionen började med) grundskolebarn som åker på semester med familjen. Där vi bodde förut brukade t ex två av våra närmsta grannar - båda med barn i grundskolan - årligen tillbringa 2 - 3 veckor i början av vårterminen i något varmt land. Vi tyckte att det var litet konstigt att de fick göra så år efter år.
birgitek
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35)
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.


Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.

Men det kan kanske alla inte göra, som föredetta småföretagare hade det varit lika med självmord att stänga igen företaget under den absoluta högsäsongen. Sen kostar ju oftast resor minst dubbelt så mycket under sport- och påsklov än veckorna efteråt.
Birgit Ekl
Margaretha
CITAT (Också Ofelia @ 08-10-2006, 21:52)

I det här fallet vet han om att han inte presterat tillräckligt och vill han inte göra något åt det själv kan inte skolans påtvingade skolvecka förändra den saken anser jag.
Däremot kan skolans påtvingade skolvecka förstöra en hel vecka för en hel familj varför jag förmodligen skulle gjort likadant som familjen i exemplet ovan.

O, ljuva enfald!
För det första så kan de flesta föräldrar inte förmå sina barn att läsa ikapp. Det spelar ingen roll vad föräldern vill om den unge själv inte vill. De måste ha en inre motivation. Ingenting blir lättare för gymnasisten för att han/hon halkar ännu längre efter under en resa.
För det andra är det helt omöjligt att försöka bedriva någon vettig verksamhet i en klass, där Pelle är på semester nu och Kalle nästa vecka. Alltid är det någon som inte förstår och stoppar de övriga. Det går faktiskt i de flesta fall ut över hela klassen. Sjukdom - riktig eller påhittad - sätter väldigt många käppar i de hjul som vi sliter som djur för att hålla igång. Det är ju faktiskt ofta så att kunskap bygger på tidigare kunskap - om det ska bli något av den - och de som missat steg 1 tenderar att sabotera steg 2 på olika sätt för de övriga.

Det har blivit ganska vanligt att eleverna jobbar hela sommaren och sedan åker på semester när terminen börjar. Sedan kommer man efter en eller ett par veckor och förväntar sig all tänkbar service. Åker man bort under terminen, så förväntar man sig att få göra prov i efterhand, och blir sur om detta prov inte kan räknas på samma sätt som om man varit med vid första tillfället.

Lärare, som på gymnasiet kan ha upp emot 200 elever, kan inte göra i ordning personlig små högar med uppgifter till alla som eventuellt vill åka på semester under terminstid. Eleverna har så många veckors lov per år. Kan inte det räcka?
Bettson
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:44)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35)
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.


Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.

Men det kan kanske alla inte göra, som föredetta småföretagare hade det varit lika med självmord att stänga igen företaget under den absoluta högsäsongen. Sen kostar ju oftast resor minst dubbelt så mycket under sport- och påsklov än veckorna efteråt.
Birgit Ekl

Kan i och för sig förstå det. Fast jag har väl inte tänkt klart riktigt på frågan. Dels för att vi inte hade råd när barnen var små att resa så mycket kanske och dels för att vi var tvingade att ta semester när dagis tog semester för annars hade man ingen barntillsyn under juli.

Men jag tycker fortfarande att det är viktigt att man visar barnen att utbildning är viktig och att skolan skall prioriteras.
birgitek
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:53)
CITAT (birgitek @ 09-10-2006, 14:44)
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35)
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.


Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.

Men det kan kanske alla inte göra, som föredetta småföretagare hade det varit lika med självmord att stänga igen företaget under den absoluta högsäsongen. Sen kostar ju oftast resor minst dubbelt så mycket under sport- och påsklov än veckorna efteråt.
Birgit Ekl

Kan i och för sig förstå det. Fast jag har väl inte tänkt klart riktigt på frågan. Dels för att vi inte hade råd när barnen var små att resa så mycket kanske och dels för att vi var tvingade att ta semester när dagis tog semester för annars hade man ingen barntillsyn under juli.

Men jag tycker fortfarande att det är viktigt att man visar barnen att utbildning är viktig och att skolan skall prioriteras.

Självklart är det viktigt att visa barnen att utbildning är viktigt, och självklart har de barn som har föräldrar med en viss studivana och som kan och vill ge sina barn lite extra utöver det skolan kan erbjuda ett stort försprång.
Birgit Ek
Anki på Öland
CITAT (Bettson @ 09-10-2006, 14:35)
Jag skulle aldrig ens en gång förlagt semseter under annan tid än när barnen är lediga.


Det är mitt sätt att visa barnen att skolan är viktig och att mitt val är att prioritera utbildning.

Precis så tänkte jag också. Var ute och reste en hel del med mina barn när dom var barn/tonåringar, men det föll mig aldrig in att planera en resa när dom gick i skolan. Skulle vi åka så fick jag väl spara ett par extra månader för att få ihop det extra det kostade under skollov.
Anki
Eva i Skåne
CITAT (Evgeni @ 09-10-2006, 09:04)
Jo, visst kan man stöta och blöta en sån här fråga i all oändlighet, men som
jag tolkar ursprungsfrågan, så tycker jag inte att det är ok att föregå med ett så dåligt omdöme. Det är ju som flera redan påpekat, vi vuxna, som visar hur det går till i samhället.

För inte sjutton går ni väl och beställer en resa  och sen frågar
chefen om ni kan ta semester blink.gif  :blink:

Måste bara berätta att jag flera gånger hört arbetskamrater resonera "nu har vi bokat resa och får jag inte semester den veckan så sjukar jag mig".
Det är nog inte ovanligt unsure.gif

När vi gör vår semesterplanering i början av året händer det att vissa veckor är angivna med att inga semestrar beviljas den och den veckan p g a speciella evenemang. Detta kan ju ställa till problem för tidigt bokade resor, men jag har t o m hört lägre chefer svara oroliga med "jag ska göra mitt bästa, men kan jag inte ordna ett undantag får du väl sjukanmäla sig eller ditt barn" unsure.gif
Ophelia
Själv tycker jag inte alls om mygel och trams. En resa mitt i en termin där barnet förlorar en veckas studier kan vara betydligt svårare att ta igen än att sopa undan em veckas arbete på skrivbordet. Sedan har ju eleverna lov. Är man sedan lite förutseende kanske detta kan vara något att planera in och be om ledigt i samband med resebeställningen.

Personligen tycker jag att det är JÄTTEDÅLIGT av föräldrar att bete sig så. Slö, slapp och likgiltig....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon