Sidor: 1, 2
Rapchic
jag skulle nån gång i framtiden starta en tebutik wub.gif
och då börja allt över internet
men då måste man ju ha folk som vill köpa över internetet då
skit glömde skriva att jag då också skulle sälja typ tekannor, presenter m.m

om ni vill köpa det och inte te få ni väl hä det på "annat"
Whiskuchi
Om priset inklusive portot matchade det i butiken - ja, definitivt. Och om du har ovanliga sorter (som violte som är helt omöjligt att hitta)
birgitek
Varför inte?
Birgit Ek
Rapchic
skulle vilja blanda själv...
men då vill jag kunna det
(gå nån kurs m.m)
hmmm violte det ska jag komma ihåg.....
jag skulle ju försöka att ha lika billigt
(eller billigare) än i butiken...
men man vet ju inte om det går
Rapchic
och om man är som jag (bor inte nära nån te butik)
tykcte jag det skulle vara praktiskt
forget-me-not
Jag fick lära mig på en starta-eget-kurs en gång att om man har en bra affärsidé så ska man inte berätta om den för alla och envar, någon kan sno den. Bara en tanke i all välmening. smile.gif

Och visst skulle jag kunna tänka mig att köpa té över internet, fast nu har jag flera té-butiker här i stan så det är inte aktuellt i mitt fall.
Rapchic
tack, men det är nog knappast någon ny ide tyväärr...
+ jag vill ju veta om den går hem så jag inte satsar mkt pengar på
ett lager och ingen köper upp det
forget-me-not
CITAT (Rapchic @ 04-10-2006, 22:55)
tack, men det är nog knappast någon ny ide tyväärr...
+ jag vill ju veta om den går hem så jag inte satsar mkt pengar på
ett lager och ingen köper upp det

Du bör nog göra en större marknadsundersökning än odlas forum för att komma fram till om du ska satsa eller inte. Hur går t ex de redan etablerade firmorna? (du säger att affärsidén inte är ny så jag förmodar att det redan finns sådana här firmor etablerade)
forget-me-not
CITAT (Rapchic @ 04-10-2006, 20:44)
och om man är som jag (bor inte nära nån te butik)
tykcte jag det skulle vara praktiskt

Varför inte öppna en tébutik där du bor? Eller är kundunderlaget för litet? (jag vet inte var du bor)
netaave
Det har jag gjort många gånger, finns en hel del sådana butiker på nätet.
Jag kan rekommendera www.brattberg.com
dom har både roliga kryddblandningar och läckra tesorter, deras lakritste är gudomligt.
olgak
Ja, varför inte.

Jag tror på såna idéer. Kanske för att jag är bekväm laugh.gif , och gärna köper på postorder trots att jag bor i stan. Dock är priset avgörande. Och självklart utbudet, det måste vara te-sorter som man är intresserad av.
Eva i Skåne
CITAT (Whiskuchi @ 04-10-2006, 20:40)
Om priset inklusive portot matchade det i butiken - ja, definitivt. Och om du har ovanliga sorter (som violte som är helt omöjligt att hitta)

Viol-te hörde jag av min dotter att hon köper hos nån... Kahl & Co... eller nåt. Kahls te och kaffe, kanske? Finns över hela landet, sa hon.
Pfaffan
Jag har flera ggr varit på väg att handla från Gröna Teimporten men inte kommit mig för än... Jag köper ofta böcker och tyg via nätet, och jag ser inga problem med te.

Det underlättar för köplusten ifall sidan har bra foton och sköna beskrivningar av produkterna, det är extra viktigt när det gäller te och annat som har med smak och doft att göra... och små billiga provförpackningar vore trevligt.

Lycka till!
/Maria
Bee
Vi gör en grej av vårt teinköp. Ungefär varannan månad åker vi in till centrala Göteborg och handlar i en särskild liten teaffär, Indiska te & kaffe-magasinet. Det är en mkt liten butik med stort sortiment och mycket kunnig personal (familjeägt). Det råder en trivsam atmosfär därinne och jag skulle inte avstå besök där för allt smör i Småland. Vi har handlat där i flera år nu. Även espressokaffet köper vi där.
Te över nätet? Nej tack. Då kan jag lika gärna handla te på Ica. I påse.
Känns lika okänsligt ungefär.
För skulle nån nätaffär beskriva ett te som "det här är ett krypa-upp-i-soffan-med-bra-bok-&-stor-kopp-te-te". Så sålde dom på mig en chai-variant som jag är helt såld på nu. Perfekt te att ha just som dom föreslog smile.gif
AndreasBlomquist
Absolut, varför inte? Den enda nackdelen jag kan se i att handla te i en onlinebutik är ju att man inte kan känna doften innan man handlar.
Rapchic
CITAT (forget-me-not @ 05-10-2006, 02:06)
CITAT (Rapchic @ 04-10-2006, 20:44)
och om man är som jag (bor inte nära nån te butik)
tykcte jag det skulle vara praktiskt

Varför inte öppna en tébutik där du bor? Eller är kundunderlaget för litet? (jag vet inte var du bor)

alla små butiker går i kk här...
liten stad...
Rapchic
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-10-2006, 16:51)
Absolut, varför inte? Den enda nackdelen jag kan se i att handla te i en onlinebutik är ju att man inte kan känna doften innan man handlar.

jag tror jag har en ide om hur man skulle kunna kompensera det....
men allt kan jag ju inte avslöja
Ophelia
Jag har nyligen köpt en laddning teer så jag skulle absolut göra det igen.
forget-me-not
CITAT (Rapchic @ 05-10-2006, 17:52)
CITAT (AndreasBlomquist @ 05-10-2006, 16:51)
Absolut, varför inte? Den enda nackdelen jag kan se i att handla te i en onlinebutik är ju att man inte kan känna doften innan man handlar.

jag tror jag har en ide om hur man skulle kunna kompensera det....
men allt kan jag ju inte avslöja

smile.gif wub.gif
Rapchic
satt och kollade på sidorna som tipsats här...
och nu vet jag vad jag vill ha i julklapp biggrin.gif
jag har velat testa sånadär tebollar som veklarut sig läänge wub.gif
jag har inte hittat nått sånt ställe i svergie förren nu
men om jag hade gjort dom där sidorna (och kunnat me datorn vilket jag inte kan än)
skulle jag vilja ha lite mysigare sidor.... wub.gif
Rapchic
det här hamnar på min önskelista i år wub.gif

Snowing Osmanthus
Golden Sunrise
Purple Pagoda
Tea Flower
Seasons Blossom
Matcha
Också Ofelia
CITAT (Rapchic @ 05-10-2006, 17:50)
CITAT (forget-me-not @ 05-10-2006, 02:06)
CITAT (Rapchic @ 04-10-2006, 20:44)
och om man är som jag (bor inte nära nån te butik)
tykcte jag det skulle vara praktiskt

Varför inte öppna en tébutik där du bor? Eller är kundunderlaget för litet? (jag vet inte var du bor)

alla små butiker går i kk här...
liten stad...

Förvånar mig inte att alla små butiker, som te, present och godisbutiker går i konkurs.

Hade förmånen att sälja kläder gross till klädbutiker i Sthlm och alla ovan nämnda småbutiker hann öppna ena gången jag besökte deras granne, klädbutiken o så nästa gång jag kom hade den gått i kk.

Jag funderade ofta över räknekunskaperna hos dessa butiksägare. Det är bara att räkna ut hur många hekto té per dag man måste sälja för att få ihop till hyran, elen, samt en inkomst till sig själv. Godis för 2.95 hektot.....det är 29.50 kilot. För att få ihop 2950 sek per dag måste man sälja 100 kg godis. Det gör man inte ens i Sthlms mest besökta varuhus, än mindre i en liten avsides affär där ingen impulshandlar.

Sorry, nu kom jag ifrån din fråga lite men att sälja på nätet borde vara betydligt mera riskfritt att försöka med. Gäller väl att ha en jättefin hemsida och ha råd att köpa hem ett litet lager att utgå ifrån. Personligen skulle jag nog inte handla té på nätet, det blir mera garn och sånt som är svårt att få tag på i affärerna. Har du någon idé som skiljer sig från andras så kan det lyckas.
Rapchic
jag vet det är det som är risken...
därför ska jag blandannat vänta ett tag tills jag
har erfarenhet av att jobba i affär... + gå kurser...

och bara så du vet... te kan man inte hitta överallt...
iallafall om man är som jag som inte köper på ica m.m
jag vill ha bättre te och då är det på färre ställen man kan köpa det...
och inte där jag bor
(men jag skulle ändå inte öppna affär här, för litet helt enkelt)

jag skulle också ha icket te varor... men mest det som går att relatera till te
Också Ofelia
Attans, lyckades avslöja mig som okunnig tedrickare laugh.gif ...o det är jag. Konstigt nog dricker jag stora mängder te men har ännu inte kommit till den där finsmakarkänslan. Köper tepåsar unsure.gif för det mesta. Ibland så slår jag till och köper nåt i lösvikt när jag är i stan men vanedjur som man är vill jag ha mitt Indian spice ......

Om du räknar noga och lägger till nåt annat i affären så att du kör på något slags upplevelse-tema? Upplevelse av lugn och ro o då kan du sälja ljus, ljusstakar, sköna kuddar, böcker...eller så satsa på japanska trenden.

Tror dock att du bör ha något vardagligt i tillägg så att inte folk bara går in där dels när de behöver fylla på téförrådet(inte så ofta) eller när de är ute för att köpa presenter(inte heller så ofta). Billiga , eller orginella ljus kan ju vara en sån enkel sak, tänk bara på Ikeas storsäljande 50-pack stearinljus!
Du måste göra dig känd för nåt särskilt förutom téerna tror jag för att överleva som butik. Internetbutik är förmodligen lättare, mindre omkostnader och därmed får du längre tid på dig att köra in dig.
pejori
nej...jag tillhör dom som vill känna vad tesorterna doftar, innan jag köper dom. smile.gif wub.gif
Rapchic
jag har ett tema...(men som sagt allt kan inte avslöjas)

jag är okunnig inom tepåsar.. men det där indian spice är det kryddigt???
då är det enklaste att testa om du gillar kryddiga teer chai..
det finns både som rött, svart och grönt..
jättegott tycker jag ... obs det är tänkt att drickas med mjölk och mkt ocker..
men det går bra med honung eller nått liknande med
om det inte är kryddigt kan du väl beskriva det jag kanske vet nått liknande att tipsa om
Också Ofelia
Nja, tycker inte det är så kryddigt, eller så har jag blivit avtrubbad, som det låter. Tycker det är ett ganska milt te men med smak...äsch, det är svårt att beskriva smak. Dricker det med mjölk o lite grädde dock inte socker. Bälgar i mig många stooora glas om dan och därmed blir det ju svårt att byta sort för jag är inrotad med denna.

Ser när jag läser igenom vad jag skrivit att jag är rätt konservativ.. laugh.gif De andra sorterna jag köpt blir liggande till nån dag när Indian...är slut i skåpet. Antagligen skulle jag nog behöva köpa nåt riktigt bra te nånstans för att upptäcka det.

Bra att du har ett tema, tror det är grejjen samt att dividera omkostnaderna per dag eller vecka och kolla om det är rimligt att du får in motsvarande och högre summa. Det svåra är nog att inte vara överoptismisktisk, fråga mig jag har en son som startat upp ett heltufft projekt.

Jag håller alla tummar för att det lyckas för alla som har geist nog att försöka men som sagt , det skadar inte att räkna många gånger och tänka igenom saken noga OM kostnaderna är höga. Annars, låga omkostnader , då är det bara att köra och acceptera att man är fattig under inkörningsperioden.....som i och för sig kan bli lång....nä, nu ska jag sluta vara realist, eller var det pessimist?
elleave
CITAT (netaave @ 05-10-2006, 12:25)
Det har jag gjort många gånger, finns en hel del sådana butiker på nätet.
Jag kan rekommendera www.brattberg.com
dom har både roliga kryddblandningar och läckra tesorter, deras lakritste är gudomligt.

Jag med! Köpte smultronte. Men vad sägs om chokladmint-te? Nähä men rött Mango Papaya-te då?
biggrin.gif
Rapchic
ett av de senaste teerna jag köpte var choco mint (inte på brattberg då)
men jag tycker varken det smakar mint eller choco....
men gått var det ändå tongue.gif
Magdis
Det fanns en sån där liten mysig butik här i Piteå men den gick tyvärr i konkurs. De sålde även olika sorters kaffebönor och det var dem vi gladde oss åt eftersom vi har kaffekvarn. De hade även små delikatesser från exotiska länder så det var verkligen synd att de gick i konkurs.
Rapchic
det finns både i ume och skeå.....
vad jag vet så säljer dom kaffe men jag köper bara te där
så jag har inte kollat efter kaffe så noga
Rapchic
aahhhh.. mitt te är snart slut sad.gif
Rapchic
nån som har nått tips om ett te över internet???
det kommer ta evigheter innan jag tar mig till umeå
askar
t4u.se
Rossi
Är det billigare över nätet och större utbud så varför inte?

Kolla in den här sidan:

http://www.gronateimporten.se/
Rapchic
tack verkar intressant wub.gif
Rapchic
CITAT (Rossi @ 17-10-2006, 18:05)
Är det billigare över nätet och större utbud så varför inte?

Kolla in den här sidan:

http://www.gronateimporten.se/

jag vill ha typ allt där
men det var ganska dyrt
så det hamnar på önskelistan till jul iställer smile.gif
Farbror Blå
Kollade just in på tesidan=)
Köper nog ändå gärna teerna i min teaffär, eftersom man blir svag för vissa blandningar och smaker.
Har en favvo som bara finns i Uppsala=)
rolleyes.gif
Rapchic
CITAT (Farbror Blå @ 17-10-2006, 18:09)
Kollade just in på tesidan=)
Köper nog ändå gärna teerna i min teaffär, eftersom man blir svag för vissa blandningar och smaker.
Har en favvo som bara finns i Uppsala=)
rolleyes.gif

som vad tongue.gif
Farbror Blå
Munkte
och innan alla genast skriker att det finns överallt, så vill jag bara säja att det finne en särskild sort i Uppsala på just en affär=)
Rapchic
CITAT (Farbror Blå @ 17-10-2006, 18:17)
Munkte
och innan alla genast skriker att det finns överallt, så vill jag bara säja att det finne en särskild sort i Uppsala på just en affär=)

har faktist inte hört talas om...
får väl köpa den dag jag far förbi uppsala
(om en sisådär 5 år borde jag ha råd laugh.gif tongue.gif )
Rapchic
CITAT (askar @ 17-10-2006, 18:02)

sad.gif det går inte att beställa sad.gif
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 17-10-2006, 17:09)
Har en favvo som bara finns i Uppsala=)[/b] rolleyes.gif

Uppsala har en fin-fin tebutik. smile.gif Inte så ofta man är där bara.
Rossi
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 18:07)
CITAT (askar @ 17-10-2006, 18:02)

sad.gif det går inte att beställa sad.gif

Vad är det som inte funkar? Jag hade kunnat tänka mig att beställa men man måste ju först registrera sig och om det är något som inte funkar för dig så bryr jag mig inte om att lämna ut mina uppgifter till dem. Berätta!
Rossi
Sen kan man ju beställa från Visby också. Jag har varit inne i butiken och köpt teer men aldrig beställt via internet.

http://www.kraenku.se/

Jag tycker att de har goda teer men jag vill inte betala fraktavgifter på 190 kronor ..... Och först måste man beställa för 250 kronor.

Nu ska jag snart gå ner och brygga mig en kopp jasminte som jag köpte i Peking. Mmmmm! Det var dyrt men är gott.
Rapchic
CITAT (Rossi @ 17-10-2006, 19:16)
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 18:07)
CITAT (askar @ 17-10-2006, 18:02)

sad.gif det går inte att beställa sad.gif

Vad är det som inte funkar? Jag hade kunnat tänka mig att beställa men man måste ju först registrera sig och om det är något som inte funkar för dig så bryr jag mig inte om att lämna ut mina uppgifter till dem. Berätta!

dom säger att postnummret inte är korrekt blink.gif
Rossi
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 18:18)
CITAT (Rossi @ 17-10-2006, 19:16)
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 18:07)
CITAT (askar @ 17-10-2006, 18:02)

sad.gif det går inte att beställa sad.gif

Vad är det som inte funkar? Jag hade kunnat tänka mig att beställa men man måste ju först registrera sig och om det är något som inte funkar för dig så bryr jag mig inte om att lämna ut mina uppgifter till dem. Berätta!

dom säger att postnummret inte är korrekt blink.gif

Jag har just registrerat mig och det funkade alldeles utmärkt. Nu är det bara att beställa! smile.gif
Rapchic
vilka är gröna, vita svarta och röda där??
Rossi
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 18:21)
vilka är gröna, vita svarta och röda där??

Hur menar du nu? Det är bara att klicka på t.ex. svarta teer så får du upp namn på sorterna + bilder + att du kan klicka på namnet så får du beskrivet vad sorten innehåller.

Jag har just beställt följande sorter:

Choklad/Chili
Citron/Lakris
Ingefära Grönt
Mandarin/Chili


Alla utom Ingefära-teet är svarta teer. Jag betalade med kort (temporärt internetkortnummer så att jag inte riskerar något .... 113 kronor inkl. frakt på 35 kronor) och teerna kommer att levereras om 2-5 arbetsdagar.
Rapchic
CITAT (Rapchic @ 17-10-2006, 19:21)
vilka är gröna, vita svarta och röda där??

laugh.gif sorry menade inte te4u kan inte beställa där...
dom säler visst inte till lyckselebor tongue.gif
utan det dät kraku, kranku vad det nu hette
det där gotlänska
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon