Full version: Ginkgo Biloba
fruberglund
Måste flytta våran Ginkgo, förra ägaren till huset satte den på ett ställe där den omöjligt kan stå sen när det blir ett stort träd.

Nån som vet om det är känsligt för flytt och när är bästa tid, vår eller höst?

På onsdag kommer Lantmäteriet och mäter ut våran nya tomt (vi ska köpa till 1500 kvm extra) och till våren kan vi börja planera och plantera på våran nya del smile.gif

Trädet är inte så stort än så jag tror inte att det är så stor rotmassa än. Nån som vet hur rotsystemet växer på en Ginkgo, om det är pålrot eller inte?

Så här ser trädet ut nu

fruberglund
Flyttar upp....ingen???
cato
Vi har beställt ett barrotat Ginko-träd, som vi avser att hämta och plantera i nästa vecka.
Men här i zon 1 kan vi nästan göra hur som helst.

Jag har alltid inbillat mig att höstplantering är att föredra i de varmare zonerna.

Hälsningar
Cato
zine
Det ska nog gå bra att flytta det nu.
Cilla
Jag har bara flyttat två och de var 3 och 5 år gamla på platsen. Flyttade dem strax efter bladfällningen, lät dem stå i samma väderstreck som på tidigare platsen och lade autobevattning på dem för våren och sommaren därpå. Både träden skyddades med juteväv under vintern och skuggades på våren fram till försommaren.

Platsen var zon 3 och inte en helt vindskyddad tomt. Båda klarade sig. Det ena stod still i två år innan det började växa igen medan det andra skjöt fart direkt.
Hannele
CITAT (fruberglund @ 02-10-2006, 09:41)
Måste flytta våran Ginkgo, förra ägaren till huset satte den på ett ställe där den omöjligt kan stå sen när det blir ett stort träd.

I Gränna lär inte bli så speciellt stort träd av gingo...?
Anders zon 1
Det finns välmående ginkgoträd i en park i Gränna, tillsammans med bland annat stora plataner, äkta kastanj och en riktigt stor järnek. Klimatet i Gränna är mycket gynnsamt, förmodligen nära zon 1, så ginkgo kan säkerligen bli stor där.
zine
Ja, Gränna har väl bra klimat tackvare Vänern antar jag... unsure.gif
fruberglund
CITAT (zine @ 05-10-2006, 00:53)
Ja, Gränna har väl bra klimat tackvare Vänern antar jag... unsure.gif

Vättern men annars var det rätt wub.gif

Gränna är zon 2, vi har mellan 2 och 3 i våran trädgård men med ett skyddat bra läge kanske man kan knäcka ner till 1? unsure.gif

Nån flytt i höst blir det dock inte, de var hit och mätte igår och nu ska det gås igenom osv. så det tar nog några månader till innan det verkligen är vårt.

Har sett bl.a. ett stort Gingkoträd i Gränna som är så stort så man kan sitta under kronan...det gav mig hoppet om att vårt träd skulle kunna bli nåt i framtiden. Med lite ny god jord, ett bra läge och lite skämma bort så kanske vi lyckas biggrin.gif
zine
Hahah, jag menade vättern såklart kom på det igår när jag slog av datorn... ohmy.gif Jag tänkte gå in och ändra idag men jag hann inte.. wink.gif
zine
CITAT (fruberglund @ 05-10-2006, 09:21)
Gränna är zon 2, vi har mellan 2 och 3 i våran trädgård men med ett skyddat bra läge kanske man kan knäcka ner till 1? unsure.gif

Jag skulle prova med zon I växter där... Jag ska själv prova med zon I växter här i zon IV tongue.gif
Big Gardener
Angående rotsystemet så har Gingkon ett ganska generöst hjärtrotsystem. En yngre planta är troligtvis inte några större problem att flytta eftersom det är möjligt att få med mycket av rotsystemet, men jag skulle vänta till våren eftersom Gingkon har en sen avmognad och tyvärr ofta får vinterskador i veden. Vad som är viktigt är att ge generöst med vatten vid torrperioder under kommande växtsäsong.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon