Full version: djup depression
Rapchic
vet ni (ni allvetande smile.gif )
hur man kommer ur en djup depression

håller kanske på att förlora sambon pga den

http://www.sockerdricka.nu/user.php?visit=read
nåra dikter om ni undrar varför
gammelnalle
min åsikt:
depressioner är inget för oss amatörer att hålla på med. det behövs proffshjälp.
däremot KANSKE vi kan hjälpa till med att stötta närstående.

b
Gillan
CITAT (gammelnalle @ 02-10-2006, 07:49)
min åsikt:
depressioner är inget för oss amatörer att hålla på med. det behövs proffshjälp.
däremot KANSKE vi kan hjälpa till med att stötta närstående.

b

Du är klok du gammelnalle smile.gif

Det finns dessutom lika många " råd " , som det finns variationer av depressioner. Vad som är bra för en person, kan vara förödande för en annan.

Försök att gå vägen genom vårdcentralen och hoppas att ni hittar en läkare som tar er på allvar och sen skickar er vidare smile.gif



tog bara bort en helgalen gubbe wub.gif
Hannele
Nej, inget för amatörer, när inte ens proffsen alltid klarar det...
Magdis
Jag kan rekommendera dig att skaffa dig en samtalskontakt. Sök via vårdcentralen för att hitta rätt instans. Om jag förstått saken rätt så har du varit med om en hel del jobbiga och tråkiga saker och då tror iallafall inte jag att det räcker med att bara medicinera bort det, utan man behöver prata, älta och få ur sig det.
Farbror Blå
Kan bara hålla med dom andra visa i forumet.
Det enda jag kan bidra med är en virtuell kram! sad.gif smile.gif
Castea
Ja, sök professionell hjälp!

Förutom att du mår dåligt psykiskt så kan din hjärna ta stryk rent funktionellt också vid långdragna depressioner.

Terapiformer finns ett antal, och vad som passar just dig kan en bedömningspsykolog utreda. Börja med familjeläkaren för vidare remiss till en sådan.

Önskar dig mod och tillfrisknande, och tror att det kan ske bäst i dialog med ett proffs. Det är svårt för en lekman att se klart vad just du behöver för att faktiskt kunna bli frisk!
Fialotta
CITAT (Rapchic @ 01-10-2006, 23:35)
vet ni (ni allvetande smile.gif )
hur man kommer ur en djup depression

håller kanske på att förlora sambon pga den

http://www.sockerdricka.nu/user.php?visit=read
nåra dikter om ni undrar varför

Skickar dig en kram...jag kan känna hur du mår...har inget bra råd...alla har vi våra depp på så olika vis wub.gif
Monica E
Jag vet hur det känns att må dåligt,jag har alltid varit så stark och klarat jobb,hem,man 3 barn varav 2 sjuka,skilsmässa, m.m ,sen nu för ett år sen 5 år efter skilsmässan,lite lättare med barnen,ny sambo som jag trivs med,DÅ kommer smällen från ingenstans,har varit hemma från jobbet en kort period när jag bara inte orkade.Man känner inte igen sig själv ,Jag har varit och pratat med olika kuratorer men det har inte givit mig mycket , men man måste nog hitta rätt människa att prata med.SÖK HJÄLP, var inte rädd för det ,alla mår dåligt någon gång mer eller mindre. kram

Det finns en ljusning någonstans...tro på det..
herkules
CITAT (Rapchic @ 01-10-2006, 23:35)
vet ni (ni allvetande smile.gif )
hur man kommer ur en djup depression

håller kanske på att förlora sambon pga den

http://www.sockerdricka.nu/user.php?visit=read
nåra dikter om ni undrar varför

depression är en dödlig sjukdom så om inte din sambo har kontakt med sjukvärden (psykiatrin) så bör han skaffa sig det tämligen omgående.
Rapchic
tack för alla kramar dom värmer alltid.....
det är det jag går hos en psykolog och hon sa rent ut
att det inte var hemskt det jag gått igenom
och jag är klart inte nog deppad för att ta medecin
(inte för att jag menar att det gör allt bra)
vet inte kanske är det bästa att byta psykiatriker....
jag vet inte ut eller inn längre...
gammelnalle
CITAT (Rapchic @ 02-10-2006, 20:10)
tack för alla kramar dom värmer alltid.....
det är det jag går hos en psykolog och hon sa rent ut
att det inte var hemskt det jag gått igenom
och jag är klart inte nog deppad för att ta medecin
(inte för att jag menar att det gör allt bra)
vet inte kanske är det bästa att byta psykiatriker....
jag vet inte ut eller inn längre...

alla psykologer passar inte till alla...... så är det bara....

Men ni måste ha missförstått varandra!! HON kan omöjligt avgöra :
CITAT
att det inte var hemskt det jag gått igenom
... oavsett vad det är.
Det kan bara du!!!! däremot hoppas jag att hon har/hade rätt att du inte behöver medicin för att reda ut din depression.

Hoppas du hittar en samtalspartner som du känner förtroende för (även om han/hon har en avikande mening från din)

bamsekram,
b
askar
CITAT (gammelnalle @ 02-10-2006, 20:51)
CITAT (Rapchic @ 02-10-2006, 20:10)
tack för alla kramar dom värmer alltid.....
det är det jag går hos en psykolog och hon sa rent ut
att det inte var hemskt det jag gått igenom
och jag är klart inte nog deppad för att ta medecin
(inte för att jag menar att det gör allt bra)
vet inte kanske är det bästa att byta psykiatriker....
jag vet inte ut eller inn längre...

alla psykologer passar inte till alla...... så är det bara....

Men ni måste ha missförstått varandra!! HON kan omöjligt avgöra :
CITAT
att det inte var hemskt det jag gått igenom
... oavsett vad det är.
Det kan bara du!!!! däremot hoppas jag att hon har/hade rätt att du inte behöver medicin för att reda ut din depression.

Hoppas du hittar en samtalspartner som du känner förtroende för (även om han/hon har en avikande mening från din)

bamsekram,
b

Instämmer i Nalles kloka ord
och skickar också en stor kram till dig. wub.gif
Magdis
Tycker också du ska byta psykolog. Det är väldigt viktigt att man får ett förtroende för den man pratar med. Jag önskar dig all lycka till!
Boxer
Byt!
Det gjorde jag, från en psykiater som knäckte mig när jag mådde pyton, till en otroligt duktig och vettig.

lycka till
kram / Eva
yenny
Jag tycker också du borde byta...
och så tycker jag nog inte att man skall behöva vara så himla rädd för att ta medicin... det är faktiskt inte så farligt att ta antideprisiva tabletter.
När man är deprimerad eller som jag utmattad så saknar man en viktig signalsubstans (seretonin) som gör att man orkar vara pigg och glad.
Man kan då tillfälligt behöva äta en tablett som fyller på detta ämne.
Det är ett naturligt ämne som alla har i kroppen och som kroppen ersätter på naturlig väg hela tiden i vanliga fall, men när man har haft det svårt ett tag så hinner inte kroppen ersätta det man använt och då kan man behöva påfyllning via tabletter så man kommer i fas igen.
Ophelia
CITAT (Rapchic @ 02-10-2006, 20:10)
tack för alla kramar dom värmer alltid.....
det är det jag går hos en psykolog och hon sa rent ut
att det inte var hemskt det jag gått igenom
och jag är klart inte nog deppad för att ta medecin
(inte för att jag menar att det gör allt bra)
vet inte kanske är det bästa att byta psykiatriker....
jag vet inte ut eller inn längre...

Tja....varje upplevelse är en subjektiv upplevelse och berör alla människor olika varav jag tycker kommentaren att det inte var så hemskt de du gått igenom är lite knepig. Huruvida du ska medicinera eller inte är ju en fråga som en riktigt bra psykolog/psykoterapeut kan bedöma utifrån samtalen och det är ju bra om man befinner sig såpass hyfsad i det dåliga måendet så man slipper medicinering. Ta och fråga vad hon egenligen menar. Du har ju all rätt att byta men gör du det för att hon inte håller med dig och försöker få dig att tänka om så tycker jag att du ska fundera en gång till. Är det så att du går hos en psykatriker så be om en remiss till psykolog/psykoterapeut. En psykatiker är nödvändigtvis inte inriktad på samtalskontakt bara för att han/hon är läkare med specialinriktning inom psykatri.

Själv har jag turen att gå hos en psykoterapeut p g a upplevd tråkig händelse med efterföljande händelser i privatlivet i samband en ohållbar och en övermäktig arbetssituation (han fungerar idag som handledare för min arbetssituation). Han är så bra och suverän på att se till att det är jag som gör arbetet och alla sanningar är inte alltid så trevliga när man kommer till insikt om sig själv. Trots att han kan reta gallfeber på mig så gillar jag honom för han har silkesvantar där det behövs och trycka på där det behövs.
Rapchic
CITAT (Boxer @ 02-10-2006, 22:33)
Byt!
Det gjorde jag, från en psykiater som knäckte mig när jag mådde pyton, till en otroligt duktig och vettig.

lycka till
kram / Eva

bra att höra bra erfarenheter av dom som bytt
(tack för alla kramat alla)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon