Full version: Sockerhalt i saft?
Gossen Ruda
Har börjat fundera lite över denna sak när jag tänker hålla kalaskulan i schack. Jag kokar egen saft på röda och svarta vinbär. 2 kg av varje sort per kokning. Det blev idag 4,5 liter råsaft. Sen skall sockret i, 500 gram per liter, 2,25 kg. Slutresultatet blev drygt 5 liter saft som när jag uppskattade vikten blev 5,6 kg. Räknar jag på detta blir det 40 vikts% socker. En hel del även om jag sen späder med vatten ungefär 1 + 5 delar.

Hur står sig den sockerkoncentrationen mot köpsaft som ofta kallas för söt? Själv vet jag inte eftersom jag bara använder egen saft fast å andra sidan går det åt någon eller några liter utspädd saft i veckan.

Enligt receptet kan man dock minska ner sockermängden med en tredjedel om saften förvaras i kylskåp och inte sparas för länge vilket jag skall prova nästa gång. Jag kokar bara en sats åt gången med bär sparade i frysen så saften går åt på någon eller några månader beroende på hur törstig jag är. Undrar lite vad sockret har för funktion i konserveringshänseende, jag har även i natronbenzoat. Helt sockerfritt går inte, den saften smakar inte gott men jag undrar hur långt ner i sockermängd man kan gå?
Ciczi
hur lågt man kan gå i sockermängd varierar tycker jag.
Jag smakar alltid av och sockrar i omgångar.

Ett exempel är årets äppleskörd som jag gjort mos på. Valigtvis sockrar jag 1,5 dl per 2 liter men med årets äpplen kunde jag minska ner sockermängden till hälften för att äpplena var så söta.

Ciczi
Gurkan
Vad gäller sockrets konserverande verkan så handlar det väl om det höga osmotiska tryck som sockerlagen utövar på jästceller och bakterier, salt funkar ju på samma sätt men kraftfullare och är inte lika gott i saft.

Hur mycket socker som behövs för smakens skull beror ju på vilken råvara man använder. Ren osötad druvjuice innehåller 20-25(30)% socker, äppeljuice kring 12% ... de flesta bär mindre och dessutom mer syra som behöver balanseras.

Prova dig fram smakmässigt och förvara sen saften kallt eller i frys så slipper du överdosera konserveringsmedlen.

Pastörisering + sterila flaskor funkar på råpressad äppeljuice och funkar i "köksskala" om man är minutiös med hygienen. Misslyckas det så får man cider ... alt. exploderande flaskor.
Smuttan
Varför använda strösocker då det finns andra allternativ?

Hermesetas strö går lika bra till allt och det går åt så liten mängd av det, finns i flytande form med.
Gossen Ruda
Det var så sockret verkade, drar ut vattnet ur cellerna. Svaret fanns där inne i skallen men behövde lockas fram. Visst kan man använda söta kemikalier men då missar man konserveringsverkan.

Helt utan konserveringsmedel vill jag inte testa, jag blandar till en liter åt gången och har stående i kylskåpet i en glasbringare. Vill inte odla bakterier och jästceller där, den kan bli stående i flera dar om åtgången är liten.

Fortsätt gärna med kommentarer även fast jag skall sammanträffa med John Blund nu. rolleyes.gif
KURT
Om man passerar bären eller kör dem i en råsaftentrifug så kan man ju sedan frysa "juicen" osockrad. När man sedan späder med vatten kan man själv bestämma hur mycket socker man vill tillsätta. Annars kan man ju konservera (eller autoklavera) saften, betydligt mycket mera jobb, men man behöver inte ha något socker i .
Ciczi
Vet folk som har testat med hermesetas och sagt att det ger inte samma konserverande verkan.

mvh Ciczi
Bettson
Min mamma exprimenterade med detta hej vilt. MInskade sockermängden och fryste saften. Sedan skulle den förvaras i kylskåp.

Men saft eländet tog en förskräcklig plats i frysen där jag hellre ville förvara annat. OCh sedan jäste den också. Min man blandade ut och tog med i traktorn och den var ofta jäst innan kvällen.

Själv kokade jag alltid saft efter recept, eftersom sockret har en konserverande effekt. Min saft häll sig alltid fast den stått på hyllor i skafferiet och inte stått i kylskåp öppnad. Och utblandad kunde den stå i flera dagar utan att den blev dålig.

Sötningsmedel i saft är insulindrivande de också så de är inte så mycket bättre för kalaskulan.

Hellre skulle jag koka saft på traditionellt sätt och i stället tänka på mängderna. Saft är ju OK då och då när man fikar. Men är man bara törstig så är ju vatten i kranen ett mycket bättre alternativ.

Dvs unna dig kvalitativt bra saft men begränsa mängden.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 27-09-2006, 21:40)
Enligt receptet kan man dock minska ner sockermängden med en tredjedel om saften förvaras i kylskåp och inte sparas för länge

Det är nog frys som gäller.
Ciczi
jag kanske skulle lagt till det i mitt förra inlägg att jag fryser alltid min saft, mos eller vad det nu är jag gör.

Ciczi
Pirum
Bettson har rätt. Snåla inte med sockret, bättre att koka rejäl saft. Sen kan man ju frysa den ändå om man vill, för säkerhets skull. Mina erfarenheter är att om man blandar 'blask-saft' så krävs mer saft...vilket leder till att man kanske får i sig lika mycket socker ändå.
Gossen Ruda
Jaha,det blir tydligen till att ha sockerlag med vinbärssmak i fortsättningen också då. biggrin.gif Möjligen nån test med lite mindre socker men tydligen är det ingen bra idé att minska för mycket. Frysning är nog ingen bra lösning för min del, det räcker med att bären är frysta fram till saftkoket. Tack för alla svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon