Full version: Surströmmingsfest
Trädet (ZonV)
Imorgon ska vi på parmiddag/knytkalas och de har det grundläggande på bordet. Något till middagen ska tas med. Vodkan ska med… Tjejen har köpt avokado som håller på att bli dåliga, sa åt hon att en avokadopaj kan vi väl ta med oss då till middagen. Det tycker inte hon. Kan alltid ta med en AC-ost men det är ju en grundläggande sak på bordet. Så vad ska vi ta med oss?
Alba
Ska värdparet stå för ev. förrätt, varmrätt eller efterrätt ?

Om inte - kan man ju fixa en god förrätt eller efterrätt.
Eller varför inte baka ett gott bröd - det uppskattas alltid.

Vet ni vad ni ska äta - det har ju också betydelse för vad man tar med.

Tänk om det blir surströmming och ni kommer med potatismos.
Trädet (ZonV)
Ja, vi som kommer ska ta med oss något som tillför middagen något och underförstått vi tycker om.....


Det är surströmmingsfest så potatis, fisk, lök och m.m. s.k. basala sakerna har de ordnat.
Betty
Är ingen surströmmingätare själv men har hört av s.k.surströmmingsätarexperter/veteraner att tomater är mycket bra för att slippa en del obehag efter ätandet av den jästa fisken...
Gör en stor tomatsallad att ta med dig är mitt tips! biggrin.gif
kerstin z5-6
Västerbottenostpaj , gott och passar även de som inte gillar suringar
Alba
Glöm inte dill och gräddfil.

En "äcklig" kaka eller chokladbit till kaffet är inte helt fel efter suring.


Mmm jag känner redan doften.
Trädet (ZonV)
Jag får tacka för tipsen!
Det blir en Västerbottenostpaj.

Alba >>lukten är inte så farlig om burken öppnas under vatten. Lukten tas bort snabbt med någon "blandning" men goggla så.....
Månskensbonden
Förrätt tycker jag är helt onödigt när det vankas surströmming!
Jag menar, snålvattnet rinner ju så ymnigt när man känner den förföriska doften, så att behöva sitta och peta i någon liten entré när man bara vill kasta sig över strömmingarna?! tongue.gif

Och en massa tillbehör typ "kräftskiva" känns också lite överflödigt. Strömming, tunnbröd, mandelpotatis, kryddost (eller Västerbotten!), hackad röd lök, creme fraiche....
Vad mer kan en människa rimligen önska sig?? wub.gif

Åsså mjölk förstås! Inget lägger sig som bomull i maggen som kall mjölk! Till nöööööds kan en öl gå bra, men det blir betydligt 'bubbligare' i maggen.
Snaps.....njae....jag hoppar den, och tar hellre kanske något till kaffet, typ Madeira eller Cognac eller varför inte en söt slånbärslikör?!

Choklad är en gjuten dessert efter surströmming!
Som kladdkaka eller hemgjord mousse eller tårta med valnötter och grädde.
(Har i och för sig med förtjusning även avnjutit Fjällfil med hjortronsylt till dessert.... rolleyes.gif )

(Dessutom Betty: den är inte jäst, strömmingen, den är syrad. Jäsning orsakas av jästsvampar, men här är det mjölksyrabakterier som står för aktiviteten. smile.gif )
Betty
CITAT (Månskensbonden @ 22-09-2006, 16:10)
(Dessutom Betty: den är inte jäst, strömmingen, den är syrad. Jäsning orsakas av jästsvampar, men här är det mjölksyrabakterier som står för aktiviteten.  :) )

Ja där ser man, alltid lär man sig nåt nytt! Jag har alltid trott att strömmingarna läg och jäste i saltlagen i fjärdingarna efter rensningen fram till burkningen i augusti. smile.gif
Snöflinga
Instämmer helt med Månskensbonden sleep.gif Tror också att en kladdkaka med vispgrädde skulle uppskattas tongue.gif
Alba
[

Alba >>lukten är inte så farlig om burken öppnas under vatten. Lukten tas bort snabbt med någon "blandning" men goggla så

Tänkte du inte på att jag skrev doften - jag älskar suring

smile.gif smile.gif
Margith
Även jag håller i mångt och mycket med Månskensbonden wub.gif
Förrätt när det vankas surströmming... nej..
Men jag vet inte vad osten har där att göra smile.gif inget ont om Västerbottensost, den är kanon, men den hör inte hemma på surströmmingsbordet biggrin.gif Inte heller Creme Fraiche och tomat (som jag vet att andra förordar)
Hackad röd lök är OK, men min mage tackar mig för att jag numera kör en 50/50 blandning av purjolök och gräslök. Det är faktiskt minst lika bra, jag lovar wub.gif
Och självklart dricker man mjölk till surströmming!
Men när vi kommer till efterrätten är vi inte alls överens!
Kladdkaka, choklad-mousse, chokladtårta med valnötter och grädde..mmhh mums wub.gif men i vilken mage skulle det rymmas efter surströmming?? mad.gif
Möjligtvis att jag kan tänka mig en kopp kaffe med nåt till, men inte cognac... snälla?? tongue.gif
Jag förordar (om ni är många) ett gäng olika meloner, skär de i klyftor, låt skalet vara kvar och sen kan ni diskutera vilka meloner som var goda och vilka som var mindre goda biggrin.gif
Eller ett fat med olika exotiska frukter, så kan var och en kan prova på det de vill.
askar
Ost har aldrig funnits på bordet när vi ätit surströmming
Tomater däremot hade vi i år och det stämde vad vi hört...
magen var inte alls lika bubblig efteråt. smile.gif

Svart kaffe och inget annat ska de va efter måltiden. tongue.gif
gammelnalle
AC-ost!!!!!

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif


den var ny för mig...

men som uppvuxen i Västerbotten på 60-talet VET jag ju vad det är...

ha det så kul



b
myskmadra
Jag tycker att citronmarängpaj är superbt som efterrätt . Perfekt sötsliskigt!
Månskensbonden
Margith:
Ja, om jag bara äter surströmming en vanlig tisdagskväll till middag, då är det 'basic' som gäller med endast strömming, mandel, och en klick creme fraiche (om jag har nån hemma). Har jag ingen, så funkar en rejäl klick bregott till potäterna också! rolleyes.gif

Men nu var det ju tal om surströmmingsskiva, så då tänkte jag att man får väl jolla till det lite, och då åker tunnbrödet och kryddosten fram! biggrin.gif
Lök (röd eller annan) är gott, men inget måste för mig.
Och jorå, är det tisdagskväll i timmerkojan, och bara jag och strömmingarna, så räcker det gott med svart kaffe efteråt! -Men återigen, har man gäster skall det ju vara lite 'extra', därav alla föslag på chokladvarianter och avec. tongue.gif

Så, "the basic burk experience" eller lite mer 'tillfjollad surströmmingsskiva'....båda funkar för mig! biggrin.gif

ps.
Ja det är ju klart, ett par schyssta meloner till efterrätt säger man ju aldrig nej till! rolleyes.gif laugh.gif
Alba
Jaha nu är det ju dagen efter för "Trädet (zon5)".

Nu vill vi veta vad de andra hade med sig. Blev det lyckat med västerbottensostpaj ?
netaave
Kan någon tala om vad AC-ost är?
zaaritha
Fy fasen för surströmming! Har prövat tre gånger.......
En gång i Härjedalen i en övernattningsstuga. Glerrk!
Kom några vandrare när vi--4 st--satt o åt--de blev helt saliga o fick ta
min o makens portioner! unsure.gif
Trädet (ZonV)
Alba>> Jo, den försvann så det blev lyckad med Västebottenspajen och jag kan rekommendera pajen åt resten på forumet!
Två st. västebottensostpaj, sillsorter, kladdkaka med för mycket kakosmak, stekt
potatis med gräslök och rödlök, ett antal olika snapssorter och en extra sallad.
Jag tror det var allt.

AC-ost = Västerbottenost
AC= länsbetäckning för västerbotten
Netha
Idag åt vi surströmming...Oskars filéer...med färsk mandelpotatis, gul lök, tomat och mjukt tunnbröd, dryck = kylskåpskall helmjölk...
mmmmums vad gott det var. smile.gif
Tror inte jag ätit sååå god strömming på många år. smile.gif

skogstroll
Jag har aldrig vågat prova surströmming (känner inte så många som gillar heller...). Kan man jämföra smaken med något? Annars brukar jag gilla saker som luktar pyton giggle.gif (som stinkande ostar osv)
Alba
Vi hade knytkalas med suris i lördags med grannarna.

Oskars surströmming (självklart) färsk mandelpotatis. gul lök. tomat och hårt tunnbröd.
Till det dricker jag Bordsdricka.

Jag vet nästan ingen maträtt som kan framkalla denna ljuva känsla som när man känner doften av surströmming.
Man rensar sin strömming och skalar potatis nästan under tystnad tills man fått den första klämman. Då kan man börjar prata .....när man stillat det värsta begäret.



Skogstroll.....det smakar inte som det luktar om du är rädd för det. Snarare smak av salt fisk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon