ester
Satt hemma i går med sjukt barn när jag hörde på nyheterna om hur utbrett fusket är. Kände mig nästan skyldig, trots att jag självklart inte är det.

Min dotter, som i dag är hemma med sin pappa, är dunderförkyld. Ingen feber längre, men snuvig, hostig och gnällig. Min brorson går till dagis trots att han är jätteförkyld, men hos oss skickas barnen hem, om inte annat för att inte smitta de andra barnen.
Vi vill ju inte lämna våran lilla till dagis om hon inte mår bra, men var går gränsen? Hur sjuk/frisk ska hon vara? Räcker förkylning eller ska det vara vinterkräksjuka och mässlingen? Kan man stanna hemma och vårda ett halvkrassligt barn en dag extra för att det säkert ska vara helt friskt när det är dagisdags?
Elisabeth P
Tycker bestämt att man ska vara hemma tills dess att barnet är helt friskt och har fått krafterna tillbaka.

Är lite osäker på var fusket ligger.
Vad jag förstått så tror jag det handlar om vissa som har mage att sjukanmäla barnet och sedan inte ta ut VAB från jobbet, vilket innebär "dubbel" lön eller ochså så sjukanmäler man barnet när man själv är sjuk, men skickar barnet till dagis som valigt, vilket betyder ingen karens. Dett är ju givetvis fel, men tyvärr verkar det finnas de som gör så.
vet som sagt inte, men tror att det är detta saken gäller.

Lisa
ester
CITAT (Lisa:) @ 27-09-2006, 15:22)
Tycker bestämt att man ska vara hemma tills dess att barnet är helt friskt och har fått krafterna tillbaka.

Är lite osäker på var fusket ligger.
Vad jag förstått så tror jag det handlar om vissa som har mage att sjukanmäla barnet och sedan inte ta ut VAB från jobbet, vilket innebär "dubbel" lön eller ochså så sjukanmäler man barnet när man själv är sjuk, men skickar barnet till dagis som valigt, vilket betyder ingen karens. Dett är ju givetvis fel, men tyvärr verkar det finnas de som gör så.
vet som sagt inte, men tror att det är detta saken gäller.

Lisa

Jag har också uppfattat det som så. För mig är det helt ofattbart att man kan med! ohmy.gif
Bra om de ska börja kontrollera bättre. Tar man emot bidrag så tycker jag att man får finna sig i att bidragsgivaren vill kontrollera.

När maken meddelade att han skulle vara hemma med dottern fick han frågan hur sjuk hon egentligen var. Kunde hon inte ändå gå på dagis? sad.gif
CurlySue
alltså jag fattar inte att de törs.
På den tiden jag kunde VAB:a så utgick jag från att de gjorde strö kontroller till dagis...så i min värld skulle jag inte ens våga göra något. skulle inte kunna sova pga dåligt samvete.
Hannele
CITAT (ester @ 27-09-2006, 15:09)
Satt hemma i går med sjukt barn när jag hörde på nyheterna om hur utbrett fusket är.

Du ställer frågan fel.
Du är ju hemma med ditt barn, då är det inte fusk.
Ophelia
Gällande VAB: Det handlar om dem som jobbar och barnen på dagis/fritids eller vad det nu är men anmäler att barnen är sjuka. Man får alltså dubbel ersättning (nästan, 80 % varjefall).
Elisabeth P
CITAT (ester @ 27-09-2006, 15:35)
När maken meddelade att han skulle vara hemma med dottern fick han frågan hur sjuk hon egentligen var. Kunde hon inte ändå gå på dagis?  :(

Att svara så låter ju inte klokt ohmy.gif
Då tänker man absolut inte på barnets bästa. Men som sagt egentligen är det nog de som FUSKAR de vill åt. mad.gif Inte oss som vill våra barn väl. Så stå på er, att måna om sina små är väl det självklaraste i värlen tycker i alla fall jag.

Lisa
Gurkan
CITAT (Lisa:) @ 27-09-2006, 19:29)
CITAT (ester @ 27-09-2006, 15:35)
När maken meddelade att han skulle vara hemma med dottern fick han frågan hur sjuk hon egentligen var. Kunde hon inte ändå gå på dagis?  sad.gif

Att svara så låter ju inte klokt ohmy.gif
Då tänker man absolut inte på barnets bästa. Men som sagt egentligen är det nog de som FUSKAR de vill åt. mad.gif Inte oss som vill våra barn väl. Så stå på er, att måna om sina små är väl det självklaraste i värlen tycker i alla fall jag.

Lisa

Kan tänka mig att en del handläggare på FK får lite panik nu när det ska sättas åt hårt och stoppas fusk ... det finns småpoliser överallt som vill hjälpa till.

Vänta bara tills en folkpartist sitter som socialförsäkringsminister, då får varje handläggare på FK och socialen egen batong och tårgasspray !! ohmy.gif
Hannele
CITAT (Gurkan @ 27-09-2006, 19:39)
Vänta bara tills en folkpartist sitter som socialförsäkringsminister, då får varje handläggare på FK och socialen egen batong och tårgasspray !! ohmy.gif

Ska inte bidragen gå till dem som behöver det - och inte till fuskare. mad.gif
Gurkan
CITAT (Hannele @ 27-09-2006, 20:26)
CITAT (Gurkan @ 27-09-2006, 19:39)
Vänta bara tills en folkpartist sitter som socialförsäkringsminister, då får varje handläggare på FK och socialen egen batong och tårgasspray !!  :o

Ska inte bidragen gå till dem som behöver det - och inte till fuskare. mad.gif

Naturligtvis ska det göra det men jag hade bara en liten tanke om att diagnosen kanske blir mer politiskt motiverad än medicinsk när det ska bevisas hur mycket folk fuskar. Precis som sossarna försökt göra Sverige friskare genom att slänga ut folk från sjukförsäkringssystemet för att bättra på sjukstatistiken inför valet.
sudden
enligt "reglerna" på dagis ska barnet vara hemma om det är risk för smitta eller om barnet är för trött för att inte orka hänga med i de dagliga aktiviteterna. en rejäl förkylning är alltså inget att fundera över utan en väldigt stor anledning att hålla barnet hemma.
att vara hemma med barnet är inte fusk.

finns många föräldrar som har barnet på dagis men anmäle det sjukt och sen stannar hemma själva.
finns även de föräldrar som har barnen på dagis varje dag mellan 7 och 18 även när de själva har semester.

helt sinnessjukt!

jag har själv jobbat på dagis men jag vill inte göra det längre då jag sett så mycket konstigheter som jag inte kan förändra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon