Kathy
Jag bor i ett äldre hus sedan några år tillbaka och har problem med grannen (en äldre dam) ovanför som alltid dammsuger kl 7:00 lördagar/söndagar och hon börjar att städa i sovrummet vilket gör att jag naturligtvis vaknar.
Jag har försökt få tag på henne (ringt på dörren - hon öppnar inte) och så har jag skrivit brev till henne, men fått sura brev tillbaka där hon hävdar sin rättighet osv.

Imorse så hörde jag att hon låste sin dörr för att gå hemifrån och när hon passerade min ytterdörr, så öppnade jag för att prata med henne.
(jag tror aldrig att jag sett någon gå så fort med en krycka....) Nåväl, jag hängde på ut genom ytterdörren och fortsatte prata med henne.

Först ville hon inte alls lyssna och var mycket avvisande, men vartefter jag lät henne att berätta om sig själv, vem hon var och hur länge hon hade bott i området - samtidigt som jag gav henne credit för vissa saker - så lyckades jag tydligen med att "bryta ner" och komma bakom hennes fasad.
Det slutade med att hon började gråta och talade om att hon var rädd att träffa mig i trapphuset och att hon inte alls ville ha en grannosämja - sen frågade hon försynt "låter det verkligen så mycket ifrån dammsugaren".

Vårt samtal varade i ungefär 30 minuter och det avslutades med en äldre dam som såg lättad ut, skrattade och tog mig i hand. Jag måste säga att jag blev glatt förvånad över vilken vändning samtalet tog.

Det är nu man inser att det förmodligen finns en hel del kunskap i bagaget (utifrån att ha jobbat med människor så länge) som gör att jag, på något sätt, lyckas "ta" knepiga människor.

Håll nu tummarna för att jag fortsättningsvis inte blir väckt kl 7 av dammsugning en söndagsmorgon...
Smuttan
Vilken solskenshistoria du leverar så här på måndagen...underbart.

Jag brukar säga att det finns inga elaka och sura människor utan det är vi själva som uppfattar dom så.

Jag gick hemsamarit ett bra tag och blev väl oftast skrämd att "där ska du göra så, där ska du göra si" för det här är en surkärring, eller den gubben är mycke knepig. Lite rädd var man väl ibland så man andades väl lite extra innan man gick in.
Men oftast var ALLA så gulliga, de var glada och nöjda då jag var där. Man måste kunna vara psykolog och både känna och se vad det är för slags person man möter, klarar man det så finns inga problem..
Maria i Helsingborg
Fantastiskt! wub.gif

Bra jobbat.
Anki på Öland
Det är en konst att få ett klagomål att omvandlas till en dialog!! biggrin.gif biggrin.gif
Anki
Alba
Vilken fin berättelse.

Nästa gång kan du kanske bjuda in damen till dig
på en kopp kaffe så att ni odlar den nyfunna vänskapen.

Lycka till
Fialotta
Vilken härlig start på veckan för både henne o dig...bra jobbat wub.gif
Kathy
CITAT (Alba @ 25-09-2006, 12:08)
Nästa gång kan du kanske  bjuda in damen till dig
på en kopp kaffe så att ni odlar den nyfunna vänskapen.

Lycka till

Nja....nyfunnen vänskap, det var nog att ta i. wink.gif
Jag är dock nöjd om det blir respektfull grannsämja med ömsesidig förståelse, bara det är en stor vinst. smile.gif wub.gif
Kathy
Tack alla för era snälla kommentarer. wub.gif wub.gif wub.gif
Gillan
Grattis scrollan. Kanonbra jobbat smile.gif
Blomsterkisen
Kunde nästan tro att det var min före dettas farmor och farfar i vånngen ovanför. Varje söndag var det gudstjänst på högsta volym hörandes i tre socknar. wink.gif
Första gången flög jag upp och likt en katt satt jag fast i taket (deras golv) och vägrade komma ner förrän oljudet var över, och än idag förstår jag inte hur katten kan sitta så länge... biggrin.gif

Sitter själv med en granne, morsa också, som har två hobbies; sitta på balkongen och prata i telefonen och röka! Vid flera tillfällen ahr badrummet varit rökfyllt och jag röker inte! Har pratat med henne och hon förstod...frågan är vad hon förstod för Lützendimman är fortfarande kvar. När hon är ute röker hon inte.

Bra jobbat, Scrollan
askar
Bra gjort Scrollan smile.gif

Vi hade jobbig granne för nästan 20 år sedan...
med vänlighet nåddes vänskap...
vi är goda grannar och nära vänner fortfarande idag. smile.gif
Betty
Grattis scrollan, bra jobbat! smile.gif
Monica M zon 4
Snyggt jobbat! Hoppas du slipper dammsugandet. Du får väl bjuda tanten på fika nån dag så er nyvunna vänskap håller i sig! smile.gif
forget-me-not
Säger som de andra, bra gjort av dig Scrollan. wub.gif

Och om du inte vill bli alltför nära bekant med tanten och fika och sånt så uppskattar säkert tanten en blomma någon gång i framtiden som tack för att hon visar hänsyn, något jag tror hon kommer göra efter ert samtal. smile.gif
yenny
Så skönt att det verkar ordna sej... hoppas du får sova gott i framtiden.
netaave
Bra gjort, tanter kan vara svåra att tas med.
När jag läser sånt här är jag så himla glad att jag inte har någon granne. Om dammsugning hörs, vad kan man inte då bli ofrivilligt hörselvittne till. tongue.gif
Kathy
CITAT (forget-me-not @ 25-09-2006, 16:46)
Och om du inte vill bli alltför nära bekant med tanten och fika och sånt så uppskattar säkert tanten en blomma någon gång i framtiden som tack för att hon visar hänsyn, något jag tror hon kommer göra efter ert samtal. smile.gif

Ja, jag tänkte faktiskt på det, nu när samtalet blev så bra idag.

Det gäller ju att hålla liv i vår "överenskommelse" och vad kan vara mer uppskattat än en blomma?
Det kostar så lite, tanten blir glad och jag får mina värdefulla sovmorgnar.
Kathy
Tack alla för era snälla kommentarer. wub.gif (jag känner mig fortfarande glad ikväll, av samtalet imorse)
AnitaO
Det bevisar hur långt man kan komma med lite vänlighet wub.gif
Ophelia
Låter lysande Scrollan. Kanske skulle du komma hit och tas med mitt rökande fyllo till granne smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon