Elisabeth P
Jag ställde undan ett antal krukor som jag sådde i vintras men som inte ville gro då.
Nu gror det och har gjort så sen i mitten av augusti. Men de blir inte större.
Idag krukade jag om några av dem på vinst och förlust i vanlig plantjord.
Vet inte om det var rätt men kände att jag måste chansa.

Ska dessa stå kvar ute eller måste jag rädda dem för frost? Tycker mig kunna se att det ena åtminstone är akleja. De övriga kan vara slingerhjärta, flikanemon, rubeccia bl.a.

Lisa
kerstin z5-6
de kan klara sig ute i tex en pallkrage , nergrävda i jorden
Elisabeth P
Okej, du menar alltså att de kan stå kvar ute hela vintern? Bör jag i så fall täcka dem med fiberduk eller så?

Vad är skildnaden på att stå i pallkrage eller i en rabatt?
Det är klart i en rabatt kanske de lätt rensas bort.

Blir det för lite jord som skyddar om de står kvar i sina krukor?

Lisa
kerstin z5-6
Pallkragen kan lätt placeras på en plats som
inte blir utsatt för stark tidig vårsol , men ändå tinar snabbt

Kommer att tina fortare iochmed att den är placerad ovan jord

Krukorna ska tas av (eller) grävas ner i jord eller sand för att det ska vara skyddande
Ingen fiberduk nu , ev till våren , men behövs oftast inte alls
Elisabeth P
Tack så mycket, då ska jag se om jag kan klara dem till våren. Ska bli spännande att se om och vad det är i så fall.

Lisa
Elisabeth P
En liten fråga till

Jag har ju krukat om några, men inte alla. Blev tveksam till om de klarar sig sämre om man krukar om så här sent. De blir väl antagligen känsligare när man är och stör rötterna.

Så till frågan - bör jag kruka om resten ochså eller låta dem vara som de är, många i samma kruka alltså.

Lisa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon